Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jarvien - Elokuu 17, 2021, 18:56:28 ip
-
Onko kellään tullut vastaavaa eteen? 48 000 ajetusta Calista (Special -99) ilmeisesti venttiilinnostin tai nokka-akseli sökönä. Oikean puolen venttiiileistä alkoi kuulua kova jousimainen ääni. Syyksi paljastui imupuolen työntötankon luiskahtaminen keinuvivun kupista ja naksahtaminen takaisin paikoilleen. Venttiilivälys oli imupuolella ainakin 2 mm. Säätöruuvi ja lukitusmutteri olivat tiukassa ja työntötanko kunnossa. Välykset säätämällä kone toimii hyvin. Imupuolella säätövara vaan melko lopussa. Öljypohjasta ei löytynyt mitään ylimääräistä. Mistäköhän moinen voi johtua ja uskaltaakohan pyörällä ajella? Jos remppa edessä, niin löytyisikö keneltäkään ylimääräisiä venttiilinnostimia ja tai peräti koko nokka-akselia, jos on ehtinyt jo kulua?
-
Jos hyvin alkuvaiheessa pääsee vikaan kiinni niin nokka-akseli voi olla ihan kunnossa mutta nostimen tasopinta on saanut kipeää. Sellaiseen remonttiin tarvitaan uusi nostin, sylinterin alapään tiiviste, kannentiiviste, öljypohjan tiiviste, öljynsuodatin ja ehkä venttiilikopan tiiviste. Öljynvaihto öljypohjan irroittaen että metallimuju tulee otettua pois vaikka suurin osa siitä on jo suodattimessa.
Kun sylinteri ja nostin on poissa niin samasta aukosta näkee nostimien pois noston jälkeen sekä imu- että pakoventiilin reiästä nokka akselin kunnon. Nokkien kunnon näkee myös alakautta tarkastuspeilin avulla kun öljypohja on irti.
Kun homma on tehty niin moottorille RVS-käsittely ja kovaa ajoa.
Kyseinen osanvaihto ei vie kauan aikaa jos on välineet ulottuvilla.
Nokka-akseli vaurioituu melko harvoin vaikka nostin olisikin jo "ruvella". Siksi tuo metallin lisäainekäsittely varoiksi. Moottori muuttuu muutenkin liukkaammaksi ja meluaa mekaanisesti vähemmän.
Mistä sitten johtuu venttiilinnostimen päätypinnän rikkoutuminen? Tyypillisesti liian pienestä venttiilivälyksestä. On ilmennyt että tarkka kaveri ei pidä siitä että venttiilikoneistosta kuuluu melua kuten naputusta. Sitten säädetään. Säätö menee liian pienelle ja kohta ihmetellään kun on kulumaa. Venttiilikoneisto osaa myös hämätä: keinuvipu saattaa joillakin kierrosluvuilla pitää kovaakin meteliä kun se liikkuu akselillaan sen suunntaisesti jousta vasten ja takaisin. Kyseinen ääni ei kokemukseni mukaan riko mitään vaikkakin käy korvaan.
Jarvien mainitsee että ajomäärä on vain 48000 km. Harvinaisen aikaisin on vikaa ilmennyt. Näitä tulee yleensä vasta toisellasataatuhannella mikäli tulee lainkaan. Toki vuosien mittaan on ollut nostinsarjoja joissa on ollut huonoja seassa. Asiaa on vain vaikea tutkia näin maallikkokyvyillä.
-
Moi. Kiitoksia Matti! Availlaan ja tutkitaan. Ei tuo kauaa ehtinyt naputella, joten toivotaan, että akseli kunnossa.
-
Nostimia ei kannata sekoittaa keskenään kuten ei myöskään työntötankoja. Tarkista työntötankojen suoruus pyörittämällä pöytää vasten.
Koska keinuvivutkin ovat irti niin niiden paininnokan pää, joka painaa venttiiliä, on hyvä tarkistaa. Jos siinä on kolo tai muuta epätasaisuutta niin sen voi hioa tasaiseksi ja alkuperäiseen muotoonsa kun laittaa tasoviilan päälle hienoa hiomanauhaa pätkän ja sillä yhdensuuntaisin ja muotoa myötäilevin liikkein tasotetaan nokan paininpää. Tämän jälkeen välysmitta antaa oikeita tuloksia. Välyksen voi säätää myös heittokellolla mitaten jos haluaa ehdotonta tarkkuuta.
Jos keinuvivun pää on vaurioitunut kunnolla niin ei juuri muu auta kuin uusi tilalle. Toki niitä on hitsattukin menestykselliseksi.
Venttiilin pää pitää olla tasainen. Venttiilin pitäisi pyöriä hitaasti moottorin käydessä. Sen näkee siitä että venttiilissä on joko tasainen pää (On pyörinyt.) tai siinä on viivamainen jälki tai syvennys jolloin venttiili ei ole pyörinyt. Silloin venttiilin pää joudutaan tasohiomaan koneellisesti eli venttiili pitää irrottaa kannesta toimenpiteen vuoksi. Pyörimätön venttiili ei pysy tiiviinä kovin pitkään.
Kun sylinterikansi on irti niin siitä voi, muunmuassa karstaisuuden tai sen puutteen vuoksi, päätellä onko seokset kohdallaan ja venttiileitä avaamalla katsoa millaiset ovat venttiililautasten tiivistepinnat. Jos on jotain ikävämpää niin sitä on todennäköisesti myös toisella puolen. Moottorin kun saa karstoittumaan rauhallisella ajolla. Joskus pitäisi päästää menemään pidempi tovi maksimikierroksilla.
On myös tapa saada karsta pois männintä, kansista ja venttiileistä kun tankkaa korkeaoktaanista bensiiniä kaksi kolmasosa tankkia ja loput RE85:sta eli etanolia. Tämä koskee vain ruiskutuspyöriä. Sitten ajetaan reippailla kierroksilla. Kuumenemista ei tarvitse pelätä: etanoli palaa kylmempänä kuin bensiini. Etanolissa on itsessään vettä ja etanolin palamistuotteena syntyy vettä myös niin se pesee karstaa pois.
-
Paljon kiitoksia hyvistä ohjeista! Ei muuta kun vikaa selvittelemään. Ilmoittelen löydöksistä.
-
Tällaista löytyi. Toinen nostintappi 3 mm lyhyempi ja kuppimaiseksi kulunut.
-
Molemmat vaihtoon.
Alkavaa pittingiä paremmassa ja pitkälle ehtinyt vaiva toisessa. Tirkistelepä ne nokat kertaalleen. Ovatko siistit? Moottorikoneistamo hioo ne uudelleen oikeaan muotoon jos on koveruutta tai keskellä nokkaa suurempi läpimitta. Samalla voivat myös nitrata akselin niin ei kulu hetikään.
Mites se toinen puoli? Jotain ongelmaa on ollut tässä pyörässä. Ei kulumia tapahdu näin nopeasti. Mutta jos nokka-akselin nokat ovat kunnossa molemmin puolin niin uudet nostimet ja hyvät öljyt matkaan niin matka jatkuu. Toki voi, jos epäilyttää, laittaa mukaan RVS-käsittelyn. Kun metallin lisäaine RVS, tai vastaava, on öljyn joukossa niin kovaa ajoa vain niin voiteluteho paranee kun rauta muuttuu liukkaammaksi.
Niistä ongelmista: liian pieni venttiilivälys aiheuttaa kulumia. Toinen, todennäköisempi, on huono/väärä öljylaatu. Tai sitten on tehtaalta lähtenyt huonoa tavaraa. Historia tietää että on niinkin käynyt mutta ei juuri pyöräsi valmistuksen aikoihin. Tekniikka on hyvin koeteltua yli 70 vuoden ajalta. Tämä kohde ei ole muuttunut sinä aikana. Pois lukien muut konekonversiot. Niissä on, muunmuassa, kaksikin nokka-akselia.
-
Moi. Jep, pitänee vaihtaa molemmat. Laitoin toisenkin tilaukseen. Mitenköhän tuo toinen puoli? Ainakin venttiilin välykset kohdillaan. Pitääköhän myös vaihtaa nostimet? Sitä ihmettelen, että miksi tuo kuluma ei näkynyt kesällä venttiilien säädössä 48000 km kohdalla? Alle 1000 km ajettu sen jälkeen. Aiempien omistajien öljynvaihdoista ei ole tietoa. Pyörällä oli ajettu 45000 kun ostin BikeWordistä. Kaupanteon yhteydessä vaihtoivat kaikki öljyt - tai ainakin sanoivat niin. Edellinen omistaja oli ajanut 18 vuodessa vain 3000 km. Eka omistaja kolmessa vuodessa 42000 km. Olisiko tuolla jotain vaikutusta kulumiseen? Öljyt voineet seistä melko pitkään. Olisiko antaa vinkkiä hyvästä koneistamosta?
-
Tämän näköinen on nokka-akseli. Pakopuolella ok muttta imupuolella tuntui ja näytti hieman karhelta. Pitääköhän koneistaa tai vaihtaa?
-
Pahalta näyttää. Alkuperäistä hiottua pintaa ei enää näy. Nokka-akseli vaihtoon. Käytettyjä mutta ehyitä kannattaa kysellä foorumin ostopalstalta.
-
Jep, harmillista. Ei ihan heti meinaa tuota akselia löytyä. Saksanmaalta saisi käytettyjä +/- 100 €. Kunto tosin kysymysmerkki.
Kannattanee samalla vaihtaa myös toisen puolen nostimet vai mitä? Venttiillit näytti olevan ihan ok. Vika voinee johtua siitä, että pyörä lähestulkoon seisonut viimeiset 20 vuotta.
-
Pidän päivänselvänä että toinekin puoli pitää katsastaa. Voi olla ihan kunnossakin. Tilanteen voi purkamatta katsoa alakautta peilin tai endoskoopin avulla purkamatta mitään muuta kuin keinuvipuakselit. Silloin saa nostimet irti nokka-akselista työntämällä pitkällä puikolla nostinta irti nokista.
On syytä miettiä miksi noin vähän ajetussa koneessa on käynyt noin. Ensiksi voi epäillä ilmoitettuja kilometrejä tai pitkäaikaista huoltamattomuutta tai väärin tehtyä huoltoa. Jos Guzzin kone ei kilise niin jotain on pielessä.
Ainakin Gruppon palstoilla menee aikaa kunnes joku asian äkkää. Kannattaa pyytää kuva akselista nähtäväksi. Lisäksi pitää määritellä minkä mallin nokka-akselista on kyse. Ettei tule jonkin sportin nokkia tai eri kuutiotilavuuksisen. Sopivat kyllä paikoilleen mutta käyminen voi olla ongelmallista. Itsellänikään ei ole tuohon malliin sopivaa nokka-akselia. Kaikki ovat kiinni toimivissa koneissa tai koneet ovat erilaisia.
-
Kysyppä olisko Makella Piikkiössä yhtään sopivaa nokkaa. http://www.proitalia.fi/
Joo ja kato myös toinen puoli.
-
Jep, kilsat selvitin, ovat oikein. Edellinen omistaja ei tosiaan ajanut pyörällä juuri lainkaan. Olisikohan öljynkierto ollut vajavaista käytön puutteen vuoksi? En tiedä oliko vaihatanut öljyjä lainkaan parinkymmenen vuoden aikana. Pitänee huomenna katsoa toinenkin puoli. Ei löytynyt Makelta nokkaa.
-
Uusi nokka-akseli maksaa Stein Dinsellä reilut 600 euroa.
TLM, joka on sekä edustaja että purkaamo, tarjoaa purkukoneen nokka-akselia noin satasella. Fiksu firma. Olen ostanut sieltä ihan kokonaisiakin moottoripyöriä eikä ole ollut valittamista.
Mutta uusiksi nostimiksi suosittelen uusia nostimia. Niiden kanssa pitää tehdä hillitty sisäänajo joten kannattanee käyttää RVS-lisäaineistusta tässä yhteydessä.
-
Jos nokka on tuossa kunnossa, niin joko ollut huono nokka-akseli, mistä on ko. nokan kohdalta pinta pettänyt.
Tai sitten moottorista löytyy muutakin tarkastamisen arvoista.
Jos olisi oma, niin vähintään kurkkaisin KK-laakerien kunnon.
-
Kun öljypohja on irti ei ole isokaan juttu katsoa kiertokankien laakerien kunto siinä samalla.
Jos konetta ei irrota rungosta on se hieman haastavampaa ja vaatii pyöränostimen että ergonomia kampikammion osien katsastukseen on edes jonkinlainen.
Työkaluja tarvitaan myös. Momenttiavain on välttämättömyys kootessa.
-
Paljonko ehdit pyörällä ajella ennen vian ilmenemistä ? Jos vika on ollut pyörässä jo sen ostaessasi ja pyörä on myyty sinulle kunnossaolevana normaalihintaan eikä poikkeuksellisen halvalla, on kaupan kohteessa jonkinmoinen virhe. Ei noilla kilometreillä voida olettaa ostajan varautuvan näin suureen remonttiin. Pitäisiköhän keskustella tilanteesta myös myyjäliikkeen kanssa.
-
Moi. Jep, otinkin jo yhteyttä Turun Bikeworldiin. Ostin pyörän sieltä viime kesäkuussa ja olen ajellut sillä vain noin 3000 km. Ihan täyden markkinahinnan maksoin. Eivät ole vielä vastanneet...
-
Moi. Jep, otinkin jo yhteyttä Turun Bikeworldiin. Ostin pyörän sieltä viime kesäkuussa ja olen ajellut sillä vain noin 3000 km. Ihan täyden markkinahinnan maksoin. Eivät ole vielä vastanneet...
Jos saa veikata, niin väännön jälkeen hinnanalennus joitakin satasia.
Koska pyörä on kuitenkin yli 20 vuotta vanha.
Tai sitten sanovat, että tuo pyörä tänne, he vaihtaa osat ja maksat 50%
Uusi nokka 600€, työtunti 100€/kpl... siitä kun ynnäilee, niin saat puoleen hintaan maksaa tonnin pari... ;D
Toki virhevastuu, jonka perusteella asiakas on vahvoilla, mutta kun se on suositus.
-
Toki virhevastuu, jonka perusteella asiakas on vahvoilla, mutta kun se on suositus.
Virhevastuu on laissa ja takuu on lisäkilke. Tosin asiakkaan pitää osoittaa, että virhe oli jo ostaessa...
-
Toki virhevastuu, jonka perusteella asiakas on vahvoilla, mutta kun se on suositus.
Virhevastuu on laissa ja takuu on lisäkilke. Tosin asiakkaan pitää osoittaa, että virhe oli jo ostaessa...
Tässä tapauksessa näyttö on aika vahva, että vika oli jo ostohetkellä.
-
Jep. Nyt on auki toinenkin puoli. Vasemmanpuolen nostimet ja nokka täysin kunnossa. Vasemmalla puolella myös poistoletku siisti, oikealla taas poistoletku täynnä vesiöljyemulsiota?
-
Vedensekaista öljyemulsiota syntyy keväisin ja syksyisin kun säät ovat viileät. Erityisesti syksyllä kun ilmassa on kosteutta runsaasti. Talviajosta puhumattakaan. Yksi syy on se että ilmastossamme Guzzin ajoviimajäädytteiset koneet käyvät alilämpöisinä vähäisellä kuormituksella. Öljyn lämpömittari on hyvä lämmön mitantaan. Olisi hyvä että öljyn lämpötila säännöllisesti nousisi yli 100 asteen että vesi yksinkertaisesti kiehuisi pois. Vesihöyry ja öljy sekoittuvat ja sitä kiisselimäistä möhnää voi olla venttiilikopat puolillaan. Silloin sitä on myös huohotusjärjestelmässä tukkimassa kanavia. Öljylaatu vaikuttaa emulsioherkkyyteen jonkin verran.
Huohotusjärjestemän tukkeutuminen voi aiheuttaa kampiakselin takatiivisteen pois pullahtamisen. Myös venttiilikopan tiiviste saattaa pullistua raostaan pois ja katketa. Tonti-rungossa möhnää voi kertyä myös rungon poikkiputken ja selkäputken sisään. Kun emulsio "kuivaa" seisonnan aikana se ei enää helposti sula vaan on kittimäisenä aineena letkuissa ja rungon sisällä. Tosin aivan kaikissa malleissa ei ole runkoon integroitua huohotusta vaan erillinen järjestelmä koteloineen ja venttiileineen.
-
Nokka irti! Ei näy kulumaa kuin tuossa yhdessä kohtaa. Muut nostimetkin suht ok. Mitäköhän vielä kannataisi tsekata kun kone auki?
-
Nimimerkki Jarvien ei ole ensimmäinen jolle on 2000 Calin kanssa käynyt juuri noin.
Ainakin ketjussa https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4232.0 käsitellään täysin vastaavaa ongelmaa.
Kuvan perusteella näyttää siltä että minusta, tai hyllyssäni olevasta ylimääräisestä nokka-akselista saattaa olla apua.
-
Kiitoksia Jussi! Olisiko kellään vinkkiä miten irroittaa tuo öljypumppu tarkastusta varten. Pultit on irti mutta ei hievahdakkaan.
-
Muistaakseni pumpun kansi on parilla ohjuritapilla keskitetty oikeaan asentoonsa.
Mitään kiilaa ei kannata pumpun ja lohkon väliin tarjota. Kyllä se siitä houkuttelemalla lähtee.
Eräässä pyörässäni oli metallipurua päässyt kulkeutumaan öljyn joukossa. (Varhainen malli jossa ei ole varsinaista öljynsuodatinta.) Silloin jouduin hiomaan lohkosta tasaiseksi juoksupyörien kuluttamat jäljet, lyhentämään hieman pumpun runkoa ja tasaamalla juoksupyörät samanpituisiksi. Siis hiontaa tasoa vasten. Korjaamokirjassa on mainittu välystiedot. Mittaukset tapahtuvat tasoa vasten välysmitalla mitaten.
Siitä irrottamisesta: Muovivasaralla kevyesti sivusuuntaan napauttelemalla. Toki akselin päässä olevasta ketjupyörästä voi myös koittaa vetää mutta tasaisesti ettei akseli vaurioidu. Akselilla on neulalaakeri joka kannattaa vaihtaa.
-
Mitään kiilaa ei kannata pumpun ja lohkon väliin tarjota. Kyllä se siitä houkuttelemalla lähtee.
...
Siitä irrottamisesta: Muovivasaralla kevyesti sivusuuntaan napauttelemalla. Toki akselin päässä olevasta ketjupyörästä voi myös koittaa vetää mutta tasaisesti ettei akseli vaurioidu. Akselilla on neulalaakeri joka kannattaa vaihtaa.
Saattaa olla tiukassakin. Ref https://1.bp.blogspot.com/-l_zyfnVEXWs/UeARqPKZsfI/AAAAAAAAAOk/oXt2N56rcEk/s1600/935996_10151652259622722_634652582_n.jpg
-
Lähtihän se pumppu irti "pikkasen" suostuttelemalla. Muovivasaralla naputtelun jälkeen teippasin papukaijapihtien leuat pehmeiksi ja sillä hissukseen muljuttelin akselin rungosta ulospäin vetämällä. Ihan hyvältä näytti itse pumppu. Pikkasen oli hionut lohkon pintaa mutta ei paljoa. Neulalaakereita kaksi peräkäin ja kunnossa näyttivät olevan. Kaipa tuon voi takaisin tuollaisenaan laittaa? Ehkäpä nuo laakerit vaihdan ihan varmuuden vuoksi.
-
Tässä muutama kuva koneen sisältä. Näkyykö mielestänne mitään huomionarvoista? Kohta olisi kaikki varaosatkin hankittu ja pääsisi kasailemaan. Kiitoksia Jussi nokka-akselista. Selvittelen sopivuuden huomenissa.
-
Viimeisessä kuvassa ilmeisesti nokka-akselin takatulppa ja valon ja varjojen leikkiä.
Miten tulppa näyttää ihan irtonaiselta kun sen reunat ovat noin rosoiset?
-
Moi, Juu, sitä minäkin katselin. Ihan kuin reuna olisi hajalla. Mitenköhän se on tuolleen voinut mennä?
-
Tuo tulppa on kuin alumiininen pakkasroppu. Ennen asennusta kuppimainen levy, se on mankeloitu omaan syvennykseensä lohkon ulkopuolelle ja
on halkaisijaltaan nokka-akselin laakeriporausta selvästi suurempi.
Onkohan mankeloidessa tullut laakeriporauksen reunankohdalle murtuman alkua?
Jos kytkinkopasta ei vuoda öljyä ja tulppa tuntuu olevan kiinni voi käyttöä jatkaa tuollaisenaankin.
-
Kaipailisin vinkkejä mitä kannattaisi tarkastaa ennen kuin kasailen Calin sylinterit ja nokan. Öljykanavat varmaan kannattaisi katsoa. Löytyisikö tuohon ohjeita. Mitäpä muuta? Öljypumpun, nokkaketjun, venttiilin ja männänrenkaat jo tutkin.
-
Kampiakselissahan on se öljytasku/keskipakosuodatin kiertokangen kaulassa. Se ajankanssa täyttyy ja jos nyt on päässyt jotain suodattimen ohi, se
on voinut jäädä sinne kammenkaulaan.
Vähän työläs siivottava on, jotkut ovat saaneet se putsattua ilman kampiakselin irrotustakin kuulemma.
-
Sain paremman kuvan tuosta lohkon takaosasta... Näyttää kun vasen yläkulma olisi murtunut. Voiko olla? Pitääköhän irroitettaa moottori kokonaan, jotta asia selviää.
-
Sain paremman kuvan tuosta lohkon takaosasta... Näyttää kun vasen yläkulma olisi murtunut. Voiko olla? Pitääköhän irroitettaa moottori kokonaan, jotta asia selviää.
Ehdottomasti! Tuossa on jotain pahasti pielessä.
-
Liekö öljynpaine poistunut tuosta?
Mikäli on näin niin yläkertaan ei ole tullut kuin roiskevoitelua.
-
Jep, siltä näyttää. Ilmeisesti uutta lohkoa metsästämään siis. Mistäköhän tuommoinen on voinut aiheutua ja kuinka nopeasti mielestänne moinen vaiva voi kehittyä? Ostin pyörän viime vuoden kesäkuussa ja olen ajanut sillä vasta 3000 km. Myyjäliike vaihtoi öljyt kaupanteon yhteydessä. Luulisi että olisivat silloin jotain huomanneet? Ajossa en ole itse eikä huoltonmiehenikään huomanneet mitään outoa ennen venttiilivikaa.
-
Reiältä/murtumaltahan se näytää mutta mihin se menee? Nähdäkseni vaihtoehdot olisivat kytkinkoppaan tai ulkoilmaan.
Jostain pitäisi vuotaa rankasti öljyä.
Eihan vaan liity siihen kun noilla main on ennen ollut virranjakaja?
-
Jos kuvassa näkyvää, yläoikealla olevaa varjoa tarkoitetaan, niin se on juurikin jakajanreikä. Ainakin aika lailla juuri sillä kohtaa.
-
Kun kuvaa tietsikalla suurentaa, pimeydessä näkyy joku peräseinä. Koeta saada valo menemää sinne pimeyteen saakka niin voitaisiin yrittää
arvata näkyykö siellä edelleen kampikammiota? Vai pilkistääkö sieltä vauhtipyörän selkäpuoli?
Olisin kyllä aika varma että, kyseessä on juurkin entisen virranjakajan jalan paikka. Valokuva vain nyt taas valehtelee...
-
Ja sen reikää ainakin itse pidän ihan asiaan kuuluvana. Se vaan näyttää sisäpuolelta aika hurjalta. Avaa sen peitelevyn ja kurkistelee siitä. Luulisi sieltä valoa osoittamalla saavan paremman kuvan lohkon sisältä.
-
Moi. Juu taitaa tuo aukko kuulua asiaan. Lainasin tarkastuskameran ja kurkistin sisälle. Reikä johtaa ilmeisesti juurikin siihen aukkoon, joka on peitetty levyllä. Auki en luukkua ulkopuolelta saanut - pultit täysin jumissa, hajoavat ennenkuin aukeavat - mutta sisäpuolelta sain kuvan. Avasin myös luukun vieressä olleen paksun rungolta tulevan huohotusputken, sekin aivan täynnä kylmälimaa ja venttiili aika tukkeutuneen näköinen. Varmaan kannattaisi vaihtaa? Kannattaako myös tuo runko puhaltaa paineilmalla tyhjäksi cappucino-majoneesi-möhnästä?
-
Avasin myös luukun vieressä olleen paksun rungolta tulevan huohotusputken, sekin aivan täynnä kylmälimaa ja venttiili aika tukkeutuneen näköinen. Varmaan kannattaisi vaihtaa? Kannattaako myös tuo runko puhaltaa paineilmalla tyhjäksi cappucino-majoneesi-möhnästä?
Perehdyin tähän asiaan ensimmäisenä talvena kun Guzzin olin ostanut. Itselläni tuo kuulaventtiili oli aivan umpeenruostuneen näköinen ja olin suunnilleen tilaamassa uutta, mutta Motomatti ehti onneksi puuttua asiaan ja liotteli sitä jarrunesteessä. Siitä tuli ihan puhdas sillä keinoin. Letkuihin puhaltelusta tuskin on mitään haittaa ainakaan.
-
Vielä noita nokkavaurion syitä mietin... Voiko nokan ja nostimen kulumiseen vaikuttaa aiemmin käytetyn öljyn viskositeetti. Edellisessä öljynvaihdossa (43000 km) laitettu koneeseen 10W40:stä, joka melko laihaa. Edellisestä vaihdosta meni noin vuosi ja 3-4000 km nokan vaurioitumiseen. Edelliset kesäthän olivat melko kuumia ja tuli ajettua melko reippaasti. Specialin omistajan käsikirjassahan lukee että öljyn pitäisi olla SR 20W50:stä, mutta huoltomokäsikirjassa mainitaan kaikki öljyt 10W30:tä ylöspäin. Öljyt muuten vaihdettu ennen viime kesää vuonna 2006 kun ajettu 40542 km ja silloin laitettu 10W60:stä Motorexiä.
-
En ole havainnut merkittävää korrelaatiota kulumisen ja öljyn viskositeetin osalta.
Pikemminkin päätyisin sellaiseen tulokseen että nostimien laatu on vaihdellut. Olen itsekin joutunut vaihtamaan nostimen suht lyhyen ajomatkan jälkeen. Sen jälkeen se onkin kestänyt.
Olen ollut myös mp-asentajana työsuhteessa ja siellä tehnyt havaintoja eri merkkisten, lähinnä japanialaisten, pyörien venttiilinostimien kestävyydestä. Yllättävän lyhyelläkin ajomatkalla voi nostin tärvääntyä. Hommat tehtiin hyshys-takuukorjauksina vielä vuosienkin perästä. Myös takaisinkutsuja oli aiheen tiimoilta.
Nostimen teräslaatu on karkenevaa joten itse prosessissa voi olla vaihtelua tai materiaalissa poikkeuksia. Lisäksi ovat ympäristötekijät eli käyttötapa, huollontarpeen laiminlyönnit sekä käyttöolosuhteet.
-
Onko kellään tullut vastaavaa eteen? 48 000 ajetusta Calista (Special -99) ilmeisesti venttiilinnostin tai nokka-akseli sökönä.
Mistäpä sen enää tietää, mutta ikää on yli 20 v. ja ajettu noin vähän => onko viitsitty öljyjä vaihtaa joka vuosi tai edes joka toinen vuosi, kun "eihän niillä ole paljon ajettu". Öljyn sekaan on pitkissä seisonnoissa voinut kertyä paljonkin vettä, eikä ole voitelu ollut ihan parasta laatua.