Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Monti - Helmikuu 10, 2023, 21:03:37 ip
-
Otsikossa ilmenikin että tarkoituksena on ottaa virtaa akulta puhelimeen jota käytän karttana. Teen sen tupakansytytin piuhalla jossa usb adapteri.
Kysymys on että voiko se olla kytkettynä silloinkin kun starttaa?
Kuulin nimittäin väittämän että jos puhelin on siinä silloin kiinni se saattaa vaurioitua. Onko se mahdollista?
-
On, ehkä, mahdollista.
Todennäköisesti ei tapahdu siltikään mitään vaikka jännite yhtäkkiä putoaisi kuten käynnistäessä tapahtuu aina, vääjäämättä. Tai sitten luuri on köppänen.
Lepojännite on eri asia kuin käyttöjännite. Lepojännite on usein varsin korkea huonossakin akussa mutta kuormituksessa jännite putoaa ja vastaavasti virta kasvaa. Startti pyörähtää silloin kovin huonosti mutta langat punottaa. Jännitevaihtelu voi silloin olla laajalla kaavalla. Mutta vain siinä starttipiirissä.
Ei ole ainakaan omat navit kärähtäneet. Vaan olen niistä luopunut. GT-kartan katselu on paljon tyydyttävämpää. Voi pitää samalla kahvipaussin.
Tiedättehän, jos huoltiksen baarissa avaa kartan niin kohta on neuvojia ihan riittävästi. Paitti Varsinaissuomessa ja Satakunnassa. Toimii myös etelämmissä maissa. Suomalainen on, periaatteessa sosiaalinen mutta pitää olla syy olla pl.em maakunnat. Kerronko miten muissa maissa on?
Täällä lienee parempiakin sähkömiehiä kuin itse. Jos ne tietäisi.
-
Ainakin tällä puhelimella voi vielä kirjoittaa,vaikka on ollut piuhanpäässä vaikka pyörää on startattu. On välillä pikku Brevassa,Cali Classic:ssa ja on tainnut olla Amerikan tuotteessakin sekä Kotarissa.
-
TomTom ei ainakaan välitä, hyvin on toiminut vuosikausia. Tosin laitan Tompan päälle vasta starttauksen jälkeen, mutta piuhaan on kuitenkin kytkettynä koko ajan - en tiedä onko tällä merkitystä päällä/ei päällä startatessa.
-
ittellä ei ole mutta kaverilta kuulin semmosen että nuo USB adapterit vaatimattomasta ulkoasustaan huolimatta syövät sähköä vaikka niissä ei ole mitään kiinnikkään että jos ei ole virtalukon kautta eikä akkua oteta irti talveksi niin nyppää ainakin sen tupakan sytkärin irti ettei ole keväällä akku tyhjä
-
Olen laittanut 1400 Caliin ns. tupakansytytinadapterin jonka kautta saa välitettyä isompaakin virtaa. Siihen liittyvä UB-muunnin ainakin haukkaa virtaa vaikka sillä ei ladattaisikaan mitään eli on otettava pois jos pidempään parkkeeraa. Yksi tai kaksi vuorokautta ei merkitse vielä ongelmia ja akku on kunnossa.
Puhelimesta näkee milloin se latautuu. Voi tehdä kokeen puhelimen latauksessa ollessa kun akkua puretaan muualle isolla virralla. Oletukseni on että puhelimen lataus katkeaa automaattisesti itse puhelimen toimesta kun pyörää käynnistetään ja jatkuu välittömästi kun pyörä käy ja jännite nousee yli 13 voltin.
Osassa moottoripyöriä on jo valmiina USB-portit. Omiini olen sellaiset lisännyt kun Guzzi ei ole sellaisia katsonut tarpeelliseksi. Lisäksi vielä tupakinsytytinliittimen että saa järeämpääkin virtaa ulos akusta.
Tämännäköinen on ohjaustankoon laittamani liitinyksikkö: http://www.motomatti.fi/2018/05/latausliitin-moottoripyorassa-usb-ja-12v.html
-
Tuli hankittua aikoinaan pari tupakansytytin liitännällä olevaa laitetta, eli pieni kompura ja telttavalo. Virran sain näppärästi calin vakiona asennetusta ulosotosta. V85TT:ssä on vakiona usb ulosotto ja olen etsinyt tuloksetta usb-tupakansytytin adapteria , jotta saisin vanhat vehkeet käyttöön ilman sen kummempia virityksiä. Onko kenelläkään tullut vastaan moista adapteria?
Jouko
-
Hommasin CTEK laturille varusteiksi nämä. Akkunapoihin tollanen "liikennevalo" liitin josta näen varauksen ja josta voin ladata akun mutta muutoin käytössä sen jatkoksi tupakansytytin jatkopiuha jonnekin stongan tuntumaan ja siihen usb adapteri jonka tietenkin otan irti jos en tarvi. En ole vielä koittanut mutta en näe syytä miksei toimis.
Akun irrotan talveksi ja latailen silloin tällöin.
-
Tuli hankittua aikoinaan pari tupakansytytin liitännällä olevaa laitetta, eli pieni kompura ja telttavalo. Virran sain näppärästi calin vakiona asennetusta ulosotosta. V85TT:ssä on vakiona usb ulosotto ja olen etsinyt tuloksetta usb-tupakansytytin adapteria , jotta saisin vanhat vehkeet käyttöön ilman sen kummempia virityksiä. Onko kenelläkään tullut vastaan moista adapteria?
Jouko
jos meinaat että usbista tupakan sytkäriin päin niin usbihan syötää 5:ä volttia ei taida toimia kompura eikä telttavalo ?
-
Minulla on Calissa penkin alta siirretty tupsyt-palikka stongan vas. puolelle pelsin kiinnikkeeseen. Se on ( periaatteessa ) vesitiivis. Siihen erillinen USB-palikka, josta sähköä puhelimeen. USB-palikka sinänsä estää mahd. röpelösähkön pääsyn pyörästä USB-johtoon.
Sittenhän puhelimessa on vielä akku ja latauselektroniikka, joka vielä pyrkii estämään erilaisten pärinöiden pääsyn varsinaiseen puhelinelektroniikkaan.
Kun starttaa, niin akkujännite voi olla hetkenpätkän hieman alhaalla. Sen vaikutuksen luurin akku hoitaa pois.
Käsittääkseni suurin vaara tulee, jos puhelin on kiinni USB:ssä ja sitten lataa akkua erillisellä laturilla tallin seinästä. Silloin olisi puhelin oltava irti. Lähinnä kyseeseen tulee halvahkon ( = huonon ) laturin aiheuttama mahdollinen jännitepiikki.
Mielestänui ei ole mitään vaaraa muuten.
-
[/quote]jos meinaat että usbista tupakan sytkäriin päin niin usbihan syötää 5:ä volttia ei taida toimia kompura eikä telttavalo ?
[/quote]
Joo, ehkä se on viisainta ottaa suoraan akulta naaras tupakansytytin pistoke. Sitä kautta on helppo ladata akkukin tarpeen vaatiessa.
Jouko
-
Kun tekee noita kytkentöjä on hyvä muistaa, että pyörän latauspiirin regulaattori menee rikki välittömästi, jos hetkeksikin kytkee jonkin ulkopuolisen latauslaitteen tai muun virtaa syöttävän vehkeen akkuun kiinni väärällä napaisuudella. Latauspiirihän on järjestelmään kytkettynä vaikka pyörän virtakaan ei olisi päälle kytketty.
Joissakin akkuvaraajissa on väärän napaisuuden tunnistin, mutta se ei suojaa regulaattoria. Vika, joka syntyy, on etsijäänsä huijaava. Lataus toimii silti ajossa, mutta pyörän seistessä akku purkautuu yhdessä vuorokaudessa ja pilaantuu seuraavassa vuorokaudessa.
Tuanoinnii – mikä kumma villitys on noita tupakansytkärin liittimiä käyttää? Autoon vielä sellaisen voisin hyväksyä, mutta moottoripyörään kyllä laittaisin jonkin siistin ja pienen, milellään vesitiiviin, ainakin roiskevesi, kyllä niitä löytyy markkinoilta.
Myös USB:n 5V regulaattorin laittaisin satulan alle releiden riviin hiukan kuivempaan paikkaan. Se on hakkuri tyyppiä, joten sillä ei pidä makuuttaa sähköjä tarpeettomast, eli kytkettävä sulakepiiriin, jolta sähköt katekeaa virta-avaimesta. Sillekään en laittaisi mitään liitintä lainkaan. Halpa USB 12->5V adapteri kaupasta ja sen kuoret auki ja kolvilla johtimet oikeisiin paikkoihin, entiset tupakansytkäriliuskat pois ja kuoret kiinni. Sarveen tai vastaavaan paikkaan vain 5V kaapelin veto puhelimelle. Sellainen valmis roiskevesitiivis USB-kaapeli, mitä tyyppiä puhelin sitten käyttääkin. Ja pieni kumihattu liittimelle jostakin...
Myös tabletin tai kameran, jne... voi ladata sitten sivulaukussa kun niiden USB-latausjohto yltää sinne satulan alle adapteriin. On turvallisempi pujotella kuin yläkautta jonnekin stongaan. Kyllähän se tietysti imasee akun tyhjäksi pyörän seistessä, jos kovin virtasyöppö laite unohtuu lataukseen. Siksi tein senkin, siis USB-teholähteen, itse ja varustin sen syväpurkauksen estolla, mutta se onkin sitten jo toinen juttu...
-
Jos niitä vempeleitä pitää prätkässä ajon aikana ladata, niin mie tekisin tankkilaukkuun latauskeskuksen.
Tankkilaukkuun sähkökeskus ja lataussysteemit eri härpäkkeille.
Prätkästä yksi piuha tankkilaukun kylkeen ja a'vot se olisi siinä.
Hotellilla tankkilaukku kainaloon ja kamat kulkeutuu ladattuna hotellihuoneeseen, missä ilta sujuu rattoisasti päivän nauhoituksia editoitaessa.
-
Jos niitä vempeleitä pitää prätkässä ajon aikana ladata, niin mie tekisin tankkilaukkuun latauskeskuksen.
Tankkilaukkuun sähkökeskus ja lataussysteemit eri härpäkkeille.
Prätkästä yksi piuha tankkilaukun kylkeen ja a'vot se olisi siinä.
Hotellilla tankkilaukku kainaloon ja kamat kulkeutuu ladattuna hotellihuoneeseen, missä ilta sujuu rattoisasti päivän nauhoituksia editoitaessa.
Juuri näin sen tein. Hyvä systeemi. :)
EDIT: Laitoin pari kuvaa sivulaukusta ja sähkönsyötöstä: