Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Janne K - Toukokuu 02, 2007, 13:25:08 ip
-
Jep jep. Siivosin viikonloppuna autotallia ja heitin näemmä korjausoppaan lisäosan vahingossa roskiin. Seuraa siis tyhmiä kysymyksiä etuteleskooppien öljynvaihdosta. Syynä tähän on se, että havaitsin juuri silminhavaittavia hankaumia molemmissa teleskoopeissa. Kumpikaan ei vielä onneksi vuoda öljyä. Putsasin jo suojakuppien ja yläpään stefojen välit ja laitoin hieman vaseliinia suojakuppien sisäpuolelle, josko pahimmat roskat tarttuisivat paremmin ennen stefoja. Stefat tosin vaikuttavat hyväkuntoisilta. Haluaisin lisäksi vaihtaa nuo öljyt, mutta korjausopas on hukassa ja 38mm hylsy (telarin yläpää) kaupassa...
Kyseessä on siis vuoden 86 Le Mansin ilman säätöjä oleva Bitubo-keula.
Eli meneekö itse prosessi näin:
- Vanhat öljyt pois alapään vinossa olevista ruuvipropuista
- Putkien yläpäässä olevat 38mm proput auki ja riittävä määrä ATF-öljyä tilalle
Lisäkysymyksiä:
- Paljonko öljyä pitää laittaa per putki?
- Mikä olikaan noitten yläpään proppujen kiristysmomentti? Muistaakseni se oli ihan reipas?
Ei tietysti välttämättä auta tuo pelkkä öljyjen vaihto, mutta mulla on autotalliaikaa rajallisesti ennen viikonloppua ja silloin pitää päästä Ylöjärvelle ja takaisin.
-
Hoi
Öljymäärä on putkea kohti "150cc Agip F.1 ATF Dexron", sanoo manuaali. Poisto ja lisäys kuvaamallasi tavalla.
Tuosta kiristysmomentista ei ole tietoa, ei kai se ole niin kriittinen tekijä etteikö hauismomentilla pärjäisi?
Jos lähetät sähköpostiosoitteesi, niin pannaan tulemaan uusi manuaali.
-
Kiitos! Janne piste Kohvakka ät nsn piste com
-
Kerronpa vielä varoittavan esimerkin jälleen yhden huoltokohteen laiminlyönnistä. Pyörä on ollut minulla kolme vuotta ja kilsoja on tullut kohta 20000 (eikös öljyt pitänyt huoltokirjan mukaan vaihtaa 20000 välein?).
En ole noita öljyjä aiemmin vaihtanut, koska oletin edellisten omistajien vaihtaneen ne ja "nehän ovat siellä vain voitelemassa, ei vaimentamassa". Ja toisekseen minulta on aina ennen puuttunut 38mm hylsy ja jakoavaimenikin on liian pieni noihin yläpään proppuihin.
Eilen operaatiossa paljastui, että edellisillä omistajilla lienee ollut samanlainen ajatuskulku. Öljyä tuli molemmilta puolilta yhteensä aavistuksen yli desin verran! Alapään proppuja avatessa niissä oleva maali näytti niin yhtenäiseltä, että en ole varma onko öljyjä vaihdettu koskaan. Epäilen, että ei. Öljyä pääsee ilmeisesti hieman tuosta stefan ohi vaikkei mitään näkyvää vuotoa olekaan (pyörällä ajettu mittarin mukaan 64000km).
Saa nähdä, pitääkö öljyt nyt sisällään. Toisessa putkessa on pienet naarmut, vaikkei kromi olekaan vielä puhki. Eivätkä stefat varmasti ole tykänneet kuivana olosta. Eilen en ehtinyt koeajolle, mutta 50 pumppauksen autotallikokeessa (hyvää kuntoilua) ei vielä ollut havaittavissa, että stefat päästäisivät öljyä ohitseen.