Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Immu65 - Maaliskuu 29, 2023, 19:36:34 ip

Otsikko: C1400 renkaat
Kirjoitti: Immu65 - Maaliskuu 29, 2023, 19:36:34 ip
Kertokaapa kokeneemmat, mitä eturengasta suosittelisitte california 1400 touring pyörään?
Itellä tulee ens kesänä vaihto eteen, ja pyörä on mulla uusi. Nyt on alla mezeler maraton ultra.Miten suhtautaan vyöreenkaan ja risikudosrenkaan suhteen ko. pyörässä.
Suodenniemellä on hitosti lunta,hyvää kevättä kaikille.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Maaliskuu 31, 2023, 18:12:55 ip
Yleistä renkaista: niin vyö- kuin ristikudosrenkaat ovat lailliset moottoripyörässä. Saa olla vaikka vyörengas takana ja ristikudos edessä. Tosin jouduin tämänkin kerran poliisikonstalle selittämään. Hän ensin sanoi ottavansa kilven talteen, laittavansa sakon ja määräyksen katsastukseen mutta, kehotuksestani, hankki lisää tietoa aiheesta Traficomista josta kerrottiin että mp:n renkaiden osalta ei ole samoja sääntöjä kuin auton renkaista. Matka jatkui. Tämän kerron siksi että voi tulla vastaava kokemus vastaan.

Toinen, nuorempi konsta myöhemmin, ehdotti taannoin samaa toimenpidettä kun tutki 1400 Californiani rengastusta sillä takarenkaana on 205 leveä auton vyörengas. Vastaehdotin että jos katsoisi Traficomin tiedoista sen mitä pyöräni renkaista siellä on mainittu. Sama asia toki on rekisteröintitodistuksessa vaikka sitä ei tarvitsekaan olla mukana. Alkuperäinen rengaskoko ja -tyyppi on merkitty myös Traficomin tiedostoon.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla 195-kumia jos sellainen helposti 16-tuumiaisista löytyy. Sitten parin - kolmen vuoden perästä jos ikää riittää.

Kävin aikoinaan katsastuttamassa lähikonttorilla sekarengastuksen sopivuuden. Katsuri ei löytänyt ongelmia ajettavuudesta. Tosin koeajoa hän ei suorittanut koska ajokortissaan ei ollut tarpeeksi kirjaimia. Uskoi minua. Samalla kertaa merkittiin myös ristukodosrengas edessä lailliseksi ja siten vaihtoehtoiseksi. Ei sen kummempia todistuksia tarvita. Rahaa meni toimeen muutama kymppi. http://www.motomatti.fi/2020/04/california-1400-gts-katsastus-2020.html

Nyt on mittarissa jo lihava lukema kilometrejä. Auton kumi kestää helposti yli 20.000 km mutta kuluu keskeltä enemmän ja siksi olen vaihtanut pois ja uuden tilalle. Nyt on alla lajissaan kolmas. Rengas maksaa, merkistä riippuen, 50 - 85 € kappaleelta.

Suosittelen rengasmallia joka on kuvioltaan symmetrinen tai ainakin lähelle sitä. Sehän ei ole selviö nykyisissä autonrenkaissa kun niissä on monissa määritelty pyörimissuunnan lisäksi ajoneuvon puoli ja onko kyseessä etu- vai takakumi ja kummassa päässä on vetävät pyörät vai onko molemmilla akseleilla. Toki ei kaikissa rengastyypeissä ja -malleissa ole tätä rajoitusta. Nyt alla on tuon 50€ maksanut symmetrinen rengas merkkiä Zero. Syyskeleillä sillä hetken ajelin ja hyvin sujui. Mainittakoon että rengas kaartaessa ei saa nousta kulmalleen. Maksimissaan keskiuraan saakka saa nousta. Kulmallaan on epävakaampi. Myös kuormitus (Ajotapa, pyörän paino, tavaroiden paino ja matkustajien paino yhteenlaskettuna.) määrittelee rengaspainetta. Nykyisessä vaikutti 2,5 baaria oleva sovelias ja se on aloituspaineena otollinen kokeilla. Kunhan tästä ajokeit alkavat alkaa sekin kumi kulua. Sillä mennään, jos vanhat merkit paikkansa pitävät kaksi tai jopa kolme suvea. Olen ajanut reilun kymppitonnin Californialla yhdessä suvessa keskimäärin. Minulla on useita pyöriä niin yhdellä ei tule kovin paljoa ajetuksi.

Kun laittaa auton kumin taa niin tuo paineen sovittaminen ajotapaan ja kuormitukseen kannattaa katsoa ja kokeilla hartaudella. Lisäksi voin kertoa että auton kumi on pehmeämpää seosta kuin mp-kumi jos ratarenkaita ei huomioida. Hyvä kaarre- ja jarrutuspito tulee sitä kautta.

Itsellä on kokemusta monenlaisten pyörien katsastuksesta. Esimerkiksi sisäkaarteeseen kallistelevan triken katsastuksen tein pääasiassa itse katsastajan läsnä ollessa. En olekaan nähnyt nuorta inssiä ennen niin punanaamaisena kun jouduin häntä neuvomaan. Itse en ole koulutukseltani edes työteknikko vaikka insinöörin vakanssilta eläkkeelle lähdinkin sairastuttuani. Tyytyväinen olen toistaiseksi ja vaimo hyvässä duunissa. Aika kuluu Kerholla ja Verstaalla kodin sekä Kesämökin ohella. Mökillekin on kiva reilun 500 km matka ajella. Asfalttia ja soraa.
Kerrottakoon että miksi minulla on trike: siksi että selkäni kahdesta kohtaa ja kaasukäden ranne murtuivat hirvikolarissa ja oikea jalka siksi halvaantui mutta nykyään toimii varsin hyvästi. Siksi sairastellessa kallistelevan triken suunnittelin ja rakensin vanhan Cali 3:sen pohjalle. MMAF Testmill Pentanovan valvonnassa sen testasi ja hyväksi havaitsi.

Yksi hyvä piirre matalammassa takarengaskoossa on: voi laittaa kuutosvaihteen matalammassa nopeudessa päälle. Kulutus normiajossa on liki 5 litraa. Joskus reilusti alle, joskus paljonkin yli. Moottori on lämpötilaherkkä eli kylmällä säällä kulutus nousee. Siksi olen tukkinut jäähdyttimen suoran ilmansaannin. Koskaan ei ole tuuletin omatoimisesti käynnistynyt. Moottoriöljyn lämmön olisi hyvä olla 100 - 120 asetta. Pyörässäni on mittari sille. Lisävaruste.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Maaliskuu 31, 2023, 23:01:07 ip
Eturengasta kysyttiin..
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 02, 2023, 19:19:27 ip
Monta etukumiakin olen sileäksi sorvannut  tonninelisatasella. Ei sillä ole kummoista merkitystä kunhan ei halpisrengasta laita ja muistaa että renkaan kantavuus riittää. Etukumin hinta on niin alhainen verrattuna alkuperäistyyppiseen takarenkaaseen että eturenkaan hinta tuntuu varsin edulliselle. Eturenkaana on omassa Calissa ollut sekä vyö- että ristikudospohjaisia renkaita enkä ole huomannut niissä kummoista eroa. Niiden hinnat, täällä kotimaassa tavan kaupassa ovat siinä hieman päälle satasen. Ainakin ne jotka olen hankkinut omaan pyörääni. Takarengashan se on joka kuluu. Yhdellä etukumilla kun menee useammankin suven. Varmaan ajotapakin vaikuttaa mutta en osaa kuvitella 1400 Californiaa kovin rajuun maantieajoon. Toki vauhtia silläkin voi pitää mutta mutkateitä varten on eri pyörät ja kumit mitä tourinkivehkeeseen laitetaan. Omalta kannaltani voin suositella mustaa ja pyöreää joka sopii vanteelle.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: @ - Huhtikuu 02, 2023, 20:54:23 ip
Melkoista tarinointia vastaamatta edelleenkään asialliseen kysymykseen. Taitaa koko foorumi olla jo lopettamista vailla valmis kun asiallista keskustelua ei synny edes tekniikkapalstalla.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Huhtikuu 03, 2023, 08:03:07 ap
Omalta kannaltani voin suositella mustaa ja pyöreää joka sopii vanteelle.

Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 03, 2023, 10:09:12 ap
California EV 1100. Minä olen "aina" vaihdattanut Californiaan renkaan, jota kauppias on suositellut. Yhtä kertaa lukuunottamatta, se on mennyt ihan hyvin. Olen käynyt jo vuosia Kosken Rengashuollossa, jossa Hakamäen Matti hommaa hoitaa. Matilla on myös Guzzi.
Tuo yksi kerta aiheutti harmia, kun jouduin käymään "vieraissa":
- Takarengas kului loppuun ~7´000km, kun yleensä on päässyt ~13´000km.
- Matti kertoi vaihtaessaan uutta, että "...eihän tätä ole edes tarkoitettu näin raskaaseen pyörään!" Jokin
  merkintä puuttui.
- Etukumi aiheutti lähes p***kat housuun, kun motarin kiihdytysrampilla aloitti voblaamisen.
- Koskaan ennen tai jälkeen tuollaista ei ole ollut.
- Etukumin vaihtoi em. vieras sanoin "...joo, tällä menee hyvin ja vihaisesti mutkaan!" Jos Calilla nyt
  ylipäätään tarttee mennä vihaisesti mutkaan. Tai mun ei ainakaan tarvi...

En edelleenkään tiedä renkaista, kuin tuo maininnan "mustat ja pyöreät". Mutta kokemuksesta viisastuneena, asioin vain asiantuntijan verstaalla. En sitten tiedä, mistä varsinaisen asiantuntijan löytää, mutta olen ollut kovin tyytyväinen Kosken-Matin toimiin. Ei mulla suurempaa rakkautta Mattiin tai vaimoonsa ole.
Kirjoitan vain omista kokemuksista, joiden perusteella ei muiden tarvi toimia.

Pääasiahan on kuitenkin, että pyörä on aina kumipuoli alaspäin. Eikös?


Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Kurtsi - Huhtikuu 03, 2023, 14:14:34 ip
Kun tuossa Urpon ja Turpon viestissä mainittiin harmaa ja soikea, jatkan uhallakin seuraavaa:

Autossa on alla nokialaiset. Mersun alkuperäis- ja muuten laadukkailla aluvanteilla olevia kumeja on sekä kesä- että talviversiona tasapainotettu oikein pitkällä rivillä lyijyä. Laskin parista vanteesta 60 gr/vanne. Saattaa olla jossain enemmänkin. Onkin pitänyt Tiren (Tikkurilan rengas) asiasta keskustella. Kun nyt oikein tarkkaan kumeja syynäsin, löytyi oikein pienellä kuin häpeillen muun tekstin joukosta "made in Russia". Eiköhän se syy suuriin toleransseihen ole siinä ja seuraavat taitaa olla Contit, vaikka Nokia nyttemmin onkin siirtänyt valmistuksensa muualle.

Mutta vähän aihettakin sivuten. Vaihdoin viime syksynä Cali II:een" laatumerkkkiä" olevan takakumin tilalle ainakin minulle tuntemattoman halpismerkin (?), Maxxiksen. Kumi ei ollut edes pahan kulunut mutta varsinkin motari- ja kehäteiden silmukoissa ja kyytiläisen kanssa venkoili häijyn tuntuisesti oli painetta sitten normaalit tai vaikka 3,5 baria. Uuden kumin myötä käytös muuttui normaaliksi ja nyt Maxxis odottaa asennusta myös eteen. Saa sitten nähdä millaisiksi osoittautuvat pidemmän päälle. Täytyy vielä katsoa mitä painomerkintöjä niissä on.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 04, 2023, 19:39:41 ip
Kunhan kiusaksi tarinoin.
Tein aiheesta tutkimusta: Kerhollani on parkissa neljättäkymmentä moottoripyörää. Isoja ja raskaita matkapyöriä. Japanilaisia, amerikanlaitteita suurin osa sekä muutama italianmylly. Lähes puolessa pyöräsetistä oli Metzeler Me 888 etukumina. Niin myös itsellä kuin useilla kavereillakin. Se kertonee jotain...
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Immu65 - Huhtikuu 05, 2023, 15:56:51 ip
Kiitokset valaisevista kommenteista. Olen itekin katellut juuri tuota Mezelerin rengasta, joten semmonen taitaa alle tulla.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 05, 2023, 23:02:55 ip
Tuosta renkaan venkoilusta. Itsellä kävi sillai että salaa eturenkaasta irtosi pintakumi kudoksesta. Sitä en silloin vielä havainnut tapahtuneeksi kun lisäsin painetta ja rengas vakaantui jossain määrin. Matkan jatkuessa, onneksi kotiappäin, vaiva paheni: ilmanpaine renkaan sisältä pääsi kankaiden ja ulkokerroksen väliin. Rengas turposi ja ryhtyi ottamaan kiinni rakenteisiin. Vähensin painetta. Ajelin sitten hissunkissun katuverkkoa myöden kotitalliin. Aaamusella otin etupyörän irti ja vein kumeineen renkaan ostopaikkaan Stormille. Ei tarvinnut vängätä aiheesta. Sain korvaavaksi uuden, erimerkkisen, renkaan tilalle ja vanteelle laitettuna saman tien.
Se oli viimeinen sen merkkinen rengas toistaiseksi. Sitä edellinen, aivan samanlainen rengas, oli ihan kelvollinen ja ajoin sen loppuun ja ehyenä pysyi. Mainittu firma ei myy enää kyseistä merkkiä.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Junkers - Huhtikuu 06, 2023, 16:30:23 ip
Renkaan merkistä ei nykyään voi valmistusmaata päätellä. Tosi monilla rengasmerkeillä, ei vain Nokialla, on kustannussyistä ollut tehdas Venäjällä. Vaikka tuonti lienee nykyään vähissä voi rengasliikkeistä vallan hyvin vielä löytyä itänaapurin tuotteita.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 06, 2023, 20:53:09 ip
Tuohon "made in ryssä" kommenttiin.

Miten se mahtaa olla.
Maa, jossa duuni on tiukemmassa ja ei oikein sitä sosiaaliturvaa.
Sinne tulee suuri rengasvalmistaja ja perustaa tehtaan.

Sitten on maa, jossa pärjää ihan hyvin töitä tekemättä ja tehdaskin on jo erään rengassarjan pihalle tuupannut.

Kumman maan renkaat sinä ostaisit?

Misä ostaisin sen maan renkaat, jossa on uusi tehdas ja todella työmotivaatiota pursuavat duunarit.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Pekka - Huhtikuu 07, 2023, 10:08:04 ap
....ja todella työmotivaatiota pursuavat duunarit.

Mi 8 helikopterin roottorin jäänesto hoidettiin ruikuttamalla lapoihin pirtua, ei jää silloin siihen tarttunut.
Suomessa etsittiin korviketta puhtaalle pirtulle ja asiaa kysyttiin myös ko.lentolaiteen valmistajalta.
Valmistajan mukaan on parempi käyttää puhdasta pirtua, mekaanikot pysyvät silloin terveempinä.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Jouko S - Huhtikuu 07, 2023, 12:59:53 ip
Valmistajan työterveyshuolto on osannut jo silloin yhdistää hilpeyden työntekijöidensä terveyteen! Tätä metodiahan siellä on käytetty työterveydessä laajalti ja jopa valtakunnallisesti. Minulla ei ole henkilökohtaista tietoa, mutta usko tai älä, valtion virallisten ja varmentamiensa tietolähteiden mukaan "hommat toimii kuin voidellut"!!!
Kaikkihan tämän jo tietää..
Jouko
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 07, 2023, 20:25:01 ip
Asiaa tuntevat kertoilivat 70-luvulla olleensa Bakussa ohjuskoulutuksessa. Aihe oli MTO66 eli Styx - siis Suuren maan suurella toleranssilla tehty.
Sähköliitinten kontaktipinnit oli hopeoitu. Nehän tummuvat / likaantuvat / kurastuvat yms. Puhdistus oli suomalaisille oikein kädestä pitäen opetettu: Otetaan kahvikupista kunnon loraus pirtua suuhun ja puhalletaan sitä liittimiin, niin se "spray" puhdistaa kaiken.
Tarina myös kertoi suomalaisten yrittäneen samaa metodia täällä kotomaassa. Ei kuulemma onnistunut... Sotaväen viisaat olivat löytäneet ao.kaupasta jonkin eimericcalaisen sprayputelin, jota hankittiin käyttöön.

Oli kuulemma lievää vahvempi jupina ja mutina "kentällä", kun ei valmistajan ohjeita noudatettu...

Veli Hajakenttä saattaa tietää lisää... ( Timo: tuo em. jutun kertoi Heikki H )


Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Hajakenttä - Huhtikuu 08, 2023, 13:49:02 ip
Lainaus
Veli Hajakenttä saattaa tietää lisää... ( Timo: tuo em. jutun kertoi Heikki H )

Tuanoinnii – kun on puheena nuo renkaat ja kumitavara, suurempi syy dissata pirtua oli se tosiasia, että liittimien eristeet ja tiivisteet olivat jotain kumiseosta, joka ei kestänyt pirtua vaan haurastuivat. Siksi etsittiin muita puhdistusaineita, jotka tottapuhuen, olivat parempiakin joka suhteessa. Aika monet kemikaalit ovat omiaan tuhoamaan kumia. Öljy taitaa olla aika paha. Onhan täälläkin kerrottu perävaihteen öljyvuodoista. Siinähän öljy tippuu juuri pahasti renkaan päälle. Tarinat eivät kerro: onko jouduttu kumeja lepouttamaan sen vuoksi? Ainakin Nevadassa on moottorin takaosassa ölyletkun yhde ja siitä letku ilmanpuhdistimeen huohottamaan. Se hörppii kuumaa öljyä ja aikaa myöten haurastuu, ellei ole neopreenikumia, samaa letkua jota bensatankin sisällä käytetään. Silti se kannattaa aina keväthuollossa tarkistaa, ettei ole kovettunut ja haurastunut. Nimittäin – jos se alkaa vuotaa, sietä tulee öljyä kohtuullisesti takarenkaalle.

Styks on nähtävissä museoituna Kuivasaaressa. Vasemmalla puolella (paapuurissa) heti siiven takareunan takana on nyrkin kokoinen pulpi ja siinä suoraan taakse osoittava moninapainen sähköliitin (RK-liitin, suomalaisittain ärkoo, kyrillisillä rookaa). Jos siinä on muovihattu päällä, sen saa helposti avattua ja voi saada käsityksen liitinnastojan määrästä. Se on napanuoratöpseli, joka irtoaa kun ohjus lähtee, ja joka vaurioituu joka laukauksella lavetin puoleiselta osalta siitä huolimatta, että se kääntyy mekaanisesti jousella sivuun heti kun ohjus lähtee. Siihen tiljaantuu lähtöboosterin (250 kg ruutia paloi parissa sekunnissa) ruutijäämiä jokaiseen liittimen reikään. Niitä ei saanut putsattua millään muulla kuin tenulla ja paineilmalla. Siksi meillä kyllä oli kannu kaupalla pirtua kaapissa lukkojen takana. Ohjuksen matkamoottorin rakettipolttoaine oli kerosiini ja hapetin typpihappo. Niistä tuli aika sotku, jos ei ollut huolellinen. Pelkkä typpihapp jo on niin vaarallinen litku, että koko hallissa ei saanut olla yhtään humalaista, eikä ketään muutakaan, joka ei tiennyt mitä tekee. Siksi se tenu oli lukkojen takana, SSSR lienee toiminut väljemmin.

Hyvästä tenukylvystä huolimatta, tai juuri siksi, se RK-liitin kesti vain muutaman laukauksen ja piti vaihtaa. Sen sisällä on koko johdintilan täyttävä kumiosa, jossa on kanava jokaiselle johtimelle. Sanoimme sitä reikäjuustoksi. Juuri se oli tenulla haurastuvaa tavaraa. Ainakin yhden liittimen olen vaihtanut ja tinaillut kuntoon, kokopäivähomma.

Vastaavia moninapaisia liittimiä, isoja ja pieniä, oli ohjuksen sisällä useita, varsinkin lukuisien irrotettavian yksiköiden pohjaliittimissä. Osa oli luukkujen takana ja kytkettiin vasta juuri ennen laukaisua, kuten taistelulatauksen sytytin. En muista, että niitä olisi koskaan tarvinnut putsailla. Heikki H (RIP) oli hyvä juttumies ja saattaa olla, että omaa maustetta oli useissa kertomuksissa.

Sen sijaan Kari V l. Eemeli (RIP) kerran korjasi Quo Vadiksen tuolla menetelmällä puhaltamalla näyttölaitteen liukurenkaisiin, (joissa on se tahdistuksen pikku katkos, johon hiilipöly teki sillan). Olihan siinä merimiehillä ihmettelemistä.

Vanhoja muistellen olen visusti varonut liruttamasta etanolia tankin päälle saatika liittimille ja muovijohdoille tankatessa.

Takaisin renkaisiin, myös Nevadan Anni sai uudet renkaat talven aikana. Metzelerin renkaita molemmat. Yhden harha-askeleen ja ärsyttävän jumputuksen jälkeen en ole enää muita suvainnut, vaikka onkin hiukan hintavia. Metzeleriä oli tehdaskin käyttänyt uutena. Kestävyydestä on paha sanoa mitään kun Anni, sekä kuskinsa ajelevat niin kesysti, että nytkin piti kumit vaihtaa pikemminkin 6 vuoden iän takia, vaikka olihan ne jo aika kuluneetkin.


Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 08, 2023, 17:28:38 ip
Kun on useita pyöriä käytettävissä mutta niitä ei käytetä säännöllisesti niin rengasasia on lievä ongelma: renkaat eivät kulu mutta vanhenevat. Eräänlaista kulumista sekin. Pehmentimet haihtuvat ja kumi hapertuu.

Aiemmin eräs tänne toisinaan kirjoittava henkilö kertoi, em. syystä, että hän hioo hieman pintaa pois vanhasta kumista kulmahiomakoneella jossa lamellilaikka joka on koottu karheahkosta santapaperista. Onnistuu varsin helposti kun hetken kokeilee. Pyörä keskituella, rengas irti maasta ja tarjoamaan hiomalaikkaa kumipinnalle sopivassa kulmassa koko kulutuspinnan leveydeltä. Tämä perustuu olettamukseen että kumi on kovettunut eniten ulkopinnastaan ja kun se hiotaan pois niin alkaa pitoa löytyä. Toki ajaminen on tehtävä varovasti, ainakin aluksi.

Parissa pyörässäni, joita harvemmin käytetään, olen sujauttanut jätesäkin renkaan yli ja teipannut, uskoakseni, kokolailla ilmatiiviiksi. Uskon asia tämäkin mutta olen sitä mieltä että kun ilma ei pääse vaihtumaan niin kumin pehmentimien haihtuminen vähenee. Vaiva on pieni mutta vaikutus voi olla iso säästö vaivassa ja valuutassa. Varsinkin nyt kun lattialämmitys on in. Niin Verstaallani kuin Kerholla.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 10, 2023, 01:46:33 ap
Tuollainen vapaalta kädeltä hiominen ainakin varmistaa kumin epämääräisen kulumisen ja mahdollisen epätasapainon hankkimisen. Jättäisin tekemättä.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: TimoEv - Huhtikuu 10, 2023, 20:07:46 ip
Ompi jääneet autoilut vähiin viime kesän jälkeen. Satuin katsomaan Rellun piikkikummeja eilen... Paistoviikko 2114... Ihmekös tuntuvat hiukan liukkailta...
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: KINDE - Toukokuu 04, 2023, 15:47:31 ip
Tilasin renkaat 888 mezelerit   eteen ja taakse.  411€ kotiin kannettuna.  Vertailin aikani ja  https://mprenkaat-store.com/  oli halvin.  Oon joskus aikaisemminkin käyttänyt ja ilman ongelmia. 

888 sarjaan päädyin koska ollut itellä 1200Wingissä ja 1500VN ässä   ja mielestäni soppeli hintaset ja hyvät ajaa, mutta ei kyllä kaikkein kestävimmät, eli joillain muilla on kilsoja saanut enemmän alle ennen vaihtoa.


Kunhan kumit saapuun niin harkintaan jää että vienkö irtovanteet vai koko möhkön pajalle.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Retuperä - Toukokuu 04, 2023, 17:54:57 ip
Jos päädyt viemään irtovanteet liikkeeseen niin samalla kertaa on todella helppo tehdä myös peräöljyn vaihtaminen kun suurin osa työstä on jo tehty.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: KINDE - Toukokuu 05, 2023, 06:55:32 ap
Jos päädyt viemään irtovanteet liikkeeseen niin samalla kertaa on todella helppo tehdä myös peräöljyn vaihtaminen kun suurin osa työstä on jo tehty.

Juu näin on.   Vanhemmissa Wingeissä oli pahasti kuluneita vetorattaita (mikäköhän oikea nimi suomeksi?) ja tuon kohdan haluisin myös katsoa ja voidella.  Jos renkaat vaihdattaa aina liikkeessä eikä liike älyä tota kohtaa vidella ja laiminlyö huoltoja niin syntyy aikanaan pahaa jälkea.  Tossa omassa on kohta 70K mittarissa niin sen vetoakselin kunnonkin haluisin selvittää, mutta jäänee ens talven hommiksi.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 05, 2023, 09:45:23 ap
Tuollaista kaksiosaista ulko- ja sisäpuolista uritettua rakennetta kutsutaan nimellä urakko.
Uritukset kun väljistyvät niin niiden kulumisnopeus kertautuu. Ruotsinkielestä tuleva sana spoori on käytössä ymmärrettävä. Sana boori on taas erään kemikaalin nimi.

Käytännössä, aina renkaanvaihdon tai huollon yhteydessä, urakot puhdistetaan ja voidellaan kevyesti.
Kestävät näin isaltä pojalle. Myös kardaanissa on urakko joka vaatii huoltotoimenpiteitä. Nämä eivät kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan selkeästi vaan on kuluttajan omalla vastuulla pyytää huoltoa tekemään puhdistus ja voitelu tai tehdä itse. Vaikeaa se ei ole. Samalla tulee katsottua laakereiden ja sysäyksenvaimentimen kunto.

Vaatii muutaman työkalun. Suuntaisnostin on muuhunkin hommaan kätevä. 1400 tapauksessa kun ei ole keskitukea niin suuntaisnostin korvaa sen. Hyvä nostokohta on jäähdyttimen alapuolella. Laudanpätkä väliin niin ei tule maalivaurioita. Takapäätä ei voi nostaa ko. nostimella erikseen koska painopisteen takapuolella ei ole nostokohtaa. Runkoputket kun kääntyvät takayläviistoon liian edestä.
Käytännössä olen sitonut etupyörän liinalla pyöränostimeen ja nostanut runkoputkista niin takapyöränkin saa ilmaan. Myös peräöljyn vaihto 1400:ssa vaatii takapyörän irroituksen. Osa propuista kun on perän vasemmalla puolen. Muutoin peräöljyn vaihto on helppo.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Immu65 - Toukokuu 08, 2023, 10:05:56 ap
Sen verran korjaan että Mi-8 lapojen jäänesto toimii sähköllä. Oli muuten ensimmäinen sarjavalmisteinen kopteri jossa oli jäänesto vakiona.
Nimim: yli 5000 tuntia tyhjänpäällä
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 08, 2023, 16:55:37 ip
Edelleen täysin asian vierestä. Oikeastaan spriitä en muista käytetyn sotilassektorilla pienien puhdistushommien lisäksi missään suuria määriä, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Jutut mekaanikkojen suurista viinavarastoista saattavat juontaa siihen, että MiG-21 hävittäjällä oli tutka siten sijoitettu, että sen jäähdytys oli hankala toteuttaa. Siksi sillä oli oma tenutankki, josta aina lähettimen pääteasteen kuumentuessa painettiin tenua jäähdytyskanaviin, jossa se höyrystyi ja siten otti höyrystymislämpönsä pääteasteesta, joka sitten jäähtyi tehokkaasti. Höyry sitten puhallettiin ulos. Vanha polvi muistaa, että MiG-21:n ahtimen ilmanotto oli koneen nokassa ja tutkalle ei ollut muuta tilaa kuin sen suppilon, ilmanottoa säätävän ja siis liikkuvan, sisäkartion sisällä. Siellä ei ollut paljoa tilaa. Tutkakin oli suorituskyvyltään aika vaatimaton ja meillä sitä sanottiinkin etäisyysmittariksi, tai ohjuksen valaisulähettimeksi. Ohjuksella ei ollut omaa lähetintä, vain vastaanotin. Siksi kone lensi sitä taistelukurssia ja valaisi tutkallaan maalia kunnes ohjus osui. Ei siis vähääkään kumiasiaa...  ;D

Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 08, 2023, 19:38:39 ip
Suomen Sinisissä kun palvelin oli "korkeaoktaaninen" denaturoimaton alkoholi saamatteilla sillä Drakeneiden läpinäkyvät pinnat sillä pyyhittiin. Lennoston päällikön tasolla oli ihmetelty puhdistusaineen suurehkoa kulutusta. Mutta kyllä me kovasti niitä laseja puunattiinkin.

Tenu/pirtu on hyvä lasille mutta älkäätten pyyhkikö sillä muita pintoja. Jotkin muovit kiteytyvät välittömästi ja toiset vain muuten sulavat tai muuttuvat maitomaisiksi pinnaltaan.

Renkaista plekseihin: California 1400 pleksit ovat pinnoitettuja. Sitä en tiennyt. Tuli naarmu ja perinteisesti sitä aloin hiomaan piiloon. Ei olisi kannattanut. Kova kalvo meni puhki hioessa isommalta alalta ja sen alla on varsin pehmeää muovia. Sitä olikin hankala saa kiiltämään. Aineet siihenkin löytyivät mutta teetti töitä eikä pleksin pinta ollut enää suora vaan valo taittuu em. kohdissa erilailla. Sattuuko kellään olemaan jouten kyseistä pleksiä?
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: KINDE - Toukokuu 10, 2023, 15:59:41 ip
Päätin sitten tehdä itse niin paljon kun nyt kivi ja rautakanki työkaluina voi.   Koska mun paja eli kellarikoppi jossa moottoriyörää säilytän on niin kapealla ovella että Guzzi ei mahdu laukkuraudat kiinni sisään ovensta päätin tehdä hommat ulkona. En halunnut purkaa enempää. Pyörät on nyt irti ja pesty nyt olis sitten vuorossa rasvausta ym huoltoa.  Kuskaan aamulla pyörät kuminvaihtoon ja toivottavasti huomen illalla jo uudet nakit alla. 

Mitä rasvaa olette käyttäneet tossa takapyörän uralaippaliitoksessa ? 

Muuten Motomatti mulla jäi se "urakko" sana kaihertamaan ja etsin kaikki koneopin lopputyöt  mitä netistä löysin ja vielä päälle kolmen akselifirman esitteet joissa vastaavia liitoksia, mutta "urakko" sanaa en mistään löytänyt.  Hyvä sanahan se on mutta lieneekö oikeasti konemiesten käyttämä, vai enkö penkonut riitävän syvältä? 
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 10, 2023, 18:37:00 ip
Taisin sanan kuulla ihan alan mieheltä yli 50 vuotta sitten. Oli puhe auton vetoakselin urituksesta ja sen vastakappaleesta. Olen sitä sitten viljellyt ja, käsittääkseni, tullut ymmärretyksi. Voi olla murresanakin tai pienemmän piirin ammattikieltä silloin. Itse käytän mielelläni ns. arkaaisia suomen kielen sanoja. Esimerkiksi vauhtipyörän vanhempi nimi on huimapyörä. Sanasta porras tulee portaikko ja porrastus. Alunperin sana porras tarkoittaa kapean vesistön ylityspaikkaa. Sen nimisiä paikkoja on maamme kartta väärällään.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: Retuperä - Heinäkuu 27, 2023, 09:45:38 ap
Eilen hinurilla kotiin kun takarengas puhkesi matkalla.
Kulutuspintaa oli keskellä vajaa 3mm eli olisi tuolla kait vielä ollut joitakin kilometrejä edessä, mutta onneksi ennakoin asian ja uusi rengas tuli postilla kotiin muutama päivä sitten.
Renkaana siis ME888 ja tietä nähty 9400km. Ihan kelvollinen kumi mielestäni ja samanlainen tulee uusikin.
Samalla vaihtuu sitten ne peräöljytkin.
Otsikko: Vs: C1400 renkaat
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 27, 2023, 18:21:02 ip
Olen tainnut jauhaa tätä kiusaksi asti. Mutta jatkan silti. Takarenkaana olen käyttänyt henkilöauton kumia. Nykyinen on kolmas. Tosin etuottoisesti sillä yksi vaurioitui enkä viitsinyt 60 euron rengasta ryhtyä paikkaamaan kun se oli kulunutkin.
Tähän asti leveys ollut 205 mutta ensi suvena ajattelin kokeilla 195 leveää. Nyt oli kuukauden ajotauko ja se taas johtui muista velvoitteistani olemaan muualla.
Auton kumeilla olen pärjännyt, jos puhjennutta ei lasketa, reilusti yli 20.000 km per kumi. Eturenkaana tavanomainen touring-rengas hintaluokka +100€

Kerrattakoon vielä että kaikki rengasliikkeet eivät suostu ko. rengasta prätkän vanteelle asentamaan. Sanovat että se ei sovi. Mutta kokemukseni on että sopii. Toki tiedän että mp-renkaan "jalkaosa" on eri muotoinen kuin auton renkaassa. Mutta sielläpä on pysyneet jo kolmen renkaan aikana. Se yksi puhkesi rehellisesti terävään esineeseen. Monet H-D-harrastajat ovat ajaneet auton kumeilla jo vuosikymmeniä sekä tiedän myös GW-porukassa vastaavaa käytöstä.