Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vaiska - Huhtikuu 20, 2022, 14:22:05 ip
-
Minulla on tallissa useampi pönttö öljyä. Yksi on Castrol Power 1 15W-50 4T. Sopiikohan tämä Nevadan 2009 moottoriin?
Tai mitä moottoriöljyä suosittelette?
-
Tehtaan suositus päivittyi jossain vuoden 2005 paikkeilla ja se on 10w-60.
Jouko
-
Kyllä se hyllyssä oleva öljykin kelpaa. Jos ei muuten niin laittaa RVS:n joukkoon. Tulee käytettyä hyvä öljy pois. Myös vaihto useammin jos epäilyttää. Suodatinta ei tarvitse vaihtaa joka kerta jos öljyn vaihtoväli on 5000 km.
Paitsi tietenkin, jos ajat pakkasella tai matka suuntautuu Saharaan niin sitten 10W-60 koneeseen.
-
Puuilosta löytyy:
Castrol Edge Super Car 10W-60 4L
Lienee ok.
Motomatti: Mikä se RVS on?
-
Jaha RVS selvsikin. On hienompaa tekniikkaa. Tuotteita oli ainakin 4 litran moottoriin ja 6 litran moottoriiin pikaisesti Motonetin sivulta katsottuani. Täytyypä perehtyä asiaan.
-
Nevada ei ole hirveän ronkeli öljyn suhteen. Sitten jos ajetaan enemmän kierroksilla, kannatta panostaa tuohon yläpään viskoon. Miesommat öljyt tulevat huohottimen kautta pihalle kierroksilla.
-
Näytti olevan vähän monimutkaista tuon RVS:n kanssa:
https://www.rvs.fi/wp-content/uploads/2018/05/4-stroke_FIN.pdf
Pidän homman yksinkertaisena ja käyn hakemassa Puuilosta pänikän Castrolia.
Kiitos taas vinkeistä!
-
Normi resepti. Mitään hankaluutta en RVS:n suhteen ole kokenut.
Nevadassa erityisesti venttiilinnostimet ja jakopää tykkäävät tästä aineesta.
Myös vaihteisto ja perävaihde eli kaikki ne kohteet missä on rauta rautaa vasten.
Käynti on hiljaisempi ja kone kierrosherkempi.
Kunhan säät lämpenevät uusin California 1400:sen käsittelyn.
Kunhan saan California T3:sen ahdetun version ajokuntoon sekin tulee käsitellyksi.
-
Vielä kysyn, että käykö tuo sama öljy myös Californiaan Evi 1100 vuosimalli 2004? Vaikka Caliin ei paljoa tullutkaan kilometrejä viime kesänä, olisi varmaan syytä vaihtaa öljyt myös siitä.
-
Guzzi valmisti 2003-2005 muutamia malleja mm. Ev:kin, hydraulisilla venttiileillä, mitkä myöhemmin joutuivat takaisinkutsulla uusimaan. Samassa yhteydessä moottoriin muuttui tehtaan suositus käyttää 5w-40 öljyjä. Sen jälkeen ne on toimineet hyvin.
Jouko
-
Kiitos. Californiaan siis eri öljy.
Aiemmin käytin samaa öljyä, todennäköisesti juuri tuota aloituksessa mainitua. Täytyy vähän harventaa öljypäniköiden määrää, kun alkaa mennä sekaisin tai sitten kirjoittaa lappu, mihin mikäkin on.
-
10W-60 on aika rankka luokitus. Guzzin koneet kun käyvät kylmänä liki koko kauden niin öljyn kuuman pään voiteluominaisuuksia tuskin tarvitaan. Yleensä pyörällä ajetaan suvikeleissä eikä pakkasella niin kylmänäkäyttöön tarkoitettua öljyäkään ei pahemmin kaivata. Silti haarukkaa riittää öljyllä yli em. normaalien käyttötarpeiden. Mitä laajempi skaala öljyllä on niin se arvokkaampaa, yleensä.
Periaatteessa suora 50W laadukas mineraaliöljy riittäisi normi ajokauden.
-
Onko mitenkään selitettävissä, miten tehdas on harhautunut antamaan tällaisen suosituksen?
-
Motomatti:
Palataanko lähtöruutuun eli Castrol Power 1 15W-50 4T sekä Nevadaan että Californiaan?
Täytyy tunnustaa, että olen pitänyt öljynvaihtovälinä 7500 km ja vaihtanut sekä suodattimen että öljyn.
-
Itse ajelisin tyytyväisenä molemmilla pyörillä samalla öljyllä mikäli ei ole kyse hydraulisista venttiilinnostimista.
Kun öljynvaihtoväli on noinkin lyhyt niin öljy ei ehdi kulua. Kulumisella tarkoitan öljyn rakenteen pilkkoutumista. Sitä tapahtuu jos ajetaan suurilla tehoilla paljon tai ajetaan oikein kuumassa ilmatilassa. Jos koti- ja Pohjoismaissa ajelee niin tuskin joutuu ääriolosuhteisiin. Kotimaassa, kuten muuallakin, ääriolosuhteen muodostaa esimerkiksi hyvin hitaasti ja katkonaisesti liikkuva ruuhka ja helle jossa moottori käy koko ajan eikä ajoviima jäähdytä. Silti en tiedä kenenkään moottorin ko. olosuhteissa varioituneen.
Enemmän Guzzin kone vaurioituu siitä kun moottoriöljyn lämpötila ei yleensäkään nouse yli sadan asteen vaikka pitäisi. Ajetaan jurnutetaan öljy kylmänä ja voitelu ei ole sitä mihin öljy kykenisi jos olisi korkeampi lämpötila. Joidenkin öljyjen sekaan kertyy herkemmin vettä ja se muuttuu emulsioksi jolla ei ole voitelukykyä ja voi tukkia huohotusjärjestelmän.
Itselläni on öljyn lämpömittari kahdessa pyörässäni joista toisessa on jäähdytinkenno tukittu sillä huomasin että jäähtyy aivan liikaa. Kertaakaan sen kennon jäähdytinpuhallin ei ole ajossa käynnistynyt. Kyse on California 1400:sta.
Toinen pyörä, joka on ajossa satunnaisesti, on pohjiltaan California 3. Nyt se vain on trike-kuosissa eli kolmipyöräinen. Siinä olen peittänyt sylinterit kokonaan jäähdytysviimalta. Vain sylinterikannet saavat jäähdytystä.
Myös polttoaineen kulutus vähenee kun öljy toimii sille suunnitellussa lämpötilassa. Kitka on siis pienempi.
Myös moottori kuluu vähemmän kun käyntilämpötila on normaali eli olosuhteissamme aika harvoin. Valitettavasti.
Digitaalissa nykymoottoreissa kylmänäkäynti aiheuttaa tarpeettoman seoksen lisärikastuksen. Se taas aiheuttaa karstoittumista ja karsta nopeampaa kulumista. Suurin osa ajosta kun on moottorin kannalta köröttelyä. Moottori tykkää kun sitä käytetään reippaasti.
Onko mitenkään selitettävissä, miten tehdas on harhautunut antamaan tällaisen suosituksen?
Kyse on kuten kysymyksessä on esitetty, suosituksesta. Suositusöljyjä olen itsekin käyttänyt pyörän takuuaikana tietystä syystä. Muulloin ihan muuta jonka tiedän sopivan paremmin olosuhteissamme ajamiseen. Lähinnä perusmineraaleja. Centauron koneessa käytin suoraa viiskymppistä mineraaliöljyä eikä sekään ole vielä hajonnut tai osoittanut öljynkulutusta. Centauro on nyt toisella omistajallaan. Siinä on sentään moottori joka käy sopivassa lämpötilassa kunhan sääkin on jossain määrin lämmin eikä nuukaile kaasukahvan kanssa.
California 1400:ssa on ainoana esteripohjainen laajempiviskositeettinen moottoriöljy. Ei siis suosituksen mukainen sekään. Pidätän itselleni oikeuden määritellä mitä öljyä käytän. Vaikka jo olenkin eläkkeellä niin ei ole vielä päästä haihtunut ne opit mitä konetekniikasta olen oppinut matkan varrella.
Nykyään, likimain, kaikki öljyt ovat hyviä ja jos epäillyttää voi käyttää lisäainetta kuten itse teen kunnostamieni moottoreiden suhteen.
-
Onko mitenkään selitettävissä, miten tehdas on harhautunut antamaan tällaisen suosituksen?
Eiköhän syy ole tuo valmistajan sijainti ja suurimpien markkinoiden vaatimukset. Suomeen Guzzeja tulee valmistuksesta vaan ripaus. Pääosa jää lämpimämpiin maihin.
-
Onko mitenkään selitettävissä, miten tehdas on harhautunut antamaan tällaisen suosituksen?
Eiköhän syy ole tuo valmistajan sijainti ja suurimpien markkinoiden vaatimukset. Suomeen Guzzeja tulee valmistuksesta vaan ripaus. Pääosa jää lämpimämpiin maihin.
Pääosin voin tämän allekirjoittaa.