Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: petrivenneri - Toukokuu 27, 2007, 00:23:44 ap
-
Edelliseen kysymykseeni, vanteen oikaisusta, en saanut varmaa vastausta tämän sivun kautta, kävin sitten näyttämässä sitä henkilölle jonka arvion perusteella tein ratkaisun.
Seuraava kysymys koskee 1000spII etupäätä, iskanvaimentimen toimintaa ja huoltoa, yritin näiltä sivuilta etsiä tietoa mutta minua tyydyttävää vastausta en löytänyt. Oikean iskarin yläpäässä on venttiili, laitetaanko tästä nyt sitten ilmaa vai jotakin nestettä, jos ilmaa paljonko pitää olla painetta vai onko mahdollisesti nesteen ja ilman seos. Myös tietoa miten ne mahdollisesti tapahtuu, kuormitettuna? ym. Samoin koko etupään jousitukseen ja sen tarkastamiseen kaivataan ohjeita ja neuvoja. Olen manuaalista katsellut "räjäytys" kuvia, mutta eipä tuo kysymykseni saanut sieltäkään vastausta.
Löytyykö ko. malliin suomenkielistä ohjekirjaa tai huolto-ohjeita, esim edellisiin kysymyksiin.
-
Taitaa olla sama haarukka kuin Mille GT:ssä, jollaisen omistin aiemmin.
Siitä pyörän venttiilin näkoisestä laitetaan ilmaa vaimentimeen. Paine
on hyvin pieni (muistaakseni 0.3 - 0.5 bar, en löytänyt tähän hätään
tietoa) ja ilmamäärä vähäinen. Huoltoasemien laitteilla räjäyttää koko
haarukan. Tarkoitukseen myydään pieniä tuttimallisia pumppuja, mutta
tavallisella käsipumpullakin voi yrittää.
Itse haarukan sisään tulee automaattilaatikkkoöljyä (ATF) 2 x 0.08 l, joka
ei ole vaimennusta vaan voitelua varten. Öljy vaihdetaan näin:
-Vaimentimien alapäästä tyhjennysruuvit auki (pienet ristipäät).
-Ohjauksen yläkolmion kiinnitysruuveja löysätään.
-Avataan vaimentimien yläpään isot kiinnitysruuvit. Tällöin etupää romahtaa,
joten moottorin alla on hyvä olla jotain tukea.
-Uudet öljyt tilalle esim. lääkeruiskulla.
-
Olisko jollain tietoa, mistä niitä pumppuja saa? Minullakin oli V65:n keulan stefojen vaihto ja nyt sinne pitäis saada ilmaa. Takapäänkin vois tarkistaa.
-
Takavuosina löytyi mm. Stormilta nimikkeellä etuteleskooppien pumppu.
Nykyään taitaa olla harvinaisempi. Voisi tehdä itse värkkäämällä rengas-
painemittariin liitännän käsipumpulle mittarin ja venttiililiittimen väliin.
-
Biltemasta pumppu 2,25€
-
Hoi
Jos meinaa saada oikean paineen käsipumpulla, pitää pumpussa olla painemittari, jos paineen mittaa erillisellä mittarilla, karkaa sunnilleen koko paine pihalle mittauksen ansiosta, ilmamäärä on tilavuudeltaan todella pieni!
En tiedä onko SP:ssä samanlainen etupään systeemi kuin LM4.ssä, olen laittanut paineet huoltoaseman mittarilla, pikku painalluksia ja homma toimii hyvin, painesuositus on 2,5 kiloa. (0,3 - 0.5 kiloa tuntuu tosi pieneltä, mutta jollakin on varmaan antaa oikea tieto manuaalista katsottuna)
Nesteet lisätään LM:ään samalla tavalla kuin "Urpo ja Turpo" tuolla aiemmin opetti, varmaan SP:b rakenne on periaatteeltaan sama. Etupää ei romahda jos tekee öljyjen lisäyksen iskari kerrallaan.
-
Käsipumppu mittarilla näyttäisi löytyvän ainakin clasohlsonilta.
-
no taitaa olla jotakin vialla etupässä, koska en usko että ilmaa menee venttiilistä yhtään tippaa, samoin kun "niian" etupäätä voimakkaasti alaspäin kuuluu jostakin päin putkista aivan kuin jokin venttiili aukeaisi, tai siis jokin naksahtaa.
Mutta meneekö tuonne etupoäähän sitä ilmaa oikein että sen jotekin huomaa venttiilistä, vaikka kovallakin paineella yrittää, menee painemittari silmänräpäyksessä max lukemaan ja kun ottaa liittimen irti ja kokeilee venttilin neulasta painamalla suhahtaako, ei yhtään suhahda, siis venttilistä eteenpäin ei mene kyllä ilmaa yhtään. Etupää joustaa kyllä alaspäin ja nousee kiltisti ylös, mutta kun ei ole vertailu kohtaa niin on vaikea arvioida jouston ja vaimennuksen tehoa. Olisiko paree koittaa käsipumpulla, meneekö sillä paremmin kuin kompressori vehkeellä??. Vielä vähän neuvoja kaivattaisiin.
Niin ja mikä on käytännön merkitys tuolla paineella, ajelen pyörällä jatkuvasti, vasta alkaja ei löydä etupäästä sitä mikä sieltä puuttuu tuon ilman paineen myötä, särkyykö joku? ym.
-
Kari epäili muistamiani paineita vähän pieniksi ja näin on.
http://guzzitheque.free.fr/atelier/gros_blocs/1000/1000SP2_Atelier(GB).pdf (http://guzzitheque.free.fr/atelier/gros_blocs/1000/1000SP2_Atelier%28GB%29.pdf)
Tuolla on kerrottu suosituspaineiksi 1.5 - 2.5 bar,
öljytilavuus SP2:een on 2 x 0.1 l.
Kyllä sitä ilmaa pitäisi mennä niin, että suhahtaa vähän kun kynnellä
venttiiliä avaa. Älä riko niitä vaimentimia sillä kompressorilla, elleivät
sitten ole jo valmiiksi rikki.
-
tossa 850-T5 alkuperäisessä ohjekirjassa on ja sanottu paineeksi 1.5- 2.5 bar
mutta lisäksi siinä on ohje jotta tulee käyttää letkutonta painemittaria (ilmeisesti että letkussa oleva ilmamäärä ei sotke mittausta) ja peräkkäisillä mittauksilla testata kuinka paljon paine laskee per mittaus joten voi laittaa sopivasti painetta yli saadakseen haluamansa paineen
-
Yritin eilen ylläolevan Bilteman pumpun kaltaisella, mutta mitarilla varustetulla pelillä laittaa keulaan ilmaa. Eihän siitä mitään tullut. Ilma kyllä meni sisään, mutta tuli samantien ulos, kun irroitin letkun nipasta. Neulaa painamalla totesin paineen kadonneeksi. Paikallisen SEOn letkusta sitten laitoin niin varovasti kuin kykenin pienen sihahduksen ilmaa. Samantien olikin painetta lähes kuusi ilmakehää. Siitä sitten hiljaa laskin paineen 2,5:een. Keulasta kyllä poistui liika löysyys, mutta en taida toiste kuitenkaan haluta tehdä samaa hommaa. Vai onko siinä isokin riski rikkoa jotain liian kovilla paineilla? Takapään paineet jäi tarkistamatta.
-
Hoi
Eipä ole tietoa ylipaineen kestosta, mutta uskoisin että kyllä ehjä "rakko" kestää helposti huoltoasemien max. paineet. Voipihan olla, että ajettaessa raskaalla kuormalla kunnon monttuun, niin paineet käyvät vieläkin korkeammalla! Onkohan kellään tietoa, missä rajoissa paine vaihtelee ajettaessa??
Itse olen laittanut paineet aina huoltoaseman mittarilla, vaatii vain nopeaa peukaloa, tai vain iskua sormenpäällä painelaitteen nuppiin. Jos "rakko" on ehjä, niin paineet kyllä pysyy pitkään kohdillaan.
Jos haluaa että paineet pysyvät vakiona ajosta ja olosuhteista riippumatta, pitäisi "rakko" täyttää puhtaalla typellä, kuten motocros-pyörissä tehdään. Typen tilavuus muuttuu lämpötilan vaihteluissa huomattavasti vähemmän kuin ilman, näin paine pysyy lähes "vakiona". (vai oliko se argon-kaasu? no joku muistanee varmemmin)
-
Siinä etuteleskoopissa lienevät Sebac:n valmistamat vaimenninpatruunat. (Muistinko/kirjoitinko nimen oikein??) Jos keula napsuu on toinen tai molemmat patrunat rikkoutuneet, vaimenntimen mäntä irti tms. Vaihda uusiin, niitä ei voi purkaa ja korjata. Tai saahan ne purettua mutta... Sen ilmarakon tehtävä on sama kuin ns. kaasuvaimentimen kaasupatruunan/-tilan. Se hoitaa männänvarren aiheuttaman tilavuuden muutoksen, koska kyseessä on ns. vksiputkivaimennin. Lisäksi vaimenninöljy ei vaahtoa niin helposti kun se on paineenalaisena. Voi sillä olla jotain vaikutusta jousituksen jäykkyyteenkin. Silloin kun omassa LM:ssa oli ko vaimenninpatruunat en muistaakseni huomannut että ilmanpaineella olisi ollut jotain merkitystä. Paineen saa parhaiten kohdalleen ns. kynämallisella mittarilla. Laita ensin hiukka "ylipainetta" ja kun teet mittarilla peräkkäisiä mittauksia, huomaat kuinka paljon ilmaa karkaa jokaisella mittauksella. Tästä voi sitten arvioida milloin mittaileminen pitää lopettaa että, paine jää halutuksi. Sen ilmarakon saa muistaakseni irrotettua kun kiertää sen muovitulpan irti patruunan päästä.(Noin, saahan sitä purettua!) Sittenhänsinnevoisivaihtaasiitäöljytjavaikkasäätääöljymääräämieleisekseen.:D