Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Piittis - Huhtikuu 16, 2023, 12:08:36 ip
-
Yritin löytää nettikauppaa josta löytyisi kohtuuhintaiset suodattimet, öljylle ja ilmalle. En joko osannut hakea tai sitten saatavuus on huono. Jos löytyi ilmansuodatin niin toinen puuttui ja päinvastoin.
Jostain jenkkikaupasta olisi löytynyt molemmat. Olisiko jollain vinkata sopiva hankintapaikka?
-
Onko https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=en (https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=en) katsottu?
Tai sitten https://www.motonet.fi/fi/varaosat/5935/239616/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-850cc-v85-tt-2019-?vuosimalli=2020 (https://www.motonet.fi/fi/varaosat/5935/239616/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-850cc-v85-tt-2019-?vuosimalli=2020)
-
Kiitos infosta Breeze!
Hämmästyttävää että Stein Dinse ei tunnista V85TT öljynsuodatinta lainkaan. Motonetillä on listalla alkuperäinen öljynsuodatin n. 30EUR - ei kuitenkaan saatavilla juuri nyt. Ilmansuodatin löytyy molemmista suurinpiirtein samaan hintaan n. 13EUR
-
Todennäköistä on että yhteensopivia suodattimia on, vaikkakaan ei mallilistauksessa löydy. Kierre, tiivisteen halkaisija ja koko ratkaisevat. Tärkeää on että suodattimessa on ns. pohjaventtiili joka aukeaa kun öljynpaine sen avaa ja sulkeutuu kun öljynpaine loppuu eli moottori sammuu. Tällöin öljynkierto jää mahdollisimman täyteen öljyä, vaikkakin paineeton ja seuraavassa käynnistyksessä voitelu alkaa välittömästi.
Itse olen käyttänyt jopa kaksi kertaa isompia suodattimia (C 1400) kuin alkuperäisuodatin on. Menee kaksi öljynvaihtoväliä samalla suodattimella. Samoin, toisinaan, Quota Millessä jossa filtteri on öljypohjan sisällä ja laajennettu öljytilavuus. Kun suodatin vanhenee niin sen suodatuskyky paranee. Virtauskyvyn heikkeneminen on syy vaihtaa suodatin ennen sen tukkeutumista.
-
Eks toi oo sama öljynsuodatin kun Nevadassa , osan korvausnumero on ainaskin Nevadan suodattimen.
-
Moto Guzzi-merkkinen öljynsuodatin V85TT:hen on tismalleen sama suodatin, kuin UFI 25.531.00. Ero on vain siinä, että ensin mainittu on Moto Guzzin laatikossa ja hinta on kolminkertainen..
Suodattimia ja jarrupaloja olen tilannut täältä:
https://www.carpimoto.com/EN/Bike_Moto-Guzzi_V-85-TT-2019/Specific/Service-Parts/Oil-Filters/
Kustannustehokas ja toimitukset pelaa.
Jouko
-
Carpimotosta tilasin joskus MotoMoriniin osia ja täytyy sanoa että mikään nettilafka ei ole toimittanut niin nopeasti kuin nämä.
Motonetista tilaamallakin menee tuplasti aikaa.
-
Carpimotosta tilasin joskus MotoMoriniin osia ja täytyy sanoa että mikään nettilafka ei ole toimittanut niin nopeasti kuin nämä.
Motonetista tilaamallakin menee tuplasti aikaa.
Hyviä kokemuksia minullakin. Ihan asiallinen myyjä.
-
>> Tärkeää on että suodattimessa on ns. pohjaventtiili joka aukeaa kun... <<
Eikö kaikissa ole venttiiliä?
Mistä tunnistaa venttiilin olemassaolon?
Kun en tätäkään tiedä... :o
-
Joskus 90-luvulla on tullut viimeksi vaihdettua itse autoon öljyä. Silloin volkkariin sai
suotimia venttiilillä ja ilman. Kerran tuli vahingossa ostettua ilman venttiiliä oleva. Kuumassa
muutaman minuutin seisseessä moottorissa kesti tosi pitkään ennenkuin öljnpainevalo
sammui. En tiedä, kenelle ne venttiilittömät on tarkoitettu.
-
Eipä taida normaalin mallisia suodattimia saada ilman venttiiliä tavallisesta kaupasta. Netistä löytyy varsin nopsaan vastaavuudet eri suodatinvalmistajien välillä. Tämä lista taskussa voi mennä varaosapuotiin ja kävellä oikea sutari kädessä pihalle.
-
RE Motors Pietarsaari ; MG Jälleenmyyjä. Onko kohtuuhintaisia MG-osia ?
-
Onko se sama kuin tämä Nevadan suodatin? En minä siinä mitään vennttiiliä huomaa, mutta voihan se olla tuo vieteripään kumitulppa. Molemmissa päissä on kumi, molempien reiästä kiinnitysruuvi menee aika nihkeästi läpi. Nevadassa se on vieteripää alaspäin, ja aukon kansi ei saa mennä väärin päin tai se halkeaa. Ja kannen O-rengas on oltava tarkkaan paikoillaan, muuten vuotaa.
-
mahtoko olla niin että pohjaventtiili oli noissa vaihdettavissa peltikuori suodattimissa, tommonen "vanhan aikanen" ja nyt taas käyttöön otettu kopan sisällä oleva suodatin patruuna on eri juttu, toki hondissa oli 70 ja 80 luvulla niin että vaihdettavan patruunan kotelossa oli jousi mikä pitää olla paikallaan ja oikealla puolella suodatinta muute meni öljyt ohi jos nyt oikein muistan
-
Oletin liikaa. Koska en ole juurikaan kiinnostunut ns. pikkulohkoista oletin että uusiin sellaisiin on laitettu jo oikeanlainen, autotyyppinen, ulkopuolinen, näppärästi vaihdettava öljynsuodatin. Omaa syytäni olettaminen. Siis vanhanmallisella "nakusuodattimella" siis mennään. Pidän erikoisena ja seitsemänkymmentäluvun jäänteenä. Suodattaa sekin ja hoitaa hommansa. Lieko sitten muualla järjestelmässä "pohjaventtiili" joka pitää voitelupiirin täytenä. Paineensäädin siellä ainakin on oltava.
Oman kotelonsa muodostava moderni suodatin kun täytetään öljyllä ennen asennusta niin öljynpaineetonta käyntiä on hyvin lyhyeen.
-
Menee ohi jutun teemasta hieman.
Timo EV:n tiedonpuutteen korjaukseen suodattimien venttiileiden suhteen voinen jonkin verran lausua.
Tavanomainen, autotyyppinen suodatin on joko venttiilillä tai ilman. Venttiili aukeaa öljynpaineen vaikutuksesta varsin alhaisella paine-erolla.
Erikseen isolohkoissa on paineensäädin öljypohjassa tai, mallista riippuen, öljytilan yhteydessä muutoin. Isolohkoisissa suodattimen paikka ja kiinnitysasento vaihtelee. EV:ssä paikka on se perinteisin jossa suodattimen vaihto vaatii öljypohjan irrotuksen.
Suodattimen venttiilin näkee kun uuden suodattimen sisään katsoo. Keskellä on reikä ja sen pohjassa näkyy jousikuormitteinen venttiili. Useimmissa suodattimissa sellainen on. Mutta ei kaikissa. Kyseinen venttiili aukeaa varsin pienellä öljynpaineella. Se ei säädä muuta kuin estää öljyn liikkeen takaisinpäin. Jos suodattimen keskireiästä näkyy suodattimen päädyn sileä pelti niin venttiiliä ei ole. Muut sopivuuden määreet ovat suodattimen koko. kiinnityskierre ja tiivisteen koko. Eli aika monta määrettä on osuttava kohdalleen että suodatus on ookoo.
Niissä malleissa joissa suodatin on ulkopuolella voi suodattimen kokoon vaikuttaa mikäli tilaa on. Muutoin rakenteen pitää olla identtinen. Itse käytän noin kaksi kertaa isompaa suodatinta 1400 Californiassa koska tilaa on. Menee kaksi öljynvaihtoa yhdellä filtterillä. 1400:sta joutuu, kuitenkin, ottamaan, aika-ajoin, öljypohjan irti putsaamaan pois sen pohjaan kertyvän muhjun. Muissa malleissa sitä ongelmaa ei juuri ole koska öljypohja pitää irrottaa aina kun suodatin vaihtuu. Paitsi vanhassa GT:ssä jossa ainoana suodattimena on keskipakosuodatin kampiakselin kaulan sisällä sekä harva imusiivilä.
-
Oletin liikaa. Koska en ole juurikaan kiinnostunut ns. pikkulohkoista
Ketju kuitenkin käsittelee V85:ta.
Pelkkää elementtiä käyttäessä on ihan yhtä vähän paineetonta käyntiä startattaessa. Tuohan on kuitenkin normaalissa täyttötilanteessa öljykylvyssä kokonaan. Paineen "relief valve" on samankaltainen kuin isolohkon öljypohjassa törröttävä, mutta hivenen pienempi yksikkö moottorin sisällä.
-
Ketju kuitenkin käsittelee V85:ta.
Vaikka kuutioita on reilusti niin ei siitä isolohkoista saa.
Isolohkoisien valmistaminen on päättynyt jo joitain vuosia sitten. 1400 lienee viimeinen dinosaurus.
Sama taitaa koskea pikkulohkoisiakin ajan saatossa koska uusi moottori on jo tuotantomallissa joka ei perustu kumpaankaan edeltävään moottorityyppiin.
-
Niin, rautalangasta: ketju käsittelee V85:tä, eli pikkulohkoa.