Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Monti - Elokuu 15, 2021, 13:51:14 ip
-
Moi kaikille. Alta viikon vanhan Nevada 750 2001 omistaja esittäytyy ja varoittaa että kysymyksiä saattaa sadella. Prätkä viimeksi 1985 ja nyt ajellu kymmenisen vuotta Vespa PX200 1983. Joten olen ihan uusaloittelija ja täystoope ton kanssa kun aiemmat on olleet pienempiä japseja.
Olin jo epätoivoinen ykkösvaihteen kenkkuilun kanssa mutta sivuja selailtuani olen hieman toiveikas. Ymmärsin että säädöt ja öljyt lisäaineineen saattaa olla pelastus. Olen yrittänyt katsella miten vivut ja vaijerit kulkee ja mikä on missäkin mutta taidan suosiolla näin aluksi teettää työn jollain että en pahenna tilannetta varsinkin kun en omista tallia. Keravalla olisi Karvinen mutta minä ja pyörä Helsingissä joten siinä on hieman käytännön haastetta. Jos Helsingistä löytyis joku joka tuntee vipujen salaisuudet niin otan kiitollisena kaikki neuvot ja ohjaukset vastaan. Täyshuolto pitää tietenkin teettää heti kun saan oston jälkeisen budjettivajeen tasapainoon.
Ostoslistalla on ainakin isot peilit kun yksisilmäisenä tarvitsen laajemman näkyvyyden. Renkaat uusittava ehdottomasti kun parasta ennen päivä on mennyt komeesti umpeen. Jos näistä on jotain vinkkiä niin kiitos.
Muuten pyörä tuntuu nastalta ja on kivannäköinen. Vääntö riittää komeesti kaksi päällä ja sopii maltilliseen ajotapaani. Köröttelen mielummin pikkuteitä kuten Vespallakin. En siis lujaa mutta saan vähän laajemman reviirin kun Vespan täristely pidemmällä matkalla rupes käymään liikaa vanhaan kehoon.
Mitähän vielä osais sanoa tai kysyä näin esittelytervehdykseksi. Niin toi mallinumero on "NEVADA 750-LF/743". En ole löytänyt tietoa mitä toi LF meinaa mutta eikös 2001 malli jossa punamusta tankki (ja laukut/tuulilasi ilmeisesti uudesta) ole sama kuin Club?
t. Monti
-
Satuin näköjään vastaamaan heti tuoreeltaan. Menestystä hankintasi parissa!
Koska vaikutat aiheesta kiinnostuneelta niin joitakin asioita voin valoittaa vaikka en olekaan pikkulohkoguzzien paras tuntija.
Vaihdepolkimen liikeradan rajoittuneisuus voi olla syynä vaihteiden huonoon kytkeytymiseen. Siihen usein liittyy myös vaihteiston ulkoisten osien välykset ja säädöt niin että liikerata ei riitäkään saattamaan vaihdetta perille. Myös kytkinkahvan ja kytkinvaijerin säätöihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kahvassa voi olla liian suuri alkuliike joka on poissa siitä liikeradasta joka saa kytkimen avautumaan kokonaan kahvasta vedettäessä. Kahvaa ja siten vaijeriin ja vaihteiston takana olevan kytkinvivun, minne vaijeri menee, välykset pitää olla mutta ne voi minimoida niin että liki kytkinkahvan koko liikerata saadaan käyttöön. Mutta jos välykset ovat liian pienet tai kytkinvaijeri toimii huonosti niin kytkimen painelaakeri rasittuu ja kuluu nopeasti. Välystä siis pitää olla mutta vähän. Saitko pyörän mukana omistaja käskirjan? Jos et niin tässä nettiosoite jos voi hankkia mallikohtaista lisätietoa. https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Vanhat renkaat voivat olla riski etenkin sateella mutta ainakin itse ajan vanhemmatkin renkaat loppuun mutta ajaessa pitää muistaa vanhojen renkaiden puutteet.
Köröttelystä: käytä ajaessasi yli 3000 kierroksen pyörimisnopeutta. Pikkulohko tykkää kierroksista ja jos ajaakin "paukuttamalla" niin voimansiirto siinä vain kärsii.
Mallimerkinnästä minulla sen enempää ole sanottavaa. Rakenteet ovat kuitenkin saman ikäluokan mallien kanssa yllättävän yhteensopivia. Mallimerkintöjä tulee ja menee mutta tekniikka on suurelta osin samaa. Isompi hyppäys tuli kuin pikkulohkoihinkin tuli digitaaliset moottorinohjaukset. Omassa pyörässäsi lienee vielä kaasuttimet? Sytytys sen sijaan taitaa olla digitaalinen ja sen alipaineletku saattaa olla murtunut niin boksi ei tiedä siirtää sytytysennakkoa imupaineen mukaan. Kannattaa tarkistaa.
-
Kiitos vastauksesta MotoMatti. Toi 3000rpm selvensi. Pienillä vaihteilla on sitten ajettava.
-
Tervetuloa palstalle ja iloiseen joukkoon! :)
Ostin Nevadan 2011 aivan tehtaan pakasta. Koska v-11 tehdas täytti 90 v tuli mallinimeksi Nevada Anniversario ja jostain sitten tälle pyörälle, joka taitaa olla ainoa Suomessa, tuli kutsumanimeksi Anni.
Tein Nevadasta Wikipedia-artilkkelin ja parantelin muitakin asiaan liittyviä artikkeleita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada
Tarkoitus oli oppia Annilla ajamaan, opettelen yhä. Enemmän olen oppinut huoltohommia, jotka teen kyllä ihan rivarin pihassa. Renkaat vaihdatan korjaamolla ja muuta korjaamoa vaativaa ei ole tullut. Vähitellen olen oppinut kaikki rutiinihuollot. Siinä on se hyvä puoli, että oppii tuntemaan ajopelin rakenteen perusteellisesti. Moottoripyörä on tarkkuusinstrumentti ja minusta se kunnossapito on verrattavissa laskuvarjon pakkaamiseen. Parasta tehdä itse, jotta tietää miten asiat ovat.
Ainoa "oikea" vika yli 60 000 km:n aikana on ollut laturin jänniteregulaattori. Ja sekin on merkkiä Ducati. ;D
Vaihteiden toiminta muuttuu napakaksi kun huoltaa vaihteensiirtovivuston. Siinä on vaihdelaatikon takana, pyörän kuraisimmassa paikassa, säädettävä siirtotanko, jossa on päissä pallonivelet. Alkupeäiset ovat kuppimalliset kulmanivelet. Ne ovat kevytmetallia ja kuluvat väljiksi. Ne on helppo uusia ja maksavat muutaman euron. Lopputulos on parannus, mutta selvästi paras tulee Uniball merkkisillä pallonivelillä. Ne ovat hukan kalliimmat, mutta välykset häviävät ja toiminta tulee niin napakaksi, että harmittaa kun en heti keksinyt. Niissä on M6 kierre ja toinen on vasenkätinen.
https://www.laakerinetti.com/aslm06-kulmapallonivel-sinkitty-teras-varmistinlangalla-kierre-vasen-p-8240.html
https://www.laakerinetti.com/sil06c-nivelpaa-kapea-sisakierre-vasen-terassintteripronssiptfe-huoltova-p-14675.html
Kytkimen säätö, tai pikemminkin sen vaijerin säätö on vaihteiden toiminnalle avainkysymys, kuten Matti jo kertoikin. En ole varma, mutta olen anatnut itselleni kertoa, että kytkinvevyt paksuuntuvat lämmetessään ja kytkinvaijeri pitenee lämmetessään. Näistä seuraa, että säätöasetus ei riitä kaikissa lämpötiloissa. Kykinkammessa on siksi sormipyörä, josta saa pikassädön tehdyksi vaikka linja-autolevennyksellä kun huomaa vaihteen takertelua. Kun suojuskumin vielä votelee sillä teflonöljyllä, jolla auton ovien kumitiivisteitä voidellaan, niin tehtävä helpottuu. Pari kertaa kesässä sitä joutuu ruuvaamaan. On tärkeää huolehtia, että vaijerissa on löysää, eikä kytkinkara jää "kantamaan". Se löysä näkyy kammnen tyvessä, siinä missä vaijeri kiinnittyy kampeen, parin millin rakona kiinteän ja liikkuvan osan välissä.
Vaihteistoöljyllä on vain vaähän merkitystä vaihteiden toiminnalle, enemmän suorahampaisen ulinalle. Paljon on kehuttu niitä punaisia öljyjä, mutta siitä en osaa sanoa kokemuksia, vielä.
Käyttäjän käsikirjan huolto-ohjelma ei neuvo kaikkia kohteita. Jos viet pyörän pajalle huoltoon niin pyydä rasvaamaan pääohjauslaakerit ja kardaaniakselin boorit. Kumpikin homma on helpoin juuri renkaanvaihdon yhteydessä kun silloin on pyörät irrallaan.
Aina pesun yhteydessä: tunnustele sormin kaikki kumiletkut. Jos ovat kovettuneet niin vaihda. Pahin on starttimoottorin takana piilossa oleva kampikammion huohotin, jossa turskaa kuuma öljy. Se kovettuu helposti ja murtuu ja siitä tulee paljon öljyä takarenkaalle. Nevadan kaikkien letkujen vaihtoväli on 4-vuotta. Jos käytät öljyä kestävää letkua niin vaihtoväli ainakin tuplaantuu.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoaineletkut/polttoaineletku-2000042688
Parhaan avun kaikkiin kysymyksiini, tyhmiinkin, olen saanut juuri tältä palstalta. :)
-
Oolrait. Tänks Hajakenttä. Tulikin niin paljon asiaa että pitää tehdä muistio. Näemmä on joka tapauksessa parasta että liityn entiseen MP kerhooni verestelemään muistoja ja saan puitteet ropaamiseen.
-
MP-kerho mainittu.
Se onkin usein kokonaisedullisin vaihtoehto jos haluaa ja kykenee, ainakin pikkuhuollot, tekemään siellä. Useimmiten yhden huollon työkustannukset kattavat kerhon vuotuisen jäsenmaksun. Usein työkaluvalikoima on kerhoilla karttunut ajan saatossa aika laajaksi. Suosittelen hankkimaan pienoisnostimen vaikka kerholla olisikin nostosilta koko pyörän nostamiseen.https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/korjaamovarusteet/mp-nostimet/mininostin-2000040771
Keskituki osittain korvaa nostimen mutta ei aina ole se tukevin esimerkiksi jos tarvitsee irrottaa etupyörä.
Tai vastaavan esim. Motonetistä. Sillä sujuu tukevasti vaikka lattiallakin suoritettu öljynvaihtohuolto. Pitää vain katsoa ensin missä kohtaa on öljynsuodattimen kansi öljypohjassa että mahtuu sen avaamaan. Kansi asettuu kaikkiin asentoihin mutta vain yhdessä asennossa se ei kiinnitysruuvia sulkiessa hajoa.
Peräöjyä vaihtaessa uutta öljyä sisään laittaessa pitää olla takahaarukka vaakasuunnassa. Muutoin jää öljypinta liian alas. Perävaihteen päällä on huohotusventtiili. Se päästää painetta ulos mutta ei sisään. Usein sekin on likaantunut ja tukkeutunut eli paine ei pääse pois perästä ja tiivisteet eivät asiasta pidä. Eli osa kouraan ja puhdistamalla sen huollon yhteydessä välttyy äkilliseltä peräöljyn ulossyöksyltä takarenkaalle juuri silloin kun on paras vauhti päällä.
Hajakentällä hyviä huomioita joita kannattaa seurata. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla ja moottoripyörää ei pestä painepesurilla.
Sähköpuolelta sellainen vihje että rungon ja keulan alakolmion välille on hyvä laittaa taipuisa sähköjohto mikäli siellä ei vielä ole. Se tasaa keulan ja rungon välistä potentiaalieroa. Lisäksi kuminen eturengas pyöriessään lokasuojan sisällä tuottaa "kissananhkasähköä" jopa tuhansia voltteja joten sekin purkautuu sitä kautta ja ohjauslaakerit eivät kuormitu sähköisesti. Siellä sähkö aiheuttaa syöpymiä.
Yksi tärkeähkö toimenpide, kun on kaasaripelistä kysymys, on kaasutinten synkronointi. Siihen voi tehdä mittarit itsekin läpinäkyvästä letkusta tallin/kerhon seinälle. Täytteeksi vaikka punaiseksi värjättyä etanolia. Tässä keskustelua aiheesta: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5639.15
Yksi letku riittää kaksisylinteriselle. Päihin mig-suuttimet.
Jos pyörässä on lämmityskäytön jälkeenkin nykimistä tai muuta vastusta menon suhteen saattaa olla tarpeen vaihtaa pääsuuttimia hieman isommiksi. Suuttimia on DellOrtoihin saatavilla yleisesti. Tässä Stormin valikoimia: https://www.storm-motor.fi/haku/?q=DellOrto+suuttimet
Syy saattaa olla siinä että pyörän valmistusajankohdan aikoihin bensiini oli eri kamaa kuin nykyisin. Nykyään on enemmän "petäjäistä" joukossa. Nykypyöriin asialla ei ole mitään vaikutusta ajoon sillä lambda-takaisinkytkentä hoitaa homman polttoainelaadusta riippumatta.
-
Jos pyörässä on lämmityskäytön jälkeenkin nykimistä tai muuta vastusta menon suhteen saattaa olla tarpeen vaihtaa pääsuuttimia hieman isommiksi. Suuttimia on DellOrtoihin saatavilla yleisesti. Tässä Stormin valikoimia: https://www.storm-motor.fi/haku/?q=DellOrto+suuttimet
Syy saattaa olla siinä että pyörän valmistusajankohdan aikoihin bensiini oli eri kamaa kuin nykyisin. Nykyään on enemmän "petäjäistä" joukossa. Nykypyöriin asialla ei ole mitään vaikutusta ajoon sillä lambda-takaisinkytkentä hoitaa homman polttoainelaadusta riippumatta.
Aikalaiset pakokaasupäästöt aiheitti sen, että varsinkin joutokäyntialue oli todella laihalla.
Jos kaasareita ropaa, niin pykälää isomman pääsuuttimen vaihdon yhteydessä kannattaa ehdottomasti vaihtaa tyhjäkäyntisuutin pykälää isommaksi.
Käynnistyminen helpottuu ja alakierrosten käynti paranee.
Muutenkin pikku suutinjumpalla saadaan moottori toimimaan niin kuin se oli ajateltu toimivan, mutta kun sitä piti päästörajojen takia kurittaa.
Mie oon kaikkiin kaasaripyöriin vaihtanut suuttimia isommaksi ja yhdenkään käynti ei ole ainakaan huonontunut.
-
Nyt täytyy edetä järjestyksessä ja eka koittaa kai niitä palloniveliä kiristää jos se auttais edes väliaikasesti. Pitäiskö pyörä olla korokkeella tai on mulla tollanen nostin. Mistä kohtaa uskaltaa nostaa ja mitä työkaluja tarviin?
Tai siis samantien uusia ne ja paremmilla jotka on nämä?
https://www.laakerinetti.com/sil06c-nivelpaa-kapea-sisakierre-vasen-terassintteripronssiptfe-huoltova-p-14675.html
https://www.laakerinetti.com/aslm06-kulmapallonivel-sinkitty-teras-varmistinlangalla-kierre-vasen-p-8240.html
Montako siis pitää hommata molempia?
Tullu niin paljon nyt asiaa että on pää ihan pyörällä. Tänks valtavasti.
-
Ko. palloniveliä ei pysty kiristämään.
Stein-Dinse on nettikauppa Moto Guzzille.
Sieltä löytyy hyvät räjäytyskuvat ja varaosanumerot.
https://www.stein-dinse.biz/ (https://www.stein-dinse.biz/)
-
Breezen laittamassa kuvassa numero 9/kolme niveltä ja tarvittaessa haarukkanivel nro 11 ovat korvattavissa juurikin noilla huoltovapailla pallolaakerinivelillä. Nuo ovat kokolailla samoja joita käytetään myös ilmailussa. Paitsi että ilmailunivelet ovat käyneet pitkän hyväksymisprotokollan läpi ja ovat siksi kalliita mutta nämä siviiliversiot ovat kohtuuhintaisia. Kunhan huomioi kulloisenkin kierteen kätisyyden.
Myös välivivun, osa 12, laakeri kuluu ja myös se akseli. Siihen voi tietysti laittaa uuden laakeriholkin jos on välystä. Sillä on kuitenkin taipumusta kerätä likaa niin muutaman vuoden välein kun puhdistaa ja voitelee akseloinnin niin taas menneään pitkään vain hitaasti kasvavin välyksin.
Nyt täytyy edetä järjestyksessä ja eka koittaa kai niitä palloniveliä kiristää jos se auttais edes väliaikasesti. Pitäiskö pyörä olla korokkeella tai on mulla tollanen nostin. Mistä kohtaa uskaltaa nostaa ja mitä työkaluja tarviin?
Pyörää voi nostaa rungosta, öljypohjan alta ja tietenkin parasta olisi jos on myös koroke tai pyöränostin niin ei tarvitse olla makuulla repateeratessa.
Työkalut huoltoasoissa ovat suurin osa ihan vakiokamaa: taltta- ja ristipääruuvarisetti, hylsysarja, kuusiokolavainsarja, kiintolenkkiavaimia setti mutta en muista oliko jo tuossa mallissa torx-kantoja. Kannattaa hieman vilkuilla vaikka työntömitan kanssa mitä kaikkia kokoja pyörästä löytyy. Isoimmat mutterit taitavat olla takahaarukan akselitappien päissä. Mitään huippukalliita avaimia ei tarvita tai ainkaan en ole tarvinnut. Ihan olen tuosta alle puolen kilsan päästä Biltemasta hakenut tarvittavat välineet. Kuten tänään polkupyörääni uudet ketjut ja ketjunkatkaisimen. Taas on kevyt polkea.
-
Nevadassa - tai yleensäkin MG:ssa - ei juurikaan ole sellaisia asioita, joita ei ihan tavallisella järjellä voisi ymmärtää tai osata. Kunhan harkiten ja huolellisesti tekee. Ja se erehtyminen vain kasvattaa kokemusta ja tietämystä. Sen huomasin joskus, että alumiinitahnaa kannattaa pikkasen lisätä eri kierteisiin. Näin seuraava avaaminen on helpompaa. Ja mutterien vaihtaminen nylock-mallisiin (soveltuviin paikkoihin) tuo lisävarmuutta kiristyksiin.
Minäkin "opettelin" MG:n tekniikkaa Nevada -99:llä. No, en ihan kaikkea osaa vieläkään... ;D
Näppärä mieshän räpsäyttelee valokuvat purkuvaiheen aikana, jotta on sitten kasatessa tukea työhön.
-
Mites toi pallonivelien vaihto käytännössä tapahtuu. Yksi kerrallaan vai pitääko se vivusto purkaa?
Aikani katseltua niin ei kai toi sen kummosempaa ole kuin minkä tahansa korjailu ja olenhan mä Vespaa ropannu joka kesä jostain.
Nyt ehkä se missä sen tekee mietityttää enemmän.
-
Kovin kummoisia työkaluja ei nivelten vaihto vaadi. Kiintoavaimia 10 mm ja hieman pienempiä. Muistaakseni. Riittää kun vanhat nivelet ruuvaa irti ja uudet samalla mitoituksella paikoilleen niin homma tulee kuntoon jos muita vaivoja ei ilmene.
Toki pitää ensin olla varma onko vanhoissa välyksiä niin paljon että se haittaisi vaihtamista. Noissa pallonivelissä on ominaisvälyksiä jo uutena. Että sikäli uusien samanlaisten laitto ei ehkä paljon paranna. Toisaalta ei montaa euroa maksakaan. Omana työnä.
-
Vaihteiden toiminta muuttuu napakaksi kun huoltaa vaihteensiirtovivuston. Siinä on vaihdelaatikon takana, pyörän kuraisimmassa paikassa, säädettävä siirtotanko, jossa on päissä pallonivelet. Alkupeäiset ovat kuppimalliset kulmanivelet. Ne ovat kevytmetallia ja kuluvat väljiksi. Ne on helppo uusia ja maksavat muutaman euron. Lopputulos on parannus, mutta selvästi paras tulee Uniball merkkisillä pallonivelillä. Ne ovat hukan kalliimmat, mutta välykset häviävät ja toiminta tulee niin napakaksi, että harmittaa kun en heti keksinyt. Niissä on M6 kierre ja toinen on vasenkätinen.
https://www.laakerinetti.com/aslm06-kulmapallonivel-sinkitty-teras-varmistinlangalla-kierre-vasen-p-8240.html
https://www.laakerinetti.com/sil06c-nivelpaa-kapea-sisakierre-vasen-terassintteripronssiptfe-huoltova-p-14675.html
Siis jompi kumpi (3kpl) ja kalliimpi on luonnollisesti parempi? Pakko varmistella. edit tai siis 4kpl jos osa 11 kanssa korvautuu,
-
Uniball on kalliihko mutta liki samalaisia, mistä lie Kiinasta, ovat nekin toimineet varsin hyvin ja hinta edullisempi. Silloin puhutaan Uniball-tyyppisistä nivelistä.
Kyllä, kolme palloniveltä ja yksi haarukkanivel on korvattavissa. Purkaessa huomaa montako kierteeltään "erikätistä" niveltä tarvitaan. Lisäksi yksi ruuvi, jos korvaa haarukkanivelenkin "uniballilla", sen kiinnitykseen koska haarukkanivelessä on vain tappi akselina. Mutteriksi käy joko tuplamutteri tai siistimmin Nyloc-mutteri. Tavanomaista markettikamaa.
Sellainen asia on huomioitava asenneuksessa että pelkän kierteen varaan ei voi nivelen kiinnitystä jättää. Kierteen välys kasvaa käytössä ja lopulta kierre on rikki. Siksi tarvitaan lukitusmutteri nivelen sisäkierteen jatkoski. Tavallinen mutteri käy vaikka itse laittaisin rosterimutterin. Vasenkätiset kierteet voi ruuvata ensin pohjaan jolloin välystä ei jää ja oikeakätiseen kierteeseen se lukitusmutteri. Koska kysessää on M6-kierteiset osat niin niitä kiristäessä pitää olla malttia ettei mene kierteet sököiksi.
-
Eikö kuvasta pysty päättelemään montako ja kumpaa mallia tarvii että voi tilata ne ennen purkamista?
Siis joku joka on ton tehnyt. Mä en saa tolkkua.
-
Kuva ei kerro mutta varaosakuvasto ja sen luettelo voisi kertoa mutta epäilenpä että aika pitkälti pitää ihan näköaistilla havainnoida.
Varaosakuvastossa on kahta versiota: toisessa kaikki oikeakätisillä jengoilla, toisessa molempia. Ilmeisesti vuosimallieroja ja ero lienee se että pyörässäsi on jalkatapit hieman edempänä kuin osassa Nevadoita.
Nyt pitää tietää onko pyörässäsi väliakselilla toteutettu vaihdelinkistö (Kuin aiemmassa kuvassa edellä.) vai ilman väliakselia. Molempia näkyy löytyvän muutaman vuoden sisällä. Täältä löytyy eri malleihin osakuvat: https://www.stein-dinse.biz/index.php?language=sc&cPath=131
Vasemmalla keltaisessa ruudussa "Free spare-parts list." Sitten tulee merkkivalikko näkyviin ja sieltä merkin ja mallin mukaan sellainen räjäytyskuvasarja esiin jollainen rakenne on pyörässäsi. Väliakselilla vai ilman.
-
Kuvankin mukaan ja tietysti muutenkin noissa nivelissä on Matin mainitsemat lukitusmutterit. Löysäämällä mutteria voi kätevästi tutkia kierteiden kätisyydet säädön muuttumatta. Samalla voi mitata kierreosen paksuuden työntömitalla, niitä on sekä 5- että 6 millisiä. Kannattaa myös mitata siirtotangon pituus ruuvinreiästä reikään, jotta saa asentaa uudet nivelet tuvan pöydällä ja heittää tankopötikön kokonaisena paikoilleen ja säätö, arvontapolkimen asento, pysyy suht oikeana, ellei samalla halua sitäkin muuttaa.
Minä kyllä tein koko remontin talvihommana. Olipa sitten mukava lähteä keväällä ajokauden avaukseen kun huomasi kuinka hyvin vaihteet napsuivat pykälään. :)
PS. Annin vaihdesiirtovivustossa on vain yksi tanko ja kaksi niveltä siinä. Näitä on ainakin kolmea sarjaa.
PPS. Voihan nuo kaikki vaihtaa oikeakätisiksi kun tekee uudet nuo tankopätkät. Rautakaupasta sopivaa rosteritankoa ja kierteet päihin. Tai valmista rosterista kierteitettyä tankoa. Ei tarvita kuin rautasahaa ja viilaa ja työntömitta. Tuo mutkakin syntyy varmaan ihan viilapenkissä.
-
Pakko oli tehdä järki ratkaisu kun ei ollut paikkaa missä olis edes voinut itse yrittää tutkia mikä vaihteistoa riivaa. Aikakin rupesi loppumaan jos meinaa vielä ajella joten ajoin pyörän Keravalle Kai Karvisen osaaviin käsiin ja sain korjattuna saman päivänä.
Kerkeän opetella ropaamisen salat kunhan saa puitteet kondikseen.
Väljyyttä siirtovivustossa kuten uumoilitte.
Nopea duuni, kohtuullinen hinta. Ei voi kun suositella.
Kiitos kaikille kannustuksesta ja ohjeista.
-
Hieno homma.
Älä silti jätä juttua kesken. Kerro kokemuksista.
-
Viides ajokerta. Kipasin katsomassa mikä meininki HMPK torpalla ja ihan ok. Hyvä huoltopaikka ja pesu onnistuu pihalla. Vaihteiston kanssa pärjää. Kylmänä vaatii vähän välikaasua että ykkösen saa vapaalta päälle mutta näyttäis että lämpimänä toimii hyvin. Nyt alkoi tulla jo vähän varmuutta ajoon ja siksi myös mukavuutta. Peilit ja renkaat vielä ensitilassa vaihdettava, Kyllä toi "traktori" tuntuu oikeeta moottoripyörältä. Enää ei kaduta.