Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Harri Niemi - Toukokuu 19, 2024, 19:53:47 ip

Otsikko: V11 Akku
Kirjoitti: Harri Niemi - Toukokuu 19, 2024, 19:53:47 ip
Hakusessa sopiva akku V11 Sport (2003) malliin.

Vanha akku sanoi sopimuksen irti: Genesis EP G13EP (175x83x129)

Löysin samoilla mitoilla olevan: Yuasa MP-akku 12V 13Ah "YTX15L-BS"

Onko mahdollisesti muita vaihtoehtoja?
Otsikko: Vs: V11 Akku
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 19, 2024, 20:24:35 ip
Täällä on käytössä  Odyssey PC545.

https://akkuania.fi/tuote/odyssey-pc545-puhdaslyijyakku/

Jotkut ovat sovitelleet litiumakkuakin, mutta niistä en osaa antaa tyyppiä.
Otsikko: Vs: V11 Akku
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 20, 2024, 18:15:38 ip
Merkillä ja amppeerituntimäärällä ei lie suurte väliä, samoja kamppeita taitavat olla kaikki. Kannattaa kiinnittää huomiota käynnistysvirtamäärään. Sen pitää olla iso. Muuten se ei jaksa veivata isojen puristusten yli kun on vain kaksi mukia ja ne ovat aika isoja. Jos ulkomitat sopii niin vielä pitää katsoa, että navat ovat oikeaa tyyppiä ja oikealla puolella oikeassa järjestyksessä, että ei tarvitse tehdä paljoa sähkötöitä kaapelikenkiin.

Litiumakku on hyvä vaihtoehto, jos latausjännite on sopiva: korkeintaan 14,5 V, 15 V ehdoton maksimi eikä sekään terveellinen. Sen voi mitata: mittausmenettely on hiukan erikoinen. Volttimittari 20 V:n alueella kytketään akun miinusnapaan ja plusnavan puoleiseen kaapelikenkään tai akusta solenoidiin menevään paksuun kaapeliin, ei akun napakenkään. Käynnistetään moottori ja jollain konstilla pidetään kierroksia n. 2000. Sitten moottorin käydessä irrotetaan plusnavan kaapelikenkä akusta – ei pidetä pitkään irrotettuna, vain sen ajan, että saadaan luetuksi mittari. Mittarin pitää nyt olla kiinni pluskaapelissa, ei akussa. Mittari näyttää nyt laturin korkeinta antojännitettä, jonka pitää olla selvästi alle 15 V, mieluiten n. 14,3 – 14,5 V. Jos on korkeampi ei kannata asentaa litiumakkua – se ei tulisi olemaan pitkäikäinen.

Myös litiumakulla on oltava riittävä käynnistysvirta, niitäkin on montaa mallia. Amppeerituntimäärä saa olla puolet pienempi kuin lyijyakulla, koska litiumakun saa purkaa n. 5%:n varaukseen sen vaurioitumatta, kun taas lyijyakku alkaa vaurioitua jo 50%:a pienemmässä varaustilassa ellei heti aleta ladata.

Otsikko: Vs: V11 Akku
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 21, 2024, 09:58:32 ap

Tarkennan vähän tuota akkuasiaa nimenomaan koskien V11-mallia.

Ainakin aiemmin tuo Odyssey oli tiettävästi maailmankaikkeuden ainoa akkumalli, joka sopi Urpon V11 LeMans 2004 akkutelineeseen.
Esim. Yuasa oli vähän liian iso. Tiettävästi V11:ssä on kahta eri runkomallia ja tuo Urpon malli on ahtaampi. Odyssey on melko hintava,
mutta kestää. Edellinen kesti 9 vuotta ennen kuin rupesi laiskistumaan kylmällä ilmalla startatessa.
Odyssey oli muuten tuossa mallissa myös ensiasennusakkuna, tosin siihen oli liimattu Moto Guzzi -tarrat.

Turpon Bimotaan ostin akun 2 vuotta sitten. Siinä on ollut Yuasa, mutta uutta samanlaista ei löytynyt muuta kuin hyllyssä seisseitä.
Joten ostin litiumakun Fulbat FLT12B/14B. HYvin on toiminut. Se voisi sopia V11:eenkin kun on vähän pienempi kooltaan. Navat ovat eri päin,
mutta siitä selviää akkua kääntämällä.
Otsikko: Vs: V11 Akku
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 21, 2024, 10:50:03 ap
Kokemusta ei ole mutta tällä yhdistelmällä meni edellinen vuosi ja jälleen yritän.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZ59MoktaLqxjuyk1eF8qq8xXpEjz5QAfWrxHqETodZ4IQJpUgVGkPAzr5GGYzofd25pl0_idFWyXJCwP47Xtv6nTBXtSdFYE5tGSiG7Fw_JBA-38ZgTDg30cjQucIfEsvvfTTVRk6yrql4Mw1p8GNZXOhakGSZPadOGllDt2XWE_0nw8Ok6-MAvL4fw/w399-h400/1400GTS_akku_litium_latauksessa..JPG
Lähti ainakin käyntiin kun kevättalvella kokeilin.

Ei tullut ihan kymppitonnia 1400:lla täyteen menneen suvena. Nyt yrittelen lisää vaan ei edisty sillä Mökillä pakettiauton kera remontoimassa paikkoja. Nummijärvelle kokoontumiseen ajattelin pyrkiä 1400:lla tai jos on huonot ilmat niin menen Trikellä. 1400:lla ei ole ajettu 50000 kilometrin huollon jälkeen, saa nähdä mitä matkasta tippuu...
Otsikko: Vs: V11 Akku
Kirjoitti: kvlm - Toukokuu 21, 2024, 18:14:16 ip
https://www.motonet.fi/tuote/motobatt-mp-akku-12-v-14-ah-mbtx12u?product=90-0491

Ainakin tämä on onnistuttu sovittamaan v11 akuksi.

-KG-
Otsikko: Vs: V11 Akku
Kirjoitti: TunturiTT - Toukokuu 24, 2024, 23:04:53 ip
Omassa isolohkossa (vaikkakin Cali Jackal) oli ostaessa 30ah Biltemalainen. Siis se ruohonleikkurin musta akku. En tiedä, kuinka kauan kerkesi olemaan edellisellä, mutta omassa sama patteri oli sijallaan reilut kymmenen vuotta. Koskaan en ladannut ulkoisesti ja talvet vietti pyörässä kylmässä tallissa. Toissa kesänä sain töistä yhden vähän käytetyn, muistaakseni 18ah, hyytelö Globen. Niiden kanssa oli ongelmia töissä ajoneuvoissa ja eivät oikein tykänneet kylmässä tapahtuvasta pitkäaikaissäilöstä. No, unohdin akun normaaliin tapaan pyörään kiinni talveksi. Viime viikonloppuna ajattelin laittaa sen lataukseen, että ajokausi alkaisi vaivatta tällä viikolla. Yllätyksekseni pyörä jyrähti ihan niiltään käyntiin!
Niin, miten tämä liittyy aiheeseen? No siis siten, että tämä 18ah patteri on fyysiseltä kooltaan Guzzissa alunperin käytettyä lyijyakkua pienempi. Omaten kuitenkin vähintään tarpeeksi paukkua pyöritellä moottori käyntiin kaikkine toimintoineen.
Itselle sattui vahingossa hyvä yksilö Globeista, en muuten niitä uskalla kehua.