Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: s151669 - Toukokuu 10, 2024, 13:26:34 ip
-
Tarttee vissin sitten ottaa murikka käteen. Liekö tuossa mitään sudenkuoppia ?
Viikonlopun yli taitaa mennä tämäkin homma kun ei tunne stormin eikä motonetin katalogi stefan kokoa ja laakeriliikkeet on lauantaisin kiinni.
-
Ja näyttäisi vuotavan propusta ? Vanteen puoli on kuiva, perämurikan puoli on kuiva lukuunottamatta jotain vanhaa tatimaa alalaidassa, proppu kiiltävän märkä.
Kuuluko tuonne joku tiivisteprikka ? Ei näyttäisi moista olevan.
Ja jos näin niin mistä molykotea tai vastaavaa tänään - huomenna Tampereelta ? Öljyä saanee motonetista.
-
https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly-oil-additive-mos2-300-ml?product=60-8051
olisi hyllyssä, joku vanha ketju antoi ymmärtää että on käytännössä samaa tavaraa ?
-
Kuuluu siihen alumiiniprikka. Paree laittaa joka huollossa uusi. Yläpropussa on ilmaventtiili huohotusta varten. Se kannattaa liottaa auki, ettei tule painetta pönttöön kun lämpö vaihtelee. Se paine saattaa polkea sitä vuotoa. Sivussa, eli takana, on se iso proppu, josta pinta tarkastetaan, siinä on kumitiivisterengas, samoin vaihdelaatikon kyljessä. Osta niitäkin jos kaupoilla käyt. Moottorissa ja vaihdelaatikossa on myös alumiiniproppuja, hiukan eri kokoja. Ota niitäkin tusina kaikkia.
Juuri tuota molya olen aina lusikallisen laittanut.
-
Kuuluu siihen alumiiniprikka. Paree laittaa joka huollossa uusi. Yläpropussa on ilmaventtiili huohotusta varten. Se kannattaa liottaa auki, ettei tule painetta pönttöön
WD-40 tms ?
Sivussa, eli takana, on se iso proppu, josta pinta tarkastetaan, siinä on kumitiivisterengas, samoin vaihdelaatikon kyljessä. Osta niitäkin jos kaupoilla käyt.
O-rengas ? Kokotietoa ?
Proppuhan on 17mm kannalla -> M10 ?
Juuri tuota molya olen aina lusikallisen laittanut.
Sitä sitten.
No joo, kaikkihan noi toki selviää kun avaa ja ottaa käteen mutta sitten on taas yksi keskeneräinen työmaa.
-
Tuo näyttäisi olevan moottoriöljyn. Saattaa se silti asiansa ajaa. On olemassa Getriebe oil additive myös Liqui molylla. 20 ml tuubi. Ei löydy enää Motonetistä. Eri verkkokaupoissa kyllä. Ja varaosakaupat tilaavat.
-
Tuo näyttäisi olevan moottoriöljyn. Saattaa se silti asiansa ajaa. On olemassa Getriebe oil additive myös Liqui molylla. 20 ml tuubi. Ei löydy enää Motonetistä. Eri verkkokaupoissa kyllä. Ja varaosakaupat tilaavat.
Jaa... onkos noitakin moneen öljyyn... Täytyi käydä liiteristä nuo öljypurkit, joita olen käyttänyt. Siinä molucotepullossa on maininta, että se lisää kuormitettavuutta. Vissiinkin se meinaa, että rattaiden välissä pysysisi se voiteluaine, vaikka olisi kova rutistuskin ja pintapaineet. Kerran meinasin jo vaihtaa sellaiseen öljyyn, joka ajaa saman asian, siis kestää sellaisenaan kuormitusta jopa enemmänkin kuin nuo öljyt lisäaineineen. En vaan muista sen öljyn merkkiä, ehkä joku vielä muistaa.
Muuten, tuosta perämurikan huollosta olen jo oppinut, että se on loppujen lopuksi helpointa tehdä verstaan pöydällä. Täytyy vaan saada pyörästä takapyörä riipuksiin tunkilla, nostimella, vinssillä keskituella jne... Sitten pyörän akseli pois ja perämurikan neljä kardaanitunnelin ruuvia auki ja murikka käteen. Helpottaa jos poistaa mökäpöntön siksi aikaa. Ei saa hukata ulos pomppivia sykäysvaimentimen kumeja, ne kerätään lattialta ja pestään. Samalla rasvataan pyörän laakerit, ei sitä muuten tule koskaan tehtyä. Samalla rasvataan kardaaniakselin poorit ja se holkki, ei sitäkään tule muuten tehdyksi. Öljynvalutusastian päällä (entinen muovinen 5 l jäätelörasia on hyvä) poistetaan vanha öljy ja tarkastetaan proppujen tiivisteet. Ilmaproppu putsataan ja liotetaan auki, jos on tukossa. Mittakannuun kaadetaan oikea määrä peräöljyä (hiukan vähemmän kuin käsikirjassa, jos entistä öljyä ei pestä kaikkea pois) ja siihen sekoitetaan molucote. Seos kaadetaan perämurikkaan sen isosta aukosta. Käännetään murikka altaan päällä vaateriin ja tarkastetaan öljypinta, lisätään tai vähennetään niin, että öljypinta on ison aukon alareunan tasalla. Suljetaan luukku ja asennetaan murikka paikoilleen.
Vaikuttaa äkkiseltään monimutkaiselta, mutta olen huomannut, että näin se on helpointa ja lopputulos on paras. Paikallaan voi öljynn kyllä vaihtaa, mutta se on aika viheliäistä sottaamista. Perän saaminan vaateriin paikallaan on myös hankalaa, ja silloin tulee väärä öljymäärä. Ja pyörän laakerin ja kardaanin poorien rasvaus on ne hommat, jotka liian helposti jää tekemättä, ja jos on vähänkin vanhempi pyörä ne kannattaa tehdä joka kevät.
* Öljy 85W-140 1,7 dl
* Öljyproput 12 Nm
* Molycote ruokalusikallinen
* Takapyörän akseli M16 120 Nm
* Vaseliinia laakeriin ja pooreihin
-
Laitetaan sitten tännekin tiedoksi jotta huohottimen prikka ja propun prikka on molemmat 10mm. Tarkistustulpan O-rengas on 20 ja jotain mm sisähalkaisijaltaan - mitä ei sitten tietty Motonetissä ollut.
Huohottimesta menee ilma läpi puhaltamalla kumpaankin suuntaan, ilmeisesti oikein ? Huomenna jos kerkeäisi vanhat valuttamaan pois.
-
"Huohottimesta menee ilma läpi puhaltamalla kumpaankin suuntaan, ilmeisesti oikein ?"
Tämä kiinnostaa minuakin. Eikös siitä silloin mene vaikkapa sadevesi läpi???
-
"Huohottimesta menee ilma läpi puhaltamalla kumpaankin suuntaan, ilmeisesti oikein ?"
Tämä kiinnostaa minuakin. Eikös siitä silloin mene vaikkapa sadevesi läpi???
Tulipa sama juttu mieleen. Mitenkähän mahtaa olla ?
-
Ja tosiaan, se huohotinhan on rakenteeltaan sateenvarjo.
Menetelmällä keskituella huohottimesta sisään tarkistusproppu ilmareikänä ei muuten valunut 160ml täytöllä tarkistuspropusta mitään ulos. Varmaan tietty tahii pitkin seiniä ? Kutakuinkin se 160 sieltä tuli laskettua poiskin.
-
Ja tosiaan, se huohotinhan on rakenteeltaan sateenvarjo.
On siellä sisällä kuula. Jos on vapaana niin helisee. On niitä varmaan muitakin malleja.
Menetelmällä keskituella huohottimesta sisään tarkistusproppu ilmareikänä ei muuten valunut 160ml täytöllä tarkistuspropusta mitään ulos. Varmaan tietty tahii pitkin seiniä ? Kutakuinkin se 160 sieltä tuli laskettua poiskin.
Laita silti huolto-ohjelmaan ne takanavan ja kardaanin poorien rasvaukset. Keskituki on hyvä juuri siihen.
-
Ja tosiaan, se huohotinhan on rakenteeltaan sateenvarjo.
On siellä sisällä kuula. Jos on vapaana niin helisee. On niitä varmaan muitakin malleja.
En kyllä WD-40 käsittelystä huolimatta saanut muuta kilinää aikaan kuin sen kuvun, se pyörii paikallaan. Ehkä niitä on erilaisia tosiaan ? Syksymmällähän sen näkee onko vettä öljyssä...
Menetelmällä keskituella huohottimesta sisään tarkistusproppu ilmareikänä ei muuten valunut 160ml täytöllä tarkistuspropusta mitään ulos. Varmaan tietty tahii pitkin seiniä ? Kutakuinkin se 160 sieltä tuli laskettua poiskin.
Laita silti huolto-ohjelmaan ne takanavan ja kardaanin poorien rasvaukset. Keskituki on hyvä juuri siihen.
[/quote]
Viimeistään rengasta vaihtaessa, ehkä aiemminkin. Pitänee tiedustella olisiko edellinen omistaja rasvannut ne milloin.
-
Öljyn määrä herättää kyllä ihmetystä.
Ohjeen mukainen 160ml ei tule takapropusta ulos vaikka tukivarsi keskituella on alaviistossa.
Onkohan tuo nyt riittävästi vai pitäisikö lisätä sen verran että tulee ? Sittenkin se on "vaaka-asennossa vuotaa" -ohjeeseen nähden alitäytetty.
-
Toissa kesänä olen peräöljyn vaihtanut. Nostimella takapää vaateriin ja huohotinreiästä täyttö ohjeen mukaan AGIP 85W-140 + Molykote-A. Kesti todella pitkään että valu mittareiälle saakka. Tänä kesänä uus vaihto vaikka en paljon ole ehtinyt ajaa, Mutta jo senkin takia että tiedän prikkojen olevan kuparia ja vaihdan samalla alumiinisiin. Muissa on jo.
-
Hehkutettu kuparialuslaatta hoitaa saman kuin alumiininenkin. Käytetty kuparinen ei toimi enää eikä oikein käytetty alumiininenkaan kun on litistynyt.
Pikkulohkoisten perävaihteessa on huohotusventtiili. Se on hieman ongelmallinen sillä sinne pääsee likaa jumittamaan kuulan tai kuula on jo ruostunut jumiin. Myös syvässä vedessä ajettaessa pääsee vettä perävahteen öljyn joukkoon. Venttiilin kunnolla ei siinä ole suurta merkitystä. Jos haluaa olla varma että ei ihmeemmin pääsisi vettä perän sisään huohottimen kautta niin muokkaa sitä ottamalla hatun ja kuulan pois ja laittamalla läpinäkyvä letkun huohottimeen. Letkuun pitää tehdä mutka alaspäin niin että sen kaarre on alempana kuin huohotusproppu. Ja siitä ylös satulan alle asti ja nippusiteellä kiinni. Siihen mutkaan saattaa kertyä vettä silti. Pitää vain irrottaa letku ja tyhjentää se. Itseltäni loppuivat NTX:n peräöljyongelmat. Myös Centaurossa ja Quotassa käytin samaa ratkaisua.
-
Mulla oli käsitys että kupari on väärä materiaali vai koskiko se moottoria?
Ei kai kukaan niitä hehkuttele ja elvytä kun maksavat luokkaa 0,20€ kpl
-
Pitää seurata veden kertymistä - kyllä se ilmoittelee itsestään jos se on ongelma.
Aluprikkoja ei tosiaan tunnu irtotavarana ainakaan Motonetissä olevan. Sähkösarjahan tuosta syntyy mutta liekö käytännön ongelma ? Siinä on joka tapauksessa jo rauta ja alumiinikin.
Kupariprikkojakaan ei sen takia hehkuteta että ne uudet maksaisivat. Vaan siksi että on unohtunut täydentää varastoa ja kello on 20:55 ja lähikauppaan vartin ajomatka. Hehkutuksella saa rassauksen alla olevan laitteen saman päivän aikana kasaan niin että se pitää.
-
Toden totta. Olin unohtanut että varastot ehtyy kun itsellä sellanen luonnevika että sellaista mitä varmuudella tarvin hommaan aina reilusti plakkariin. Luotto on suuri että Nevadalla ajelen vielä pitkään.
-
Harrastan samaa - hamstraan osia - ja sitten kun tarttisin en löydä ;D
Kyllä tämä Nevada on mulle passeli pyörä. Ajoasento, ulkonäkö, teho, paino on kokolailla tarkkaan kohdallaan. Pitäisi vaan saada nämä pikkumurheet hallintaan.
-
No perskutarallaa "Ajoasento, ulkonäkö, teho, paino on kokolailla tarkkaan kohdallaan" mulle ja vaimolleni täsmälleen samoin. Varusteet myös. Tuulilasi, selkänoja ja laukut. Vahingossa ostin ja totesin täydelliseksi kunhan olin ensin oppinut ymmärtämään luonnetta ja vaihteistoa. Eka kesä meni huoltaessa kun ei ollu mitään historiaa ja ollut hiukka huonolla pidolla. Viime kesä toimi moitteetta ja vain yksi haaveri kun hunosti korjattu vaihdepedaali hajos ja sen takia meni kolmisen viikkoa harakoille. Tänään aion ottaa talviunilta ja mietin tekiskö samantien moottoriöljyn vaihdon.
-
Onko pikkulohkon öljynsuodattimen kannen eli pohjan asento tuttu? Jos ei niin sen voi kätevästi särkeä. Niitä on ollut aika monta... Teräsnäppien sukupuu on laaja.
-
Kawasakeissa on muistaakseni vastaava rakenne - joskaan en ole täysin varma siitä onko siinä se kohdistusnasta samalla tavalla. Jousen ja filtterin väliin tulevan prikan saa siinäkin väärin...
-
Pikkulohkon ö-filttereitä on kahta mittaa. Vanhemmissa lyhyt, uudemmissa pitkä. Ne joilla on vanhempaa mallistoa tietävät kyllä asian eikä sinne pitkä mahtuisi millään. Mutta toisinpäin on mahtunut. Laitettu sinne hölskymään. Epätodennäköistä nykyään mutta ei mahdotonta. Konevaurio on silloin likellä.