Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: @ - Joulukuu 17, 2022, 19:01:27 ip
-
Törmäsin yllättävään ongelmaan kun olen yrittänyt etsiskellä metristä hitsattavaa lähtöä uuden bensatankin hanaan koska alkuperäinen hanan paikka on väärä. Guzzin (ja Ducatin) orggis-tankeissa lähdön ulkokierre on M16 x 1, joka on siksi harvinainen ettei kyseistä kokoa ole edes saatavilla erikseen, ainakaan en ole löytänyt. Uudemmissa harrikoissa hanan lähtö puolestaan on 22mm ulkokierre (NTP?) mutta ko. lähtö laipan kanssa on joka tapauksessa liian suuri; ainoa paikka tankissa johon hanan ylipäätänsä voi laittaa on vasen etureuna sylinterin etupuolella. Koko/kierreluokassa M16x1,5 löytyy myös helposti bensahanoja mutta ei hitsattavia lähtöjä. Uudessa tankissa oli juuri tuollainen lähtö mutta nyt se on nyt liian lyhyt kun rälläköin sen irti tankkia sovitellessani. Onkohan tässä enää muita vaihtoehtoja kuin teetättää osa tai turvautua vanhempien harrikoiden hanaan ja lähtöön, jossa on 3/8" (NTP?) sisäkierre?
-
Normikierteellä nippa ja letkulähtö, sitten hana letkun väliin jonnekin muualle?
-
Tuotakin olen miettinyt mutta minne kaasari-Guzziin saa letkuun asennettavan bensahanan helposti sopimaan? Valitettavasti ei ole juuri nyt kuvaa laittaa kun irroitin tekemäni tankin kiinnikkeetkin hitsausta varten. Laitan kuvan myöhemmin. Tankki on huomattavasti pienempi ja kapeampi (11 litraa) kuin orggis ja Guzzin runkoputki on aina tiellä, paitsi tankin etuosassa. Yksi vaihtoehto on tietenkin laittaa lähtö tankin takaosaan keskelle runkoputkia mutta minne hana? Ohessa kuva ostamastani tankista.
-
Piti oikein itsekin miettiä, miten mulla menee. Omassa on Le Mansin tankki Calin rungolla. Vakio hanan paikoilla on sähköhana pumpulle päin ja toisessa on bensapiirin paluu. Mahtuvat juuri olemaan siinä. Periaatteessa se hanahan voi olla kaasarin korkeudellakin letkulenkissä, kun onhan tankilta pudotuskorkeutta. Eli jos tankilta tulisi letku, hana olisi vaikka kaasarin kohon korkeudella ja letku tekisi mutka alakautta ylös ja t-haaralle, lorisisi bensa kyllä kaasariin.
-
Päädyin pitkällisen harkinnan jälkeen laittamaan tankkiin hanat molemmin puolin kuten orgistankissakin. Ei tuo muuten tyhjene kunnolla. Hanat tulee tankin alareunasta sentin korkeudella sivusta ulos ja ulospäin vinoon että saa tankin paikalleen hanojen kanssa. Hanan lähdöt joutui tekemään ja vaikeinta oli löytää 16x1,0 jenkapakka, koska kerkesin jo ostaa SD:ltä uudet varatankilliset hanat. Nyt on tankin sisäpuolella melkoisesti metallipölyä hanojen reikien työstön jäljiltä, joka ei ainakaan paineilman avulla millään irtoa tankin sisäpinnasta. Sisäpinta on myös varmasti öljyinen kuten ulkopintakin oli. Pitäisi käyttää jotain sellaista liuotinta, joka ei haittaa tankin hitsausta. Olisikohan tenu riittävän turvallinen tuohon tarkoitukseen vai kannattaisiko hommata jotain muuta?
-
Tenu on tuohon hyvä ja turvallinen vaihtoehto. Siitä ei myöskään hitsatessa synny mitään myrkyllisiä kaasuja.