Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TimoEv - Kesäkuu 13, 2022, 14:16:56 ip
-
Kävin Fiskars´issa. Osuus välillä tie 186 ( Inkoo - Salo ) - Fiskars on aivan kelvottomassa kunnossa. Paikoilla paikatut paikkojen paikat töyssyttävät reikien väleillä. Kyllähän siitä ajaa, mutta en viitsinyt ajaa takaisin tuota kautta.
Kannattaa kiertää, jos asiaa sinne suuntaan.
-
Joo, enduropyörät pätevät asfaltillakin...
Meillä täällä pohjoisessa Hämeessä eli Pirkanmaalla on sellaisia teitä joita ei oikein viitsi katupyörällä tyyrätä. Endurollakin joutuu töihin. Sellaista kun ajaa rytkyttelee Etelä-Pohjanmaan suuntaan niin kokolailla tarkkaan maakuntarajalla tie muuttuu siloiseksi.
Kysyin tienpitäjän edustajalta tätä ilmiötä. Tiet luokitellaan käyttäjämäärän mukaan. Se mikä Pirkanmaalla on vähäistä käyttöä on Etelä-Pohjanmaalla kohtalaista tai runsasta. Tien käytön määrä alueellisesti ratkaisee kunnossapidon ja siihen varatun rahoituksen. Asiaa tarkastellaan vuosittain.
Tein tästä päätelmiä: Pirkanmaalla on merkittävä määrä ylläpidettäviksi kalliita moottoriteitä hienoine monitasoristeyksineen ja runsaasti raskasta liikennettä, kevyemmästä puhumattakaan. Etelä-Pohjanmaalla vähempi. Toisaalta, Etelä-Pohjanmaalla sellaiset moninumeroiset tiet jotka ovat Pirkanmaalla asfalttia, vaikkakin rupista, ovat Etelä-Pohjamaalla sorateitä.
Menneellä viikolla ajelin asfalttitietä jossa on helketisti kuoppia ja halkeamia ja se muuttui soratieksi niin vauhtikin nousi sillä tie on sileä ja irtohiekkaa vain reunoilla. Eikä sen ajamiseen tarvittu enduroa.
-
Joo, enduropyörät pätevät asfaltillakin...
Itse asiassa asfaltoiduilla kuoppaisilla ja paikkailluilla pikkuteillä endurot ovat ylivoimaisia. Pitkät joustot, isommat rengaskoot ja enduro-ajotapa eivät kuoppateistä kärsi. Silti jonkinlainen kärsimys asfaltoitu tie aina on, etenkin moottoritiet.
-
Myönnettäköön että ajotapa ja reititys on muuttunut siitä lähtien kun siirryin enduroista yksinomaan katupyöriin.
Jälkimmäisissä on kuitenkin merkittäviä eroja keskenään ajettaessa kuluneimpia pätkiä. Tai sitten kuljettajien eroja.
Tunnen henkilöitä jotka eivät aja soralla juuri milloinkaan ja sitten niitä joita soratie ei kauheasti haittaa. Olisiko niin että ei ole tullut harjoitelluksi.
Paitsi onhan minulla yksi melkein soratiepyörä: Honda 350 CL Scrambler vm. 71. Se tulee kohtapuoliin työn alle. Johtosarjassa on sähkövikoja. Johdot ova kuin makaronia kuivana.
-
Keskeisessä pääkaupungissa tehdään parhaillaan uutta asfalttia moottoriliikennetielle. Jännä, kun tekevät yhteen suuntaan yhden kaistan ja makuuttavat viikon. Ilmeisesti joku idea takana? Muutoin tiestön risteys- ja ympyräalueet ovat surkeassa kunnossa tällä hetkellä. Autolla saa varoa vanteiden puolesta.
-
Kolmostien osuutta Tre - Ylöjärvi olen seurannut päivittäin. Rajoitus 80 kun ei ole kaistaviivoja vaikka on, vain paikoitellen, uutta asfalttia. Kyllä sitten nopeus putoaa allekin 80 kun on jyrsitty kohta. Eivät tee yhtenäistä pintaa vaan yhdelle kaistalle lyhyen pätkän ja sitten siirtyvät vastakkaisen liikenteen kaistalle laskemaan pätkän mustaa. Jne. Joko on niin että korjaavat vain, hyvin lievästi urautuneita kohteita, tai sitten on mutkikkaampi prosessi menossa.
-
Ottaa päähän, kun moottoritiellä on yleensä viikkotolkulla 80 rajoitus, kun ei niitä kaistamaalauksia tehdä. Tuntuu kiusanteolta.
-
Ottaa päähän, kun moottoritiellä on yleensä viikkotolkulla 80 rajoitus, kun ei niitä kaistamaalauksia tehdä. Tuntuu kiusanteolta.
Äläpä muuta. Tuntuu kummalta että tuon takia nopeuksia rajoitetaan, etenkin motarilla. Lapissa on useimmilla tieosuuksilla nuo viivat kuluneet näkymättömiin jo varmaan 20 vuotta sitten eikä näytä tiellä pysymistä vaikeuttavan..
-
Jotaki positiivistakin sentään. Oulu - Kemi-väli oli ihan mahtava ajettava valmiiden ohituskaistojen ryydittämänä.
Väli tuntui lyhentyneen joustavuutensa vuoksi.
-
Äläpä muuta. Tuntuu kummalta että tuon takia nopeuksia rajoitetaan, etenkin motarilla. Lapissa on useimmilla tieosuuksilla nuo viivat kuluneet näkymättömiin jo varmaan 20 vuotta sitten eikä näytä tiellä pysymistä vaikeuttavan..
Ilmeisesti siellä ei ole sitten keltaista viivaa jäljellä ? Pirkanmaalla on kaikki keltaiset viivat ylimaalattu valkoisella (koska EU). Vaikka tie olisi muuten uutta asfalttia vaille.
-
Tunnen henkilöitä jotka eivät aja soralla juuri milloinkaan ja sitten niitä joita soratie ei kauheasti haittaa. Olisiko niin että ei ole tullut harjoitelluksi.
Saattaapi olla että syy on juuri tuo. Varttuneemmat motoristit eivät sen sijaan ole voineet välttää sorateitä, koska niitä ei ennen ollut vielä päällystetty asfaltilla :D
Maailman paras off-road-kuski Pol Tarres näyttää mihin nykyaikainen off-road-pyörä kykenee. Tosin noita temppuja voi tehdä vain jos on Pol Tarres:
https://www.youtube.com/watch?v=Fn6K_DsIMB4
Huomiseksi olisi varattuna tunnin koeajo Tenere 700:lla. Viime kesänä tuli otettua tyypit TT 85:sta, joka tuntui vähän nuhaiselta verrattuna nykyiseen ajopeliini Tenere 1200:een. Jossain vaiheessa down-shiftaus pienenpään on joka tapauksessa tehtävä kun nivelet huutavat hoosiannaa aina illalla ja lonkka ei anna periksi satulaan nousemiseksi.
-
Äläpä muuta. Tuntuu kummalta että tuon takia nopeuksia rajoitetaan, etenkin motarilla. Lapissa on useimmilla tieosuuksilla nuo viivat kuluneet näkymättömiin jo varmaan 20 vuotta sitten eikä näytä tiellä pysymistä vaikeuttavan..
Ilmeisesti siellä ei ole sitten keltaista viivaa jäljellä ? Pirkanmaalla on kaikki keltaiset viivat ylimaalattu valkoisella (koska EU). Vaikka tie olisi muuten uutta asfalttia vaille.
Monilla lapin tieosuuksilla on kaikki, niin keski- kuin reunaviivat, kuluneet pois jo aikoja sitten..
-
Huomiseksi olisi varattuna tunnin koeajo Tenere 700:lla. Viime kesänä tuli otettua tyypit TT 85:sta, joka tuntui vähän nuhaiselta verrattuna nykyiseen ajopeliini Tenere 1200:een.
Eipä uusi 700-kuutoinen Tenerekään oikein tunnu omalta 1,5 tunnin koeajon perusteella. Tehoa ja alavääntöä koneessa on kyllä mukavasti 700-kuutioiseksi aivan kuten Guzzissakin. Istumakorkeus tuossa World Raid mallissa on 89 cm eli aika korkea uuden erinomaisen jousituksen vuoksi mutta siitä huolimatta polvikulma tuntuu liian jyrkältä aivan kuten Guzzissa. Eli hieman ahtaan oloinen ohjaamo. Elektroniikkaa on Guzziin verrattuna vähemmän, ainoastaan ABS-jarrut voi laittaa pois päältä. Vaikka pikku-Tenere ei ole suoranainen Guzzin kilpailija, niin hinnoittelu on karannut lapasesta: pelkkä peruspyörä maksaa reilut 16 500 ilman mitään varusteita. Lisäksi vielä tuo ketjuveto. Taitaa olla ylimainostettu tuote. Jos valita pitäisi, niin vaaka saattaisi kallistua Guzziin, vaikka en päässyt testaamaan sitä soralla. Olin muuten Suomen ensimmäinen World Raidin koeajaja. Eilen luovuttivat ekan pyörän asiakkaalle.
-
olen kerran ostanut talvella pyörän ajamatta pelkästään päällä istumalla, samaa virhettä en tee enään
-
On taas ilmoja pidellyt. Ajoin pikku lenkin tänään. Huomasin ilokseni, että olivat korjanneet ja laskeneet uutta mustaa tielle 423 Hartola-Pertunmaa. On ssinä vielä paljon paikattuakin, mutta kelvollista. Viime kesänä oli aivan kelvoton ja ajoin sen vain kerran. Nyt kun vielä maalavat kaistamerkit niin saavat nopeusrajoituksetkin pois. Se on aika tärkeä tie, koska yhdistää 4-tien ja 5-tien reittiä Hartola Pertunmaa ja tietä 426 Kuortti tai 428 Mäntyharju.
Viimeksi mainitun 428:n väli Joutsa Pertunmaa on vain välttävää rupisuutensa vuoksi. Vain aivan pahimmat osat on korjattu äskettäin ja vielä maalaamattakin.
-
>> ...olen kerran ostanut talvella pyörän ajamatta... <<
Ostin ekan Guzzin netti-ilmoituksen perusteella. BW / Turku myi Nevadan syksyllä myöhään.
Hain keväällä ja viikon ajelun jälkeen oli vähän ongelmaa. Sen Petri R hoiti erittäin hyvin.
Ei tarvinnut neuvotella, saati nousta seisomaan.
... jos oisin tiennyt mihin eka Guzzi johtaa, niin... :P ;D
Kaikille Moto Guzzi naisille ja miehille toivotan oiken kaunista ja turvallista juhannusta!
-
olen kerran ostanut talvella pyörän ajamatta pelkästään päällä istumalla, samaa virhettä en tee enään
Minä olen yhden uuden pyörän ostanut edes näkemättä sellaista luonnossa. Sillä kertaa onnistui hyvin, mutta riski siitä, että homma menee pieleen on kyllä suuri.
Äskettäin ostin yhden museopyörän näkemättä sitä ensin. Näyttäisi kohtuullisen hyvältä kaupalta. Mitä nyt heti pääsi vaihtamaan etuteleskoopin stefat, ohjauslaakerit, jarruletkut ja palat.
-
Ei kamalaa tietä olekaan, vain väärä pyörävalinta.
Nyt on alla KTM 950 Adventure, mukava päästää kaikenlaisia teitä.
-
Joutsan ns. varalaskupaikalla tulee olemaan varatukikohtaharjoitus viikolla 39. Se alkaa ja nelostie siis suljetaan 25. 9. klo 20.00 ja avataan taas 30. 9. klo 6.00. Ohitse ei pääse oikeastaan mistään. Kiertämään joutuu Kangasniemen kautta, joko Lievestuoreen kautta Jyväskylään tai Toivakan kautta tietä 4421, josta puolet, Kangasniemen päässä, on kuin kolmen ilosen rosvon housut, paikka paikan päällä ja saumoja ei. Toivakan puolikas taas vallan mainiota mutkatietä.
Joutsasta kylän kohdalta lähtee lännen suuntaan myös 6 km hyvin kapea soratiepätkä Rieskalantie, mutta se ei ole yleinen tie, saa sitä silti ajaa. Se oikaisee tielle 610, josta taas pääsee ysitielle* tai em. harjoituksen ohittavalle tielle 6134 ja siitä Rutalahden kautta nelostielle tai Leivonmäen kautta mutkapätkää Harjulahdentie, jota suositelen koska se on niin hauska ajaa.
Edit: * tai pääsee siitä myös takaisin nelostielle Tammihaaraan risteykseen, joka on juuri varalaskukentän pohjoispäässä ja jäänee harjoitusalueen ulkopuolelle. Lisäksi on muita sorateitä, vaikkakin ihan kovapohjaisia ja muuten hyviä esim. Leivonmäen ja Kangasniementien välissä 431 muutama km.
-
Tuo 4421 olisi hieno tie kokonaisuudessaan, jos se Toivakan ulkopuolella oleva osuus olisi kunnossa. Siihen kyllä tuskin enää koskaan päällystettä tulee.