Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: - Toukokuu 04, 2007, 04:17:26 ap
-
Morjes,
Huomasin aamulla duuniin lähtiessä että oli ollut bensahana auki melkein viikon (GT850 -73). No, vähän starttia ja jotain ruikahtaa kannen ja sylinterin välistä. Sitten tulpat pois ja vasemmasta sylinteristä lentää bensaa kaaressa ulos kun työnnän pyörää vaihde päällä eli kaasarin neulaventtiili taitaa falskata. Pyörä oli ollut sivutuella. Mitäs kannattaisi tarkistaa tällaisen jäljiltä ? Bensaa öljyn seassa, roska kaasarissa, pitäiskö sylinterin kantta käyttää auki ja tutkia kannentiivistettä ? Luulisi että veivitkin tykkää pahaa.
-Juha-
-
Öljyt vois olla hyvä vaihtaa, menee aika ohkaseksi jos soppaa seassa ja sen kaasarin ku kattelet läpi niin eiköhän se siitä. Koho/venttiili varmaan vaan jumittanu jonkun moskan takia. Älä nyt ainakaan summanmutikassa kantta irti revi, kokeile este pelajaako normaalisti. Ei se pensa sielä koneen sisuksissa mitään tuhoja oo ainakaan mulla koskaan tehny.
-
Samoilla linjoilla. Lähtisin liikkeelle selvittämällä ongelman kaasarissa ja vaihtamalla varmuuden vuoksi öljyt. Jos muistaa laittaa hanan kiinni, tuskin vähäinen bensan valuminen edes haittaisi.
Bensan tekemistä tuhoista koneen sisuksissa. Täytyy muistaa, että bensa on kovin 'pesevää' ja varmasti osaltaan ehkäiseen öljyn voitelukykyä, joten tämän vuoksi vaihtaisin itse öljyt. Kyllä ne bensat on valuneet sinne öljytilaan, joten en näksi syytä ruveta aukomaan moottoria.
-
Mutta mutta
Jos bensaa on tullut pytyn ja kannen välistä ? Kansipahvi ?
-
Jos sitä bensaa oli paljon siellä pytyssä niin se ei nestemäisenä kyllä puristu kasaan kun mäntä tulee ylös ja venttiilit on kiinni. Eli kansipahvi saattoi antaa periksi hydraulisen paineen alla.
Mutta kannattaa ekana tietysti kokeilla pamauttaen kone käyntiin kun ensin on varmistanut että öjy on öljyä eikä öljyn ja bensan seosta. Jos kansipahvi on mennyt niin kyllä se ilmaisee sitten itsensä.
- JuhaV
Mutta mutta
Jos bensaa on tullut pytyn ja kannen välistä ? Kansipahvi ?
-
Kannattaa myös varmistaa, että on todella tullut kannen ja pytyn välistä. Vaihdoin itse kaikki O-renkaat kansien pinnapulteista (2 sylinterien alla, loput kannessa) turhaan kun huohottimet oli tukossa. Jotenkin se sai tungettua öljyä noista huohotinputkien liitoksista aika hämäävän oloisesti.
Eli Juhan ohjeilla: Vaihda öljyt ja katso pysyvätkö sisällä. Kauhiasti ei kannata rällätä, jos näyttää ettö kansipahvi on rikki, koska muistelen että ainakin jollain oli joskus myös tönäri saanut sitä kautta kuumaa.
-
Tilannetiedtos. Öljyt veks ja uudet tilalle, vanhat tuoksahti voimakkaasti bensalle ja sumppuun oli 'ilmestynyt' 'öljyä' puoli litraa. Tämän jälkeen kevyttä kruisaulua Hki-Prv- lähiseutu. Kansi pitää kohtalaisesti ainakina eli hikoilee jonkun verran muttei 'tiputa'.