Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Yammu - Heinäkuu 04, 2022, 20:17:53 ip
-
Reissun päällä alkoi kaasarin kyljestä pienestä reijästä puskeen bensaa ulos, näppäränä poikana tukin reijän tulitukulla jolloin vuoto tyrehtyi, mutta mutta eipä ollutkaan hyvä idea, bensa löysi tiensä sylinteriin, öljytilaan ja ilmansuodattimeen. Mikä vika, onko koho jumissa vai miksi laskee läpi? Tonni reissussa takana, kolme edessä..
-
Vaikuttaa että neulaventtiili falskaa eli kohokammiossa oleva kohon liikkeitä orjallisesti noudattava pikku laite. Sen tarkoitus on säätää kohokammion polttoainepinta vakioksi.
Toisen mahdollisena syynä on rikki mennyt koho jolloin se ei kellu polttoainepinnan mukana eikä sulje polttoaineen kulkua.
Yleensä vika on helppo: poistetaan roska tai hapettuma neulaventtiilistä.
Sitä varten suljetaan bensiinihana, irrotetaan kohokammion pohjassa oleva messinkiruuvi ja kohokammion pohja irtoaa. Mitään ei pidä väännellä eikä säätää tässä yhteydessä. Kohot, joita on kaksi samalla akselilla, voi joutua irrottamaan että neulaventtiilin kunto ja puhtaus tulee varmistettua.
Pelkkä kohokammion pohjan irrotus voi jo riittää puhdistustoimenpiteeksi ja neulaventtiilin toiminnan voi tarkistaa helposti: hana auki niin bensa virtaa ja kun kohoja ja sitä myöden neulaventtiiliä liikutellaan sormella hellästi ylöspäin niin kohoja nostettaessa pitää polttoaineen kulku loppua. Voimaa ei saa käyttää sillä kohot toimivat bensapinnan nosteella eli voiman tarve on minimaalinen testatessa.
Aloitetaan tällä.
-
Kun purimme pesua varten Dellorto PHBH 30 kaasarit niin kohon akselit oli niin tiukassa että niitä ei ehjinä saanut irti. Onneksi "repair kit" sisälsi uudet. Ne kun junttas kiinni niin tuntui että meni taas niin tiukkaan (kun siinä on toi hammastus) että sama on edessä seuraavalla kerralla. Onko se näin vain eikö osattu?
-
Olenpa noita akseleita katsellut. Niissä ei vika pesi mikäli ovat paikoillaan kiinni. Voivat olla kuluneita mutta vaikutus polttoaineen pinnan tasoon kohokammiossa on niin pieni että vaihtotyö ei juurikaan tuota ihmeenpää tulosta. Kohossa on venttiiliä liikuttava "kieli" jota taivuttamalla voi pa:n pinnan korkeutta kohokammiossa säätää mutta on omalta kohdalta jäänyt lähinnä akateemisen mahdollisuuden tasolle. Toki olen nähnyt ruostuneen akselin mutta se johtui talvisäilytyksen aikana auki jääneen bensahanan syyksi ja säilytyksen ulkotiloissa. Vesi pesi.
Jos bensan pinnan korkeutta kohokammiossa pitää säätää löytyy siihenkin ohjeet. Tarvitaan mittalaite kuten työntömitta jossa on noonius että tulee noin kymmenesosamillitarkkuuteen. Hieman sottaista mutta ei vaikeaa. Tärkeintä että molemmissa kaasuttimissa on sama polttoaineen taso.
-
Mutta jos kohon joutuu irroittamaan niin miten sen akselin saa rikkomatta irti?
-
Kohon akselin irrotus.
Tarvitaan pieni vasara, hieman akselia ohuempi tuurna ja vastin. Jälkimmäinen mielellään sellainen missä on vähintään reilun viiden millin upotus. Se upotuksen kohta laitetaan vastaamaan akselin ulostulokohtaa niin että kun vasaralla napautetaan tuurnaa niin vastin on vasten alumiinikorvaa jossa akselin karhennettu pää pesii. Siis voima ja massalla saavutettu vastavoima niin ei alumiinikorvake murru. Tiukan akselin asennus tapahtuu samoilla välineillä käänteisesti toimien.
Usein akseli lähtee ilman voimavälineitä ihan kärkipihdeillä.
Akseli, vaikka ei olisikaan tiukassa reiässään, pysyy paikoillaan koska kohokammio koottuna estää akselin sivuttaissiirtymän. Ei siis pidä olla huolissaan etteikö hieman löysäkin akseli pysyisi sijoillaan. Vanhoissa kaasareissa on enimmäkseen noita löysiä akselikorvakkeita.
Kohoista:
Joskus on tullut vastaan "eriparikaasuttimet" toisin sanoen on toinen kaasutin vaihdettu eikä ole huomioitu kohojen paino- tai tilavuuseroja. Jos siitä on huolta voi kaasuttimien kohot oheisosineen punnita tarkalla vaa'alla että ovat samanpainoiset. Jos eivät ole niin on luonnollista että silloin myös bensanpinnan korkeus on säädettävä eri tasoon toisessa kaasuttimessa.
Ei ole harvinaista että toisessa kaasuttimessa on messinkikohot ja toisessa muoviset kun on kyse ikääntyneestä pyörästä.
-
Purin kaasuttimen ja puhdistin osat, en kuitenkaan löytnyt vikaa, neulaventtiili toimi mielestäni, niinkuin pitää, kasasin ja jatkoin matkaani, n. 50km jälkeen vika uusiutui, pienestä reiästä alkoi tulla bensaa. Bensan tulo lakkasi, kun suljin oikeanpuolen hanan, outoa? Vasen hana auki, vajaalla teholla ajoin 200km, oikeaa hanaa piti avata välillä, kun meno hyytyi ja välillä sammui, kovin outoa! Mitäs nyt teen, olisko kohossa reikä?
-
Tätä pitää miettiä.
Ensin tulee ajatus että tankkiin tulee painetta kun huoltikselta ostettu kylmä, tai muusta syystä kylmä bensiini laajenee koneen sitä lämmittäessä ja tankin huohotus on tukossa. Sen pitäisi kuitenkin vaikuttaa samalla tavalla molempiin kaasuttimiin. Toki voi kaasareiden ero olla niin että vain toinen vuotaa. Asia on helppo selvittää ajamalla hyvin vajaalla tankilla tai, jopa, korkki raollaan. Korkissa on, ainakin periaatteessa, toimiva venttiili jonka pitäisi hoitaa näitä paineasioita. Sekin voi olla tukossa. Myös ylipaine tankissa on haitallinen. Alipaine laihentaa seoksen ja lopulta lopettaa matkanteon. Olen nyt Mökillä kolmatta viikkoa ja punaviini hieman ajatusta, onneksi, hidastaa. Lupaan aamusella miettiä asiaa.
Todennäköisesti vaiva on jokin muu kuten neulaventtiilin kärjen kuluma tai sakkautumaa rakenteissa joka neulaventtiilin liikkeitä rajoittaa. Vaihtoehtoja on toki muitakin vaan en ole vielä oivaltanut...
-
Ajelessani availin tankin korkkia, ei vaikutusta. Miten, jos kohossa reikä? Aamulla puran taas kaasuttimen, jospa vika löytyis. Perin outoa oli, että ajaminen onnistui vain toinen hana auki eikä silloin ilmennyt vuotoa, bensaletku on alkuperäinen ristikko...
-
Juu, ristikko. Hyvä kun on.
Se on nyt selvää miten vika ilmenee. Se on vielä hakusassa mikä on syy. Malttia. Kyllä se vika löytyy.
Yhden kerran olen löytänyt kohon, en toki Guzzista, joka oli mennyt lyttyyn. Sen oli aiheuttanut kova pakkanen.
Vaivat ovat kummallisia. Syy, yleensä, yksinkertainen. Voimia.
-
Olen Mäntässä, missä Matti? Ajattelin tuoda kaasuttimen sinulle... 😉
-
[quote author=motomatti link=topic=8481.msg86252#msg86252 date=1656956100
Toisen mahdollisena syynä on rikki mennyt koho jolloin se ei kellu polttoainepinnan mukana eikä sulje polttoaineen
Vaihda kohot,siirtyikö vika?
-
Kohoa voi yrittää tutkia niin, että ottaa sen irti ja hakee mahdollisimman hiljaisen paikan. Ravistelee kohoa korvan juuressa, kuuluuko nesteen hölskyntää ?
Tai jos käytössä on tarkka vaaka, vertaa painoa uuteen:
https://hmb-guzzi.de/Schwimmer-85-Gramm-PHF-PHM-VHB-Vergaser
Joskus toiseen kulkineeseen tein kaasariremppaa ja vaihdoin siihen kovasti tiiviiksi kehutut kumikärkiset neulaventtiilit. Parin vuoden käytön jälkeen kun tankki oli täynnä, alkoivat neulaventtiilit valskata, eli eivät enää pitäneet bensan painetta. Ilmeisesti käytetty kumi imi bensaa itseensä ja neulaventtiilin paino muuttui. Liekö syynä viinabensa ? Vaihdoin tavalliset metallikärkiset ja alkoivat taas pitää.
-
Neulaventtiili, mistä löydän Jkylän seudulta ja pitääkö olla alkuperäinen?
-
En tunne Guzzin varaosamyyntiä Jkylän seudulla, jos sitä edes on ? Vespoissa on Dellortoja, ei paljon maksane kysyä:
http://skootteriaitta.fi
Yhteystiedot etusivun alareunassa.
Taitaa toimia harrastepohjalta, auki tarvittaessa, että en tiedä miten näin loma-aikaan saa ketään kiinni.
-
Mopo sport on helppo paikka hankkia Dellorton osia. Tulee päivässä, jos on varastossa.
-
Tilasin neulaventtiilit Rovaniemelle, nyt olen Viitasaarella. Ajaminen onnistuu, kun säännöstelen polttoainetta käyttämällä vain toista hanaa ja kaasua auki. Heti, kun päästää kaasun alkaa tiputtaan, eli kaasu auki kahtasataa.. 😉
-
Onko sinulla kiire vai muuta tarpeellista menoa? Gruppolla on useita "päivystäjiä" matkasi varrella. Jos olet Gruppon jäsen niin saamastasi jäsenlistasta voit katsoa lähimmät "kohtalotoverit".
-
En ole jäsen, kun olen ruottalainen ja siellä jäsenenä.. :(
Matkalla Rovaniemelle tapasin saksalaisen Millen omistajan, tiesi heti missä vika ja yritti korjata avaamalla pohjamutterin ja koputtelemalla kohoja, tiesi kyllä mitä teki, kertoi omistavansa puoli tusinaa Guzzeja. Vika korjaantui hetkeksi, mutta alkoi sit uudestaa. Ajo Rovaniemelle onnistui, kun piti kaasua auki sopivasti ja hanaa kiinni sopivasti. Sakemanni kysyi myös mitä bensaa käytän, kerroin että -95, no siinä se vika sit kuulemma on, sanoi hän. 10v olen ajellut -95 ruotsissa ja 100 000km eikä ole tullut mieleen, enkä ole täällä forumissa törmännyt moiseen... ::)
-
Tänään tuli tilaamani osat, neulaventtiili molempiin kaasareihin, vaihdoin ja ajattelin, että nyt vika korjaantuu ja pääsen kotimatkalle (1770km) Alku näytti hyvältä, mutta eipä korjaantunutkaan, vuoto jatkui. OLisko sittenkin kohossa reikä vai onko muita vaihtoehtoja?
Alkuun, kun käynnistin, ei vuotoa, kävi nätisti,käytin koneen kuumaksi, kaikki toimi moitteettomasti, pieni tauko n.tunti, uudelleen käynnistys ja sit vuoto alkoi, olisko reikä kohossa?
-
Jo kertaalleen annettu neuvo: vaihda ne kohot keskenään. siirtyykö vika?
-
Kohot vaihdettu, vika pysyi samassa kaasarissa. Olisko Matilla aikaa ja mielenkiintoa, jos lähetän kaasarin sinulle kunnostettavaksi? Jätän pyörän jokatapauksessa tänne ja lennän kotiin, eli ei ole kiire...! spostini: yammu1960@gmail.com
-
Vaidoit siis neulaventtiilit, etkä pelkät neulat? Entä sen tiivisteen venttiilin ja kaasarin rungon välissä? Kiristitkö riittävästi?
Eihän koho ota kiinni kaasarin runkoon ja takertele? Onko koho akseliinsa tiukka?
Jos nuo kaikki kunnossa, voi vika enää olla vain kaasarin rungossa. Onko neulaventtiilin kierreosassa mahdollisesti pore?
Jos ei saa yhdestä kraanasta tarpeeksi bensaa, on se enemmän tai vähemmän tukossa.
-
Vaihdoin neulaventtiilit ja koko satsin molempiin varmuuden vuoksi: Product no: 8649-300
Koho liikkuu mielestäni moitteettomasti, paikallaan, kun testaa nostamalla kohoa ja hanaa avaamalla, kaikki toimii, pitää ja päästää polttoainetta.Akseli ei ole tiukka, takerteleeko koho, vaikea sanoa.....
Noita näyttää olevan kaupan maailmalla, jos en saa vikaa korjattua....
Matin vastausta odotellessa....
-
No löytyhän se vika, bensanpintaa laskemalla, eli kohon taivutus n.2mm alaspäin, jo loppui vuoto :)
Pieni vika jonka olis voinut korjata 1000km sitten...
Kiitos kaikille avuista!
-
Tulipa vielä mieleen...
Auttaisko se, että tilaan uudet kohot molempiin, ennenkuin lähden ajeleen? Onko vanhat alkuperäiset kohot väsyneitä? Siksi vuoto! Auttaisko uudet kohot?
Seokset varmaan sekaisin, kun laskin bensanpintaa, eikä molemmat kaasarit ole silloin balanssissa!?
Vielä vähän neuvoja, kiitos?
-
Aika yllättävää, että kohojen vaihto ei siirtänyt vikaa toiseen kaasariin. Jos ne kohot ovat ehjän näköiset ja eivät ravistettaessa hölsky, lienevät kunnossa, mutta säädä ne bensanpinnat samaksi kummassakin. Toki uudet ovat aina uudet. Joutokäynnin seokset kannattaa tarkistaa.
-
Vaihdoin uudet kohot ja vika loppui siihen.En säädellyt, molemmat kohot samassa tasossa vaakasuorassa. Käynti parani, kulutus ok ison pleksin kanssa ja tulpat, kuin uudet 1800km ajon jälkeen. Ei voi, kuin hymyillä :)