Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Toukokuu 21, 2007, 14:19:24 ip
-
siis näkeekö sen avaamalla kumin klemmarin ja kurkkaamalla siitä? Minkäs näkönen
se muuten sit pitäis olla? Kuinka tyypillistä nivelen hajoaminen on? Ennakkoon mitään oireita? Kiinnostaa tietysti, jos vaikka nopeutta vaikka sata!!!!!
Kyseessä siis pikkulohko Nevada 750
-
siis isolohkossa "näkee", kun palkeen klemmarit avaa ja poistaa ja liuttaa kumin swingin putken päälle niin siinä se on, jos se on jo kunnolla rikki niin kumia irrottaessa tippuu neuloja kädelle, jos se on menossa ja sylkenyt rasvat ulos niin sitä rasvaa on paljon paikalla, jos ei neuloja eikä rasvaa niin raosta pystyy ruuvimeisselin kanssa ronkkimalla ja takapyörästä pyörittämällä sen verran tutkimaan että näkee onko väljää risteissä, homma kestää max 15 min
pikkulohkosta en tiedä mitään
mulla risti oli ihan päreinä 65 tkm kohdalla mutta on niillä tiettävästi ajettu 200 tkm:kin
seuraavaksi hajosi 85 tkm kohdalla tukilaakeri (siis 20 tkm jälkeen), risti oli hyvä, sorvattiin ja käännettiin (ristikon toinen pää on tarkka sovite ja liimataan laakerin sisälle, toinen pää on vaihdelaatikon akselin päällä), nyt on 97 tkm ajettu
mutta ei toi kuvan mukanen risti ajoa vielä haitannu, olen kuullut että niitä on hajonnu niin että on haitannut pyörän työntämistä mutta en ole kuullut että olisi jumittanut takapyörää ajonopeuksissa, jollain muulla voi olla parempaa tietoa
ennakko oireena on kevyt kilahdus kun veto vaihtuu, laakerin kuuli jurnutuksena kun liukuu vapaalla
-
Pikkulohkossa ei kumia voi raottaa tarpeeksi ja toisekseen nivel on laatikonhännän sisällä eli laatikon kuoren putkimaisessa osassa. Nivelen kunnon voi tarkistella esim nostamalla pyörän keskituelle, pieni pykälä sisään ja takarengasta eteen ja taakse pyörittämällä, tai siis yrittämällä pyörittää. Nyt sitten korva tarkkana kuuntelee, kuuluuko siitä takahaarukan nivelpisteen kohdalta, putken sisältä kolahdusta tai kilahdusta. Myös takarenkaasta nytkyttäessä tuntuu selkeä välys jos risti on neuloitta.
Varmimmin kunnon voi tarkastaa vain irrottamalla takahaarukan ja kardaanin. Siinähän se sitten onkin jo käsillä ihmeteltävänä.
Lariossa kardaanin kulma on liki suora, joten siinä ei ajossa ollut mitään ylimääräistä jurinaa tai tärinää havaittavissa. Jos haarukka lähtee laatikolta ala- tai yläviistoon, pitäisi nivelrikko tuntea jaloissa tai kuulla ihan selkeänä jurinana ajon aikana. Jos risti hajoaa ihan osiksi, voi se tulla laatikon kuoren läpi tarkastelemaan maisemia, lukita takapyörän tai jotain muuta ikävää.
-
Kun ristikko hajoaa niin takapyörä myös lukkiutuu, jos se on vasta hajoamassa tapeissa tuntuu ekana tärinää.
-
No niin, pelkokerroin senkun nousee, pyörittelin tossa takapyörää keskituella, eikä
kepistä kuulunut mitään ihmeellistä, mutta tärinää kylläkin jalktapeissa,miten todennäköistä hajoaminen yleensä on????
-
Vielä en ole ihme kyllä joutunut tuohon guzzin ristikkoon tutustumaan, mutta autossa kun ristikko hajoaa tai alkaa hajoamaan sen huomaa äänestä, tärinästä ja sitten heiluttamalla kardaania edes takas, silloin siinä on nähtävissä ja tunnettavissa väljyyttä. Voisin kuvitella, että kun keskituella pyörittelet rengasta edes takas huomaat väljyyden jos sitä on.
-Jyri-
PS. taitaa v-koneiden tapit ja kaikki muukin täristä niin ettei hajoamista siitä huomaa ajoissa.
-
Ristikon väljät aika hankala todeta, omasta lemmarista kun meni ristikko vaihtokuntoon niin kiinnitin huomion "loksahdukseen" vedosta moottorijarrutukseen vaihdettaessa. Kiihdytyksessä oli myös ylimääräistä tärinää mutta kun pyöritteli tuella pyörää ei varmaa määrittelyä saanut aikaiseksi. Avattuani sitten palikat ja kun vedin kardaaniputken pois niin ristikon palat tippu lattialle. Jos et ole varma niin katso, ei tarvitse katua kun on kyljellään.
T:Peku