Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Yammu - Toukokuu 31, 2022, 10:03:15 ap
-
Kaasaricali -96 yskii rankasti rankkasateessa, olisko jotain mitä vois suojata vai jättää vaan ajamatta ja odottaa sillan alla aurinkoa? 8)
-
Ensin tulee ajatuksena liitintalkoiden suunnittelu. Johtosarjan liittimet auki yksi kerrallaan, puhdistus pienellä harjalla tai pensselillä tarkoitukseen tehdyllä aineella ja suoja-aineen laitto liitettäessä. Sama myös sulakerasioille ja relepalkin liittimille. Yksi rele kerrallaan ettei mene vaihto- ja kytkentäreleet sekaisin. Myös liitokset akkuun on hyvä tarkistaa. Virtalukko voi olla jo kulunut ja siinä kosketushäiriö. Virta-avaimessa ei saa pitää kuin pientä avaimenperää. Mieluimmin ei mitään mikä ajossa heiluttaa virta-avainta.
Johtosarjan tarkastelua yleisesti. Emäputken tietämillä kulkee paljon johtimia ja johtosarja joutuu jatkuvasti taipumaan. Sillointällöin näkee että johtosarjan suojaletku on kulunut puhki tai murtunut. Jokin johdin saattaa koskettaa toiseen johtoon tai runkoon. Paljon ajetuissa näitä vaurioita löytyy.
Toinen ajatukseni viittaa kaasuttimiin ja niiden letkujen kuntoon. Muitakin letkuja on, kuten bensaletkut, mutta ne ovat, yleensä, vanhemmissa peleissä kadonneet ja kanavat tukossa. Kaasuttimiin voi päästä myös vettä em. kohteista ja jos kaasuvaijereiden alapään suojakumit ovat kovettuneet tai rikki.
Kolmantena on, ilmeisesti Digiplex-sytytys? Sen liittimet myös kuntoon asentoanturia unohtamatta.
Neljäntenä ja varsin todennäköisenä sadesään pätkimisgeneraattorina voi pitää häiriönpoistajia ja niiden johtimia. Sateella kipinä karkaa matkalle eikä pääse tulppaan saakka. Onhan niin että sytytysjohtimien, tulpanhattujen ja tulppien osalta kokonaisvastus on alkuperäinen eikä ole laitettu "parempia" korkeavastuksisia komponenttejä. Tällöin läpilyönnin mahdollisuus kasvaa kovasti kostealla säällä ja sytytyjärjestelmä kuormittuu tarpeettomasti. Sytytyspuolat voivat lyödä läpi jos johdinliitos tulppaan on löysä tai linjassa on liian suuri kuorma.
Komponenttien likaisuus edistää kovasti sähkön läpilyöntejä sytytysjärjestelmässä ja myös mikäli pienjännitepuolella on tarpeetonta vastusta kuten löysiä liittimiä ja muuta epämääräisyyttä.
Kunhan yllä mainitut vaivat eliminoidaan eikä parannusta ole saavutettu niin sitten pitää ryhtyä komponenttivikahakuun.
-
Piikkiössä suositeltiin aikoinaan tarkastamaan kaasareiden ylivuotoletkut ja kehotettiin lyhentämään ne sekä viistoamaan alapäistään. En osaa sanoa onko siitä mitään hyötyä tässä tapauksessa mutta ainakin minä lyhensin ne siihen mittaan että juuri ylettävät vaihdelaatikon takana olevan kiinnityskoukun lävitse.
-
Mille GT -89 oli semmoinen, että ei suostunut käymään rankkasateella pienillä kierroksilla. Syy ei
koskaan selvinnyt, koska korjaantui aina itsekseen. Viittasi kuitenkin veteen kaasareissa.Sen sijaan selvisi,
mistä vasen kaasari lykkäsi bensaa saappaalle yli 130kmh nopeudessa. Syyllinen oli avoin reikä kaasuttimen kyljessä.
Korjaantui, kun reikään laittoi pienen pätkän ohutta letkua. Joku oli viritellyt pienen pellinpalan reiän suojaksi.
-
Tuolla toisessa keskustelussa kaasuttimista ja muustakin niin usein on käynyt niin että ne pikkuletkut ovat kadonneet jonnekin. Yksi tulee ilmaputsarin pohjasta jonka päässä kuuluu olla tulppa, Muut, pienemmät letkut ovat avopäisiä ja tasaavat ulkoilman ja kokohokammion välistä painesuhdetta. Jos mainituista letkuista menee jokin tukkoon niin ongelmia on tiedossa. Saattaa jopa sytytystulppa rikkoutua jos väkisin ajetaan.
Omaan pyörään ei syysajojen jälkeen riittänyt ilmanpuhdistinkotelon valutus tyhjäksi. "Tuote" oli niin sitkasta että piti ilmansuodatinkotelo purkaa, akku nostaa pois ja siivota. Öljylimaa kertyy sateella ja kun ajetaan kylmällä koneella joka on vakio ilmastossamme. Ei tahdo öljynlämpö nousta yli 60 asteen vaikka hyvä lämpö olisi kaksinkertainen. Ei muodostuisi öljylimaa.
http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html
Siinä huohotusletkujen viistoamisessa on merkityksensä. Kohokammion painevaihtelu on pientä mutta silti sen pitää saada tapahtua. Viistottuun päähän ei lika kovin tartu toisin kuin suoraan leikattuun. Letku ei saa myöskään olla ajoviimassa sillä pyörän aiheuttaman pyörteily saattaa nostaa tai laskea painetta juuri siinä kohtaa missä pitkien letkujen päät ovat. Sijoitus uusin letkuihin, vaikka Etrasta, tms. ja asennus ei vaadi suuria rahasummia ja pienen vaivan.
-
Aina muutamassa vuodessa happanee haperaksi ne kumitutit, jotka on sytytyspuolan koekeajännitelähdöissä tulpanjohdon suojana. Huomasin asian eilen kun pa-tankki oli irrallaan (ihan toisesta syystä) ja kävin kiireesti kivijalkakaupasta uudet kumit. Merkkiosia en edes ruvennut tilailemaan vaan jäännöserälatikosta löytyi juuri sopiva syttyjohdon pätkä, josta siis käytin vaan ne tutit, oli juuri sopivat ja tukevammat kuin entiset, jotka siis olivat täysin risat. Ne kun ovat Nevadassa tankin alla piilossa niin ei tule huomatuksi, miten näkyvillä lie tuossa Calissa?
Kosteus hakeutuu juuri likaan ja kaikkiin rikkinäisiin kumiosiin rakoihin. Toinen kipinänkarkuutus tapahtuu helposti siinä klemmarissa, joka kannattelee tulpanjohtoa kun se kiertää sylinterin ympäri. Siihen kannattaa laittaa kunnon eristin väliin, vaikka silikonioletkusta paremman puutteessa. Ja jos tulpanjohto on siinä jo kuumuudesta tai tärinästä pinnaltaan vähänkin vioittunut, pitää koko johto uusia. Siinäkin karkaava kipinä lähtee omille teilleen juuri sateella, ja kukapa sen sitten märältä asfaltilta enää päivänvalolla löytää, eikä yleensä ole pajapihtejäkään matkassa, että voisi sen takaisin tulpan nokkaan nostaa.
-
Aikanaan, jo, oma NTX750 alkoi sateella jaella tulpanjohdoista tällejä jalkoihin. Muistanpa paikankin: Ajelin Siivikkalasta Keijärvelle pikkutietä ja tuli ukkossade. (Kylät ovat Ylöjärven kaupungissa.) Uudet kuparijohtimiset tulpanjohdot löytyivät silloisen asuinpaikkani likeltä. Parinkympin remontti. Loppui ohilyönnit siihen. Myöhemmin kypsyivät alkuperäiset metallivaippaiset tulpanhatut. Korvasin ne liki samanlaisilla Bosch-merkkisillä. Niitä on nykyään parissakin pyörässäni. Ei radiohaittaa eikä läpilyöntejä.