Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Omobono - Elokuu 27, 2021, 10:39:44 ap
-
Ilmeisesti jo promokuvaus vaiheessa. :)
https://www.moto.it/news/moto-guzzi-v100-sport-tourer-motore-a-v-raffreddato-ad-acqua-120-cavalli-scoop.html
-
En inhoa. Ehkä vähän liikaa Bemarin F800:a ulkonäössä.
Hyvä että uusiutuvat silti!
-
>> Comiven järven Civennasta saapuvat ensimmäiset kuvat upouudesta italialaisesta urheilumatkustajasta. Moto Guzzi esittelee uuden 1000 cc: n poikittaisen V -moottorin, jossa on yli 100 hevosvoimaa ja nestejäähdytys. Siitä tulee uuden malliperheen perusta. Näemme sen EICMA: ssa <<
Voihan se olla hyväkin pyörä tuo urheilumatkustaja. Vaan ei oo mun pyörä...
-
Jäähdytetty nesteellä, 120 kopukkaa. Kyllä lähtee.
-
Ihan rehellisiä kännykkäkamerakuvia helman alta... ;D
Katellaan sitten lisää, kun tulee kunnon kuvat.
Mutta tuo TT:n vertaus F800:seen oli aika osuva.
-
>> Moto Guzzi esittelee uuden 1000 cc: n poikittaisen V -moottorin <<
Tämä se vaan tulee aina vastaan näissä pitkittäisissä moottoreissa.
-
Tällainenhan on minulla joskus jo ollu? Hnda CX500.
-
Laitan tähän terveisiä tehtaalle, jos siellä joku nyt näitä lukee:
Vesijäähdytteisessä on tärkeää, että lohkot viimeistellään siististi, eikä
luoteta siihen, että kiuashopeamaali peittää pienet kuprut.
-
Tuon koneen ympärille voi tulla hyvinkin mielenkiintoisia versioita. Niitä odotellessa.
-
Ennen oli harrastajia jotka vastustivat nestejäähdytystä. Onko niitä vielä?
-
Vesijäähdytetyt moottorit ovat usein aika ruman näköisiä. Karmeana esimerkkinä
nykyaikainen Brough Superior. Siinä on tosin moni muukin paikka pielessä.
https://www.broughsuperiormotorcycles.com/models/super-sports-100/introduction
Toisaalta sähkömoottoreiden yleistyessä koko kauneuskeskustelun voi unohtaa ja
uusi sukupolvi sitten näkee niissä mitä näkee.
-
Kuinkahan mahtanee tässä kehityshankkeessa käydä. Sähkökäyttöisiin kulkineisiin on kehityksen suunta ja vauhti osoittaa kiihtymisen merkkejä. Autopuolella monet valmistajat ovatkin jo paaluttaneet polttomoottorista luopumisen ajankohdan.
-
:o Urpo & Turbon kommenttiin nyky Broughista: en mahda mitään mutta jokakerta kuvista tulee mieleen legomotskarit. Sinänsä aika makeaa että täysikokoiseen tuotteeseen on saatu vanhanajan mecano- industrial fiilistä.. Jotenkin hieman samaa henkeä kuin nyky inkkari scoutin koneessa. Brough kelpaisi omaan talliin ihan tuollaisena.
Joo.. ei kelpasi Guzziproto tuonnäköisenä talliini.. Hyvä alku? En muutenkaan ole ostajapotentiaalia kuin muutamien erittäin harvojen nykypyörien kohdalla.
(saas nähdä saavatko mitkään tehtaat sellaisen aikaiseksi)
Kieltämättä aika kokeellisenoloista on ollut tuo sähkömoottoripyörämuotoilu, en nyt kuitenkaan vielä lähtisi tyrmäämään etteikö estetiikka niihinkin löytyisi, nyt on vaan menty jokseenkin niin että kun akku on kulmikas.. :o
-
Muistaako seniori väärin mutta eikös Guzzilla ollut tuollainen kone esittelyssä joskus 80-90 luvulla. Siinä ei ollut pyörää ympärillä ehkä ne nyt on sen saanut valmiiksi. Jossai MP (suomalaisessa) lehdessä oli ainakin juttua ja kuvia. Netistä pitäisi loytyä jos kaivelee tai sitten ei
-
2001 tuollainen synnytys ollut käynnissä: https://www.motorcyclenews.com/news/2001/december/guzzi-enters-new-world/
2013 ollut myös huhua, että olisi Cali 1400:n jälkeen tuleva seuraava uutuus: https://www.cycleworld.com/2013/06/04/new-moto-guzzi-liquid-cooled-v-twin-engine-work-in-progress/
Varhaisin vesi-Vee esitelty jo 1948: https://cybermotorcycle.com/gallery/moto-guzzi-bicilindrica/Moto-Guzzi-1948c-2C-WC-Engine-MGM.htm
Täällä Gruppo palstallakin näemmä jutusteltu aiheesta 2015: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5370.msg43251#msg43251
-
Tuo moottori oli jo muistaakseni -98 pyörälehdissä. Siinä oli sylinterikulmakin jotain 60-70 astetta. Täytyy kaivella se lehti (Motorrad ?) käsiin ja katsoa oliko siinä mitä kirjoitettu.
edit: Tuossa Camnin lisäyksessä olikin juuri se mainitsemani lehtileike edustettuna.
-
Tämäkin olisi mielenkiintoinen:
https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=75608.0 (https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=75608.0)
-
Englanninkielisellä V11 palstalla oli mielenkiintoista pohdintaa. Oma käsitykseni siitä yhteenvetona on että kun nyt pitää pistää paukut sähköön, katsotaan kokoon nyt ensi hätään vanhojen, aikoja sitten päätettyjen Guzzi -peruslinjojen mukaan vielä vesijäähdytteiset polttomoottorit, näin lyhyellä tähtäimellä. Käytetään Piaggion vakioarkkitehtuuria. Ilmeisiä samankaltaisuuksia Caponord 1200 moottoriin, jossa taas muistumia RSV:n Rotaxiin.
Tästä en päässyt jyvälle: "Uusimmissa pikkulohkoissa käytetään yksiosaista kiertokankea, jossa on liukulaakeri. Kampiakseli on prässätty ja nokka-akselien vetohammaspyörä kiinteä osa kampiakselia. Pohjimmiltaan kertakäyttöinen moottori." ["single piece rod with a slipper bearing and a pressed up crank with the cam drive sprocket integral to the crank"]
https://www.v11lemans.com/forums/index.php?/topic/23055-moto-guzzi-v100-sport-tourer-water-cooled-120-hp-26th-of-august-2021/ (https://www.v11lemans.com/forums/index.php?/topic/23055-moto-guzzi-v100-sport-tourer-water-cooled-120-hp-26th-of-august-2021/)
Tämä oli hauska veto että taas ollaan menossa suurempaan (säädettävään) vauhtipyörään kuten oli muinoin laita Guzzeissa, kun iso vauhtipyörä viuhtoi siinä jalan vieressä.
https://the-race.com/motogp/what-we-learned-from-ducatis-exposed-motogp-engine/ (https://the-race.com/motogp/what-we-learned-from-ducatis-exposed-motogp-engine/)
Mutta tosiaan: eihän Aprilian ohjelmassa näytä olevan enään muuta kuin "räppäillypyöriä" ? V85TT on ilmeisen hyvin myyvä ja sen seuraajalla on uusine moottoreineen tehtävänä houkutella uusia asiakkaita suuresta "katumaastureilla" ajavasta ryhmästä ?
-
Tuo uusien asiakkaiden houkuttelu se on isolle (Piaggio) konsernille oletusarvoinen uuden tuotantomallin lähtökohta.
Italialaista moto-blogia (youtube kanava (https://www.youtube.com/watch?v=xLkA6iIqVcQ)) pitävä nuori mieskin kertoo pitkät tovit (myös muiden pyörämerkkien ja mallien kohdalla) uutuuden multimedia ominaisuuksista ja onko 6 vai 7 tuumainen mittaristo. Siinä bluetooth, integroitu navigaattori ja sosiaalisen median liitettävyys. Niin se "kehitys" kehittyy ja odotuksena on mukava cross-over ("meille vanhuksille" = touring/sport) kaikilla herkuilla sen sijaan, että olisi riisuttu super-sport, johon toivoisimme V100 tarkoittavan kilowatteja sen muuten vanhan ja hyvän parannuksena.
Jotenkin kehitys menee tämä informaatio-teknologia vetoisesti, vaikka olisi Guzzilla paljon muitakin mahdollisia innovaation paikkoja.
Itselle tulee mieleen esim. Cruiser malliston automaatti/puoliautomaatti/kaksoiskytkin vaihteisto (Guzzi Convert perinne hengessä).
Touring/Sport malli jarrutusenergian talteenotolla kondensaattoreihin (polttomoottorilla olisi vapaakytkin), joista voisi ohitus-/paikaltaankiihdytyksessä saada lisä-boostia, kuten jo urheiluautoissa tehdään.
Uusiin ECUihin (joissa useampi ajo-Mode eli valmiskartta) karttojen vapauttaminen lisähinnasta (ns Racing asetus Ducatin tapaan) ja/tai takuuajan jälkeen. Olisi modernia jälkimarkkinointia ja merkki-asiakkuuden ylläpitoa. Myös kartat vaihtoehtoisille polttoaineille tarjolle optiona ja tuotetukena - myös kaikille vanhemmille katalysaattori malleille.
Muotoilussa näyttää olevan trendinä tuollainen "moderni 80-luku" (á la BMW K1) eli tehdään värikästä ja sellaista "kirveellä veistetyn" näköistä. Ei ole Guzzeissa oma suosikkini, kun niissä pitäisin enemmän pyöreistä classic-bike tyylisuunnan linjoista.
ps. tuohon Camn ihmettelyyn, niin kertakäyttöisyys tullee siitä, että hammasratas on yhtä valua kampiakselin kanssa eli hampaiden pyöristyessä on koko moottori ns entinen.
-
ps. tuohon Camn ihmettelyyn, niin kertakäyttöisyys tullee siitä, että hammasratas on yhtä valua kampiakselin kanssa eli hampaiden pyöristyessä on koko moottori ns entinen.
Näinhän se on ollut aina ennenkin pikkulohkoissa, jakoketjun ketjupyörä on koneistettu kampiakselin kanssa samasta jöötistä.
Minusta tästä pikkulohkon viimeisimmästä versiosta liikku kummallisia juttuja. Nähdäkseni se eroaa vanhemmista versioista lähinnä
sylinterikansiesa osalta. Joitain parannuksia on toki tullut mm. kampiakselin laakerointiin, mtta moottorin perusrakenne on pysynyt entisenlaisena.
Vaikka osat eivät varmaankaan ole vaitokelpoisia vanhempien ja uusimman kesken.
Sähköllä kulkeva moottoripyörä? Eihän nuo polttomoottorikäyttöisetkää ilman sähköä kulje. Nykyään on kaikenlaisia pullonkauloja valmistuksessakin. Volvo valittelee että, tuotanto pyörii huonosti kun puuttuu mikroprosessoreita. Itse en haluaisi niitä mihinkään ajoneuvoihini. Tai ehkä moottorinohjauksessa se on hyvä olla.
Sähköllä kulkevien ajoneuvojen yleistyminen on poliitikoista (ja äänestäjistä)kiinni. Varsinkin moottoripyörien osalta. Sitten jos löytyy nykyisiä selvästi parempi akku, tilanne muuttuu toisenlaiseksi.
Onkohan nyt vilautettu uutuus tulosta siitä kun Guzzi/Piaggio on pyytänyt nuoria esittämään ideoita ja toivomuksia? Hyvä jos heitä on kuunneltu,
hehän näitä sitten ostavat kun ne joskus ostettaviksi saakka ehtivät. Täytyy niissä olla some ja multimedia asiat kunnossa.
Päästönormien kokoajan kiristyessä, ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä valmistaa vesijäähdytteinen moottori. Sähköllä pärjäisi
lähinurkissa mutta jos aikoo käydä naapuripitäjässä, siellä täytyy valmistautua yöpymään.
Jos nykyisten polttomoottoriajoneuvojen polttoaine pystyttäisiin ja ennekaikkea haluttaisiin vaihtaa ympäristölle paremmaksi, maailma pelastuisi nopeammin kuin odottelemalla sähköajoneuvojen yleistymistä. Eikä ole ollenkaan varmaa, onko sähkö se ainoa voittava arpa. Muitakin
energiamuotoja tarvittaisiin.
Minusta tuossa uutukaisessa saisi olla pari sylinteriä lisää. Eikä haittaisi vaikka olisi suunnitelmissa hieman tehokkaampikin (+200 hv) malli.
-
Moi!
Tehtaan kotisivulla maistiaisia uudesta V100 mallista:
https://www.motoguzzi.com/en_EN/
-
Hieno pyörä. Jos tuon koneen ympärille rakennetaan kunnon adventurer-pyörä, niin vielä parempi. Nyt Guzzillla on tarjota vain alitehoinen keskisarjalainen TT85, jota moni kokenuti kuski ei kelpuuta kulkupelikseen.
-
Hieno pyörä. Jos tuon koneen ympärille rakennetaan kunnon adventurer-pyörä, niin vielä parempi. Nyt Guzzillla on tarjota vain alitehoinen keskisarjalainen TT85, jota moni kokenuti kuski ei kelpuuta kulkupelikseen.
Kelpuuta ja kelpuuta, aika moni kokenut gruppolainen on sen pyöräkseen valinnut ja tyytyväisiä lausuntoja antaneet. Turha sitä, tai muitakaan pyöriä, on oman rajoittuneen mielipiteen pohjalta mollata! Turhaa lässytystä, ei kuulu tälle foorumille!
Kimmo
-
Näin aikaisemmin päivällä vihreä-kultaisen kuvia. Sievä on, pakko myöntää. Aika paljon Lariota fiiliksessä.
-
https://wide.piaggiogroup.com/en/articles/events/moto-guzzi-presents-the-unique-futuristic-project-for-its-new-factory-and-museum-in-mandello/index.html
https://youtu.be/97DsTk1lo5I
https://youtu.be/_wivbR4aS-M
Ohhoh, nyt on Piaggiolla kovat piipussa (Mandellon tehdassuunnitelmat) - valmista 2025.
Minulla tulee Aprilia V4 Tuono ekana mieleen tuosta vihreästä (peilit, tanko, mittari, öhlinsit, brembot hyvin saman oloisia).
-
Antaa mandellolaisille uskoa ja toivoa tulevaisuuden suhteen! Ilmeisesti Piaggio ei ole hylkäämässä heitä!
T. Kimmo
-
Kelpuuta ja kelpuuta, aika moni kokenut gruppolainen on sen pyöräkseen valinnut ja tyytyväisiä lausuntoja antaneet. Turha sitä, tai muitakaan pyöriä, on oman rajoittuneen mielipiteen pohjalta mollata! Turhaa lässytystä, ei kuulu tälle foorumille!
Kimmo
Minkä ihmeen "rajoittuneen mielipiteen"? Fakta on että TT85 on keskisarjalainen ja huomattavasti tehottomanpi muiden valmistajien isoihin adventurer-pyöriin verrattuna. Kyllä tuo kommenttisi kertoo enemmän omasta rajoittuneisuudestasi.
-
Filosofista pohdintaa:
850 on tehottomampi, kuin kilpailijana. Käsittääkseni 850 kulkee sen ainakin sen verran, että kortti on löysässä.
Onko mp:ssä oltava "älyttömästi tehoa", jos suurin osa siitä on suurimman osan ajasta käyttämättömänä? Tuskin kukaan ajaa pitkiä matkoja huipputeholla. Vai ajaako? Jos ajaa, niin missä? Saksassa, jossa lopultakin aika harva ajaa vapaalla autobaanalla huippuja.
Pitääkö kulkimen kiihtyä 2,5s sataan 3.0s asemesta? Pitääkö pyörän kulkea >200km/h?
Minulla on California, jolla ei kuulemma tee mitään, koska siinä ei riitä teho. No, olen kokeillut: Minä, iso tuulisuoja ja kolma laukkua => mittariin kertyi 180km/h. Riittävästi?
Alitehoinen Cali vei kaksi henkeä ja tavarat ihan sujuvasti Norjan tunturitietä ylös.
Jos sitten haluaa / on tarve ajaa huippunopeuksia, niin MG - kuten Gessutkin - ovat ihan vääriä pyöriä siihen. Muut merkit ovat parempia.
Ja maantiet vääriä paikkoja. Moottoriradat ovat siihen tarkoitettuja.
Asiahan ei sinänsä mulle kuulu, kun nuo nopeudet eivät kiinnosta. Kunhan turisen tarpeettomia.
-
Niin, mikä on riittävästi?
Se on erittäin hyvä kysymys ja luulen, että siihen ei ole kuin yksi oikea vastaus: Riittävästi.
Siinä kirjoittaja on oikeassa, että TT85:sta puuttuu tehoa, kun sitä vertaa sen yläpuolella oleviin.
Vähän niin kuin Ford Escort 1600 Sport on alitehoinen keskisarjalainen, jos sitä vertaa RS 2000:seen.
Mutta taas TT85 on tehokkaampi kuin 300-500 kuutioset matkaenskat.
Joten, TT85 on tehokas, sopiva, tehoton, riippuen siitä, miltä orrelta sitä tuijottaa.
-
Guzzi taitaa olla painottanut laajaa vääntöaluetta V9 ja V85 malleissa huipputehon asemasta.
Eikös tuo V85TT ole aika "säästöpossu" kulutukseltaan, jotta toimintasäde tankillisella on saatu pidemmäksi ?
Adventure käytössä juuri toimintasäteellä on iso merkitys vapaita matkareittejä suunnitellessa.
V100:sta, että näyttää olevan mallia "uusi Griso". Minulla oli 30v sitten BMW K100RS.
Se oli aikanaan persoonallinen, edistyksellinen ja ajossa ketterä - V100 samannäköiset vanteetkin.
Takasvingi on kyllä enemmän uudemmasta gessusta imitoitu ja nyt vasemmalla puolella.
V100 on kyllä siro ja tyylikäs. On multimediaa ja värinäyttö ... ;D
-
All in the family... Centauro oli liikaa aikaansa edellä. Tuonon ja V100:n tangon "kytkimet" on samat. Otin pari pysäytyskuvaa tehtaan esittelyvideosta. Mikähän pyöreä "variaattori" siellä kardaanin puolella mahtaa olla? Tuskin automaattivaihteisto kuitenkaan, olisiko kytkin otettu pois vakiopaikaltaan, kovasti lyhyt moottori on sivusta katsottuna?
-
Osa porukasta on ilmeisesti sitä mieltä että kaikki muut adventurer-pyörien valmistajat samoin kuin miljoonat käyttäjät ovat yksinkertaisesti väärässä eivätkä edes ymmärrä sitä. Yli tuhat kuutioinen ja yli sataheppainen adventurer pyörä on tarpeeton kapistus sillä Suomessa saa ajaa pikkuteillä max 80 km/t. Miksi sitten pyöriä kuitenkin ostetaan, jos niillä ei tee mitään?
-
All in the family... Centauro oli liikaa aikaansa edellä. Tuonon ja V100:n tangon "kytkimet" on samat. Otin pari pysäytyskuvaa tehtaan esittelyvideosta. Mikähän pyöreä "variaattori" siellä kardaanin puolella mahtaa olla? Tuskin automaattivaihteisto kuitenkaan, olisiko kytkin otettu pois vakiopaikaltaan, kovasti lyhyt moottori on sivusta katsottuna?
Laatikko itsessään on aika lyhyt. Veikkaan, että on siirrytty periaatteessa samaan rakenteeseen, kuin poikittaismoottorisissa yhtenäismoottoreissa. On vaan jaettu vähän romujen paikkaa. Kytkin tuolla pylpyrässä todennäköisesti majailee, kun siinä on hydraulinen työsylinteri päällä.
-
Yli tuhat kuutioinen ja yli sataheppainen adventurer pyörä on tarpeeton kapistus
Mä oon aivan samaa mieltä.
-
yli sataheppainen adventurer pyörä on tarpeeton kapistus sillä Suomessa saa ajaa pikkuteillä max 80 km/t.
Se mikä itse kullekin on riitttävästi riippuu itsestä. Mulla Grisossa takakumilla 110 ja tuntuu että tehoa on juuri sopivasti, ei jää jalkoihin eikä karkaa käsistä. Aikoinaan koeajoin Bellagion joka oli muuten tosi käteenkäypä mutta kone mun mielestä alitehoinen muuten mukavaan pyörään. Tietty jos ei kummempaa urheilullisuutta pyörältään kaipaa niin sittenhän riittää vaikka kevari, kyllä silläkin Suomen nopeusrajoitukset tulee vastaan.
-
Miksi sitten pyöriä kuitenkin ostetaan, jos niillä ei tee mitään?
No, kun "mulla on isompi ko sulla".
-
https://youtu.be/I9iGN6ib47M
Guzzilta kuulostaa.
Hmmm. Venttiilikoneiston ääniäkin on hyvällä mielikuvituksella erotettavissa äänestä.
-
V100 Mandello. Juhlavuoden kunniaksi ; Mahtaako juhlavuoden kunniaksi irtoaa moottorista 100 hv ja kuutiot olla jämpti 1000 cm3 .
Heino moottoripyörä. Jännittävä kuulla: Teho / kierrokset, vaihteiden lukumäärä, istuimen korkeus, lisävarusteet, takuu ja tietysti mp,n hinta.
( tai onko myös puoliaut tai autom versio ). Entäs tankki- volyymi ( ja myöhemmin kulutusarvot.) Ja toimitusaikaa jos haluaa...
-
Ihan hyvältä aihiolta näyttää. Nykyisten ( ja tulevien ) päästömääräysten valossa tuo vesiversio on luonnollinen jatkumo. Erilaisia versioita odotellessa. Tuosta sähkökulkimien kiimasta sen verran että jo vuosikymmeniä sitten (-80 luvulla) päätettiin juhlavasti monen valtion johdon tasolla että ydinvoimasta luovutaan muutaman vuosikymmenen sisällä (m.m. Ruotsi ja Saksa ). Suomessa eräälle vihreälle porukalle oli jopa kynnyskysymys hallituksessa olemiselle ydinvoimasta luopuminen. Kovin on hiljaista tuolla rintamalla nykyään. Joten kyllä niitä bensamyllyisiä autoja ja prätkiä joku tekee vielä pitkään, uhosta huolimatta.
-
Yli tuhat kuutioinen ja yli sataheppainen adventurer pyörä on tarpeeton kapistus
Mä oon aivan samaa mieltä.
Kaikki eivät ole. Nuo speksit ovat tavallaan minimi kun tavoitellaan hyvää adventurer-pyörää, jolla voi tarvittaessa myös ajaa autobaanaa 1000 km päivässä. Soralla nuo tehot ja kuutiot kyllä riittävät mainiosti ja viime kädessähän kaiken ratkaisee ajettavuus. Suomalaisten näkökulmaa asiaan ei tietenkään kysy kukaan, vaan sitä valmistetaan mitä muualla ostetaan.
Euro5 standardin myötä myös monien adventurer-pyörien markkinat menevät uuteen uskoon. Esim Yamaha Super Tenere 1200:n valmistus on loppunut. Sattaa olla että palataan "järkevimpiin" mitoituksiin tehossa ja kuutiotilavuudessa eikä kilpailla siitä "kenellä on isoin". Olen lähes varma ettei Guzzi jätä tätä markkinarakoa hyödyntämättä. Tuskin V100:n ja TT85:n risteyttäminen olisi kovin kummonen juttu Mandellon miehiltä.
-
Juttu V100:sta:
"Guzzi specialists Classic Co. either have inside info or are master speculators. They’ve pointed out a large airbox where the tank would go, an under seat fuel tank, and a four-valve-per-cylinder engine layout that can be bumped to 1,300 cc and used in a wide variety of applications."
https://www.bikeexif.com/motorcycle-news-september-12-2021?omhide=true
-
Enpä nyt kaipaa adventurepyörää oli tehot sitten mitä tahansa, mutta tämä uusi Guzzin V100 Sport Touring kyllä kelpaisi. Onko teknisistä spekseistä jo mustaa valkoisella, kun ei ole vielä sattunut omiin silmiini? Itsellä on tuollainen 20 vuotta vanha Aprilian RSV Mille R, jossa on 60 asteen V2 vesijäähy ja 4 venttiiliä per pytty (Rotax moottori). Siis aika sama setti moottorin osalta. Siitä otettiin jo 2 vuosikymmentä sitten 128 hp . On tämä tervetullut uudistus Guzzilta ja jo ollut korkea aikakin sellaiselle ;D.
Yli tuhat kuutioinen ja yli sataheppainen adventurer pyörä on tarpeeton kapistus
Mä oon aivan samaa mieltä.
-
Katsellut tässä tehojen ja päästötasojen tietynlaista ristiriitaa.
Kalliit merkit ja mallit tekevät kalliita ratkaisuja että pysyvät päästöluokkien sisällä. Monet tyytyvät alempiin tehoihin mikä sekään ei ole vahinko sillä kyllä 100 hp on ihan riittävä teho normipäristelyyn. He jotka tarvitsevat huipputehoja maksavat myös niihin liittyvistä ratkaisuista. Toisaalta huvittaa että yli kymmenen vuotta vanhat pesevät kulussa nykyiset vakiopyörät. Havaittavissa on että vain jotkin valmistajat tekevät kapeaa segmenttiä niitä malleja joissa on kaikki nykyajan hilkkeet.
-
Kuten linkatussa BikeExif, niin myös youtuben Italialais toimittaja otaksuu, että punainen versio olisi ns riisuttu malli ja tuo vihreä paremmin varusteltu juhlamalli. Juhlamallissa olisi Öhlinsin sähkösäätöinen alusta ja jotain muita herkkuja. Vaihteisto on mahdollisesti 6 vaihteinen ja kytkin nestetoiminen (kuvat).
Aika näyttää... toivotaan, että Piaggio tavoittelee Guzzilla ideaa olla konsernissa tyylikäs ja elegantti premium merkki.
Ensiasennusrenkaista on päätelty, ettei V100 ole SuperSport vaan ryhdikkäästi istuttava SportTouring.
-
Sport Touring tällä uudella tekniikalla on mielestäni hyvä valinta ja suunta nyt Guzzille. Piaggiolla on Superbike luokkaan valmiina tuote Aprilia -perheessä (RSV4) ja taas Sport Touring pyörä nykyisellään puuttuu. Itsellä on vain näitä vanhempia (vm 1996,1998 ja 2001) pyöriä tallissa, mutta tässä voisi olla se ensimmäinen uusi Guzzin Motoehdokas talliin.
Guzzin mallistossa on aiemmin ollut urheilullisia pyöriä ja merkin perinne nojasi myös kilpapyöriin (tosin ne ovat sieltä 40-50 luvulta). Olen aika vakuuttunut, että maailmalla on paljon potentiaalisia asiakkaita laadukkalle hyvistä osista kasatulle Sport Touring moottoripyörälle. Sekä vanhemmat Guzziin viehättyneet motoristit ja uudempi nuori sukupolvi saattavat löytää tästä V100:sta yhteisen mielenkiinnon kohteen. TT V85 on hyvä esimerkki siitä, että tuotekehitys kannattaa ja kauppa käy.
Sen verran palaan tähän teho/päästöasiaan. Esimerkkinä kaveri osti Ducatin uusimman Multistardan (V4), joka on sitä uusinta europäästöluokkaan. Vähän tämä samainen kaveri ihmetteli miten uusi pyörä voi olla ekologisempi, kun satasella menee 1-1,5 litraa enemmän polttoainetta kuin aikaisemmalla Multistradalla. Noin 6,5 - 7 ltr/100 km menee bensaa ja autobaanalla vähän enemmän. Tehoja taisi olla sen 170 hp ja niillä kanttilaukuilla ja muutenkaan pyörän kanttimuotoilulla ei kyllä polttoainetaloutta edistetä. Kai se sitten paikallaan kaasutellessa mittailtuna on ökölooginen ;D.
Kuten linkatussa BikeExif, niin myös youtuben Italialais toimittaja otaksuu, että punainen versio olisi ns riisuttu malli ja tuo vihreä paremmin varusteltu juhlamalli. Juhlamallissa olisi Öhlinsin sähkösäätöinen alusta ja jotain muita herkkuja. Vaihteisto on mahdollisesti 6 vaihteinen ja kytkin nestetoiminen (kuvat).
Aika näyttää... toivotaan, että Piaggio tavoittelee Guzzilla ideaa olla konsernissa tyylikäs ja elegantti premium merkki.
Ensiasennusrenkaista on päätelty, ettei V100 ole SuperSport vaan ryhdikkäästi istuttava SportTouring.
-
https://soundrider.com/current/2110/Guzzi-V100.aspx
Vahvaa tarinaa kunnioitetulta Dave Richardsonilta. Retroperspektiivinen katsaus ”miten tähän on tultu”. Paljon mielenkiintoista tietoa Guzzin toimintapuitteista ja ratkaisuista.
Piaggion suunnitelmia: “seuraavat 100 vuotta“
https://youtu.be/MSZyKPZtaqE
-
:) ei tuo tuotantomallin ulkonäkö suunnitelluilla värityksillä hassumman näköinen ole! Go Guzzi Go!
-
Moottori-lehtikin noteerannut:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moto-guzzi-v100-mandello-guzzin-satavuotisjuhlan-kunniaksi-taysin-uusi-malli/
Jouko
-
Houkuttelevan näköinen aparaatti. Tuo varmaan pitää koeistua kaksi päällä ennen kuin alkaa edes suunnittelemaan ostoa. Nykyisen Brevan takapenkki ei ole kovin tilava, mutta kyllä siellä on aikamoisia reissuja matkustettu kun satula on hyvän mallinen. Tuon uutukaisen takapenkistä ei kuvien perusteella saa käsitystä, mutta jalkatapit näyttäisivät olevan aika ylhäällä ainakin pitkäjalkaiselle matkustajalle.
-
Kyllä tuosta moottoripaketista voi tulla vielä vaikka mitä tarjolle. Ehkä minäkin vielä joskus ajan vesijäähyguzzilla ;D
-
Moi
Kysyin Bike & Boat Wordilta toimituksista, niin vastaus oli että tuotanto alkaa heinäkuussa 2022 ja tehdas on elokuun kiinni. Eli Suomeen tulee ensimmäiset aikaisintaan loppusyksystä jos tilaa ajoissa.
MN
Ja se hintakin selviää vasta syksyllä.
-
Saattaa olla tulossa muutakin uutta, jopa ennen V100:sta ::)
https://www.visordown.com/news/new-bikes/moto-guzzi-v850-x-teased-it-road-tt-or-rebooted-v7
-
Vakoojakuvien perusteella uusi ”Lario”.
-
Brighton Moto
14. heinäkuuta kello 13.51 ·
The new Moto Guzzi V100 Mandello is going to be here very soon and here is the price…
Standard - £13,000
Evocative - £15,750
Price is subject to change I would guess.
https://www.facebook.com/photo?fbid=432658372207394&set=a.426921596114405 (https://www.facebook.com/photo?fbid=432658372207394&set=a.426921596114405)
(https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/293742358_432658362207395_7221022099418455487_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=yWxj-4M2mVYAX9MH6-N&tn=FkNVnP-swWCljRO2&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AT_PCjCYLw8huNjwN9cyJjHpsGjh276S85okuFqztAMMqQ&oe=62D8AC07)
-
https://youtu.be/GlYtXZ5qBeQ (https://youtu.be/GlYtXZ5qBeQ)
Motorrad -lehti pääsi ajamaan esisarjan pyörää jonka sanotaan olevan ”95%” valmis. Kovasti kehuvat, erityisesti huippuluokan ajo-ominaisuuksia. Jarrut, stabiilisuus mutkissa, uusi moottori… ”Paras koskaan ajamani tehdasvalmisteinen Guzzi”. 18K€ S malli Saksassa (syksyllä). Kuvaavaa on, että kaikki tapahtuu Noalessa… näytössäkin vielä Aprilian logo…no, sikäläiset sportit ovat maailman huippua…
https://youtu.be/RRPs1loIqFk (https://youtu.be/RRPs1loIqFk)
-
Moi!
Valitettavasti koeistunta oli ainoa jota pystyi Mandellon tapahtumassa tehdä V100 Mandellon kanssa. Esillä olu yksi punainen, jota pääsi ihaikemaan etäältä. Toinen 100v juhlaväreissä oleva malli koeistuttavana. Ainakaan nyt ei näkynyt koeajettavana yhtään kappaletta. T. Kimmo
-
Tässä lisäinfoa uudesta V100 Mandellosta:
https://www.motoguzzi.com/en_EN/v100-mandello/
RE Motorsin uutiskirjeen 9/2022 mukaan näitä voisi jo ennakkotilata. Heidän sivuillaan ei ole uutiskirjeitä tähän linkattavaksi, eikä onnistu copypastata meilistä, jossa sain tietoa tästä. Tilasin itsekin juuri ko. uutiskirjeen, mutta ei ole vielä saapunut.
-
Huhujen mukaan RE Motorsin Mats on jo hyvissä ajoin ennakkotilannut tehtaalta satsin V100:sta, joten voisi olettaa, että niitä tupsahtaa vajaa rekkakuormallinen Pietarsaareen kohtalaisen lyhyellä odotusajalla...Mats tietää kertoa asiasta varmaan itse parhaiten, joten kannattaa soittaa hänelle!
Jouko
-
V100 Mandello!
Speksit löytyvät net netistä:
https://www.motoguzzi.com/en_EN/models/v100/v100-mandello-s-1000-v-twin-4s-2022/
-
Moto Guzzi V100 Mandello
ENNAKKOTILATTAVISSA!
20 890 €
https://www.nettimoto.com/moto-guzzi/v100-mandello/2879921
-
Ja S-versio maksaa 24 190 €.
-
Vertailu, jos haluaa osta uuden moottoripyörän tänä vuonna 1000 -1300 cm3: :o
Euro 17 -21000
MG V100, BMW 1200, HD Sportster, Honda 1100, Indian 1200, KTM 1290SD, Kawa Versys 1000,
Suz 1000, Triu 1200-mallit
Euro 21 -25000
MG V100S, BMW 1250, KTM Sup Adv, Kawa Z, Duc 1100, HD Pan Ame1250, Suz 1300
-
Perusmalli koeajettu Modicassa upeassa kelissä 8)
Pidän enemmän eri tyyppisistä pyöristä, mutta huonoksi en voi V100:sta moittia -
Vaan olikin miellyttävä kokemus, vaikka alusta ja hallintalaitteet eivät olleet itselleni optimaalisissa säädöissä.
YouTuben hehkutuksissa on perää - ei pelkkiä maksettuja mainoksia.
T,
Jukka
-
Moottorista tarkempaa juttua:
https://www.cycleworld.com/motorcycle-news/moto-guzzi-liquid-cooled-v100-mandello-engine-technical-information/ (https://www.cycleworld.com/motorcycle-news/moto-guzzi-liquid-cooled-v100-mandello-engine-technical-information/)
Edit:
Ja varaosakirja. Kaikki AP -alkuiset varaosanumerot Aprilia osia.
https://www.af1racing.com/ProdImages/st3/GUV100.pdf (https://www.af1racing.com/ProdImages/st3/GUV100.pdf)
-
Stelviona seuraavaksi: https://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/moto-guzzi-v100-stelvio/ (https://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/moto-guzzi-v100-stelvio/)
Ja spekulaatioita:
https://youtu.be/Ic_73cux5WY (https://youtu.be/Ic_73cux5WY)
https://youtu.be/HfE9qdn653Q (https://youtu.be/HfE9qdn653Q)
-
Motorrad 26.4.2024: "Le Mans:in paluu?"
Kannessa + näyttävä 5 sivun juttu. Perustuu toki Oberdan Bezzin piirroksiin mutta tällä kertaa Motorrad -lehden toimeksiannosta.
"
Jos V100-moottori kelpaa itse italialaisille muistuttamaan vanhoista mallinimistä ja moottoripyöräkonsepteista, niin MOTORRAD:illa olisi myös muutama idea historian elvyttämiseksi...Esimerkiksi uusi Le Mans, puhdasrotuinen V2 -sportti. Oberdan Bezzi tarttui MOTORRAD:ia varten piirustuskynään ja laajensi ensimmäisen V7 Sportin konseptia sen matalat ohjaustangot huomioiden ikoniseen 850 Le Mans:iin ja ainutlaatuiseen ja haluttuun MGS-01 Corsaan.
Tuloksena on sporttipyörä, joka perustuu nykyiseen V100 Mandelloon. Le Mansissa on teräsputkirunko ja kantava V100-moottori. Koska sporttiset ohjaustangot tarkoittavat hieman vähemmän
jousitusliikettä kuin V100:ssa on (runsas 130 millimetriä), on koko moottoripyörää moottoreineen kallistettu enemmän eteenpäin. Alustan perustana on suora välirunko ja monoswing:iin kiinnitetty jousitus. Ratkaisu mahdollistaa selkeän näkymän kevyeen Marchesini:n 7-puolaiseen vanteeseen oikealta (pakoputki ei peitä takapyörää). V100:n vesijäähdytteinen V2-moottori on hyvä lähtökohta, sillä sen teho on 115 hv (1042 ccm). Muutamat lisähevosvoimat olisivat kuitenkin tervetulleita; hieman lisää puristuksia alkuperäisiin 12,6:1 nähden ja sporttiputki: 130 hv on ehdottomasti mahdollista.
MOTORRAD -ehdotus V100 Sportiksi perustuu "V100 Le Mansiin". Ohjaustanko on vaihdettu ja katteet jäävät pois. Muuten samat osat kuin urheilullisessa sisaressaan, mutta tämä keskittyy enemmän vauhdikkaisiin maantielenkkeihin ja reippaaseen sunnuntaiaamun hauskanpitoon jossa ollaan jyrkissä kallistuskulmissa usein.
"
-
Eräät moottoripyörävalmistajat laittavat ahtimen huippumalliinsa. Eiköhän tähänkin voisi sellaista ajatella. Teho, normipäästöillä, olisi noin 150hv. Näin mekaanisella ahtimella. Turbo on hieman hankalampi konstruktio.