Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Yammu - Syyskuu 11, 2022, 13:39:20 ip
-
Nyt, kun 180000km ajettu kone käy kauniisti remontin jälkeen, on alkanut kuulua kalkatusta vaihdelaatikosta. Kylmänä ja kuivana kolisee kummasti vapaa-asennossa, ajaessa ei juuri kolise. Nopeuden noustessa yli satasen, jurraa satunnaisesti, tuntuu jalkapohjissa ja käsissä. Olisko aika avata laatikko ja katsoa mitä se on syönyt? Koneremontin olen tehnyt itse, mut vaihdelaatikkoon en ole koskaan koskenut, onnistuuko vai tarvitsenko ammattiapua? Miten laatikon saa irroitettua, pitääkö irrottaa koko kone?
-
Kun kyseessä on Tonti-runko niin takahaarukan ja rungon alaputket irrottamalla muusta rungosta ja akkutilan alla olevat neljä ruuvia auki niin, vaijereiden ja muiden johtimien irrotuksen jälkeen, sattaa koko voimasetti irrota. Siis melkoisen iso juttu, mutta tehtävä, jos haluaa osat erilleen toisistaan.
Kolkotukseen kommentoisin että osa kalinasta on kytkimen kulumisesta johtuvaa mutta myös vaihteistossa, noilla kilometreillä, saattaa ilmetä välyksiä laakeroinnissta jolloin vaihteet, kakkonen ja viitonen, alkavat huutaa kun kosketuskulmat, tässä tapauksessa vinohampaisessa vaihteistossa, eivät ole enää ihan linjassa. Samalla tulee katsottua kardaanin nivel, kardaanin takapään uraholkki ja perävaihdekin sysäyksenvaimentimineen.
Käytännössä niinsanottu ikääntymisen myötä tullut "isompi huolto".
Vaihteistohommiin tarvitaan joitakin erikoistyökaluja. Itse vaihteisto, kytkinkeskiön irrotuksen jälkeen, purkautuu ottamalla vaihdelaatikon takakannen irti. Tarvitaan myös uusi tiivistesarja muutaman uuden laakerin ohella.
https://3.bp.blogspot.com/-gg6hskPqgj0/VkzaHl0MbeI/AAAAAAAAN4w/gAdMzAzdFOA/s640/CaliT3_kytkinkeski%25C3%25B6_vanhamalli_kulumat.jpg
Työkalu: https://2.bp.blogspot.com/-3yHLj4vzZN0/WFowVCJt2MI/AAAAAAAAQDg/0xFKV5S4TmgmDzhT1xF7OgHnLhbE9_tOQCLcB/s640/Vaihteistoremontti_kytkinkeski%25C3%25B6_pid%25C3%25A4tin.JPG
Mutteriavain: https://1.bp.blogspot.com/-zXM6bAo76G4/WQolkhfuvTI/AAAAAAAAQzs/rjLWj1BKCy0XeQoRXJSiefa4AsowUR-NwCLcB/s640/Centauro_kytkinkeski%25C3%25B6_mutteri_kruunuavain.JPG
Sisäpuoli näyttää tältä: https://2.bp.blogspot.com/-bCZlKk9P4qU/WFow0lE0dYI/AAAAAAAAQD0/CA2vGnFUSQAyyOyP0Y4hc0ou_d21BgasQCLcB/s640/Vaihteistoremontti_vaihdeakselit_ratastus.JPG
https://1.bp.blogspot.com/-kKwUDQSSv28/WQolpxNsatI/AAAAAAAAQz8/YHAyXoxLkhkfFAyaRRnptAWE83ASlHGHQCLcB/s640/Centauro_kytkinkeski%25C3%25B6_ulosveto.JPG
Työkalupari "takamutterin" avaukseen: https://3.bp.blogspot.com/-LWJLOokt7VQ/WQop3N55YcI/AAAAAAAAQ0Y/DKSb_MtuCkMwywzCpTx1Jp0Yt-vBjlm_wCLcB/s640/Centauro_vaihteisto_vaihdeakseli_takamutteri.JPG
Kytkimen kokoonpanokalu: https://1.bp.blogspot.com/-K6pB8zZoO7E/YWRwRfu0d3I/AAAAAAAAYaE/xSk_3yAF97MRcCvxB-d1aNEIyAgdulANACLcBGAsYHQ/w640-h426/T3_C_1000_painininlevy_asennuspultti.JPG
Blogissani motomatti.fi on asiasta, viisivaihteisesta, paljonkin tarinoita.
-
Täältä löytyy aloittamani ketju otsikolla "kalkatusta vaihdelaatikosta". Siinä oli jo isompi vaurio lähellä. Löytyy myös hyviä linkkejä. Niillä minä laatikkoremontin ilmeisen onnistuneesti tein. No p
-
"Jurraaminen" sopisi hyvin kardaanin nivelen vikaantumiseen,.
-
Kun laatikko on kovin kulunut, mukaan lukien kytkentärenkaat ja siirtohaarukat, voi laatikkoon ilmestyä pientä epäsäännöllistä naputusta vapaalla ja tyhjäkäynnillä kun jonkun kytkentärenkaan sakarat yltävät kontaktiin vaihdepyörän kanssa. Siitä tulee ryhmäpyörälle en verran napakoita iskuja, että omasta pyörästä silisi jenka akselin etupään vasenkätisestä mutterista ja akselin pää tökkäsi murtuman laakeripesän seinään. Välyksiä en saanut kuntoon ennen kuin yhden siirtohaarukan sormiin lisättiin juottamalla hiukan materiaalia. Kannattaa kurkata sisään ajoissa.
-
Aika karustikin kuluneesta vaihteistosta saa vielä kokolailla toimivat kunhan laakeroi sen kokonaan uusiksi. Orja-renkaiden ja -rattaiden siirtohaalukat kuluvat usein hieman toispuolisesti. Edellä jo mainittiinkin että juotteella voi korjata. Olen myös nähnyt taipuneen siirtohaarukan. Korvattiin hyväkuntoisella uudella niin vaihteet pysyivät päällä jälleen. Mustaakseni kakkonen on se joka on huonoin pysymään päällä. Myös kytkentäsakaroiden kulmat kun ovat kuluneet niin vaihteiston päittäivälykset ja siirtohaarukoiden kunto sekä vastakappaleidensa uran kuluminen väjäksi tuottaa huonoa vaihtamista. Joskus joutuu vaihtamaan osia mutta ei aina.
-
Juu, melko pitkään loota sai napsua ennekuin se alkoi hylkiä kakkosta. Laatikon parhaat päivät alkavat olla takana kun hammaspyörien hampaiden pintoihin alkaa muodostua pieniä koloja kun ainetta väsyy irti pinnasta pieninä laikkuina. Ekana alkaa tavallisesti ulista viitonen, mutta sitten kun viitosen hammaspyörät on kerran vaihdettu ja nekin alkavat ulvoa, on todennäköisesti pääakselin hammaspyörässäkin ja sen vastapyörässäkin kariesta, jolloin laatikosta ei saa enää oikein hyvää kuin uusimalla lähes kaikki sisukalut. Aika pitkästi pitää kuitenkin mennä ennen kuin tuo on tapahtunut.
-
Suosittelisin kuitenkin RVS:ää tai sen sisartuotteita ja ajaa sillä sellainen kymppitonni laakerien vaihdon jälkeen. Kummasti alkavat vanhatkin rattaat käydä nätimmällä äänellä. Käsittelyn voi uusia myöhemmin. Aineen tarkoitus on täyttää niitä kulumakohtia ja etsiintyy niihin kitkan tuoman lämmön avulla.
Laakereiltaan kuluneeseen vaihteistoon, jossa on jo kulmavirhettä hammaspyörien kesken, em. aineen apu lienee vähäinen kun se ei välyksiä korjaa vaan vain niitä ääntäviä ja kuluneita ryntöpintoja ja laakereitakin hieman. Kun hammaskosketus on kunnossa niin aineista on apu juuri niillä kulumisesta kärsivillä pinnoilla. Hammaspyörät kuluvat myös siksi että laakerointi ei enää ole "linjassa" eli akseloinnit ovat toisiinsa nähden lievässä virheasennossa ja sitä myöden rattaiden keskinäinen sijainti.
Myös ennakkoon voi käsitellä mutta apu ei ole kovin dramaattinen silloin. Tai sitä ei ylipäätään huomaa kun homma on aikaavievää ja tarvitsee useiden tyhansien km:n ajotaipaleet ja mielellään isolla kuormituksella lämpimällä säällä.
Siis ensi pieni remontti laakerit vaihtamalla ja tietenkin tiivisteet. Tiivistesarjoissa ei välttämättä ole mukana kumtiivisteitä vaan ne hankitaan toisaalta. Melko lailla vakioita kaikki joten ne löytää alan liikkeestä mallien mukaan.
-
Tein RVS käsittelyn kun loota alkoi kollottaa vähän kaikilla vaihteilla, mutta olin myöhässä. Kun avasin paikat, niin hammaspyörissä oli paikoitellen jo niin paljon rokamia ettei käsittely vaikuttanut melutasoon merkittävästi. Kulumisen kohdalla tarkoitetaan tavallisesti ns. abrasiivista kulumista, jolloin liukupinnoista kuluu tavaraa pois hankauksen vaikutuksesta ja sitä mekanismia RVS todennäköisesti hidastaa parhaiten. Vaihdelaatikon osissa ei pitäisi esiintyä lainkaan ns. adhesiivista kulumista, eli mikroskooppisen pienten kiinnileikkautumien aiheuttamaa syöpymistä, mutta jos hyvin kovassa kuormituksessa sellaista pyrkii tapahtumaan, RVS todennäköisesti torjuu myös sitä mekanismia. Kun hampaiden pinnoille syntyy pieniä himmeitä koloja, tyypillisesti lähes koko hampaan leveydelle ja peräkkäisissä hampaissa suunnilleen samalle korkeudelle, mekanismi on pinnan väsymisestä johtuva rikkoutuminen, joka kehittyy pitkän raskaan kuormituksen aikana siten, että aineen sisään, ohuen pintakerroksen alle alkaa syntyä mikroskooppisia murtumia, jotka kasvavat niin, että lopulta pinnasta irtoaa pieniä hitusia joiden jälkeen pintaan muodostuu tavallaan kraattereita, joihin vastapäisen hammaspyörän pinta ei yllä pohjaan saakka. Tuohon vauriomekanismiin tepsii vain puhtaampi teräsraaka-aine ja suurempi pintakovuus. Kun hampaisiin on syntynyt noita kraattereita, nousee kosketuspaineet erittäin jyrkästi kraatterin reuna-alueella ja abrasiiviselle kulumiselle avautuu tilaisuus, jota RVS -käsittely saattaa kuitenkin hidastaa tuntuvasti.
-
https://youtu.be/v5VWLMEKNOM
https://youtu.be/Iz1RaK9MEOE
Youtubessa hyviä vinkkejä vaan, pääsiskö helpommalla ostaa TLM tai Ebaystä käytetty 600€ tai kunnostettu 1000€ vai onko halukkaita kunnostajia hyvää korvausta vastaan?
-
Jos käytetty maksaa 600 niin halvalla on tehty remontti jos tonnilla saa korjatun. Mutta voi sen itsekin tehdä. Monet tekevät.
Tuurilla saa hyvän käytetyn mutta isompi riski on saada loppuun ajettu.
-
Ihan ensin kannattaa ottaa omasta pelistä laatikko auki ja katsoa sisään. Jos viitosvaihde ei vielä ulise, niin on mahdollista että laatikko tarvitsee vain shimmauksen tai muutaman laakerin ja shimmauksen. Noilla kilometreillä siellä ei pitäisi olla mitään loppuun kulunutta. Jos itseä hirvittää avata laatikko, niin veikkaan, että Piikkiössä se käy näppärästi eikä ehdi ihmeitä maksaakaan.