Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Elokuu 26, 2021, 19:23:48 ip
-
Tarvitsee kipeästi Tampereen suunnalta Guzzin sähvöjen saloihin perehtynyttä motosähvöhenkilöä. T3California oli viime keväänä ammattimiehen käsissä ja hän vaihtoi valovirran kulkemaan virtalukon kautta. Aikaisemmin virta kulki releen kautta polttimolle ja se piti muistaa sammuttaa katkaisijasta erikseen.
Nyt on tilanne se, että valot syttyvät vasta kun virta on kytketty ja tietty sammuvat kun avaimesta käännetään virta pois. Rele kytkeytyy päälle kun painan torven nappulaa jolloin valoteho kasvaa ~10-15%. Torvet puolestaan eivät soi mistään nappulasta.
Avasin lampun ja katsoin sisällä olevaa harakanpesää. Kytkentäkaaviosta ei löytynyt puoliakaan sisällä olevista johdoista. Se valorele on puolestaan tankin alla ja sen vaihdoin uuteen kun vanhassa ei ollut enää elonmerkkejä mutta kuten sanottu, se toimii vasta töötön painikkeella.?
Lisäksi löytyy tankin alta töötöllekin rele, josta ei ainakaan tällä hetkellä tunnu menevän virtaa ko. vermeille.
Seikkailtuani aikani sähköisissä liaaneissa yleismittarin kera, totesin omaavani kämmenien täydeltä poropeukaloita joten jos joku tietää/tuntee täälläpäin hyvän sähköhenkilön niin saa vihjaista.
-
Taidan kuitenkin vielä tarkastaa päävirtajohtokimpun piuhat lampulta taaksepäin ensimmäiseen haaraan tankin alla. Ei olisi vallan mahdotonta, että siellä eristeet olisivat nirhautuneet siinä kohdassa missä tankin reuna painaa nippua runkoon kiinni. Lisäksi vaihdan torven releen koska sain outoja lukemia sen tinneistä.
Ensi talven aikana otetaan kaikki vuosien aikana tehdyt modaukset irti, vaihdetaan uusi johtokimppu ja lisätään sitten erillinen valovirtajohto, jonka relettä alkuperäinen valokatkaisija ohjaa.
Miksiköhän torville on ylipäätään laitettu releohjaus, kun sellaista ei alkup. johtokaaviossa edes ole?
-
Periaatteessa valon johdotus on yksinkertainen:
Akusta sulakkeen kautta johto lampulle. Välissä rele, jota ohjataan valokytkimellä. Valokytkimelle puolestaan tulee sähkö virtalukon takaa, eli sellaisesta paikasta, jossa on sähköt vain virta-avaimen käännön jälkeen. Näin ei valot jää päälle autokatoksessa yöksi.
Pitkät valot puolestaan ohjataan toisella releellä siten, että se vetää kun nappulasta painetaan / käännetään. Rele vaihtaa sähkön menon lähivalon johdosta kaukovalon johtoon.
Jos käytät jo olemassa olevia releitä / liittimiä / johtoja, niin ne on syytä tarkista, etteivät ole hankautuneet / hapettuneet / syöpyneet. Samalla vaivalla jos uusii ne, niin on ainakin siltä osin murheet vähemmässä. Nuo palikat ja johdot kun eivät paljoa maksa.
Olen joskus kirjoittanut, että näissä 12V vehkeissä vähäinenkin huono kosketus jossain saattaa keksiä vekkuleita tilanteita. Eikä uudet "tietokonevehkeet" välttämättä käynnisty lainkaan, kun sen mielestä on vikaa, vikaa,vikaa...
Huomioitavaa: Mitään ei saa kytkeä akkuun ilman sulaketta. Kaikki johtoliitokset tehtävä kunnollisilla liittimillä ja huolella. ( Näistä on juttua takavuosien IlFalconessa )
-
Järjestelin juuri autotallia muuton jälkeisestä 100%:n sekasorrosta kohti normaalia 50% tilaa ja löysin aikoja sitten S+D:stä tilaamani Guzzin 12- ja 15-piikkiset liitinrungot ja niihin naaras- ja urostinnit. Ja eikun ostamaan erivärisiä johtoja ja eristettyjä lattaliittimiä niin saan siivottua lampun sisältä sen harakanpesän.
Mulla on koko ajan ollut tarkoituksena saada valovirta toimimaan juuri niin,että alkuperäinen valojohdotus ja -katkaisija jää toimittamaan herätevirtaa releille jotka ohjaavat erillistä sulakkeellista valopiiriä. Tällä hetkellä sähköissä on modauksia joita ei näy alkuperäisessä kaavioissa ja releetkin tosiaan tankin alla. Olisi mukava saada ne releet lampun kuoren sisään ja välttää ylimääräinen mutka tankin alle ja takaisin mutta voi olla, että tilaa ei ole tarpeeksi. Ehkäpä V11:sta tutut Boschin pikkureleet mahtuu.
Tällä hetkellä kaikki muut sähköt pelaa torvia lukuunottamatta joten taidan nauttia ajamisesta syssyn loppuun ja puran ja parantelen johdotusta talven yli. Siinä sivussa voi vaihtaa kardaanin murtonivelen, vaihteistosta 5:n rattaat ja nokkaketjukin on palvellut jo 100 000 kilometriä.....