Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ikkala - Lokakuu 07, 2022, 20:21:15 ip
-
Tuli tässä mieleen kysäistä että onko joku temppuillut Quotan pensavalon anturin kanssa? Onko se joku kohomalli? Nimittäin kun mulla se valo palaa nykyään koko ajan. Tai ei pala enää, otin johdot irti kun alkasi häirittemään. Ei huvittaisi turhaan ruuvata jos se ei olekkaan korjattavaa mallia. Mutta öljynpaine anturi alkasi tänään ykskaks toimia, se on ollut mykkä koko kesän. Että valojen määrä on vakio.
-
Eipä ehtinyt Quotassani bensavalo reistaamaan. Mutta öljynpaineanturi useissa pyörissäni. Kannattaa välttää anturimallia jossa ilma-aukko on muoviosassa. Sellainen jossa kyseinen aukko on liittimen päässä toimii varmemmin. Kalvot niissä on kovilla kun öljynpaine on melko korkea.
-
Jos bensavalon kirkkaus on toimiessaan muuttunut portaattomasti (eli ensin palaa himmeästi ja sitten yhä kirkkaammin), kyse on muuttuvavastuksisesta anturista (NTC), muuten kohoanturista. Vian voi paikantaa anturiin maadoittamalla johdon anturin lähellä. Silloin valon pitäisi palaa, muulloin ei.
Jos anturi on NTC, vika voi johtua siitä, että on vaihdettu väärän kokoinen lamppu tai laitettu ledi.
NTC kun on hyvin tarkka sille lampun aiheuttamalle kuormalle.
-
Stein Dinsellä ei näy olevan anturia, mutta kuva löytyy https://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/30103030.jpg Pystyykö siitä päättelemään minkä tyyppinen se on ?
-
Tuo kyllä näyttää enemmän kohomallilta, kuin Jackalin NTC-vastukselta. Se on vain tasainen pötkylä ja noin puolet pituudeltaan verrattuna tuohon esimerkkiin.
-
Ihan mielenkiinnosta; mitähän tuo sanoisi (edellyttäen että liitin on sama) jos vaihtaisi tuohon NTC:n tilalle? Äkkiveikkaus että käy suoraan kierteelle yms.
-
Olin jo bensapumpilla kun muistin että tuo anturi pitäis tutkia. En sitten tankannukkaan.
Tuommonen sielä on. Ei mulla järki piisannut sanomaan mikä vika siinä on, joten laitoin takaisin kiinni.
-
Mun järjen mukaan:
Ymmärtääkseni tuo on lämpötilariippuvainen vastus. Periaatteessa sen on merkkivalon ( mittarin ) kanssa siten, että mitä vähemmän on bensaa sen pienempi on vastus. Vastus ( siis tuo puikko ) on lämpimämpi kun se ei ole bensassa. Vastus on toisesta johdosta kiinni rungossa. OBS! Luigi Macaroni on tietenkin voinut tehdä toisenlaisenkin kikottimen tähän kohtaan - en tuonne Quotaa...
Testaaminen on helppoa:
- Anturi tiskipöydälle.
- Ohmimittari kiinni johtoon.
- Mittari näyttää jotain.
- Työnnä anturi hiljalleen veteen pystyyn => mittarin lukema muuttuu samaan tahtiin. ( Periaatteessa on sama kumpaan suuntaa viisari liikkuu. )
- Jos noin => toimii.
-
Ihan tuon näköistä en ole nähnyt, mutta melkein kyllä.
Jos se on uimurityyppinen niin tuo ohut puikko, joka kurkistaa messinkiputkesta olisi liikkuva. Sen pitäisi kulkea aika herkästi ylös bensan kelluttamana ja alas mennessään, bensapinnan laskiessa tarpeeksi, se kytkee pohjassa olevat johtimet yhteen. Asian voi tarkistaa liikuttamalla sitä käsin ja ohmipuntarilla mittamalla. Vika voisi olla: jumittunut uimuri, vuotava kellumaton uimuri, likaantunut kytkinpinta.
Jos se on NTC tyyppinen sen vastus riippuu lämpötilasta, jonka voi todeta vastusmittarilla muuttamalla lämpötilaa. Luullakseni sitä ei voi laittaa veteen, joka johtaa sähköä. Aivan oikean toiminnan testaaminen vaatii sopivan virtaläteen, oikean kokoisen sarjavastuksen, -lampun tai mA-mittarin, sekä bensiinitankin. Siis asentamalla kaikki niin kuin ne kuuluu olla. En suosittele tilapäistä bensiiniastiaa tähän tarkoitukseen. Palovaara! Toiminta menee niin, että lampun/milliamppeerimittarin kautta tuleva virta lämmittää vastusketjua ja bensiini jäähdyttää sitä enemmän ja sitä useampaa ketjun vastusta, mitä korkeammalla pinta on. Pinnankorkeuden muuttuessa muuttuu upoksissa olevien vastuksien lukumäärä ja kokonaisvastus ja lampun kirkkaus tai milliamppeerimittarin näyttämä. Mittarin asteikolle vaan on kalibroitu litramäärä. On muuten aika tarkka bensamittari. Sellainen on aika kestävä kun ei ole liikkuvia osia (paitsi se osoittava mittari, jonka laakeri ei kestä moottoripyorän tärinässä ja on siksi korvattu hehkulampulla). Vika voisi olla: loppuunpalanut merkkilamppu (jos on merkkilampputoiminen), irronnut johdin, hapettunut liitin, kolhittu vastuksen suojus, omatoimiasentajan virheellinen kytkentä.