Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: EH - Toukokuu 11, 2022, 22:27:55 ip
-
Morjensta kaikille, olen pitkän linjan Guzzisti. Ekan Guzzin ostin v. 2000 ja sitten v. 2007 hommasin 1600 Harrikan. Tuolloin Guzzi meni pojalle joka edelleen ajaa sillä ja Harrikka josta en oikein tykännyt vaihtui 2017 1400 Caliin joka on suosikki edelleen.
Olen nyt sitten seurannut Moto Guzzin menoa maailmalla ja Suomessa; oliko nyt niin että Piaggio Group halusi sekä Vespalle että Guzzille samat maahantuojat joka puolelle joka johti siihen että Suomessa RM Heino joutui luopumaan maahantuonnista?
Ja maahantuonti meni Keskolle joka tuo maahan myös mm. Yamahaa.. ja Moto Guzzin myynti on nyt sitten Bike Worldin hommia joka on kunnostautunut tarvikekauppiaana.
Onko kenelläkään kokemuksia Bike Worldin tai minkään muun Keskon ilmoittaman virallisen huoltoputiikin tasosta ja/tai huolto/varaosien saatavuudesta?
Heinon legendaarinen huoltomies on ilmeisesti eläkkeellä mutta Heinolta kai saa huoltoja edelleen..
Kiitos vastauksista, kyselen kun aion pitää parhaan mp:n mitä olen koskaan omistanut edelleen liikenteessä.
Terveisin Esa
(eka iso mp oli H2 vuonna 74.. vieläkin on yksi tallissa)
-
En osaa sanoa merkittäviä asioita, tähän aikaan, Heinosta, tai ylipäätään BW:n toiminnasta koska olen huoltanut pyöräni itse ja huoltotarvikkeet ovat löytyneet, muunmuassa, Motonetistä, Top-Osasta tai Storm Motorista merkkihuoltojen ohella. 1400 on vuodelta -16 ja kaikki muut ajopyörät 80-luvulta. Osa digitalisoitunena kuten T3 Blower 1000. Blogistani löytyy tarkempaa infoa.
Olin Heinolla, taannoin, töissäkin mutta totesin että ei ole minua varten. Suhteet ovat sinne hyvät ja näin, eläkkeellä, saattaisi aikaa olla neuvontaan. Jos tarvitaan. Henkilökunta on vaihtunut, eivät tunne enää. Pikkurahasta on aina pikku puute, eläkeläiselläkin. Hetken aikaa olin myös BW:n kirjoilla. Boring...
(eka iso mp oli H2 vuonna 74.. vieläkin on yksi tallissa)
Olet, Esa, pärjännyt varsin hyvin H-kakkosen kanssa koska päirjäilet edelleen. Tunnetko, tai tiedätkö, Antero Viitalan?
Oma Guzzismini alkoi GT850:n parissa. Vanha ja kulunut poliisipyörä. Vajaan kesän ajoin ja vanhana (vajaat 6 vuotta) Honda-kuskina totesin että pyörässä on potentiaalia kunhan sen kunnostan ajokuntoon. Prosessi otti useamman vuoden. Ei niin ettenkö olisi ajanut sillä joka suvena vaan entisöinti jatkui sillä hakeuduin pintakäsäsittelyn töihin Mekkaan Kuorevedelle Lentokonetehtaalle asentajaksi. Siellä motoristitoverit hoitivat pintakäsittelyt ja tulos taisi olla parempi kuin uutena. En ole nähnyt Gt:tä sittemmin kuin kuvissa. Missähän lienee?
-
Tässä tämänhetkistä tietoa nykyisen maahantuojan tukemista huoltoliikkeistä ja jälleenmyyjistä:
https://motoguzzinordic.com/fi/dealers
Tuo Guzzin maahantuojakierto meni niin, että kun Motoitalia lopetti, maahantuonnin aloitti Heino ja Heinon luopuessa siitä maahantuonnin aloitti Brandt. Kun Piaggio halusi yhdistellä konserninsa tuotteet yhdelle maahantuojalle pohjoismaissa tämän vuoden alussa, niin Pohjoismaiden maahantuonti siirtyi Ruotsiin ja on siis siellä edelleen.
Jouko
-
Moi, toimivat huoltopalvelut on kyllä kullanarvoista jos ei itse osaa huoltaa niin kuin minä. Myös huollon sijainti tärkeä, että on suht vaivatonta viedä ja hakea pyörä. PHT-speed Järvenpäässä on huoltanut erinomaisesti Apriliaani ja vien myös sinne tulevan Guzzinikin huoltoon jatkossa. Tästä Keravalta helppo viedä. Kake on siellä hoitanut hommia mallikkaasti ja omasta kokemuksesta voin suositella.
-
Moi, toimivat huoltopalvelut on kyllä kullanarvoista jos ei itse osaa huoltaa niin kuin minä. Myös huollon sijainti tärkeä, että on suht vaivatonta viedä ja hakea pyörä. PHT-speed Järvenpäässä on huoltanut erinomaisesti Apriliaani ja vien myös sinne tulevan Guzzinikin huoltoon jatkossa.
Kannattaa varmistaa ennakkoon se, onko PHT-speed Piaggion tukema huoltoliike, jotta he saavat pyörän töpselin päähän. Uuden pyörän tapauksessa tulee todennäköisesti ecuun uusi päivitys ja esim. huoltoa ei saa muuten rekisteröityä takuuhuolloksi, eli mahdollisessa takuuasiassa Piaggiolta ei löydy tietoa takuuaikana tehdyistä huolloista ja asian selvittely saattaa mutkistua.
Jouko
-
Bongasinkin Guzzin Ruotsin maahantuojan sivuilta pht-speedin ja varmistin vielä liikkeestä. Guzzin määräaikaishuollot onnistuu kuten kaikkien piaggion kakspyörästen. Itse asiassa Kake katsoi etukäteen guzzini runkonumeron perusteella, että pyöräni kuului kampanjan piiriin, jossa imuventtiilisarja vaihdettava ja ohjeisti myyjäliikkeen tekemään homman jo etukäteen valmiiksi niin kuin kuuluukin.
-
Itä-Suomeen olisi hyvä saada valtuutettu huoltopiste. Huoltokirjaa ei nykyisin ole. Huollot menevät kai Piaggion/Moto Guzzin tietokantaan. Paperisen kuitin saa mukaansa. Jouduin lähtemään aamuvarhaisella Kajaanista Pietarsaareen V85TT peräkärryssä, koska kone oli hyvä olla kylmä venttiilien säädön takia. Aika oli klo 8:00. No vettä satoi koko matkan, joten parempi olikin tehdä reissu autolla. Kuopio olisi sopiva paikka huollolle.
-
Tuotaaa... Viime suvena oli Cali Star-Servicessä huollossa. Venttiilien säätö. Mennessä toimi ihan hyvin - tullessa ei. Kertoivat "joutuneensa" korjaamaan ruiskun, kun "...sieltä meinasi tippua osia, kun oli ruuvit niin löysällä...". Tuloksena oli tyhjäkäynti >2000rpm.
Ajanpuutteen vuoksi en kerinnyt sinne heti ja sittenhän tulikin se perän stefaongelma.
Säätelin itse käyntiä kevällä ja nyt pelittää hyvin. Tiedä sitten onko ihan pilkulleen, mutta kilise ja kalisee kuin ennenkin.
-
Itä-Suomeen olisi hyvä saada valtuutettu huoltopiste.
Heti, kun yrittäjän laskelmat näyttää plussaa...
-
Itä-Suomeen olisi hyvä saada valtuutettu huoltopiste.
Heti, kun yrittäjän laskelmat näyttää plussaa...
Kuopion eteläpuolella Airakselassa on toimiva mp-huolto, mutta Piaggion uudelleenjärjestelyissä, maahantuojan siirryttyä ruotsalaisille, se lakkasi olemasta maahantuojan tukema Guzzi-huolto. Huoltaa siis edelleen mm. Guzzeja, mutta yhteys Piaggioon puuttuu. Itä-Suomi on siis edelleen vailla virallista huoltoa, vaikka valmiudet olisivat hyvät.
Jouko
-
Aikoinaan, siis noin 15 vuotta sitten laskettiin, että auton merkkihuolto vs. ei merkkihuolto, niin noin 35€ oli eroa tuntiveloituksessa.
Eli kyltti katolla maksoi asiakkaille 35€ lisää.
En tiedä, millaisen siivun fixus, motonet jne ottaa siitä, että on ringissä mukana.
Mitä se on prätkäpuolella, en sitä lähde arvailemaan, mutta tiedän ihan varmasti, että jos katolla on merkkiliikkeen kyltti, niin se ei ole maksuton tapahtuma yrittäjälle.
-
Guzzisteilla on joitakin etuja siksi että on Guzzi.
Yksinkertainen ja helppohuoltoinen rakenne, kaasutinmallit varsin yksinkertaisella tekniikalla ja sähköpuoli pelkistetty.
Ruiskutusmallit vielä helppohuoltoisempia sillä niissä on digaitaalinen moottorinohjaus. Jos on kiinnostusta niin sitä voi muokata omatoimisesti ilmaisohjelmistolla. Ohjeita löytyy GuzziDiag-tietokannasta.
Toki on mutkikkaampiakin laitteita kuten V10 ja 1400 -mallit. Ihan modernimmat kuten V85 ovat sitten jo hieman hankalampia ja mahdollisesti vaativat nettiyhteyden valmistajaan. Tuskin kuitenkaan menevät ajokunnottomiksi jos ei yhteyttä otetakaan. Mahdolliset päivitykset jäävät vain saamatta.
Olen ollut moottoripyörähuollossa töissä ja todennut että liki monet muut merkit vaativat huomiota paljon enemmän pysyäkseen kuosissa. Silti monessa huollossa töpeksitään yksinkertaisen Guzzin suhteen.
Pikku tarina aiheesta: tuttavani vei Guzzinsa tunnettuun moottoripyörähuoltoon huolto-osat mukanaan. Huoltomies pahoitteli huollon jälkeen että asiakas on ilmeisesti hankkinut öljynsuodattimen turhaan koska hänen pyörässään sellaista ei ole. Eikä ollut kysymys varhaisesta V7-mallista.
-
Maahantuoja on tehnyt Oulussa Guzzien huoltoon uudelleenjärjestelyjä: https://motoguzzinordic.com/fi/dealers
Eli Spare Wheel Oy on vaihtunut Oulussa toiseksi maanantuojan tukemaksi huoltoliikkeeksi. Itä-Suomi on edelleen vailla valtuutettua huoltoliikettä.
Jouko
-
Myös Keski-Suomi kaipaa osaavaa huoltoa. Jämsässä on yksi huoltoliike joka ainakin aiemmin huolsi Guzzeja, en tiedä mikä on tilanne nykyisin, valitettavasti taso vaihteli. Airakselassa, kuten Jouko S mainosti, olisi osaava kaveri, mutta yhteys tehtaan päähän puuttuu.
-
Varmaan monessa paikassa olisi Guzzi-huoltoa kaipaileva, mutta jos niitä kaipalijoita olisi riittävästi, niin monessa paikassa olisi Guzzi-huolto...
-
Varmaan monessa paikassa olisi Guzzi-huoltoa kaipaileva, mutta jos niitä kaipalijoita olisi riittävästi, niin monessa paikassa olisi Guzzi-huolto...
Ehkä näin, mutta onkohan nimimerkki Breezellä tietoa tilastoista Guzzi-huoltojen tarvitsijoista ennen maahantuojan vaihtumista versus nykyisen maahantuojan aloittaessa? Ei ne tarvitsijat kyllä noin sormia napsauttamalla ole loppuneet, vaan tarvitsevat edelleen sitä lähintä huoltoverkistoa, mikä on vuosia sitten rakennettu ja mitä ovat tottuneet käyttämään. Kuopion seutu ja Joensuu. Harmi, jos siellä menetetään erinomainen "guzziosaaminen" näillä nykyisen maahantuojan järjestelyillä.
Jouko
-
Ei ole tilastoja, mutta jos Guzzi-huoltoyrittäjälle olisi voittoa tiedossa, niin varmaan sellainen huolto olisi jo olemassa.
-
Yrittäjällä pitää olla monimerkkiosaamista jos haluaa huoltaa Guzzejakin joita on vieläkin maassamme harvakseltaan. Toisaalta, kokemukseni mukaan, varsin monet Guzzin omaistajat tekevät itse huollot ja korjaukset. Siksi huoltoihin niitä ei eksy. Kokemukseni mukaan omahuolto tulee suoraan omaan taskuun sillä tuntilaskutus on tavan duunarille monen päivän tili.
Monimerkkiosaamisesta seuraa se että niitä muita "monimerkkejä" on sen verran runsaasti tarjolla että ei satunnainen huoltoon tarjottu Guzzi kiinnosta.
Yksi asia on se että eräiden suurten merkkien maahantuojat kouluttaa yrittäjäpohjaisia asentajia ihan ilmaiseksi tai ainakin edullisesti huoltamaan heidän mallistoaan. Oudon laitteen ottamiselle huoltoon on heillekin riskitekijä. Vieläpä se että tekniikka on sekoitus auto- ja moottoripyörätekniikasta kuten Guzzin tapauksessa on pitkään ollut.
-
Lainaan tähän itseäni:
>> Kävin tänään ( 4.8.2021 ) BW/Vantaa kyselemässä josko olis huoltoaikoja. Tarjosivat 8 viikon jonoa!! Huollon mies leppoisasti kertoi Guzzistien olevan ihan omanlaisen rotunsa: "Ei teille juuri tarvi osia toimittaa, eikä muutenkaan tekniikka-asioita hoitaa." <<
Tuohon oikeastaan kiteytyy koko em. ongelma. Jos kerran-pari kuussa joku Guzzisti kyselee huoltoa, niin eipä siihen juuri kannata satsata. Erityisesti nämä >10v maamoottorit kun "kaikki" tekevät itse ja palikoita tilataan SD:ltä jne. Bemareita käy huollossa päivässä enemmän kuin Guzzeja kuukaudessa...
Vaan onhan se niinkin, että MG:n normihuollot on helppo tehdä itse. Ja tuntuu osaavien joukko olevan suurehko. En minäkään juuri ole huoltoliikkeitä vaivannut asioilla.
Asia on tietenkin toinen noiden uusien "digitaalipyörien" kohdalla. Ei enää riitä, että omistaa hyvän hylsysarjan...
Pitäis jotenkin rikastua ja saada ostetuksi uusi MG palveluineen... ;)
-
Taitaa olla harvassa ne Guzzit, jotka käy takuuajan jälkeen merkkihuollossa.
-
"Guzzin myynti ja huoltopalvelut Suomessa" -keskustelua jotenkin sivuten, voinen laittaa "mainoksen" tälle foorumille.
Uskoakseni monille teistä on tiedossa Pietarsaarelainen RE-Motors -liike. Tutustuin siihen syyskuussa 2022. Kuin koronatauti näinä aikoina, tarttui minuun kuume V85 TT:tä kohtaan, vm. 2021. Iästäni (66v) huolimatta, hurmaannuin ko. pyörään ensisilmäyksellä.
Mutta, usein käy niin, että jotain saadakseen voi myös joutua menettämäänkin. Menetin vaihdossa California Vintagen, vm. 2011. Guzzin juhlavuoden malli sekin, kymmenen vuotta sitten. Sen piti olla seuralaiseni ajoelämäni loppuun saakka. Huolsin ja huollatin sitä sen mukaisesti. Että yhdessä pärjäisimme. Olin sen ensimmäinen kaveri.
Siksi nyt kirjoitan, kertoakseni teille siitä, kuinka hyvätapaisen matkakumppanin voi joku halutessaan ostaa RE-Motors -liikkeen valikoimasta: Moto Guzzi California Vintage 2011. Väriltään valkoinen, joka olettamukseni mukaan on ainoa tuota tyyppi- ja vuosimallia oleva, joka on Suomeen tuotu. Piikkiöstä sen ostin. Tämä ei ole maksettu mainos, vaan ihan sen vuoksi kirjoitan, että jos joku vanhan pyöräni ostaa, niin voin auliisti kertoa sen vaiheista kaiken minkä tiedän. Pidän itse tärkeänä tietää pyörän historiasta, varsinkin jos sitä on käytettynä ostamassa.
Josko ko. Vintage harkituttaa, niin laittakaa viestiä tälle palstalle tai henkilökohtaiseen viestitilaan. Pidetään yhteyttä! :)
Alla oleva kuva on otettu 2013.
-
Maahantuoja on tehnyt Oulussa Guzzien huoltoon uudelleenjärjestelyjä: https://motoguzzinordic.com/fi/dealers
Eli Spare Wheel Oy on vaihtunut Oulussa toiseksi maanantuojan tukemaksi huoltoliikkeeksi. Itä-Suomi on edelleen vailla valtuutettua huoltoliikettä.
Jouko
Tuoreena Guzzin omistajana kyselen että onko tuolla listalla mainitusta Lahden huoltopisteestä kokemuksia ? Vai vienkö suosiolla Järvenpäähän kun sitä on tässä ketjussa kehuttu? Lahti olisi itsellä lähin ja Treen Bike& boat seuraavaksi lähin. Treen pisteestäkin olisi mukava kuulla kokemuksia.
Tulee tuo ensihuolto kuitenkin nopeasti käsille kun (1500 km) ajokelit alkaa.
Pyörän hain RE- motorsista torstaina mutta vaikka palvelu siellä olikin ensiluokkaista niin matka sinne on Päijät- Hämeestä julmetun pitkä.
-
Kyselit Lahden MP-Servisestä kokemuksia.Minä olen huollattanu Gali EV:tä ja nyt Gali 1400:ta tuolla ja minusta siellä on tietämystä ja hyvät asentajat ja hyvä palvelu muutenkin.
-
Kiitos, sinne siis. Kunhan tämä ilmastonmuutos hellittää ja pääsee ajamaan... >:(