Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Harri Niemi - Toukokuu 03, 2007, 01:33:35 ap
-
Otin pyörän ajoon talviteloilta ja heti alkuunsa toinen etuiskarin stefa alkoi vuotamaan. Öljyä roiskui jarrulevylle ja vanteelle. Odottelin josko tuo siitä lakkaisi, mutta ei lakannut. Mikä neuvoksi ?
Soittelin Öhlinsin maahantuojan iskarihuoltoon ja sieltä sain muutamia hyviä neuvoja.
Näiden neuvojen pohjalta tein seuraavaa.
Nostin etupään ylös, jotta liukuputki tulee kokonaan ulos. Korkkasin pyyhkijän pois paikaltaan ja siirsin sen putken alapäähän. Stefa on heti pyyhkijän takana. Puhdistin liukuputken huolellisesti brake cleaner:lla, puhdistusainetta talouspaperiin ja sillä putki puhtaaksi kaikesta rasvasta ja liasta. Tämän jälkeen suihkuttelin runsaasti silocon sprayta putken pintaa, stefaan ja pyyhkijän taskuun. Pyyhkijä takaisin paikalleen. Pyörä alas. Voimakasta etupään pumppausta. Puolituntia seisontaa. Ajoin tunnin testilenkin. Volaaa...vuoto lakkasi kokonaan.
Tuli tehtyä tosi halpa iskariremontti. Toivottavasti tästä on muillekkin hyötyä ja varsinkin Öhlinsin omistajille.
Jotain vielä pitää keksiä talven ajaksi, joka pitäisi stefan virkeänä.
-
Moon ruukannu tipauttaa syksyisin tipan pari ohutta öljyä stefoihin. Vielä on alkuperäiset, nyt 22 vuotta vanhat paikallaan. Ylösalasiin ei kylläkään voi tipauttaa, mutta eikös se vaikka spraynä sinne mene.
-
Aapo, juuri noin olisi pitänytkin tehdä syksyllä. Tästä lähtien aion tehdäkkin.
Tuo minun stoori onkin winkki tilanteeseen jossa on jo ns. housuissa.
Toisaalta sillä saattaa säästyä yksi kallis iskarin huolto. Stefa ei välttämättä ole kaput vaan tarvii elvytystä ja tuo silicon-spray näytti tepsivän siihen yllättävän hyvin. Kyse on jostain pikkutekijästä, joka aiheuttaa vuodon. Stefa ei ainakaan ollut kuiva, sehän oli vuodon takia märkä.
Mainittakoon vielä, että molemmat iskarit huollettiin viime kesänä eli stefat on käytännössä uudet. Sekin huolto saattoi olla turha !
Onko iskarin merkillä jotain vaikutusta asiaan ? Onko jokin merkki herkempi vuodolle kuin toinen ? Tähän en osaa ottaa kantaa. Asiaan voidaan saada lisävalaistusta jos kuullaan myös muiden kokemuksia.
-
Moi. Tämä kikka ei ainakaan auttanut Showa-merkkiseen keulaan. Syynä oli alemmasta teflon-pinnoitteisesta liukuholkista irroneet tefloninmuruset jotka jollain konstilla olivat löytäneet tiensä tiivisten väliin. Purettavaksi meni.
-
Eukon virakoon tuo silikoonitemppu tuntui tepsivän oikeinkin hyvin, ISO kiitos vinkistä! :D Säästy aikaa ja vaivaa paljon. Tuli vaan mieleen jotta moneltakohan keulan purkamiselta olisin säästynyt vuosien mittaan kun tuon kikan olis hoksannu ihan ite...:(
-
Puhdistin liukuputken huolellisesti brake cleaner:lla, puhdistusainetta talouspaperiin ja sillä putki puhtaaksi kaikesta rasvasta ja liasta. Tämän jälkeen suihkuttelin runsaasti silocon sprayta putken pintaa, stefaan ja pyyhkijän taskuun. Pyyhkijä takaisin paikalleen. Pyörä alas. Voimakasta etupään pumppausta. Puolituntia seisontaa. Ajoin tunnin testilenkin. Volaaa...vuoto lakkasi kokonaan.
Kai tuota voisi kokeilla.
Uudet stefat on ostettuna, mutta motivaatio käydä stefan vaihtoon on aika matala.
-
Olisko tässä mitään ideaa:
http://www.youtube.com/watch?v=USac5G4SI-U (http://www.youtube.com/watch?v=USac5G4SI-U)
-
Tuo vaikuttaa parannetulta rakotulkkimenetelmältä. Sopivan paksuisella rakotulkin liuskalla koitetaan saada nokareet pois stefan ja liukuputken välistä. Kannattaa kokeilla ennen etupään täydellistä purkuoperaatiota.
-
On näköjään markkinarako löytynyt Sealmatelle kun kinofilmi alkaa olla kadonnutta kansanperinnettä.
Kinofilmi oli sopivan paksuista ja tukevaa. Siitä sai tehtyä samalaisen läpyskän millä voi ainakin
ensiapuna reissun päällä kokeilla kaivaa tiivisteen väliin menneet roskat pois.
Pekka
-
Ajatus oli lähinnä esitellä, jos jollekin on tuntematon työ tuo tiivisteen puhdistaminen. Jokainen tehkööt millä tekee. Vastaavan valmiin kalun kuulemma saa nykyään Motonetistäkin.
-
Ja totta kai!! Nyt tänä aamuna päätti vasen putki alkaa kusemisen. Eilen ei mitään nyt kastelee putken ja jättää rasvaa liukuputkelle. Ja tietenkin nyt, kun perjantaina on ratapäivä! No, ompahan iltapuhdetta kun kokeilee puhdistaa.
-
Siinä kyllä kauan mene kun stefan vaihtaa ja samalla keularasvat. Pyörä keskipönkälle etunen pois ja alapultit auki. Sieltähän tulee sitten vanhat öljyt ja moskat pois. Alaputki kokonaan kouraan ja stefa irti. Yysi stefa muovikassin tai katkaistun, urheilumallin, kortsun kanssa yläputkeen, alaputki yläputken päälle. pohjaruuvi kiinni ja stefan painaminen paikoilleen. Sitten yläpään tulppa auki ja vaimenninöljyt sisään. Stefan hintahan on muutaman euron että sen kanssa kannata paljon kikkailla. Otetaan hieman takaisin: näkyy Saksan kauppiaalla maksavan 17€ mutta uskoisin lähilaakeriliikkeen myyvän edukkaammin.
-
Sopiva työkalu syntyy laminointikalvosta kun laminoi laminointikoneella muovikalvot yhteen laittamatta mitään paperia tms. sinne väliin. Sitten mahdollisimman huonoilla saksilla leikkaa tuosta sentin levyistä suikaleita. Huonoilla siksi että reuna jää silloin sopivan karkeaksi. Tämä työkalu on hommaan sopivan jäykkä mutta riittävän pehmeä ettei stefat vahingoitu.
-juhav.
-
Joo, kyllä minä stefan osaan vaihtaa, mutta nyt ei yksinkertaisesti ole aikaa pyörän purkuun. Otinkin töistä paria eri kalvoa, myös laminointitaskun.
-
Tosiasiassa, jos sisäputki vain hieman kostuu öljystä ja on reissun päällä niin ongelma on lähinnä kosmeettinen. Telarin pölysuojan alle voi sitoa käytetyt kalsarit ettei mahdollinen isompi vuoto mene jarrupaloille tai renkaaseen. Matkanopeudesta hieman tinkien niin pidemmältäkin pääsee ehjänä kotitalliin.
Öljy kun on varsin näkysää ja millilitra osaa kastella puoli pyörää.
-
Korjattu. Oli stefa kiertynyt.. Oli vissiin edelliseltä korjaajalta mennyt vähän pieleen.. Sain kuitenkin elvytettyä ja pitämään. Saa luvan toimia keulahuoltoon asti. Saattaa keulaan tulla muutakin uutta..
-
Ajoin tunnin testilenkin. Volaaa...vuoto lakkasi kokonaan.
Onnittelut. Mulla ei lakannut. Pitänee tehdä oikeasti jotain tolle jossain vaiheessa.
-
Brake Cleaner (liuotin) & Silicon Spray-menetelmän toiminta perustuu erään teoreeman mukaan siihen että Brake Cleaner on riittävän voimakas liuotin pehmittämään sitä kovettunutta stefaa ja sen jälkeen silikoni pitää stefan toimintakuntoisena.
Eli sitä cleaneria pitäisi tämän mukaan saada myös sille stefalle asti eikä vain käyttää pelkästään iukuputken puhdistukseen. Tämä on helpointa kun ensin putsaa liukuputket, sitten korkkaa pölysuojan alas ja ruiskuttaa cleaneria stefalle. Pumppausliikkeitä ja mahdollisesti cleaneria lisää ja lopuksi puhtaalle liukuputkelle ja stefalle silikonia.
Jos siellä stefassa tai iskarissa on mekaaninen vika, niin tämä ei tietenkään enää auta.
- JuhaV
-
ennen sliconspayn aikaa elvytin stefoja risiiniöjlyllä ja täytyypä koittaa vieläkö toimis! :D