Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: mosa - Maaliskuu 08, 2022, 17:02:58 ip
-
Mulla on käytössä pari Garminin navigaattoria. Oisko uudempi 3 ja toinen 5 vuotta käytössä olleita. Molempia oon päivittäny säännöllisesti, käytössä kun ovat olleet. Joku aika sitten huomasin sen, että vanhempi navi ilmoittaa vain vanhanmallisista peltipoliiseista, ei lainkaan noista uudemmista. Tuo uudempi ilmoittaa kaikki. Muuten en oo huomannu eroja toiminnoissa navigaatoreiden kesken. Mistäköhän moinen toiminnallinen ero voip johtua?
-
Vanhin navigaattorini on noin 15 vuotta vanha. Aluksi piti paikkaansa mutta siihen ei ollut mahdollista saada päivityksiä. Seuraava navi oli päivitettävissä jos maksoi päivityksistä. Nykyinen on paperikartta. Ennen osasin vuosikymmenet sen avulla perille ja niin osaan nykyäänkin tehdä reittisuunnitelman. Kartan voi jättää kotiin.
Rajoitukset on merkitty teiden varsiin merkeillä ja kameratolpat näkee jo kaukaa. Pitää olla varsin huonot hoksottimet tai näkövika jos ei huomaa. Ennen oli tutkapartioita mutta nykyään ei ole juuri ole näkynyt. Tosin ajan, pääosin mahdollisuuksien mukaan, kolme- tai useampinumeroisia teitä. Rekkojen ja asuntovaunujen vetäjien välissä en välitä ajaa.
Muuta navigaattorista. Sen seuraaminen aiheuttaa eräänlaisen harhan. Vaikka sen kanssa osuu yleeensä kerrasta perille niin seuraavalla kerralla tarvitsee, samaan reittiin, jälleen navigaattorin koska ei ole taltioinut luun sisään reitin maamerkkejä.
Moottoripyörällä kun ajaa niin ei ole niin justiinsa meneekö "oikeaa" reittiä vain jotain muuta. Perille on osattu aina. Joskus jopa niin että pikku eksyminen on tuottanut mieleenpainuvan kokemuksen.
Kuka, muuten, aloittelevia motoristejä lukuun ottamatta, tarvitsee ylipäätään karttaa tai navia päästäkseen perille. Aina voi paikallisilta kysyä jos lähiosoite on kadoksissa.
Sellainen asia kuin aikatauluttaminen on hyväksi unohtaa kun ajaa moottoripyörällä. Kyllä se kohde löytyy ajan ja kilometrien mittaan kunhan malttaa. Maailman reunalta ei putoa.
Suosittelen, mikäli kiireiseltä henkilöltä aikaa riittää, ajamaan ihan ilman suunnitelmaa. Päättää vaikka ajaa kesäkuisen viikonlopun 500km per päivä johonkin ilman ajanvarausta majoituksesta. Petejä kyllä löytää kunhan vähän katselee ympärilleen. Tai sitten soputeltta matkaan. Pikku eväätkin kannattaa laittaa retkelle matkaan noin niinkuin varoiksi. Tietääkseni kotiin ovat kaikki osanneet.
-
Jonkun vuoden ikäinen Nokia 3.2 on ryhtynyt pätkimään. Ei kannata viedä korjaamolle, enkä itse enää näe niin pieniä korjata. Tarve uudelle luurille on ilmeinen.
Vertasin hieman ja päädyin Nokia XR20 5G, 64 Gt. Syynä oon a) Puhdas Android ilman mitään merkkikohtaisia typeryyksiä. b) 6,67" näyttö. c) IP68 -suojaus. Kestää siis sateen yms. Tarkoituksena on käyttää myös navigaattorina stongatelineessä - eipä tarvi poistaa, kun sataa vettä. En tosin ole tähän mennessä juurikaan tarvinnut opastusta vanhastakaan, kartta on aina riittänyt
Samalla se kulkee mukavasti nuotioretkillä metsässä "turvavälineenä".
Mielenkiintoinen kapistus on tämä: https://global.beeline.co/pages/beeline-moto
Siinä on luurissa sovellus, joka bluetoohilla siirtää reittiviisarin stongassa olevaan pieneen näyttöön. Näin ei vahingossa jää katse luurin näyttöön ja... Kannattaa ainaski katsoa nuo sivut.
-
Itsellä on käytössä omenapuhelin, kun työnantaja sitä vaatii ja sen maksaa. Karttoina käytän sekalaisesti puhelimen mukana tullutta ja Googlen vastaavaa. Yleensä aika lailla samaan päätyvät kumpainenkin.
Silti, kun tuttavat tai puolituttavat käyttävät omiaan, ensi kertaa meille tullessaan ajavat naapuritielle, kun navi niin pyytää. En moiti ajavaa, vaan karttasoftaa, kun sitä ei jostain syystä ole yli kymmeneen vuoteen päivitetty tältä osin! On tismalleen eriniminen tie, kuin minun osoite.
-
Tuo osoitteen puuttuminen tai sen harhaanjohtavuus tekee joillekin tenän.
Muutin pari vuotta sitten Verstaani, uudenuutukaiseen rakennukseen, osoitteeseen johon ei mikään tunnetuista naveista, tietääkseni, ei ole vielä osannut. Ekaa kertaa poikkeavat soittavat että missä se verstas on noin 25 - 50 metrin päästä. Maailma ei ole näiltä osin valmis.
Ps. Kylttiä en ole ovelleni laittanut mutta ei se estä koputtamasta. Kyltittömyys on vuokraisännän painava suositus.
Toisaalta, on pirun kiva harrastella ihan itsekseen kun ei ole joutilaita pyörimässä nurkissa.
-
Muisti palaa pätkittäin...
Tämmönen kartta luurissa on - ainakin mun mielestä - kätevä: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.swampsend.maastokartat => Maastokartat Mika Suonpää Kartat ja navigointi. Eikä maksa mitään.
Siinä on hyvät kartat ja GPS-täppä kohdalla mihin on eksynyt.
-
Mielenkiintoinen kapistus on tämä: https://global.beeline.co/pages/beeline-moto
Kiitti vinkistä, laitoin tilaukseen. On kuitenkin vaihdettava navigaattoria kun oli luovuttava Windowsista ja TomTom tarvitsee sen, paitsi jos ostaa uuden WiFi päivittyvän mallin. Se taas maksaa paljon, ja kun puhelin on oltava silti, niin kokeillaan nyt tällaista minimalistista puhelimen jatkokappaletta. Täytyy opetella suunnistamaan ilman kaista-avustusta ja näkyvää karttaa ja pysähtyä, jos karttaa on selattava.
Kustannuksia tuli 212,00€ postikuluineen. Stongakiinnitin tulee jälkitoimituksena.
Raportoin sitten kun pääsen testaamaan...
PS. Jyväskylässä on jo yli vuoden ollut uusi keskussairaala uudessa paikassa. Vieläkään se ei ole TomTomin viimeisissäkään päivitetyissä kartoissa, vaan navigointi vie vanhan sairaalan autiolle ovelle. Googlen kartassa sentään on jo uusi sairaala ja sen kulkutietkin, mutta Keuruuntien liittymä on vieläkin virheellisesti pelkkänä alikulkuna, joten Googlekaan ei reititä sitä kautta. Tällaiset tärkeät asiat kun on hoitamatta niin se keljuttaa.
-
Vanhin navigaattorini on noin 15 vuotta vanha. Aluksi piti paikkaansa mutta siihen ei ollut mahdollista saada päivityksiä. Seuraava navi oli päivitettävissä jos maksoi päivityksistä. Nykyinen on paperikartta. Ennen osasin vuosikymmenet sen avulla perille ja niin osaan nykyäänkin tehdä reittisuunnitelman. Kartan voi jättää kotiin.
Rajoitukset on merkitty teiden varsiin merkeillä ja kameratolpat näkee jo kaukaa. Pitää olla varsin huonot hoksottimet tai näkövika jos ei huomaa. Ennen oli tutkapartioita mutta nykyään ei ole juuri ole näkynyt. Tosin ajan, pääosin mahdollisuuksien mukaan, kolme- tai useampinumeroisia teitä. Rekkojen ja asuntovaunujen vetäjien välissä en välitä ajaa.
Muuta navigaattorista. Sen seuraaminen aiheuttaa eräänlaisen harhan. Vaikka sen kanssa osuu yleeensä kerrasta perille niin seuraavalla kerralla tarvitsee, samaan reittiin, jälleen navigaattorin koska ei ole taltioinut luun sisään reitin maamerkkejä.
Moottoripyörällä kun ajaa niin ei ole niin justiinsa meneekö "oikeaa" reittiä vain jotain muuta. Perille on osattu aina. Joskus jopa niin että pikku eksyminen on tuottanut mieleenpainuvan kokemuksen.
Kuka, muuten, aloittelevia motoristejä lukuun ottamatta, tarvitsee ylipäätään karttaa tai navia päästäkseen perille. Aina voi paikallisilta kysyä jos lähiosoite on kadoksissa.
Sellainen asia kuin aikatauluttaminen on hyväksi unohtaa kun ajaa moottoripyörällä. Kyllä se kohde löytyy ajan ja kilometrien mittaan kunhan malttaa. Maailman reunalta ei putoa.
Suosittelen, mikäli kiireiseltä henkilöltä aikaa riittää, ajamaan ihan ilman suunnitelmaa. Päättää vaikka ajaa kesäkuisen viikonlopun 500km per päivä johonkin ilman ajanvarausta majoituksesta. Petejä kyllä löytää kunhan vähän katselee ympärilleen. Tai sitten soputeltta matkaan. Pikku eväätkin kannattaa laittaa retkelle matkaan noin niinkuin varoiksi. Tietääkseni kotiin ovat kaikki osanneet.
Suomi varmaan rikkoo jotakin EU lakia kun ei ilmoita liikennemerkillä edessä olevasta nopeusvalvonta kamerasta kuten täällä Ruotsissa on 200m ennen kameraa. :)
-
Mutta onhan ennen kameraa nopeusrajoitusmerkki. Jos ei sitä ymmärrä niin ymmärtääkö merkkiä kamerasta.
Toisaalta, monella tieosuudella on myös varoitusmerkki että tieosuudella on nopeuskamera tai kameroita. Käytäntö siis hieman erilainen täällä kuin Ruotsissa. Ystävällisesti jätetään vastuuta ja oma-aloitteellisuutta tienkäyttäjälle.
Päivittäisellä Verstasmatkallani on kaksi kameraa. On niitä tullut räpsyteltyä vaan on selvinnyt aina huomautuksella. Tämä siis autolla. Moottoripyörään ne eivät reagoi tai jos niin käy niin sakkoa ei kuitenkaan tule.
Useimmiten nuo kamerat ovat heti kun kuuden- tai viidenkympin rajoitus on alkanut. Ei siis riitä kaasujalan nosto polkimelta vaan pitää oikein jarruttaa. Muutaman kerran kuussa näkee kun edellämenijöillä vilkkuu. Sanoisin että ihan huolimattomuudestaan maksavat.
On muutama tolppakamera, mielestäni, tarpeettomasti asennettu vain tienaamismielessä Tampereen/Pirkanmaan seudulla mutta suurin osa ihan tarpeen vilkkaasti liikennöidyillä alueilla joissa rajoitus on 60 tai 50 km/h. Esimerkiksi Ylöjärven kaupunki jossa ei ole yhtään katua vaan teitä senkin edestä jotka noudattelevat vanhoja karjapolkuja. Muistan nuo kärrytiet ja polut koska lapsuuteni ja alkupään nuoruuttani siellä asustelin ja kuljen asioilla edelleenkin. Niitä teitä ajetaan tosi hiljaa koska pienin välein on suojateitä jotka ovat korotettuja. Useimmat autoilijat kokevat ne niin että pitää vaihtaa ykköselle ja hiipiä korokkeen yli vaikka rajoitus on 30 km/h eikä se koroke mitenkään jyrkkäreunainen ole. Siinä mielessä mainio nopeudensäätäjä mutta energia- ja päästötaloudellisesti susiratkaisu. Näiden välissä sitten kiihdytellään. Varsinaista nopeusvalvontaa poliisi tekee lähinnä Vaasantiellä (3-tie) ja viikonloppuisin pienemmillä teillä puhalluttelemassa. Silti kuulee tämän tästä kuinka on kortti keltäkin kuivumassa ja jo monetta kertaa. Kaikki eivät usko kerrasta...
-
Kuka, muuten, aloittelevia motoristejä lukuun ottamatta, tarvitsee ylipäätään karttaa tai navia päästäkseen perille. Aina voi paikallisilta kysyä jos lähiosoite on kadoksissa.
Melkoisen öyhäkkä väite. Itselläni on ajokilometrejä takana satoja tuhansia mutta siitä huolimatta karttakirja ja navi ovat aina mukana. Tosin navilla tee juuri mitään pikkuteillä mutta karttakirjalla sitäkin enemmän kun on tarkoitus mennä johonkin ennalta määrättyyn paikkaan tuntemattomia reittejä pitkin. Garminin Zumo 595 naviin voi lisäksi asentaa peruskartat joten metsäautotietkin on tarvittaessa näkyvissä. Uusia tolppakameroita navi ei näytä oletusarvoisesti, koska softa on maksullisia.
-
Kestän kyllä öyhäkkyyteni. Tuli paikanhausta tavallaan harrastus töiden suhteen. Olin muutaman vuoden nuoruudessani Ylö-tehtaat Oy:n kirjoilla kiertävänä maatalouskoneasentajana toimialueena Suomi ja osa pohjoisempaakin kalottia. Kartta oli matkassa, siis se perinteinen GT-kartta jossa yhdessä Suomi ja toisessa osa Ruotsia ja osa Norjaa ja pala Suomen Lappia. Yleensä pääsin perille oikealla kellonlyömällä tai ainakin melkein. Joskus oli lossi liian pieni kalustolleni, joskus painorajoitettu silta tms liikeennöimiseste. Useimmat keikat tuli kuitenkin ajallaan tehdyksi ja saaristopaikkoihinkin, joita muuten on melkein ympäri Suomea, osasin kulkea. Silloin ei ollut, alussa, minkäänlaista matkapuhelinta. Myöhemmin oli Mobiran raahattava. Kuuluvuus maaseudulla tuurissaan. Piti siis mennä johonkin taloon ja pyytää saada soittaa. Aina onnistui kun selitti asiansa. Kun oli liian iso kalusto ja lossi pieni niin auto oli jätettävä, kannettava tavarat lossille ja siitä isännän traktorin peräkärrylle. Aika monessa talossa oli tyttäriä ja isäntä houkuttelemassa kotivävyksi. Lupasin pitää tarjoukset "korvan takana".
Toki työnantajalla oli antaa firman väreihin eli kirkkaan punaiseksi maalattu Lada Combi. Mieluimmin ajoin kuormurilla. Kuorman tekokin oli siihen helpompaa kun sai nosturilla tai trukilla nostella. Isännät joskus Ladasta sanailivat. Varsinkin Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla.
Tuli sitten aika monta sivutietä kuljettua kun talot ovat maaseudulla hajallaan. Näitä reittejä hyödynnän vieläkin ulkomuistista. Toki nykyään ajokalusto ei sovi kovin hyvin sorateille vaikka ei se varsinaisesti vastenmielistä ole.
Löytyy autosta ja pyörästä navigaattori mutta aniharvoin on tarvinnut laittaa päälle. Kaikki päätiet,1,2 ja kolminumeroiset, toistaiseksi, ovat pääkopassa ja niistä haarautuvat pikkutietkin, varsinkin kestopäällystetyt, suurelta osin. En kiistä ettenkö olisi ajanut harhaan. Lienee aika normaalia monille mutta ei se maalta merelle ole vienyt.
Maaseudun yleisin maatilalleohjausneuvo: peltoaukealla keltainen postilaatikko ja iso mänty, siitä vasemmalle/oikealle ja x-kymmentäkilometriä sitä tietä. Joskus yritin laskea Joensuun ja Tampereen väliltä montako keltaista postilaatikkoa ja vieressä mänty-opastinta on, lopetin neljänkymmenen kohdalla ja olin vasta Varkaudessa. Vaimoa kyllästyttää kun ajellaan maaseudulla ja kerron minkälaiseen taloon mistäkin risteyksestä käännytään.
Kerran oli oikein ystävällinen isäntä ja emäntä Kangasniemellä ja sieltä, remontinteon jälkeen, ei meinannut millään päästä pois kun ehdottelivat ruoan ja kahvittelun päätteeksi että saunotaan ja voit vaikka yötä olla mutta kun selitin että olisi noita töitäkin tehtäväksi niin pitää lähteä. Toivottelivat oikein kaksin käsin että tervetuloa ihan koska vaan. Seuraavana suvena olin sitten tyttöystävineni moottoripyöräretkellä niillä seuduin ja muistin asian että pääsisi vaikka yösijalle. Tulimme pihamaalle ja sillä oli grilli kuumana ja talon tyttäretkin paikalla. Menimme tervehtimään mutta vastaanotto kalsea. Mainittiin että jos olisin yksin tullut....
-
Tästäpä tulikin mieleen että lupasin pyhästi uusia navin täksi kaudeksi ja sepäs on vielä tekemättä. Tämä nykyinen kävi jo syksyllä Tukholman sataman roskapöntössä mutta kävinpä sitten kumminkin hakemassa takaisin...
Näitä ihan tavallisia automalleja olen käyttänyt pitkään, kestää nekin vettä mp käytössä ihan tarpeeksi. Ne oikein mp mallit oli ainakin ennen aika surkeita hintaansa nähden.
-
Beeline Moto tuli eilen postissa. Tilaus oli tehty 28.3. ja paketti tuli 28.4. siis kuukauden kesti toimitus. Tosin siitä oli jo tilattaessa ilmoitus, että kiinnitinklamppi tulee myöhemmin, kun ei ole hyllyssä, mutta tulivatkin sitten kaikki samassa paketissa. Lähtöpaikka oli Hollanti. Kaikki oli paketissa kuten tilattu ja maksettu, laite 169 €, kiinnitin (kunnollinen metallinen kumivaimentimin) 33 €, postitus 10 €. Paketissa oli kyllä parikin kevyempää kiinnitintä, taidan yhden laittaa autoon. Ja oli siellä myös usb latausadapteri, mutta ei laturia, ja lyhyt pikaopas, mutta ei suomeksi.
Koekäyttö tuotti heti pettymyksen. Ei se ollut Beelinen vika, vaan puhelimen. Muutaman vuoden vanha Huavei ei saanut bluetootin paritusta tehdyksi. Tunnisti kyllä laitteen, mutta paritus epäonnistui joka kerta. Eipä se ole muitakaan laitteita parittanut oikein koskaan, joten saan sitten uuden puhelimenkin, johan tämä Huavei on kyseenalaistettu muutenkin. Kokeilin sitten vaimon Samsungilla ja se yhdistyi ja toimi heti aivan luvatulla tavalla.
Laitehan on minimalistinen pieni purkki, joka toimii kännykän jatkeena ja näyttölaitteena. On niin pieni ja vaatimaton, että ei ainakaan pyörää rumenna. Selvästi näkyvä näyttö on kyllä. Varsinainen navigaattori on Beelinen sovellus, joka ladataan Anndroidin puhelimeen Googlen sovelluskaupasta. Myös i'phonelle on omansa. Seuraava pettymys oli se, että sovelluksen lataaminen vaatii luottokortin numeron ja nimen ja osoitteen ja tilin luomisen. Nykyään kun saa olla aika varovainen mihin tietojansa laittaa. Toisaalta – Luottokortillahan sen purkin ostinkin, ja näkeehän sen tililtänsä helposti, jos joku laskutus yrittää tulla. Sen voi sitten kiistää, jos on perusteeton. Ja tuon Beelinen pystyy kyllä jäljittämään, jos luottokorttinumeroita vuotaa. Ja laskutusta sieltä ei tule, jos ei mitään osta niiden nettikaupasta, en ole tutkinut edes tarjontaa. Em. sovellus ei mitään maksanut ainakaan. Ehkä sillä luottokortin numerolla tarkistetaan, että tämä asiakas on ostanut myös purkin.
Navigaattorisovellus toimii hyvin ja käyttää näköjään Googlen karttoja. Siihen on helppo tehdä reittejä ja merkitä niiden varrelle kohteita, joissa haluaa poiketa. Sen opettelu on vielä vaiheessa, enkä osaa heti sanoa, miten se poikkeaa Googlen omasta navigoinnista.
Meillä on vielä pihassa lunta ja jäätä, joten ajokauden aloitus on vielä tekemättä, ja täytyy se puhelinkin käydä maalikyliltä trokaamassa. Raportoin sitten käyttökokemuksia kun niitä kertyy.
-
Kyllä varsinkin nappularenkailla varustetussa moottoripyörässä jolla ajetaan hiekkateitä tarvitaan navigaattoria, kun millään tiellä ei ole nimeä ja missään ei lue mitään minne se johtaa. Paperikartasta ja ulkomuistista ei ole apua kun kaikki pikkutiet näyttävät samalta. Ja tämä korostuu varsinkin Lapissa, pitää tietää mihin on menossa.
-
Kyllä varsinkin nappularenkailla varustetussa moottoripyörässä jolla ajetaan hiekkateitä tarvitaan navigaattoria, kun millään tiellä ei ole nimeä ja missään ei lue mitään minne se johtaa. Paperikartasta ja ulkomuistista ei ole apua kun kaikki pikkutiet näyttävät samalta. Ja tämä korostuu varsinkin Lapissa, pitää tietää mihin on menossa.
Samaa mieltä! Mullakin on endurossa yleensä Tomppa mukana juuri noista syistä.
-
Jaa. Ette sitten pelkää joutuvanne hukkaan tämän kokoisessa maassa?
-
Beeline Moto tuli eilen postissa. Tilaus oli tehty 28.3. ja paketti tuli 28.4. siis kuukauden kesti toimitus. Tosin siitä oli jo tilattaessa ilmoitus, että kiinnitinklamppi tulee myöhemmin, kun ei ole hyllyssä, mutta tulivatkin sitten kaikki samassa paketissa. Lähtöpaikka oli Hollanti. Kaikki oli paketissa kuten tilattu ja maksettu, laite 169 €, kiinnitin (kunnollinen metallinen kumivaimentimin) 33 €, postitus 10 €. Paketissa oli kyllä parikin kevyempää kiinnitintä, taidan yhden laittaa autoon. Ja oli siellä myös usb latausadapteri, mutta ei laturia, ja lyhyt pikaopas, mutta ei suomeksi.
Meillä on vielä pihassa lunta ja jäätä, joten ajokauden aloitus on vielä tekemättä, ja täytyy se puhelinkin käydä maalikyliltä trokaamassa. Raportoin sitten käyttökokemuksia kun niitä kertyy.
Kaveri osti juuri Beelinen Huoltokaksikolta. Suoraan hyllystä ja maksoi 150€. Odotan innolla käyttökokemuksia, kun on kerrankin ”navi”, jonka itsellekin saattaisin hankkia.
-
Oli sitten kerrankin kivijalassa halvempi kuin netissä. Yleensä on toisin päin. Nettikaupassa on usein myös vaikeuksia saada mitään takuuasioita hoidetuksi, enkä tarkoita juuri tätä nettikauppaa kun ei ole koestettu. Ja olisikohan parin kympin hintaerolla kannattanut ajella pari sataa kilometriä...
Laitoin Beelinen kiinni stongaan. Varsin vaatimattoman ja minimalistisen näköinen paikoillaan. Kuten kuvasta näkyy, kiinnitysrenkaan metallikehys nojaa hiukan ohjauslaakerin muttarin kantaan. Siihen tarvitaan vähintään 10 mm tilaa ja tässä on hiukan nafti. Täytynee laittaa pukkien alle parin millin paksuiset prikat, siellä näyttäisi olevankin ehkä millin paksuiset. Pulteissa on juuri sen verran varaakin.
Beelinen pieni akku riittää 30 tuntia ja taustavalollakin 10 tuntia. Ehkä siksi sille ei ole kiinnitintä, jossa olisi sähköliitäntä.
Vanha TomTomin kiinnityshimmeli näyttää nyt megalomaiselta koneelta. Se joutaa poistaa. Huomasin yllätyksekseni, että siitä oli jo kuulanivelet antautumassa, merkkiä Ram.
Sovelluksen reittien luominen on harjoittelussa vasta. Perästä kuuluu...
-
Kun kokemusta laitteesta kertyy, laita tännekin. Kiinnostaa ihan oikeasti.
-
Mielenkiintoinen on kyllä kieltämättä tuo Beeline. Sopivan minimalistinen ja youtube-videon mukaan reitti tai linnuntie vaihtoehtona, joka minua miellyttää.
Seuraava pettymys oli se, että sovelluksen lataaminen vaatii luottokortin numeron ja nimen ja osoitteen ja tilin luomisen. Nykyään kun saa olla aika varovainen mihin tietojansa laittaa.
Latasin sovelluksen kokeeksi Android luuriini ja se ei minulta korttitietoja kysellyt. Olisinkin jättänyt lataamatta jos näin olisi. Olen myös allerginen luovuttamaan ei pakollisia tietoja mihinkään. Sovelluksen käyttäjätilin luomisessa riitti s-posti osoite ja itsekeksitty salasana. S-postiin ei tullut mitään vahvistusta tai postia ainakaan suoraltakädeltä. Sovellus toimii näköjään reittinavigaattorina puhelimessa ilman tuota Beeline näyttölaitettakin.
Oma historiani navigoinnissa on että nuorna-poikana ammattikuljettajana oli vain paperikartta eli sinnepäin + perstuntumalla ja aina löytyi perille.
Sähkölaite (tomtom 20 start) tuli joltakin ylijäämä lahjana v.-15 kartat olivat vuosien takaa. Käytin sitä Guzzissa silloin tällöin kun oli joku määränpää aikataululla tuntemattomassa osoitteessa. Paluumatka sitten omia polkuja seikkaillen omalla aikataululla kierto- ja "oiko"teitä kuljeskellen. Se on sellainen oma tapani muutenkin ajella etelä-Suomen alueella. Tompasta sammui valo jossain lattialle syöksyssä pari kesää sitten ja suruaika sille oli vain joitain minuutteja.
Vapaa-aika ajossa menen minne nokka näyttää ja vain pari kertaa on tähdistä ennustaminen osunut niin pieleen (hiekkatie mutkittelun tuoksinassa), että on kännykästä tullut selvitettyä tosiasiallinen lokaatio. Joskus tie loppuu kesken kun joku on laittanut esteeksi raiteet, umpimetsää tai joen joiden läpi ei pääse ja joutuu kiertämään tai palaamaan samaa reittiä takaisin. Autossa kyllä navi on aina päällä - lähinnä nopeusmittarina sekä ylinopeus- ja kameravaroittimena. Pyöräilyssä ei ole niin millintarkkaa. Ajelen yleensä huomaavaisesti ja jos joskus sattuisi vahingossa tolppa räpsähtämään, niin nykyisin vielä armo käy oikeudesta.
-
ei minulta korttitietoja kysellyt
Saattaa tosiaan olla noin. Poistin sovelluksen ja asensin uudelleen. Ei se tosiaan vatinut korttitietoja. Kun puhelimeni bluetooth liitos ei onnistunut niin asensin sovelluksen toiseen puhelimeen, jossa liitos onnistui heti. Näillä molemmilla ensimmäisillä kerroilla asennus ei edes lähtenyt käyntiin ilman luottokortin numeroa. Toisella kerralla kirjauduin tililleni jonka olin luonut ensimmäiseen puhelimeen ja sekin onnistui heti. Mutta nyt kolmas kerta ei luottokorttia edes kysynyt. En ymmärrä mitä olen sotkenut, mutta jossain varmaankin olen erehtynyt. Google Play kaupassa on tosin tarjolla kaksi sovellusta: Beeline ja Beeline Moto. Latasin jälkimmäisen kaikilla kerroilla. (Sitten on vielä suuri määrä Beelinen muita kuin navi sovelluksia.)
Kömmähdykseni saattaa liittyä siihen, että tilillä on mahdollisuus tehdä kauppoja heidän tuotteistaan suoran siinä sovelluksessa, jos siis antaa luottokortin numeron.
PS. Kyllä luottokortin numero on tullut annettua aika moneen verkkokauppaan ja juuri siksi, että se on aika turvallista, paljon turvallisempaa kun useimmat maksunvälittäjät (ainakin Klarnan kanssa tuli heti huijausyritys, vaikkakaan ei Klarnan tekemänä ja he sen selvittivät kyllä) ja luottokorttikauppoja ei synny ilman hyväksyntää ja aina tulee myös varmennukset pankin kautta. Niissä kaupoissa en ole vielä törmännyt väärinkäyttöön.
Opettelin myös reitin luomista. Hiukan kömpelö on reitin editoiminen. Pitää tehdä mukamas välipysähdyksiä, jotta reitti muuttuu toiselle tielle, mutta käy se niinkin. Muilla navigaattoreilla riittää kun raahaa reitin uuteen paikkaan.
-
Opettelin myös reitin luomista. Hiukan kömpelö on reitin editoiminen. Pitää tehdä mukamas välipysähdyksiä, jotta reitti muuttuu toiselle tielle, mutta käy se niinkin.
Mitä välipysähdys tarkoittaa. Sitäkö että vain pysäyttää liikkeen kuten stop-merkillä vai pitääkö tehdä enemmän?
-
Mitä välipysähdys tarkoittaa.
Se on "stop", sovelluksen anatama nimi sille, että mennään sen kohdan kautta. Kun muutin reittiä kahdesta kohdasta tekemällä "välipysähdyksen" napilla "add stop" tuli reittiin merkinnät "Via" ja "2 stops". Aika kankea tapa luoda reitti. Ehkä siihen tottuu. En ole kokeillut , miten laite ilmoittaa kun tullaan "stop" kohteeseen. Useinhan ne ovat etanolin tankkausasemia.
-
Näillä molemmilla ensimmäisillä kerroilla asennus ei edes lähtenyt käyntiin ilman luottokortin numeroa.
Mahdollisesti kyse puhelimessa Google Play kaupan asetuksesta (Asetukset->Todennus) "Vaadi todennus ennen ostosta". Se on minulla "Ei koskaan", sillä en ole Googlelle antanut maksukorttien tietoja. G-Play voi tulkita uuden sovelluksen asennuksen ostoksena, vaikka sillä ei mitään hintaa olekaan.
Lataamani sovellus on tämä: https://play.google.com/store/apps/details?id=co.beeline&hl=fi
Kulkuväline vaihtoehtoina ovat polkupyörä tai moottoripyörä. Hyvä että sovellukseen on mahdollisuus tutustua jo etukäteen ennen laitteen hankintaa.
Useinhan ne ovat etanolin tankkausasemia.
E85 kulutus oli viime kesän lämpimillä (7 tankillista 6/21) minulla 4,7 litraa. Vajaan 20% lisäys bensiiniin verrattuna, joten karttamuunnos vaikuttaa hyvin toimivalta Nevadalle.
Kylmillä (5°-15°C) ilmoilla toki 20-30% lisäystä. Tankkauspaikkojakin ( https://eflexfuel.com/fi/e85-stations ) alkaa nykyisin olla enemmän ajoreittien varrella.
ps. Ulkomaisissa verkko-ostoksissa suosin PayPalia. Sinä myyjä saa PayPal pankin omalta tililtä rahat ja toimitusosoitteen minulle. Myyjä ei siis saa minun pankki, puhelin, s-posti yms tietoja lainkaan eli vain kaupan tekemiselle välttämättömät tiedot. Sama kuin maksaisi käteisellä esim polttopuista ja kertoisi mihin osoitteeseen ne tuodaan. Muutaman kerran vuosien varrella olen joutunut reklamoimaan saamattomasta tai väärästä/virheellisestä tavarasta ja rahat on palautettu ongelmitta nopeasti.
-
Mahdollisesti kyse puhelimessa Google Play kaupan asetuksesta (Asetukset->Todennus) "Vaadi todennus ennen ostosta".
Aivan – tästä oli tosiaan kyse. Omaa taitamattomuutta siis, korjaantui kun muutin asetuksia. Kun ei tällainen maallikko oikein osaa näitä kaikkia sähkövehkeitä...
Sovelluksen voi tosiaan imuroida kännykkään ja kokeilla sen ominaisuuksia. Kännykän näyttöön tule aivan sama kuva kuin näyttölaitepurkkiinkin ja sillä voi vaikka kaupungissa kävellessä navigoida. Vain sähköpostiosoite ja oma keksimä salasana tarvitaan tilin muodostumiseen. Näköjään voi olla useita kännnyköitä samalla tilillä. Jos kivijalkakaupassa olisi näyttölaitteen mallikappale kokeiltavissa niin voisi varmistaa ennen ostamista, että kännykän bluetooth osaa parittaa sen, kaikki eivät osaa. Kokeilun jälkeenhän parituksen voi purkaa helposti samalla sovelluksella.
Koska oli syntymäpäivä, sain uuden kännykän. Samsung galaksy s21muodosti parin aivan nikottelematta.
PS. Ajokokeiluja ei vielä ole päässyt ajamaan kun on ensin tehtävä se kiinnitys stongaan. Olisi siihen muitakin vaihtoehtoja helpommalla, mutta olen jo pitkään haaveillyt pienestä korotuksesta ohjaustankoon kiinnityspukkia korottamalla, ajoasennon parantamiseksi. Se ei olekaan ihan helppo nakki...
-
CALIMOTO. Toimii paitsi online, niin myös offline, jos ajat alueella, jossa netti pätkii. Offline-karttoja voi ladata maa kerrallaan
joko vuodeksi tai viikon pätkissä muutaman euron hintaan per viikko. Kännykässä syytä olla kohtuullisen iso näyttö (tai sittten
pieni tabletti tukevassa telineessä?) ja hyvät näytönsäätöominaisuudet - kai niissä kaikissa onkin. Twistyroad-valintaominaisuus
viehättänee kaikkein pienimpiä teitä etsiviä motomatkaajia.
Ja vielä: reittisuunnitelman voi tehdä ja tallentaa kotisohvalta käsin isolla ruudulla ja kas; sieltähän se löytyy kännykän näytölle,
kun reissu alkaa. Voihan tämä toimia muissakin systeemeissä, vaan kun en tiedä...
Hyvää kesää kaikille!
Jukka
-
Vähän jo kokeilin Beelinen ominaisuuksia.
Purkin sivuilla on napit, joilla voi vaihtaa sen näkymää. Valittavissa on suuntanuolen asemasta ainakin nopeusnäyttö km/h isoilla numeroilla ja patterin varaustila sekä kännykästä, että purkista itsestään graafisena kuvana. Myös joukko asetuksia, kuten taustavalo löytyy sieltä.
Purkin alla on nappi, josta saa uudelleenreitityksen heti, jos on ajanut ulos reitiltä.
PS. Ohjaustangon nosto 10 mm oli lopulta helppo, aika hyvältä vaikuttaa, uskomatonta kuinka noin pieni korotus jo tuntuu.
-
Kävin eilen ajamassa tämän kevään ruosteet pois ja samalla koestin Beelinen toimintoja.
Jos kartta on ennalta tehty ja talletettu niin kännykällä ei tarvitse koko aikaa olla mobiilidatayhteyksiä tukiasemiin, riiittää kun taivaalta tulee satelliittien data. Uudelleenreititys ei tietenkään toimi jos ajaa reitiltä ulos, siihen tarvitaan uutta karttatietoa mobiilidatan yli.
Välillä Beeline purkin nuoli "jäätyi" paikalleen ja himmeni. Sitä hiukan ihmettelin ja kotona sitten tutkin asiaa. Selitys löytyi Beelinen ohjeistuksesta Bluetooth liitymisen kohdalta ja ohjeetkin siellä oli. Kyseinen ilmiö johtuu siitä, että kännykän asetuksissa on oletuksena patterin säästö Bluetoothia käytettäessä. Silloin kun Bluetooth toteaa, että juuri nyt ei ole uutta dataa lähetteäväksi kun ajetaan pitkää suoraa ja se asettuu patterin säästötilaan ja siitä herääminen kestää taas hetkisen kun dataa taas on ja siinä välissä säästötilassa dataa ei lähetetä. Ilmiö poistuu kun virransäästöasetuksista laitetaan Beelinen kohdalle asetus "älä säästele sitä sähköä!" Arvatenkin mokomasta virransäästöstä ei mitään isompaa haittaakaan ole koskapa se tapahtuu vain silloin kun purkki vain toistaa samaa entistä. Kyllä se herää siitä kun tietokin uusiutuu.
Kaikkeen tottuu. Uuden reitin luominen kännykällä sujuu jo aika helposti. Pitää vaan siirrellä näyttöä reittiä pitkin, suurentaa tarpeeksi, ja tökkiä tarkasti risteyksiä ja kohteita, joiden kautta haluaa reitin kulkevan. Antamalla kirjoitetun osoitteen ja jättämällä ohjelmalle reittisuunnittelun vastuun saa sitten tyytyä kaikkeen pöljään mutkitteluun, mutta niinhän se on muillakin vastaavilla laitteilla.
Beeline, muista serkuistaan poiketen, ei anna mahdollisuuta valita nopeinta reittiä, tai lyhyinta reittiä, tai vain päällystettyjä teitä. Voi kyllä dissata moottoritiet, tullit ja lossit.
-
Beelinen näyttö näkyy parhaiten ilman taustavaloakin juuri silloin kun siihen paistaa aurinko suoraan. Hiukan huonommin näkyy, jos valo tulee etusektorista, tai pilvisenä hajavalopäivänä, mutta hyvi näkyy silloinkin. Taustavaloa tarvitaan lähinnä sisätiloissa kun haluaa tarkistaa, että tuleeko se data nyt? Taustavalon saa erikseen asetuksista päälle, mutta muuten automaagisesti se tulee kellonaikojen mukaan Keski-Euroopan horisontin hämärän tullessa.
Koordinaatteja numeroina en tuosta sovellukseta ainakaan vielä ole löytänyt. Joskus olisi hyvä voida antaa vaikka pelastusväelle paikan koordinaatit, olisi varmempaa. Ja jos vaikka sattuu onnettomuuspaikalle, vaikka jonkun toisenkin, vaikka Tsekissä, niin niiden paikannimien tavaaminen saattaa olla haastavaa.
Beelinen kartat perustuvat käsittääkseni Googlen karttoihin. Kuitenkaan teiden nopeusrajoituksia siinä ei huomioida, no – nehän ovat tien sivuun merkittyjä. Eikä myöskään sakkokameroita, no – ainahan voi ajaa sääntöjen mukaan.
Kun ajaa reitiltä ulos ei Beeline ala jankuttaa täyskäännöstä vaan muutaman metrin sisällä tekee uudelleenreitityksen pyytämättäkin. Kun sovelluksen antaa tehdä itse reitin antamalla lähtö- ja päätepisteen, siihen tulee usein hassuja pikkutiekoukeroita, koska niistä syntyy matkan pituuden säästöä. Kun niitä koukeroita ei sitten noudata vaan ajaa totuttua parempaa reittiä se tekee uudelleenreititykset sitä mukaa ja kumma kyllä, myös muistaa sen kun seuraavan kerran teetetään reitti. Saattaa johtua Googlen oppimistavasta?
Kun ajaa tunnettua reittiä, eikä varsinaista opastusta tarvita, on yhden napin takana laittaa purkki nopeusnäytöksi. Numerotkin ovat tosi selkeät ja isot. Voi sen laittaa myös kelloksi, joka on tarkka saadessaan ajan satelliitin atomikellosta.
-
Mulla on nyt Beeline jo toista kesää käytössä. Viime kesän se oli pikkubrevan stongassa, mistä sille löytyi luonteva paikka varsin helposti laitteen mukana tulleilla kiinnikkeilläkin. Se kumirenksukiinnike riittää mainiosti myös tälle hiukan painavammalle metallirunkoiselle mallille, ei ole edes hirvittänyt. Tosin ostin silti erilliset metalliset stonga- ja peilinvarsiklampit, toisen mp:lle ja toisen skootterille. Onpahan kummassakin aina valmiina, eikä vaadi paljoa tilaa. Käyttökokemus vekottimesta on ollut voittopuoleisesti positiivinen, ilmeisistä ja/tai näennäisistä puutteiista huolimatta.
En edes kaipaa mitään isonäyttöistä perusnavigaattoria saati isoa kännykkää mp:n stongaan, vaan tämä mehiläislinjan pieni pyöreä näyttö on juuri sopivan suurpiirteinen mutta silti selkeä ja käyttökelpoinen. Ei vie liikaa tilaa eikä kuskin huomiota, vaan kaiken olennaisen saa selville sekunnin vilkaisulla. Laite ei myöskään edellytä mitään virtapiuhojen vetoa akulta stongalle, mikä on yksi plussa lisää. Toki ajonaikainen lataus voisi ehkä jossain olosuhteissa olla jees, mutta ei kriittinen puute, kunhan vaan muistaa ladata laitteen muutaman päivän välein.
Ainoa olennainen 'rajoite' on se, että laite tarvitsee toimiakseen kännykän softineen ja luutöötteineen, mutta onhan se lämylätkä yleensä muutenkin taskussa. Luutööt -yhteys kännykässä lyhentää tietty kännykän lataussykliä jonkun verran. Tuo softan tietynlainen 'kömpelyys' joissain yksityiskohdissa on totta, mutta toisaalta softa vaatii myös vähän totuttelua ja opettelua. Kunhan sen metkut oppii tuntemaan vähän paremmin, kyllä sen kanssa pärjää.
Itse olen tykästynyt myös sen kompassinäyttö -modeen, joka on monesti 'äijämäiselle' navigoijalle (tai satunnaisesti eksyvälle seikkailijalle) juuri passeli kompromissi pikkutarkan reitityksen ja omatoimisen päänuppinavigaattorin käytön väliltä. Se näyttää siis pelkästään valitun kohteen suunnan ja etäisyyden, mutta jättää reittivalinnan kokonaan kuskin harteille. Kätevää ja usein mielenkiintoistakin.
Kaikkeen tottuu. Uuden reitin luominen kännykällä sujuu jo aika helposti. Pitää vaan siirrellä näyttöä reittiä pitkin, suurentaa tarpeeksi, ja tökkiä tarkasti risteyksiä ja kohteita, joiden kautta haluaa reitin kulkevan. Antamalla kirjoitetun osoitteen ja jättämällä ohjelmalle reittisuunnittelun vastuun saa sitten tyytyä kaikkeen pöljään mutkitteluun, mutta niinhän se on muillakin vastaavilla laitteilla.
Beeline, muista serkuistaan poiketen, ei anna mahdollisuuta valita nopeinta reittiä, tai lyhyinta reittiä, tai vain päällystettyjä teitä. Voi kyllä dissata moottoritiet, tullit ja lossit.
Antaahan se silti ainakin kaksi eri reittivaihtoehtoa kilsoineen ja ajoaikoineen, ja kolmantena vielä tuo em. kompassinäyttömoodi. Minusta tuo motarialleriga -täppä on myös varsin tervetullut ominaisuus. Eli jonkin verran voi siis ennaltaehkäistä 'pöljää mutkittelua' jo ennakkoon, ja käytännössä laite huomioi reitiltä poistumiset ja laskee uuden reitin takaisin suunnitellulle reitille lennosta turhia nalkuttamatta. Joten tuo 'pöljä mutkittelu' on usein enemmän tai vähemmän vapaaehtoista. Varsinkin jos käyttää tuota kompassinäyttöä ja suorittaa reittivalinnan alusta loppuun itse.
Ainoa isompi puute omasta mielestäni on se, että jo käynnistettyä reittiohjelmaa (Go -nappulan painamisen jälkeen) ei (kait) voi vaihtaa kesken matkan esim. kompassinäytöstä reittinäyttöön ja takaisin ilman reitin lopettamista ja uudelleenkäynnistystä, vaikka niitä välietappeja voi toki tökkiä karttaan matkan varrellakin. Mikä lienee se isoin totuttelua vaativa ominaisuus ainakin ensialkuun.
Jos tykkää suunnitella reitit mahdollisimman pitkälle 'valmiiksi' jo ennakkoon, sitä voi tehdä myös joillakin yhteensopivilla reitinsuunnitteluohjelmilla, joista reittikartan voi sitten siirtää takaisin Beelinen softaan. Ainakin vanhempi ViewRanger ja nykyään sen jo korvannut Outdooractive käyvät moiseen. Niillä voi suunnitella myös maantiereittejä, vaikka ne ovatkin kait enempi vaellusreittisoftia.
-
ei minulta korttitietoja kysellyt
Saattaa tosiaan olla noin. Poistin sovelluksen ja asensin uudelleen. Ei se tosiaan vatinut korttitietoja. Kun puhelimeni bluetooth liitos ei onnistunut niin asensin sovelluksen toiseen puhelimeen, jossa liitos onnistui heti. Näillä molemmilla ensimmäisillä kerroilla asennus ei edes lähtenyt käyntiin ilman luottokortin numeroa. Toisella kerralla kirjauduin tililleni jonka olin luonut ensimmäiseen puhelimeen ja sekin onnistui heti. Mutta nyt kolmas kerta ei luottokorttia edes kysynyt. En ymmärrä mitä olen sotkenut, mutta jossain varmaankin olen erehtynyt. Google Play kaupassa on tosin tarjolla kaksi sovellusta: Beeline ja Beeline Moto. Latasin jälkimmäisen kaikilla kerroilla. (Sitten on vielä suuri määrä Beelinen muita kuin navi sovelluksia.)
Ainakaan omalla kohdalla mitään luottokorttitietoja ei ole udeltu kertaakaan, ja ohjelma asentui kännykälle ja löysi navigaattorin BT-yhteydellä saman tien. Eli toimi kuin junan vessa heti alussa. Tosin minulla on kokemusta lähinnä omppuversiosta. Applen AppStoressa on vain yksi Beeline -softaversio, jonka tunnistaa helposti oikeasta logosta, Tuo samainen Beeline Bike Navigation -softa pitää sisällään sekä fillari- että mp-reittiversion. Reittimoodin voi valita/vaihtaa ohjelman asetuksissa.
Siellä AppStoressa ja epäilemättä myös Google Storessa voi tosiaan olla myös joitain muita Beeline -nimisiä 3rd party -softia, mutta niillä ei ole mitään tekemistä navigoinnin saati tämän navigaattorin kanssa. Viimeistään se virallinen logo onneksi kertoo onko softa oikea vai ei.
-
On tullut ajeltua TET-reittiä, mielenkiintoisia teitä ja paikkoja on tullut nähtyä. Mutta ilman navigaattoria tämäkin hauskuus olisi jäänyt kokematta.
Niin mikä on TET, Trans Euro Trail. Siitä löytyy lisätietoa hakusanalla, TET.
-
Nyt kun on tullut muutama reitti harjoiteltua Beelinen käyttöä olen huomannut, että toisin kuin alussa väitin, voi sitä reittiä editoida vaikka jålkikätteenkin, tai sitten se sovellus on saanut sen lisäyksen päivityksessä, joita on jo myös tullut. Kun reitin mitä tahansa pistettä klikkaa/näpäyttää lyhyseti niin siihen tulee kahva, josta saa siirtää reittiä toisen paikan kautta kulkevaksi. Sovellus sitten reitittää uudelleen, ehkä liiankin hanakasti, jolloin saa sitten taas uudelleen editoida.
Jos näpäyttää reitiltä jotain kohtaa, jolla ei ole katuosoitetta nimettynä, sille tulee koordinaattinumerosarja viidellä numerolla, siis n. 200 m resoluutiolla. Laite siis tuntee myös GPS koordinaatitkin, en vaan ole vielä oppinut niitä käyttämään osoitteen syöttämiseen, enkä laitteelta pyytämään, jos vaikka onnettomuuspaikalle pitäisi pelastajia kutsua. Katuosoitteiden kanssa tulee helposti sekaannuksia.
PS. Paketissa tulleen muovisen telinen laitoin autoon, jossa Beeline toimii aivan yhtä hyvin. Muovisuudestaan huolimatta vankkarakenteinen nivelillä varustettu ja tarrkiinnitteinen. 3M tarra on ihmeekseni pitänyt hyvin vaikka onkin kuumassa autossa ja suorasa auringonpaisteessa.