Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Toukokuu 22, 2007, 00:51:20 ap
-
Eilen ajellessa hyvässä säässä Oulusta kotiin, syttyi jarruttaessa öljynpaineen merkkivalo. Öljyä on ei ihan ylärajalle, mutta lähelle. Valo sammuu kyllä kiihdyttäessä ja ei pala kun, ajaa tasaista nopeutta, mutta syttyy aina heti jarruttaessa...
Nyt siis herrat asiasta paremmin ymmärtävät, antakaa edes hyviä arvauksia, mistä ongelman syytä etsin... (tai siis ominaisuuden syytä)
-Jyri-
-
Tuo öljynpaineanturi on maadoittavaa mallia, joten ottaisko siinä johto maihin jarruttaessa? Jos johto on kunnossa, voipi itse anturi olla tiensä päässä.
-
kiitos... aloitan illalla tutkimukset.
-
Hoi
Jos ilmiö ei esiinny kuin kone kuumana ajettaessa, niin silloin vika voi olla alhaisessa öljynpaineessa, korjaustoimenpiteenä voisi kokeilla öljyjen vaihtoa, öljymerkin vaihtoa kannattanee myös harkita, tietenkin viskositeetti ohjekirjan mukainen.
Anturirikkokin voi olla mahdollinen, omasta LM4 pelistä kun rikkoontui anturi, niin valo ei palanut edes moottorin seistessä, kun remppasin anturia, niin sitten se paloi koko ajan. Antureita löytyy tarvikekaupasta, mutta niiden kestävyys on vajaa kesä. Piikkiöstä tilattu on pelittänyt kolme kesää ja pelaa edelleen. Jos kokeilet tarvikeanturilla niin varmista että avautumispaine on sama kuin alkuperäisessä.
Jos anturi on ehjä (uusittu) öljyt vaihdettu, virtapiuha tarkistettu ja ongelma esiintyy, niin kannattanee ryhtyä etsimään uutta öljypumppua, vaihto on helppo ja nopea suorittaa.
-
Ja pikkulohkosta kun lienee kyse(?), täytyy anturin olla alkuperäistä mallia. Siinä on nimittäin tappi, joka pitää nokka-akselia paikallaan pituussuunnassa.
Kari Sairanen wrote:
.....Antureita löytyy tarvikekaupasta, mutta niiden kestävyys on vajaa kesä. Piikkiöstä tilattu on pelittänyt kolme kesää ja pelaa edelleen. Jos kokeilet tarvikeanturilla niin varmista että avautumispaine on sama kuin alkuperäisessä.
......
-
Tutkimuksia on nyt jatkettu... valopalaa tyhjäkäynnillä ihan sujuvasti ihan hiukan kierroksia lisää, niin valo sammuu.
Ja heti kylmänä toimii siis näin.
Onko oikea päätelmä, että anturi on luultavasti ehjä ja öljypumppu rikki?
-Jyri-
-
ei välttämättä, yleensä anturit hajoo niin että paine jossa syttyy putoo ja putoo kunnes palaa koko aika, ihan hyvä tietysti että on niin päin, koita ihmeessä uudella anturilla ensin
-
Mittaa ihmeessä öljynpaineet erillisellä mittarilla. Jos ovat alhaiset, on ajaminen ja koneen käyttely syytä lopettaa pikimmiten ja ryhtyä selvittämään syytä. En muista ulkoa mitä öljynpaineen pitäisi olla, mutta alle 1 bar on ajolämpöisessä moottorissa joutokäynnillä jo aika vähän. Paineensäätöventtiilin pitäisi aueta jossakin 4 -5 bar välillä kun kierroksia on runsaasti. Jos painetta ei ole riittävästi ja öljy on sopivaa sekä sitä on riittävästi, ota öljypohja pois. Sieltä löytyy paineensäädin. Jos se on juuttunut auki tai jousi on poikki painetta puuttuu. Jos joudut öljypumpun vaihtohommiin, varmista että uusi pumppu pyörii herkästi kun olet kiristänyt kiinnitysruuvit!!! . Ai niin, eihän öljyn sekaan ole joutunut bensaa? hana ja /tai neulaventtiili vuotavat? Pahin vaihtoehto ovat tietysti hajonnut laakeri mutta, jos valo palaa jo kylmässä koneessa eikä lämpimästäkään koneesta kuulu kolinaa, laakerit lienevät kunnossa, ainakin vielä.
-
Kiitos kommenteista.
Olin tänään yhteydessä Piikkiöön ja ohjeistus oli juuri tuo paineiden mittaus. Loppujen lopuksi tultiin siihen tulokseen, että uusi anturi on tulossa nyt.
Vaihdan ja toivon, että ongelma poistuu. Jos ei, niin sitten alkaa tuo isompi puljaaminen.
Niin, vielä eilen ainakin käynti oli normaalin kuuloista, kun mysteeriä tuossa pihalla selvittelin, eli isompaa vikaa en vielä ole saanut aikaiseksi.
-Jyri-
-
No niin... anturi vaihdettu ja mitään muutosta ei toiminnassa tapahtunut. Kierroksia tarvitsee vähän tyhjäkäyntiä enemmän, niin valon saa sammumaan.
Nyt kun on pähkinyt reilusti tätä asiaa, niin paineventtiilin jousen jumittelu ei tunnu loogiselle, kun miksi paineet sitten menisivät niin alas, että painevalo syttyy ajaessa (mm jarruttaessa kun kierroksia ei ole paljon).
Antakaahan tietäjät vinkkejä jos niitä on vielä varastossa...
Missähän on Kemiä lähin Guzzi huolto? Oulussa? Rovaniemellä? Sitä öljypumppua en ala itse tutkimaan...
-Jyri-
-
Hoi
Oletko vaihtanut uudet öljyt? Kannattanee tehdä ennen kuin aloittaa koneen purkamisen, samoin vaihtaisin vielä öljynsuodattimen.
Jos mikään ei auta, niin pyörän voi viedä mihin tahansa mp-korjaamoon, kyllä se pumppu osataan siellä vaihtaa, ei vaadi mitään erikoisosaamista.
-
Kiitos...
Palkokasvi on mennyt nenään sen verran syvälle (yli 20 astetta lämmintä ja aurinkopaistaa ) , että yön yli mietittyäni päätin toistaiseksi olla luovuttamatta. Joten nyt on painemittarin adapterien teko laitettu työstöön.
Vaan taas puuttuu tietoa (vaikka tuntuu lisääntyvän tuon oman kokemuksenkin myötä), millaiset paineiden tulee olla tyhjäkäynnillä ja millaiset sitten ajokierroksilla? Onko nuo aijemmin mainitut 1 bar ja 4 bar sellaiset luvut, joilla totuus tulee ilmi?
On tässäkin projektissa tietysti taas paljon hyvikin puolia tuli pudotettua moottori tuossa pihalla alas rungon puolikkaan kanssa ja saatua takaisin paikaleenkin... joten se ilmanputsarin vaihtokaan ei ole enää ongelma :)
-Jyri-
-
Hoi
Katsoppa tarkkaan niiden antureiden teräsrunkoa, niihin pitäisi olla stansattu ns. avautumispaine. Näin ulkomuistista muistelisin että se olisi jossain 0.5bar tuntumassa.
Korkeammilla kierroksilla ei varmaankaan yli 5bar paineista ole apua. Varmaan ohjekirja antaa jonknilaisen haarukan paineelle. Ehkä 1-4bar olisi hyvä alue.
-
Hei!
Alkuperäisessä (tai siis koneessa olleessa) ei stanssausta ole, eilen vaihdetussa saattaisi olla, mutta sitä ei pääse katsomaan, muuten kuin tekemällä aika mittavat toimenpiteet, eli taas runko pätkiksi jne...
Huomenna kun tulee uudet suodattimet ja öljypohjantiiviste, niin puran taas osiin. Huomenna pitäisi olla se painemittarikin sitten jo käytössä.
Sitten kelpaisi siis vinkit myös sen "paineventtiilin" kanssa räpellykseen. Se siis löytyy jostain öljypohjan aukaisun jälkeen? Olisikohan jollain sattumalta sellaista räjäytyskuvaa mistä saisi jotain tolkkua, nuo netistä löytämäni ovat tulostuksen jälkeen melkoisen epäselviä.
Ymmärtäisinköhän siitä öljypumpusta jotain, ihan noin koti konstein?
-
Hoi
Meikäläiselle ei ole selvinnyt minkälainen Guzzi sinulla on, jos siinä on irrotettava öljypohja niin ainakin ns. isolohkoissa paineenrajoitin on öljypohjassa kiinni. Jos purat ko. venttiilin, niin katso miten sen jousi on esikiristetty, jos se on ruuvin alla, niin mittaa tarkasti paikka että tulee kasatessa samaan kireyteen!!
Itse öljypumppu löytyy nokkaketjun kopan alta. Pumpun paikka lienee sama kaikissa moottorityypeissä???
Jos irrotat ja purat öljypumpun, niin sitä vois käydä näyttämässä jollekin mp-mekaanikolle. Korjaamokäsikirjoissa annetaan kuluneisuudesta johtuvia hylkyrajoja, mutta ammattilainen osannee arvioida näppituntumalla onko pumppu uusittava.
-
Kiitos taas kerran...
Eli liikkumisvälineenä on/oli 2003 Nevada.
-Jyri-
-
melkein kyllä väittäisin liitin tai johto vaivaa, jos siellä öljynkierrossa olis feelua niin se kone ois jo poikinut ja suurin öljypumppuhan on kampura.
-
Hetken ainakin päivä paistaa risukasaan.
Eli tänään taas kone alas ja painemittari kiinni anturin paikalle. Paineet noin 0,3 bar tyhjä käynnillä. Kierroksia lisää ja paineet ei nouseet, kunnes jotain tapahtui.
Paineet pomppasi kertaheitolla isoilla kierroksilla 4,6 bariin. sen jälkeen useita käynnistyksiä rumppausta tyhjäynniltä isoillekierroksille ja kaikki toimii, niin kuin pitääkin. Paineet nousee ja laskee kuten pitääkin.
Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella paineet nyt noin 1,6 bar.
Sitten oikea anturi paikalleen ja johdot kiinni ja kaikki toimii niin kuin pitääkin. Merkkivalo sammuu heti startauksessa.
En siis voi sanoa, että tuli korjattua, mutta joku moska jostain kuitenkin lähti liikkeelle ja asia korjautui. =)
Ennen kuin vedetään lippu salkoon ja luotto palaa, niin kilometrejä pitää saada alle, mutta tässä nämä positiiviset fiilikset tällä erää.
Saldona vielä kuitenkin:
- tumpelokin oppi taas lisää Guzzista
- oli kiva huomata, että teistä asian paremmin hallitsevista sai korvaamatonta apua sekä täällä palstalla, että ihan privaatti viesteinkin.
Kiitos tällä erää... ominaisuuksia ilmaantuu jatkossakin palataan taas silloin (ja muutenkin).
=)
-Jyri-
-
Hoi
Tuntemattomia ovat Guzzin tavat! ilmeisesti vahvin vikaehdokas voisi olla roska paineenrajoitusventtiilin tiivistepinnalla, eli oli hieman raollaan ja laski läpi, rajoitti paineen 0,4:ään baariin. Hyvä että tuo paine on riittänyt moottorin voiteluun.
Toisaalta pumpun imupuolella oleva tukos olisi voinut aiheuttaa tilavuusvirran niukkuutta pumpulla, mutta mikäs mälli sen sitten olisi aiheuttanut? pikkuroska ei tähän riitä.
Mutta, loppu hyvin, kaikki hyvin
-
Tervehdys täältä pohjoisesta!
Vaikka ongelma olikin jo poissa, vaihdoin varmuudeksi suodattimen ja öljyt ennen kuin uskalsin reissuihin lähteä.
Nyt on luotto palannut rakkaaseen (taas) ratsuun kun ongelmattomia kilometrejä on toista tuhatta tullut nyt tuon veryttelyn jälkeen.
Kohti uusia seikkailuja..
-Jyri-