Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Alfabrain - Elokuu 19, 2021, 19:47:24 ip
-
Hei vaan.
-
Morjes!
Onnittelut valinnastasi!
Kaasari vähän vuotaa, mutta se on menossa pesuun talvella.
Jos vuotaa ulospäin niin oman turvallisuutesi vuoksi älä käytä pyörää. Kohokammion toiminta on vuotavassa kaauttimessa puutteellista ja moottoriinkin menee silloin paljon enemmän bensiiniä kuin olisi tarve. Palovaarakin on olemassa.
Helpompi on purkaa ja katsoa miksi vuotaa. Onko vika neulaventtiilissä vai jossain tiivisteessä.
Miten tyhjennän vaihteistoöljyt?
Öljyproppu löytyy laatikon pohjasta pakoputken yhdysputken yläpuolelta ja jos ei sieltä niin vaihteiston takakannen alalaidasta, ehkä. Hanki valmiiksi sopivat alumiini-, kupari, tai usit tiivisteet kaikkiin kolmee proppuun. Täyttö tapahtuu niin että tyhjennysproppu suljetaan, oikealla sivulla olevat molemmat proput avataan.
Isommasta propusta laitetaan, esimerkiksi Motonetista saatavaa, V-Twin transmission oil-nimistä tököttiä. Sama käy perävaihteeseen.
Moottoriöljy voi olla näin ikääntyneessä vain mineraaliöljyä, esim. 20W50 Valvoline tai vastaava ja ekalla kerralla sekaan RVS tai X1-R ohjeistuksen mukaan. Pakkauksessa on ohjeet. RVS taitaa olla Motonetin myyntiartikkeli.
Itse kardaani voidellaan siten että takapyörä ja perävaihde irrotetaan niin kardaani tulee näkyviin. Myös kardaanitunneli on hyvä puhdistaa. Kardaaniakseli lienee tässä mallissa varsin irtonainen: kun sitä vetää taapäin niin se irtoaa ristinivelestä. Erityisesti kardaanin takapään holkkiin ja sen kuntoon kannattaa kiinnittää huomiota. Onko kulumia. Kardaanin nivelen irrotus tapahtuu irrottamalla takahaarukka. Siellä on myös tuplanivelen kannatinlaakeri. Nämä ovat niitä talviajan puhteita jotka eivät kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan vaan on omistajan vastuulla. Kuten myös takanavan sysäyksenvaimenitimen kitkalevyn, kumivaimentimen ja sen keskiön huolto.
Myös keula on hyvä huoltaa talven aikana.
"Moto Specialia" en tunne.
-
Ohjekirjaa on tyrkyllä täällä: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
-
Mulla rupes calin kaasari tulvimman yli,vikaa hain jonkun aikaa kaasari irti uus neulavent.+tiivisteet.Eikä auttanut irralisena kaasari piti pakalla vuoti! No ensin irroitin ryypyn luistimen ei apua ,sitten luisteimen pensaa tuli neulan reijästä viimeisenä pieni kohkamion huohotinletku irti vuoto lakkas puhalisin letkuun se oli tukossa ja huomasin että letkun pää oli sulanut tukkon pakoputkesta :o sennti pois letkusta ja ei vuoda.
-
Hain yhden prätkän talvisäilytyksestä.
Kaasutin vuoti, kun ajoin prätkän peräkärriin.
Kun ajoin prätkän pois peräkärristä, niin kaasari ei vuotanut.
Tärinä auttoi... ;D
Sen jälkeen sillä on vaan ajeltu.
-
Joo, kaasuttimen kohokammion huohotusletkuun oli pesiytynyt pieni hämähäkki. Oli varmaan kuollut bensiinikaasuihin ja kaasutin tulvi. Kesti jonkin aikaa että tajusin missä vika. Letkun avaus ja toiminta sen jälkeen normaalia.
-
Ei sinänsä mitään uutta. En halua syyllistää nykyistä omistajaa mutta varhaisemmillakin voi olla asiassa osansa. Ruuveja kun kiristetään, ei niinkään rannemomentilla vaan hauiksella niin näin voi käydä.
Avuksi ei ole kuin asianmukaisen kierreinsertin asentaminen että paikalleen saa alkuperäisen tyhjennystulpan tai sitten hankkia isommalla kierteellä olevan tyhjennystulpan ja sille tehty kierre vaihteiston kuoreen. Kohdassa on jonkun verran varaa isompaankin kierteeseen.
Kumpikin toimenpide onnistuu sen kummemmin purkamatta mikäli pakoputkien poikkiputki ei ole toimenpiteen tiellä.
Noin, sivumennen sanoen, tämän tyyppiset vauriot ovat kivasti työllistäneet ja vaurastuttaneen minuakin silloin kun vielä tein näitä hommia.
Siksi suosin alumiini tai, varsinkin, Usit tiivisteitä sillä ne eivät vaadi suurta kiristysmomettia. Kupariset ja alumiiniset tiivisteet pilaantuvat yhdestä kiristyksestä, Usit ei. Usit-tiivistettä ei saa kiertää ruuviin vaan painaa suoraan pohjaan asti. Usitteja saa sekä tuumaisina että millisinä. Yleinen tiiviste hydrauliikassa.
Tässä yksi esimerkki: https://www.kumijamatto.fi/usit-tiiviste-millinen.html
Tiivistettä löytyy liki joka koneliikkeestä. IKH, Motonet, Korja-Kumi, jne.
-
Kuka on vaihtanut ruiskupyörään kaasarit? Järki?
Ja toinen; mistä ruuvista öljyä on poistettu, jos laatikkoon pitää porata/kerteyttää reikä että saa 12mm kierteen? Eikös ne poistoproput ole jo muutenkin isompia? Muistanko vaan väärin..
-
tommottinen se kait on
-
Muistelin, että siellä on isompi kierre. En lähtenyt ruuvaamaan omasta auki :P
Mikäköhän ruiskulle on tullut, kun se on poistettu? Täällähän oli yksi about saman ikäinen Sport, jolle oli tehty sama operaatio.
-
Jos joutuu poraamaan sitä laatikon tyhjennys reikää isommaksi, niin kannattaa tehdä jonkinlainen poraustuki, minkä avulla saa porattua reiän kohtisuoraan. Jos reikä menee vinoksi, niin usittia ei saa kiristettyä pitäväksi.
Jouko
-
Voi tosiaan käydä noiden tulppien kanssa niin, että eivät korkkaa kiristettäessä, mutta kierre tulee mukana kun aukaisee.
Mikäköhän ruiskulle on tullut, kun se on poistettu? Täällähän oli yksi about saman ikäinen Sport, jolle oli tehty sama operaatio.
Jotkut ei vissiin vaan luottaneet noihin ruiskuihin aikoinaan, kun "ei ne koskaan pelaa".
-
Omissani on ainakin kierteelliset tulpat. Niistä voidaan säätöä varten mittailla lambda-arvoja. Ei kai nuo auki ulkomaailmaan sulla ole?
-
Kysymys on ilmeisesti väli- eli H-putkesta? Mielestäni tuossa pitäisi olla tulppa eli ruuvi täytteenä. Aikanaan kun asiasta kysyin niin reikään voidaan asentaa sondi joka mittaa pakokaasuseosta mutta ei ole lambda-anturin paikka. Ilmeisesti hiilidioksidimäärän mittaukseen.
-
Joo, oli ihan metrinen kierre, mutta en muista mikä. Mittauksesta on jo kymmenisen vuotta.