Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Pulmu - Toukokuu 13, 2023, 13:28:20 ip
-
Tervehdys!
Täällä pohjoisessakin ajokelit pikkuhiljaa kohdillaan ja pari pikku retkeä Grisolla jo tehnyt.
Kypäräasioita näin keväisin tulee mietittyä. Tallissa pari avattavaa, pari umpimallia, pari avomallia kiinteällä pleksillä ja sitten tää Davidan Speedster avo. Vaikka pitemmille päivämatkoille ja sadekeleille otankin tuon Marushinin kevyen (990g) umpipotan, niin pikku päiväpyrähdyksille poikkeuksetta lähtee tuo Davida.
Turvallisuusasiat tietty mietityttää, etenkin kun vuosia sitten joku peippoa suurempi kopsahti avopotan yläreunaan kahdeksankympin vauhdissa ja oli kyllä melkoinen moukari..hirvittää ajatella että entäs jos ois osunut 10 senttiä alemmas... Siitä huolimatta tuntuu että umpi/avattavilla kypäröillä näkökenttä jää jotenkin "vajaaksi" ja ovat kovin painavia. Samaten näillä mun uudemmilla avokypäröillä joissa kiinteä pleksi, tuo otsapinta-ala on niin iso että ottaa tuuleen paljon enemmän kuin tuo Davida tai Nolanin m2 joka mulla myös on. Taitaa molemmat avot olla tätänykyä tieliikenteeseen ei-hyväksyttyjä, ilmeisesti tuon ohuen, mutta sen vuoksi kevyen ja mukavan rakenteen vuoksi.
Customeilla monet avoilla ajelee mutta onko meitä muita hurjia (pöhköjä) jotka sporttinakulla tykkää ajaa avokypärällä?
-
Sen verran vielä että kaupunkiolosuhteissa mun on avokypärällä jotenkin helpompi havannoida ympäristöä kuin umpimallilla, minusta aika tärkeä osa passiivista turvallisuutta. Toisaalta joskus Usassa vuokrapyörällä kokeilin kokonaan ilman kypärää kun laki k.o. osavaltiossa sen mahdollisti mutta ei tämäkään oikein hyvältä tuntunut. Kaipa sitä siis kypärään tottuu siinä kuin turvavyön käyttöönkin.
Mistähän muuten mahtaa johtua että umpikypärän visiiri on kesäisin vartissa täynnä pieneliöitä kun avomallin kanssa ongelmaa ei juuri ole, kunhan pitää suunsa kiinni ;D
-
Kaikkia mainittuja pottatyyppejä käytän. Eri ajo- ja olosuhteisiin sään tai matkan tarkoituksen mukaan säätyvät valinnat. Riippuu paljon siitäkin minkä ajoneuvotyypin ja miksi sen otan ajoon. Jos on lähiseutumatkailua nätillä ilmalla niin avopotta päähän ja aurinkolasit. Jälkimmäisen voi korvata klassistyyppiset suojalasit. Taas pitää ommella uudet remmit vanhoihin laseihin. Samanlaiset mutta nämä ovat kopiot: https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet/kyparat/ajolasit/emgo-roadhawk-ajolasit-kromattu-kehys-nahka/
Kun tulee kyseeseen pitkä, päiväkausia kestävä reissu, valitsen avattavan umpikypärän tai vanhemman mallin josta voi ottaa leukaosan irti esimerkiksi kaupunkiajelua varten. Jossain saksan konetiellä on umpikypärä varmasti asiallisin jos on tarkoitus ajaa kovaa paikasta A kohteeseen B, C tai D.
Samaa mieltä: avopotta vapauttaa. Yleensä aurinkolasien kanssa. Mutta ei kovin tummat sillä riento voi kestää iltaan tai tulee sade.
-
Davidan avokypärällä olen ajellut kaikenlaisilla pyörillä.
Ehdottomasti mukavin kypärä mitä minulla on ollut, mutta nykyään käytän enemmän Shoei ex-zeroa.
Mukava päässä, avokypärän fiilis ja tarvittaessa pieni pleksi.
-
Mulla on ”arkikypäränä” Biltwellin laiton avo. Wayfarer-kopiolasien kanssa paras yhdistelmä. Rajoittaa ajonopeudet automaattisesti alle 110:n vauhdeiksi. Viileinä aamuina tai iltoina buffi kaulalta nenän yli.
Ratahommiin ja pidempiin reissuihin Heldin umpinen. On samaan hintaan varustettu pin lockilla ja käännettävällä aurinkovisiirillä. Eilen ajoin se päässä 700km ja ihan oli yhtä hyvä kuin ennenkin.
Ura- ja kurahommissa Foxin crossikypärä ja isot lasit roll off-kalvoilla. Kypärä on mips-kuorella, eli sopivissa olosuhteissa saattaa jopa pelastaa pahemmilta niskavammoilta.
Eli vastaus kysymykseen, kyllä ajaa. Viikolla ajelin Triumph Rocket 3 R:llä avokas päässä ja aurinkolasit silmillä. Toimii.
-
Etumainen pääsi eläkkeelle viime syksynä.
Se palveli hyvin vuodesta 2006 lähtien.
Taaempi on myös avokypärä. Sillä pystyy ajamaan taajamanopeuksissa ilman ajolaseja (käytän silmälaseja).
Avokypärä, nahkapuku ja kyykkypyörä on hyvä yhdistelmä.
Avokypärässä viehättää se avoimuus ja tuuli.
Seuraava avokypärä on maalarilla ja saa nähdä mitä sieltä tulee. Ohjeistus oli, että täytyy käyttää vain ja ainoastaan vihreää, punaista ja valkoista maalia, muuten on taiteellinen vapaus.
Niin, onhan niitä kypäriä kertynyt.
Pari avattavaa, koska silmälasien kanssa ainoa hyvä ratkaisu.
Avokypäriä on kolme, joista yhdessä on kypärän sisään liukuva pleksi.
Ja tietenkin kurakypärä.
-
Viime kesänä ajoin Jackalilla liki yhteen putkeen Nokialta Outokumpuun. Otin avopotan, tummennetut suojalasit ja buffan naaman suojaksi. Suurin syy oli 30 asteen helle. Ajohuppari päällä olikin ihan ok, kunhan vain ei pysähtynyt. Perille päästyä huomasin että naaman iho oli melko likainen niiltä osin mitä huivi ei peittänyt.
-
Henkon mainitsema likaantuminen on myös varusteiden kohtalo. Nahkatakin ja -housut pyrin rasvaamaan syksyin keväin. Siitä on se hyöty että ei tartu osumat, ulkonäkö säilyy ja hylkii pikku sateetkin. Tekstiillipuvut pysyvät yllättävänkin siisteinä vaikka niiden käyttöä on eniten. Talven roikkuvat henkarissa lämpimässä tallissa niin keväällä lähtevät isoimmat osumat ravistamalla.
Visiireiden siivous on itsellä siten että vahaan sen. On helpompi pestä eikä lentävien öttiäisten kitiinikuoret naarmuta niin helposti. Visiirille suoritan vesipesun ja joskus hieman astianpesuainetta jos on kovin piintynyt. Ajon aikana visiirin pyyhkimistä pyrin välttämään.
-
Avopotalla en aja.Itävallassa kun vedin turvalleni ,otin opikseni.Nolanin umpikypärä ihan naarmuilla .
.nokka veressä ja silmälasit vinossa.Kiitin elämää että päässä oli umpikypärä.
-
Avopotalla en aja.Itävallassa kun vedin turvalleni ,otin opikseni.Nolanin umpikypärä ihan naarmuilla .
.nokka veressä ja silmälasit vinossa.Kiitin elämää että päässä oli umpikypärä.
Samat kokemukset täälläkin. Muistatte ehkä piirretyn Kelju K Kojootin, jonka kohtalona oli tiljaantua litteäksi milloin mihinkin kivimuuriin. Samaan tapaan tein varjokuvani liikennemerkkiinn ranskalaisella moottoritien rampilla. Kirurgi onnitteli hyvistä varusteista ja santarmi säesti vieressä. Tyyliin: jos ei oliisi ollut umpikyprä, nyt parsittaisiin kasvolihojen riekaleista uusiksi leukaa, hampaita, nenää. Ja jos ei olisi ollut vankkoja hanskoja, nyt arvottaisiin: kuinka parhaiten siistitään sormien tyngät. Ja jos ei olisi ollut sitkeä ajopuku, olisi ainakin yksi käsivarsi vähemmän kotiin lähetettäväksi. Santarmi oli niin ihastunut suomalaisiin varusteisiin, että ei lähettänyt sakkolappuakaan koskaan. Molemmat tuhahtelivat turhautuneina sikäläisten hienohelmojen turhamaisille ajokoristeille, joissa ulkonäkö on ensimmäinen ja tärkein valintaperuste.
Myöhemmin, kun vakuutusyhtiön korvausrahoilla valitsin uusia kamppeita, otin ne myös mahdollisimman kirkasväriset. Keltainen umpikypärä aiheutti huomioarvollaan sen, että autojen eteenkääntymiset loppuivat lähes kokonaan.
P.S. Hyvää Äitienpäivää kaikille.
-
Elämässä tehdään paljon valintoja ja avokypärä on yksi valinta.
Se ei ole vielä lailla kiellettyä, joten...
-
Moottoripyöräily tuli aloitettua Jawalla ja farkuissa, t-paidassa ja varvastossuissa, ilman kypärää. Oppipahan pitämään jalat trampeilla myös sorateillä luistoissa. 70-luvun alussa ajoin ensimmäisen kolarin, onneksi oli kypärä jo käytössä, joten selvisin lievällä aivotärähdyksellä ja katkenneella kämmenluulla. Aikojen kuluessa ajovarusteet paranivat ja toisen kolarin sattuessa edellisvuonna oli varusteet ajanmukaiset. Vain kolme kylkiluuta murtui, lähinnä täyden tankkilaukun takia.
Joskus kuulin lääkärin ja hoitajien keskustelua moottoripyöräilystä. Mieleen jäi kysymys, onko hoitaja työskennelly päivystyksessä. Kuulemma sen jälkeen ei tee mieli hankkia moottoripyörää.
-
Visiireiden siivous on itsellä siten että vahaan sen. On helpompi pestä eikä lentävien öttiäisten kitiinikuoret naarmuta niin helposti.
Tämä oli kyllä hyvä vinkki, mikä jostain syystä ei ole itselleeni mieleen tullut.
-
Epikriisissäni lukee etusivulla:
" Tulee anestesialääkärin saattamana. Kaatunut moottoripyörällä. Asiallinen ajoasu, ei ruhjeita, haavoja tai naarmuja. "
Viimeinen muistikuva tapahtumahetkestä on ajatus " Onneksi on hyvä kypärä! " .
En ole ennen tai jälkeen ajanut ilman ajoasua ja kypärää. Helteellä - vaikkapa tänään - hikoilen, jos niin käy, kun mielestäni lämpimällä ilmalla kaatuminen sattuu ihan yhtä paljon kuin kylmällä ilmalla.
-
Kertaalleen tangon ylitte karheikkopellolle naamalleen sukeltaneena käytän avattavaa umpikypärää,
paitti CZ Sportilla sillon harvoin ku sillä ajelen.
Muutaman koppiaisen tömäyksen olen umpipotalla kokenu. Varmaan olis nuista kohtaamisista jääny kohtuullinen mustelma naamavärkkiin.
Kurapeesissä ajettaessakin umpipotta suojaa hilikusti paremmin.
Näkökentässä on toki toivomisen varaa, vaan koitan olla hökeltämättä ja kääntelen päätä reilummin.
-
Vähän aihetta sivuten:
Oletteko huomanneet, että jos ajelee umpipotalla visiiri jonkin verran auki ja pyörässä on kate, niin ne ötökät tekee välillä aika ihmeellisen syöksyn, jolla pääsee kypärän sisään?
Joku kimalainen kypärässä aiheuttaa yleensä jonkun asteisia ajolinjan muutoksia ja outoja jarrutuksia ;D
-
Vähän aihetta sivuten:
Oletteko huomanneet, että jos ajelee umpipotalla visiiri jonkin verran auki ja pyörässä on kate, niin ne ötökät tekee välillä aika ihmeellisen syöksyn, jolla pääsee kypärän sisään?
Joku kimalainen kypärässä aiheuttaa yleensä jonkun asteisia ajolinjan muutoksia ja outoja jarrutuksia ;D
On huomattu. ;D
Katteet ja tuulilasit ei ole minun juttu. Siksi keräilen nuo hyönteiset ja muut lentävät esineet takkiin ja housuihin. Silti se ilmavirta on minusta osa moottoripyöräilyä, mutta kukin tyylillään.
Avopotalla ajavien ei ainakaan tarvitse putsailla hyönteisiä kypärän ilmakanavista. Arain ruukussa on edessä säleikkö, että ei tarvitse avata visiiriä ainakaan jäähdytyksen takia. Pikemminkin huurtumisen estoksi on visiirin yläreunassa avattavat venttiilit, mutta ne auttavat mainiosti myös jäähdytykseen. Etusäleikössä ei ole ainakaan tehtaan puolesta suodatinta, mutta siinä on hyvä paikka sellaiselle. Olen niitä keväisin aina leikannut uuden suodatinmatosta, jota saa metritavarana tietokonetarvikkeena alan liikkeistä, tarkoitettu puhaltimien pölysuodattimeksi. Vaihdon yhteydessä aina putsaan sen säleikön pumpulitikulla, ehkä sen saisi jotenkin irrotetuksikin ja pestyksi, mutta en ole uskaltanut. Mettisiä ei ole päässyt tulemaan ruukun sisään, joten taitaa toimia. Asiaan auttaa myös putkimallinen kaulaliina, joka tekee kaulaan, juuri kypärän aukkoon sellaisen paksun, löysän mutturan, että ilma ei sieltä liiaksi tule, eikä myöskään melu. Tykkään myös ajaa sen kaulaliinan kanssa. Kun sen taukopaikalla vetää pois ja ravistelee, siitä melkein aina rapisee jokunen hyönteinen.
Jos on aurinkovisiiri, se täytyy avata joskus muusta syystä, esim. tunneliin hämärään ajaessaa, ja sitten tunnelista ulos tullessa taas sulkea, se kirkkaan auringon pläjäys on tosi vaarallinen.
-
Yhden avokypärän ajoin loppuun. Nyt lensi taloyhtiön talkoissa lopullisesti roskalavalle. Mukavampi kuin umpipotta; varsinkin vesisateella. Tosin pyörässä on pleksi. Raekuurot oli sitten asia erikseen.
Aina se huoli turvallisuudesta kuitenkin vähän vaivasi ja jo pari vuotta sitten hankin laitteen tyyliin sopivan umpipotan, valkoisen AGV Legend Angel Nieto Tributen. Yksi tuhannesta. Quotalle on omansa; nuorisomallin endurokypärä.
Yksi avopotta kuitenkin on. Moto Italian loppuhuutokaupasta 20 eurolla ostettu Davidan ohutkuorinen US Armyn vihreä ja valkoisella tähdellä ja tekstillä Smashed varustettu. Sillä tulee silloin tällöin ajettua satunnaista kaupunkiajoa. Ei kai sitä lyhyellä matkalla ehdi mitään sattua .....
-
Mulla on yksi avopotta, mutta ei moottoripyöräilyyn. Lotuksella ajaessa tarvitsee radalla kypärän ja pää ottaa kattoon kaikilla muilla, paitsi hyvin ohutkuorisella avokypärällä.