Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Monti - Elokuu 31, 2021, 04:32:29 ap
-
Kun käynnistän ryyppy täysin auki niin hyrähtää käyntiin kauniisti mutta kaasua pitää antaa jotta ei sammu. Näinkö se on vai onko joku säätö pielessä. Yleensä minuutin lämmittelen, suljen ryypyn ja lähden ajoon. Sitten se on ok. Eilen huomasin että tyhjäkäynti hiukan vaeltelee. Siis tosi hiukan. Onko sekin ominaisuus? Tässähän tulikin kaksi kysymystä samaan hintaan.
-
Tyhjäkäynnin vaeltelusta: oletusarvoisesti seos on silloin liian laihalla eli himpun verran liikaa ilmaa. Ei ole erityisen haitallista mikäli ei sammuile toistuvasti ja kierroksilla seos on hyvä. Tuon ajan moottorit on tyypillisesti laitettu käymään hieman laihalla päästönormien vuoksi. Se että moottori ei käy kylmänä kuin kaasutellen on normaalia. Liikkeelle voi silti lähteä.
Ryyppyä pitää käyttää käynnistettäessä kun moottori on kylmä. Muutoin ei tarvitse. Kaasutinmoottorissa varsin tyypillistä. Mutta ryyppyä ei tarvitse pitää päällä kuin hieman ja lähteä ajamaan. Ryypyn voi sulkea muutaman sadan metrin ajon jälkeen kokonaan.
Ryyppy tarjoaa lisäbensaa silloin kun kone on kylmä ja se on oma toimintapiirinsä jota tarvitaan vain käynnistyshetkellä ja hetken sen jälkeen. Liikkeelle lähdettyä seoksen muodostus siirtyy pääsuuttimelle, luistin neulalle ja neulaputkelle ja tietenkin kaasuluistin tarjoilemalle ilmamäärälle.
-
Kaasarit irti ja JOKA paikan putsaus. Jos sitten vielä vaeltelee tai on hankaluuksia, niin ihmettelyä. Mihinkään säätöön ei kannata koskea, ennen kuin kaasarit on putsattu ja venttiilit säädetty.
-
Samalla vaihtaisin isommat TK-suuttimet ja ehkä myös pääsuuttimet.
Siksi, että päästöjen takia ruuvattu tehtaalla turhan laihalle.
-
Äänet Breezelle. Mutta ei pidä liioitella.
-
Äänet Breezelle. Mutta ei pidä liioitella.
Yksi pykälä asteikolla suuremmaksi riittää, kun moottori on vakio.
-
Mistä kannattais kysellä suuttimia?
-
Mopo sport on Dellortojen maahantuoja.
-
Mopo Sportista löytyy tosiaan Dellorton suuttimia kattava valikoima.
Kokemuksesta voin sanoa, että ei tosiaan kannata liioitella ainakaan pääsuuttimen koon suhteen. Kokeilin -96 Nevadassa 120 koon pääsuutinta. Vakio koko on 102. Ei toiminut ollenkaan, kone tukehtui liikaan polttoaineeseen. Eri asia tietenkin, jos on avarammat pakoputkisto ja ilmanputsari vaihdettu.
Tyhjäkäyntisuutin on minulla nyt kokoa 44 vakio 38:n sijaan. Kone käynnistyy moitteettomasti. Ryypyn voi heti käynnistyksen jälkeen työntää pois päältä, ja kone lähtee heti vetämään, ja pyörii tyhjäkäyntiä melko pian kylmänäkin ilman ryyppyä. Polttoaineen kulutus ehkä aavistuksen verran lisääntyi.
Kait saman mallin moottorit ovat jossain määrin yksilöitä, niin eivät välttämättä samat säädöt toimi jokaisessa koneessa samalla tavalla. Kokeilemalla löytyy paras lopputulos.
-
Äänet Breezelle. Mutta ei pidä liioitella.
Yksi pykälä asteikolla suuremmaksi riittää, kun moottori on vakio.
Kun Nevadan vakiotyhjäkäyntisuutin on 38 niin tämäkö on nyt se mihin kannattaa vaihtaa.
https://moposport.fi/paasuutin-tyhjakayntisuutin-39-kierre-m5x075-dellorto/
-
Muieluummin 40 tai jopa 42. Ovat sen verran halpoja, että voi kokeilla.
-
Meneekö se niin että kaasareiden pohjat auki, suuttimet irti ja uudet tilalle. Mihinkään säätöihin ei tarvi puuttua?
-
Todennäköisesti joudut tyhjäkäyntinopeutta vähintään säätämään. Ehkä myös seoksia muutoinkin. Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa ekan kolmanneskaasun alueella.