Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Ykä - Marraskuu 08, 2005, 11:27:56 ap

Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: Ykä - Marraskuu 08, 2005, 11:27:56 ap
Täällä kun näitä kaikkea mahdollista Guzziin värkänneitä veteraaneja on kuulolla niin miltäs kuulostais öljynjäähdyttimen asentaminen Larioon?

Onko joku moista pikkulohkoon asentanut? Kyllähän tutkimalla löytyy öljykanavat ja lähtö- ja paluukanavat jäähdytetylle öljylle "keksii" (luultavasti) mutta ainahan ei kannata keksiä pyörää uudestaan vaan käyttää jo kokeiltuja ratkaisuja.

Tuntuu hieman öljyn liika kuumeneminen olevan pyörässäni ongelma ja ilmenee kovan ajon jälkeen öljyvalon vilkkumisena tyhjäkäynnillä - voi tietysti johtua väljiksi kuluneista laakereistakin...  kovin pieneltä tuntuu öljymääräkin (2l ), joten suunnittelin myös öljypohjan syventämistä motojussin tapaan välilevyllä - auttaisikohan sitten jo se riittävästi: isompi kattila = hitaampi kiehuminen!:D

 
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: MotoJussi - Marraskuu 19, 2005, 06:28:14 ap
Tai sitten kaataa koneeseen öljyä joka kestää paremmin lämpöä ?

Mitä olet käyttänyt ?

Itse vaihdoin virittäjävelho Leimanin suosituksesta synteettisistä 5W50  Ã¶ljyistä (milloin mitäkin merkkiä) Valvoline Racing 20w50 öljyihin (35  euroa per 5 litraa Motonetissä). Ei niin että olisi öljyvalo tuikkinut  mutta Leimanin tutkimusten mukaan tuossa kestää öljykalvo ehjänä  paremmin kuin monessa muussa öljyssä.

En tiedä mitkä ovat ne paikat jossa öljyä pahiten kiusataan, mutta  ainakin omasta moposta on vaihdettu venttiilijouset jäykempiin ja  nokka-akseli nostavampaan. Lisäksi jytkettä ja pauketta on muutenkin  enemmän kuin vakiossa. Huomion kiinnittäminen öljyyn ei välttämättä ole  huono ajatus.

Onko aika jokavuotisen suuren öljykeskustelun ;)

MotoJussi & California Kompressor
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: I.H. - Marraskuu 19, 2005, 09:30:44 ap
On kyllä - koska itsekin olen miettimässä mitä öljyä koneeseen laittaisi ?

(Cali Titanium -03 hydrauli venttiilit) . Kaivataan kritiikkiä ja kommentteja

eri öljyistä ja merkeistä . 

I.H.
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: JukkaS - Marraskuu 19, 2005, 12:08:29 ip
Empiiristen tutkimusteni mukaan ölyn vaihto 5W/50stä
15W/50een tai mieluummin 20W/50een parantaa ainakin
käyntiääntä eli mekaaniset äänet moottorista vähenee.
"Huomasin saman jo aikaisemmin  erässä saksalaisessa
kaikelle kansalle tarkoitetuss koppakuoriaisessa."
Samalla myös öljyn kulutus vähenee.
Jos yrittää ajattella loogisesti niin...
vähemmän kolinaa tarkoittaa vähemmän kulumista.
Jos pyörä on tehty Italian lämpöön kyllä se täällä käy
pikemminkin liian kylmänä kuin kuumana.
Toki öljytilavuuden kasvatuksella voi lisätä vaihtovälin
pituutta. Vai mitä?
t:JukkaS
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: Ykä - Marraskuu 20, 2005, 03:04:27 ap
Tuota noin niin... öljy on pyörässäni Motorex 15W50 ainakin viime öljynvaihdon jälkeen laitettuun tarraan merkittynä (ostin pyörän nyt kesällä Piikkiöstä, enkä ole itse ehtinyt vielä öljyjä lotrailla)

Viskositeetit kommenttien perusteella pitäis olla kohillaan mutta öljymerkillä on joskus tietysti oma osuutensa. Öljynpaineiden alentuminen voi toki olla monen tekijän yhteissumma kun ei ole kyse ihan uuden karheasta pelistä

Taitaa muuten jäädä huimimmat ja kunnianhimoisimmat (=kalleimmat) tuunaukset Lariooni jäädä tekemättä kun käyttöautoni Citroen alkaa hajoamaan mitä eksoottisimmista kohdista - esim. nyt epäilty vetoakselivika osoittautuikin rikkoutuneeksi tasauspyörästöksi, tietenkin olin jo uuden vetoakselin, tämän havaitessani, toiselle puolelle ehtinyt vaihtaa!! (vaihteisto on luonnollisesti kovilla kun kyse on 1.4l 75 hv moottorista :vau: ) Eli "pientä" näpräystä "pikkurahalla" silläkin saralla edessä...

Meni aika kauas asian vierestä mutta alkaa huumori loppua kyseisen auton kanssa, olisko jollain hyviä vinkkejä miten polttaa autonsa ilman, että vakuutustarkastaja hoksaa tuhopoltoksi? :D
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: - Marraskuu 20, 2005, 09:35:45 ap
Tiedä noista öljyistä, mutta hyviä ranskalaisia saa vain ja ainoastaan nakkikioskilta.
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: Lasse - Marraskuu 27, 2005, 05:01:11 ap
Emmämitäänmistääntiä, mut oliko niin, että Lariossa paluuöljykanavat oli vähän ahtaan sorttiset, ja siitä johtu tää öljynpainehäviö? Ja oliko vielä maahantuojalla joku konsti tuhon vaivaan?
Otsikko: Öljynjäähdytin Larioon
Kirjoitti: Ykä - Marraskuu 30, 2005, 06:02:51 ap
No niin... minäkin tiedän vähän kaikesta mutten mistään kaikkea...:D

Joo voihan se olla niinkin, että kovilla kierroksilla ahtaista paluuöljykanavista ei ehdi valua takaisin öljypohjaan samaan tahtiin öljyä kuin pumppu sitä eteenpäin syöttää. Tällöinhän öljyn pinta vajenee ja litku viipyy pitempään koneen kuumissa osissa.

Eli ei kun porakone käteen ja kairaamaan paluureiät isommiksi! Noh tietysti harkinta ja suunnittelu on ensin varmaan paikallaan. Luulenpa tuon maahantuojan vinkin olevan em. avarrus. Hyvä vinkki, eipä tullut mieleen!

Nyt kun Citroen taas pelittää niin siitä vertyneenä on hyvä hyökätä Larion pannun kimppuun - saa sentään sisätiloissa ruuvailla:cool:  Marraskuussa pihalla vaihdelaatikon ja kytkimen vaihto kävikin jo extreme-urheilusta, mutta kyllähän vanhan panssarimiehen moiset pienemmät korjaukset "maastossa" pitääkin pystyä tekemään:vau:

BTW  onko siitä kesäisestä (mahdollisesta) Mandellon reissusta ollut mitään suunnitelman tynkää?

YJ