Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Monti - Kesäkuu 07, 2022, 23:05:18 ip
-
Torstaina olis tarkoitus puhdistaa ja huoltaa Nevadan Dellorto PHBH 30 kaasarit. Repair kitit on hommattu.
Tallilla kaveri jeesaa joka on kaasareiden kanssa pelannut mutta Dellerto ei ole tuttu. Siellä on myös balansoitintimittari.
Olen koittanut turhaan löytään jonkun perusohjeen. Olisko jollain linkkiä?
Onko jotain mitä pitäis erityisesti tietää tai varoa?
-
Ei varsinaisesti ole mitään varottavaa. Voimaa ei tarvi käyttää missään kohdin. Varsinkin jos kohon akseli on jumissa, sen irrottamiseen kannattaa käyttää malttia, eikä voimaa.
Ruuvaat kaiken ruuvattavan irti ja puhdistat. Myös neulaputken, kun pääsuutin on irrotettu.
-
Entä alkusäädöt?
-
Säädöt tehdään lopussa. Säädetään tyhjäkäynti ja molemminpuoleinen imubalanssi.
Purkaessa pitää huomioida luistin neulan korkeus. Lukitusrengas on luistin sisällä niin että se ei pääse säätymään itsekseen mutta kun neula otetaan pois niin se tuo mukanaan lukitusrenkaan. Pitää siis katsoa missä urassa neulaa lukitusrengas on.
-
Itse vaihdoin kaikki sisuskalut uusiin. Oli pyörä seissyt vuosia, joten helpommalla pääsi kuin osti uudet suuttimet, putket. kohot, neulaventtiilit, tiivisteet ym. Mopo-sportista taisin saada 90% osista. Kohojen materiaalit/laatu on heikentyneet ilmeisesti vuosien saatossa, harkitse kannattaako uusia. Itse uusin ja toinen täyttyi bensalla syksyllä--> massiivinen ylivuoto. Vaihdoin varoiksi moottoriöljytkin.
-
Jos kaasarit o olleet edellisillä omistajilla pitkään putsaamatta, voi säädöt olla pielessä kaikin puolin puhdistuksen jälkeen. Neulan asento tulee laittaa ensin vaikka juuri siihen ennen_purkua-arvoon ja kokeilemalla sitten todeta, onko yhä oikeassa. On nimittäin aika tavallista, että säädetään likaisia kaasareita lennosta ja puhdistuksen jälkeen ei toimikaan kuten pitäisi. Yleensä rukataan lisää polttoainetta, kun kaasareiden toiminta hiipuu käytössä.
-
Ostin tämmöset setit. Eikös ole suurinpiirtein kaikki tarvittava.
"BGM PRO carburettor revision sets contain high-quality spare parts to restore an existing carburettor to its factory condition.
The set contains besides the gaskets also the very important float needle.
TIP: For a perfect sealing surface, refurbish the float needle seat (usually made of brass) with a cotton swab (Q-tip) and some chrome polish. This is important to remove possible residues, which are often found on carburettors that have been standing longer.
The basic setting of the mixture screw is usually between 1½ and 2½ revolutions. To do this, turn the mixture screw gently to the stop and then turn it out again by the above-mentioned"
-
Tähän välikysymys: onko Dellortoissa sellaisia ahtaita tukkeutuvia kanavia, jotka eivät aukea normaalilla putsauksella vaan vaatisivat ultraäänipesun ?
Millen kaasarit kun ovat yli 30-vuotiaat, niin ovat ehtineet kaikkea niellä. Toimivat kyllä ok, mutta ihmetyttää, kun toisen kaasarin seosruuvia joutuu avaamaan muistaakseni 3-4 kierrosta, kun toinen on sen normaalin pari kierrosta auki.
-
Tarkkaan en nyt muista ko kaasuttimen kanavia mutta noin yleensä kanavat, varsinkin ne joissa on mutkia, ovat pieniläpimittaisia porauksia joiden ulospäin näkyvänä merkkinä on pieni pronssikuula tukkimassa kanavan "mutkakohdan" porausreikää. Usein vanhassa DellOrtossa on ulkoisia vuotokohtia eli vesi pääsee sisään. Ylleensä oikean puolen kaasuttimeen. Ne kumisuojat kaasu- ja ryyppyvaijerien alapäissä eivät ole koristuksia. Kohokammion huohotuskanavan liittimessä pitäisi olla letku joka johtaa pyörän alle. Kysein kanava kun tukkeutuu niin bensanpinnan säätö käy mahdottomaksi.
Japsikaasareista, niitä puhdistaessani, olen joutunut poraamaan kanavatulppauksia auki että pääsee "rassilla" avaamaan kanavan. Toki itse kanavaa en ole laajentanut. Viimeksi uusi tulppa reikään.
Itsellä vain kaksi ruiskutuspyörää, muut kaasuttimilla. Tarkoitus olisi, yhtä lukuunottamatta digitalisoida pari pyörää.
Kaasutinpyörien huoneenlämpötilassa talvisäilytyksen vuoksi on tankki täynnä, kaasuttimet täynnä ja talven aikana käyn avaamassa bensahanoja niin että kaasarit eivät kuiva eivätkä muodosta sakkaa tai hapetu. Myös konetta pyöritän mutta ihan vain käsipelillä. Yleensä ovat ensimmäisellä käynnistysyrityksellä toukokuussa olleet ajokunnossa. Vanhin kaasaripyörä on -70, seuraava -82 johon tulee ruisku ja -89 malliset Californa 3 joita on kaksi kaasareilla. Ruiskutus toiseen on ajatuksissa. On paljon helpompi säätö- huoltopuoli ruiskutusvehkeessä ja luotettavuus ylivoimainen. En tiedä, vielä, yhtään hajonnutta digitaalista moottorinohjausta vaikka kuuleekin tämän tästä että "ruisku on särkynyt". Ei ole, tai en ainakaan usko niin.
Käyttöpyöräni California 1400 on sitten jo eri sukupolvea hienouksineen.
-
Tähän välikysymys: onko Dellortoissa sellaisia ahtaita tukkeutuvia kanavia, jotka eivät aukea normaalilla putsauksella vaan vaatisivat ultraäänipesun ?
Millen kaasarit kun ovat yli 30-vuotiaat, niin ovat ehtineet kaikkea niellä. Toimivat kyllä ok, mutta ihmetyttää, kun toisen kaasarin seosruuvia joutuu avaamaan muistaakseni 3-4 kierrosta, kun toinen on sen normaalin pari kierrosta auki.
Onko siinä PHBH:t? Niissä ei ole mitään ihmeellistä. Kanavat on mekaanisesti rassattavissa. Myös neulaputki on kierteellä, joten se on helppo ottaa pois. Ja pitääkin ottaa, sen ja rungon väliin kertyy sotkua.
-
Oman Calini kaasarit purin atomeiksi ja pesin ultraäänipesukoneessa, (joka maksoi n.100e) Eipä ole koskaan käynyt niin nätisti, suosittelen :)
-
Mulla kävi ruohonleikkurin kaasuttimen (Hondan kone) ultraäänipesun yhteydessä niin, että yksi tuollainen motomatin mainitsema pronssikuula irtosi ja jäi pesurin altaan pohjalle. Pitkään katselin YouTubesta ko. kaasarin huoltovideoita selvittääkseni, mistä kuula oli peräisin. Kun oikea paikka löytyi, tukin reiän sopivalla ruuvilla ja laitoin muistaakseni jotain ruuvilukitettakin. Sen jälkeen on toiminut moitteettomasti.
-
Kaasarit pesty ultraäänipesurissa. Osia vaihdettu ja saatu pelittämään. Pyörä selvästi pirteempi ja bensankulutusta pitänee nyt sit seurata. Tyhjäkäynnillä ei saatu synkronoitua mutta kierroksilla kohtuu hyvin. Pitääkö huolestua ja jos, niin mistä aloittaa vianetsintä?
Öljyt vaihdettu varmuuden vuoksi.
-
Silloin kun balanssi ei ole kohdillaan isoilla kierroksilla ollaan vaaran kynnyksellä.
Syitä miksi kaasuttimia ei saa balanssiin alakierroksilla:
- kaasuvaijeri liian kireällä eli kantaa vaijerista toispuoleisesti
- kaasuvaijeri ei luista kunnolla kuoressaan
- ryypyn luisti vuotaa hiukan
- kohokammion polttoainepinnat eivät ole tasan molemmin puolin
- imukanava vuotaa kaasuttimen ja imuventtiilin väliltä
- vuotava imu/pakoventtiili
- liian pieni venttiilin välys
- sytytysajoitus toisella puolella pielessä
Kai niitä muitakin on mutta nämäkin kun tsekkaa niin on ainakin vähemmän etsimistä sen jälkeen.
-
Vaijerit ja imupuolen kumikurkkujen kunto/kiristys varmaan ekana listalta, ovat helppoja tarkistaa.
PS Ultraäänipesureita näkyy olevan käytettynä aika halvalla myynnissä. Ihan pienimpään ei kaasari sovi, että pitänee olla joku parin litran tilavuus ?
-
Ei tarvi, vajaa litrainenkin käy. Kaasari riittää, kun on puoliksi nesteessä. Sen voi sitten kääntää toisinkin päin. Oma edullinen pesuri on ehkä vajaa litrainen ja siihen mahtuu kyllä ainakin 40mm kaasari.
-
Mun naisenvaisto sanoo että jäljet johtaa sylttytehtaalle. Ongelmapytyn vaijerissa oli teippiä päällä ja mä ajattelin että se on vaan paikkailtu ja purin laittaakseni kunnon korjauksen kutistussukalla (toi sininen) ja alta paljastui toi viritys. Toisessa kaasarissa on ihan vakiosäätöruuvi. Uusi osa on jo hommattuna ja venailen uusia vaiereita jotka vaan on viisasta vaihtaa samantein ja sit uus säätöyritys. Luuletteko että olen jäljillä.
-
Meneeköhän tuo ryyppyvaijerin kuori (varsinkaan tuon sukan kanssa) tarpeeksi syvälle ettei ryyppy jää kantamaan = päälle ? Tuolla kulutusta koskevaan kysymykseesi vastatessaan MM näyttää jo jumiutunutta ryyppyluistia epäilleenkin ja se onkin se ensimmäinen asia joka näissä kaasareissa kannattaa tarkistaa ennenkuin syvemmälle menee. Muuta vaivaa kuin jumiutunut ryyppyluisti ei vanhan calini nelikulmaisissa dellortoissa ole koskaan ollutkaan. Ota vaikka vaijeri irti yläpäästä vivusta ja kokeile liikkuuko luisti pohjaan asti.
-
Mitä sitä väärää ja huonoa testailemaan kun samantien vaihtaa oikeat palikat ja varuiksi molempiin niin ompahan uudet jouset ja kumit samantien. Sitten varmasti oikeanpituiset vaijerit jotka tilasin BIKE & BOAT WORLD'ista. Eiköhän ne säädöt sitten asetu kohdalleen. Hämmentävän halpa varaosasetti. 10€
-
Ei ne vaijereiden säädöt (luistit nousee yhtä aikaa ja ryypyssä on on/off toiminto) automaattisesti asetu kohdalleen uusillakaan vaijereilla. Tarkistaa ja säätää pitää.
-
Heh no tarkoitit tietenkin että sitten säätäminen onnistuu. Nythän se ei onnistunut kun toi ryyppy on kantanut.