Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Toukokuu 28, 2007, 14:09:18 ip
-
Kertokaa kaikkitietävät veljet, täytyykö Nevadan -94 etu- tai takapään iskareille tehdä mitään huoltoa, ajella vaan kunnes jotain ilmaantuu?????
Mites kun etupää on mahdottoman jäykkä, mukulakivikaduilla meinaa legot lähtee suusta? Voiko niitä säätää, että vaimennusta tosiaan olisi, ettei olisi kuin yhdestä puusta veistetty???
-
Kyllä sinne etupäähän kannattais varmaan vaihtaa uudet öljyt.Luultavasti puolet on vettä.
-
ja kysymys kuuluu, mite??
-
Huoltotaulukon mukaan 20000km välein (tai vähintään kerran vuodessa) pitäis näköjään öljyt vaihtaa.
Tapahtuu seuraavaasti etuputkiin ainakin 1999-2001 "Huitsissa"...
Putket irti Guzzista ja putkien yläpäästä tulppa auki. Sieltä löytyy esi jännitys putki ja jousi (ne pois).
Kaadetaan vanhat öljyt ulos ja uudet tilalle (0,4 ltr "marzocchi" SAE 10 EBH 16).
Sitten "pumpataan" putkea ylös alas useita kertoja. Pannaan jousi ja esi jännitys putki ja tulppa paikoilleen. Ja läjätään Guzzi.
-Jyri-
-
Voisiko tuossa ohjeessa olla virhe? Tirautettiin nimittäin pikkuveljen MuZ Skorpionin putkiin (joo, ihan erilainen pyörä, mutta kuitenkin) 1,4 desiä öljyä ja sitä ei ilman tulppia voinut pumppailla-> tulee liemet yli. Jos siis kaataa 4 desiä per putki keulaöljyä, pysyykö litkut muka piipuissa? Nevadan keulaputket eivät kuitenkaan ole kuin n.10 senttiä esimerkkikeulaa pidemmät...
Onko siis ohjeessa noin?
Vinkkinä: ei kannata sitten kiirehtiä uusien öljyjen kanssa, vaan jättää putket valumaan alassuin vaikka ruokatunniksi. Tai jopa ottaa ruokaperrääset vielä siihen päälle. Vanha öljy nimittäin jää mielellään putkiin jomottamaan -> täyttäessä piippuihin jää liikaa ainetta..
-
Hei!
Suora lainaus Nevadan manuaalista: " Pour "MARZOCCHI"SAE 10 EBH 16 oil into the stanchion ensuring that the oil also fills the internal passages of the plunger rod. Required oil quantity: 0,4 litres."
Mutta joku on kuitenkin vaihdellut... ja osaa antaa kokemus peräistä tietoa. Toi on "vaan" kirjatietoa.
-Jyri-
-
Vanhemmassa Nevadassa on keulassa erillinen vaimenninpatruuna mihin ei voi vaihtaa öljyjä. Keulan voiteluöljyn taas voi vaihtaa mutta se ei vaikuta vaimennukseen mitenkään. Tosin jos edellinen omistaja on onnistunut turaamaaan voiteluaiöljyä liikaa niin keula voinee jäykistyä.
Öljyn määrä on muistaakseni 100 millilitraa ja automaattivaihteistoöljyä
-
nevada siis -94, ja mulla samanlainen käsitys, ettei keulalle oikein voi tehdä yhtikäs mitään, mutta senpä takia haen näitä mielipiteitä, et jos vaikka olisin kuullut väärin,
on se etupää mukulakivellä tosi kova, toki niiaa jarrutuksessa, mutta muuten kovanlainen
-
Jos on laitettu 0.4 l putkeen, jonka sisähalkaisija on 30mm,
niin öljyä on 550mm edellyttäen, että putki on muuten tyhjä.
Tuo voisi kyllä aiheuttaa jonkunlaista pintakovuutta?
-
Uskonhan minä...mutta kuitenkin kaivoin saman manuaalin toisen kohdan, missä on nesteiden täyttötilavuudet (ajattelin, että jos se kuitenkin olisi molempiin putkiin, mutta ei....)
Front fork (each leg) 0,400 Shock-Absorber oil â€SAE 10â€
Pitää siis varmistaa Piikkiöstä, ennen kuin homman rupeaa.
-Jyri-
Typoja korjailee..
-
On se 0.4 l uskottava, ja näköjään vaimenninöljyä. Noissa
nimenomaan vaimenninöljy vaihdetaan, kun perinteisessä
Guzzin haarukassa öljyä on vain liraus voitelua varten ja
vaimennin on erillinen suljettu yksikkö.
Aina sitä oppii uutta.
-
Kyllä nyt veljet on todettava, et vaikka selvinpäin tätä luin, olen vielä enemmän sekai
sin, siis voisiko sille tellä mitään vai ei? Onhan siel iskartin yläpäässä vielä se "venttiilin" näköinen kapine muistaakseni oikealla puolella, mitäs sillä tehdään, mennään Essolle ja ilmaa sisään? vai, mikä tarkoitus sillä nipukalla oikein on??
Takaiskareissahan on samanlaiset, joku kertoi joskus, et siel on jotain vetyä tai jotain, ja ilmaa, ettei nesteet ala keitteleen??
Tiedonjano on sammumaton, kuten muukin jano!!!
-
Uskonhan minä...mutta kuitenkin kaivoin saman manuaalin toisen kohdan, missä on nesteiden täyttötilavuudet (ajattelin, että jos se kuitenkin olisi molempiin putkiin, mutta ei....)
Front fork (each leg) 0,400 Shock-Absorber oil â€SAE 10â€
Pitää siis varmistaa Piikkiöstä, ennen kuin homman rupeaa.
-Jyri-
Typoja korjailee..
Kerro nyt Nevadan vuosimalli. Uudemmissa on erilainen keula, taisi vaihtua 2002-2003. Vanhemmissa on patruunakeula.
-
no tietty se jäi taas pois, vuosimalli 1994
-
Ja ne pelkästään voiteluunkin olevat öljyt kannattaa joskus vaihtaa.
Nimim Huono kokemus Le Mans 86 / 64000km.....
-
totta kai, mut toi etupään jäykkyys vaan harmittaa, lienee se kuuluisa ominaisuus