Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jani Janhunen - Marraskuu 01, 2023, 21:08:15 ip
-
Iltoja, varmaan tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. Olen de-integroimassa 2006 Calin jarruja, eteen tulee Ducatista Brembon PS16 sylinteri hoitamaan kahta etulevyä, yhdelle levylle tarkoitetun 12mm sylinterin tilalle. Ulkoisesti identtiset.
Mutta mites takajarru? Mitä olen lukenut, niin vaikuttaa että moni tulppaa vaan paineenjakajalta etulevylle menevän lähdön. Onko tuo paineenjakaja ja takaswingin yhteydessä oleva säätöventtiili säilytettävä, vai onko sama jos vedän uuden teräspunosletkun suoraan sylinteriltä jarrusatulalle? Onko lopputuloksen kannalta eroa? Se on jo tiedossa, että takajarru-tuntumasta saattaa tulla alkuperäisellä sylinterillä kovahko. Yksi vaihtoehto olisi etsiä 12mm sylinteri hoitamaan takalevyä. Käyköhän Jackalin tai Stonen sylkkä suoraan?
Kiitos ja anteeksi, Jani
-
Maku- ja tottumusasioita nämä jarrumuutokset pitkälti.
Olen parissa pyörässäni muuttanut integraalijarrut tavallisiksi.
En ole vaihtanut poljin- ja kahvasylintereitä. Ainoa muutos on ollut kumiletkujen vaihto metallipunosletkuiksi. Jarrutuntuma etujarrussa on hyvä ja jarruvoiman annostelu helppoa parilla sormella.
Etujarrun sylinteri on sama kuin ennenkin eli sitä ei tarvitse vaihtaa mikäli jarrut ovat kaksimäntäistä tyyppiä. Nelimäntäisiin en ole ko. muutosta tehnyt.
Sama koskee takajarrua jossa poljinsylinteri on edelleen sama kuin alkuperäinenkin. En ole huomannut että sen käyttö olisi mitenkään raskasta. Ajosaappaani koko on 42.
Joissakin Californiamalleissa on takajarrussa luistonesto. Takahaarukan kupeessa on vivusto ja sen ohjaama venttiili jonka kautta jarrutusvoima kulkee takajarrulle polkimesta. Laitteen toimintaa voi säätää. Se tunnistaa pyörän kuormituksen. Valitettavasti sen olemassoloa monikaan ei tiedosta ja siksi se on jätetty ns. retuperälle eli laite ei edes toimi tai toimii väärin. Jousikin voi olla kuoleentunut.
Jos tätä alkeellista takapyörän luistonestoa ei tarvitse niin sen voi ohittaa tekemällä rakennussarjasta itse tai hankkimalla uuden letkuston. Alan liikkeet tekevät mittatilaustyönä metallipunosletkuja ja asentamisen voi tehdä itse. Voi myös ostaa irtoletkuja tarpeelisine osineen ja laittaa niihin itse "banjot" mutta se vaatii tarkkuutta. Kierreosat ovat yhden millimetrin nousulla.
-
Tuo takahaarukan yhteydessä oleva säätöventtiili, tai luistonesto tai millä nimellä nyt sitä kutsuukin, on kyllä tiedossa. Sehän säätää jarrupainetta etu-/takajarrun suhteen riippuen pyörän kuormauksesta. Silläpä just kysyinkin, että ei taida tässä tapauksessa merkitystä, jos vetäisee uuden mittatilatun letkun suoraan sylinteriltä taakse. Saa ylimääräiset letkut & muut kilkkeet purkaa pois.
Muut pyörät ovat perinteisillä jarruilla, siksi muutan tämänkin kun on tottunut tuommoisiin.
Jani
-
Olen ohittanut tuon kuormaatunnistavan venttiilin joskus kauan sitten. Sama kaverinkin pyörässä kun laitettiin paremmat letkut. Toki pitää ajaessa muistaa että takajarru on ihan oman hallinan varassa. Voi siis lukittua. Jos on tottunut siihen että takajarrua voi painaa huoletta niin muutoksen jälkeen kannattaa harjoitella eri pinnoitteilla jarruttamista. Myös kaarteessa.
Metallipunosletkuista hieman lisää.
Niitä on sellaisia joissa ei punoksen päällä ole suojaavaa muovipinnoitetta. Se on herkkä vaurioille jos pääsee hiertämään muihin rakenteisiin. Siihen on helppo ratkaisu: kutistesukka tai kutisteliimasukka punoksen päälle. Kelpaa sellaisenaan myös museokatsatuksessa. Asia oin tarkistettu. Olen laittanut kahta tai kolmeakin kutistesukkaa päällekäin niin kokonaisuus näyttää kumiletkumaiselta.
Valmiiksi pinnoitettu punosletku on varma valinta nykypyörään. Sellaisen hankkiminen ei ole hankalaa eikä kauhesti maksakaan. Hyrauliikkaliikkeet tekevän niitä. Kannattaa otta vanhat letkut malliksi niin selviää banjojen muoto ja asento. Niitä kun on erilaisia: suoria ja eri kulmiin taivutettuja. Lisäksi tuo maitsemani kiertokulma. Prässättyjä liitoksia kun ei voi kääntää.
Kumiletkujen poisvaihdon jälkeen kannattaa jarruttaminen opetella uudelleen. Eroa on.