Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lounliraider - Heinäkuu 20, 2021, 09:54:01 ap
-
Ei ole tarkoitus aloittaa jälleen uutta öljyvänkäystä, mutta kun nyt on useammankin laitteen öljynvaihdot ajankohtaisia, niin pysähdyin miettimään tuota peräöljyasiaa; Molykotea kaikesta päätellen on valmistaja suositellut käytettäväksi pitkälle vielä 2000- luvun puolelle, mutta miksi?
On toki niin, että öljyn sekaan lisätty molybdeenirasva vähentää kitkaa ja auttanee sietämään kovia pintapaineita, mutta kun nykyään on hitokseen hyviä perä- ja laatikkoöljyjä tarjolla kaupan hyllyssä, ja niissä on ihan varmasti yhtä hyvät tai paremmat ominaisuudet, niin onko enää tosiasiallista perustetta lisärasvojen kanssa pelaamiseen?
Olen aiemmin käyttänyt vastaavassa laitteessa (2-syl. ilmajäähy, kuiva kytkin + kardaani) Redlineja joka paikassa, ja tykännyt että ne toimivat hyvin ja on niitä jo parissa Guzzissakin ja tulee olemaan myös jatkossa.
-
Omissa kokeiluissa on se ongelma, että palaute tulee useimmiten melko hitaasti. Ja on lisäksi
niin, että omassa pyörässä toimiva ei sitten kuitenkaan välttämättä toimi kaverin pyörässä.
Joskus palaute on välitöntä:
Kauan sitten kaverin Ducatissa oli öljynä Castrol R ja oli sitten lisännyt tavallista mineraaliöljyä.
Öljy oli ruvennut hyytelöitymään saman tien ja ei muuta kuin purkamaan moottoria kappaleiksi.
Itsellä kauan sitten oli pissapojassa metanolipohjaista nestettä ja lisäsin etanolipohjaista.
Tämäkin rupesi hyytelöitymään ja tuli melkoinen kiire ruveta huuhtelemaan säiliötä kastelukannulla.
Liikaa odotusta ja mönjä olisi pitänyt kaivaa lusikalla.
-
Näyttää myös siltä, että kunnon mineraaliöljyjen valikoima kaupoissa kapenee hiljalleen. Olen käyttänyt Valvoline´a lähinnä hinnan takia. Äsken Motonetissa oli vain yksi (1) mineraaliöljymerkki - sitä sitten piti... Kun en viitsinyt nähdä enempää vaivaa.
Olen ymmärtänyt jo kauan sitten, että synteettinen öljy pyrkii ulos koneen eri saumoista yms. Onkos jollain tähän uutta tietoa?
-
Se taitaa olla niin, että polyolipohjaiset synteettiset öljyt saattavat tulla vanhan koneen tiivistesaumoista läpi, mutta esteripohjaiset eivät niinkään. Nyt on GT:hen sitten vaihdettu laatikko- ja peräöljyt, katsotaan kuinka pelaa.
-
Isäukko aikoinaan 70- 80-luvulla hoiti työnään kohtalaisen kokoisen tehdaslaitoksen kaikki voiteluasiat. Hänellä oli kyllä vahva usko Molykoten autuaaksi tekevään voimaan. Kait se oli siellä hyväksi havaittu, olihan siellä vaihteita ja laakereita satoja tai tuhansia missä kokeilla.
Sen jälkeen ovat öljytkin kyllä parantuneet.
-
Varmasti vuosikymmeniä sitten tuollainen lisäaine on ollut ihan tarpeellinen, mutta luulenpa kuitenkin että nykyöljyt eivät lisiä tarvitse ainakaan moottoripyörän voitelukohteissa. GT:n perän pohjakuppi oli kyllä täynnä mustaa mämmiä, joten käytetty on ajan saatossa.
-
LiquiMoly näyttää kehitelleen joka kohteeseen öljyn. Peräöljyksi:
https://produkte.liqui-moly.de/oele/vollsynthetisches-hypoid-getriebeoel-gl5-ls-sae-75w-140-1.html
Täyssynteettinen, pysyykö Guzzin perän sisällä vai alkaako vuotaa ?
-
Datalehtien mukaan kokolailla samoja möögeleitä tuo LiquiMoly sisältää kuin Redlinen vastaava, joten varmasti ihan ok tuote sinänsä. Kokeilin aikanaan noita Redlineja, kun ostin silloin vuoden vanhan ja muutaman tonnin ajetun Uralin vm. -07; siinä 30-luvun huipputekniikkaa edustavassa laitteessa eri öljyissä kyllä huomasi eroja mm. käyntiäänessä, vaihdelaatikon toiminnassa ja perän kuorien lämpötiloissa, ja siksi nyt olen niitä päättynyt käyttämään myös Guzzeissa.
-
Ostin purkin molycotea Hollannista viime syksynä. Paljonko sitä pitikään laittaa litraan peräöljyä?
-
Mihin perään tarvitaan / menee litra?
Calin annos on 0,25l ja siihen Molykotea 20ml. Olen mömmöä ottanut pieneen apteekkipruuttaan ja töräyttänyt aukosta perään. Ei kai sen määrä nyt ihan millin päälle ole...
-
Mää olen sen ajatellu niin että kun guzzin perän rakenne tulee kaukaa historiasta ja ajan mukana on koneessa kumminkin tehot noussu niin sen GL5 öljyn standardi pintapaineen kesto on rajoilla ja siksi sitä molyä tarvitaan. Se että onko nykyöljyissä pinta paineen kesto parempi yleensä tai parempi kun standardi vaatii vai mikä ja onko se eri ns. mineraali tai ns. synteettisessä on mulle epäselvää siksi laitan molyä ja siinä se, jos sattuu lautaspyörän pinnat pettämään niin voi sitten pitää silmät auki kun harjaa peilin edessä hampaita. Ko lisäys tapahtuma tulee kumminkin sen verran harvoin että sen kestää kyllä.
-
Tästä aiheesta oli juttua saksalaisten guzziukkojen kanssa jo 80-luvulla ja yksi kanta oli se, että molykote on tärkeä autobahn nopeuksissa.
Epäilemättä siinä se perä on todellisella koetuksella.
-
Sen perusteella, mitä olen saanut aiheesta tietoa kaivettua, olen tullut seuraavaan johtopäätökseen: mineraalipohjaiset vaihteisto- ja peräöljyt, joissa ei ole EP (extreme pressure)- lisäaineistusta, tarvitsevat jonkin lisäaineen (Molykote, Rocol) toimiakseen riittävän hyvin Guzzin perässä. Sen sijaan nykyaikaiset, synteettiset EP- öljyt eivät näitä lisiä tarvitse.
Täytyy myöntää, että nykyisillä ajomäärillä per pyörä koko kysymys on lähinnä akateeminen perän rattaiden keston suhteen, mutta tulipa perehdyttyä tähänkin.
-
Asia kääntäen.
Jos perään laittaa maailman parhaimman ja nykyaikaisimman peräöljyn, niin pilaako molykote sen ominaisuuksia?
Tarkoitan siis sitä, että onko siitä molykoten lisäämisestä haittaa?
-
Vaikea sanoa haitoista mitään; Molykote A:sta ei tahdo löytyä mitään data sheetia mistään, mutta vastaavasta Rocol ASO R:stä löytyy, ja siinä korostetaan, että kyseinen lisäaine on tarkoitettu mineraaliöljyn ominaisuuksien parantamiseen.
Teoriassa lienee mahdollista, että synteettisen, lisäaineistetun öljyn ja tällaisen lisäaineen yhdistäminen voisi aiheuttaa jonkinlaisia ei-toivottuja kemiallisia reaktioita, vaan tuskinpa on käytännön merkitystä.
Lähdin koko asiaa pohtimaan ihan siitä syystä, että noita lisäaineita ei enää noin vaan lähivauhtikaupoista löydy, ja alkoi kiinnostamaan, mikä nyt italialaisen sarvitraktorin peräruuvissa on niin poikkeuksellista, että vaatii hankalasti saatavia lisäaineita toimiakseen. Käsitykseni on, että V700:n alunperin suunniteltu perä oli jo 850:lle suunnittelultaan alamittainen, ja aikakauden perusöljyillä ei tahtonut kestää ilman asianmukaista aikansa lisäaineistusta.
Enpä usko, että Guzzin perässä rasitukset ovat ihan lähellä esimerkiksi kiihdytysautojen voimansiirron vastaavia, joten sellainen öljy kyllä kelpaa omaan käyttöön. Muutama ajolenkki nyt GT:llä tehty, hyvin pysyy synteettiset sisällä eikä perä tunnu kuumalta käden alla.
-
Aika helposti saa tuota Molykote A:ta ainakin tuolta: https://www.scheuerlein-werkzeuge.de/motorenoel-oel-sprit-zusaetze-chemie-reinigung-pflege/motorenoele-und-additive/oel-zusaetze-additive/molykote-a-dispersion-mos2-feststoff-oelzusatz?number=SW28738
Jouko
-
Saa sitä Molykotea vielä maailmalta, mutta minä katson asiaa niin, että jos vaihtoehdot ovat mineraaliöljy + lisäaine vs. synteettinen EP- lisäaineistetty öljy, niin onko olemassa faktaa siitä, että ensin mainittu vaihtoehto on yksiselitteisesti parempi, vai onko kyseessä vain vakiintunut käytäntö? Kun on Kekkosen aikaan suositeltu, niin näin on aina tehty...
-
Joku kysyi mihin perään menee litra. Ei varmaan mihinkään, mutta ostan litran purkin öljyä ja lisään siihen. Sitten kirjoitan purkin päälle, että peräöljy ja kaadan siitä useamman kerran. Meillä on siis kaksi Guzzia, joihin vaihdan keväisin uuden peräöljyn.
-
Tuli mieleeni... Onkos muiden kardaanipyörien perävaihteessa Molykote-suositus/vaatimus? Jos ei, niin miksi ei? Eikös kumminkin öljy ole samaa "hypoidivetopyörästö-öljyä 80W-90"?
Lainaus Neste Oy:n tiedostosta:
>> Mitä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
API-luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4-luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa. API-luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen. Liian suuren luokituksen tuotteiden käyttö voi taas käsivalintaisessa vaihteistoissa johtaa huonoon synkronointiin. <<
Minä en muuta asiasta tiedä, mutta kun Molyä ei saa helposti enää pikkupurkissa, niin tuli mieleen onkos se ihan välttämätön...
-
Moto Guzzin perävaihde ei ole hypoidiperä. Ompahan vain tavallinen kulmavaihde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_bevel_gear
-
Hypoidiperä...
No ei Guzzissa ole. Mutta onko öljyn toimintaympäristö kovin erilainen? Lisätäänkö muiden keppivetoisten perään Molyä?
Minä olen käyttänyt hypoidiöljyä+Molyä aina Guzzissa, mutten tiedä onko siitä sitten haittaa?
Vai onkos koko "ongelma" syystä siitä, että perän suunnittelun aikoihin ( 50v sitten? ) öljyt olivat toisenlaisia ja vaativat tuo Molyn? Eipä tää muuten ole ongelma, mutta mömmön saatavuus pikkupurkeissa ja sujuvasti on hankalaa. Ja jotainhan öljyjen kehityksestä kai kertoo sekin, että mömmön tarve ( = myynti ) on pienentynyt minimaaliseksi.
Joo...kyselen tyhmiäkin, mut jos olis sähkövehjes...
-
Kaivoin esiin tehtaan peräöljysuositukset omiin Guzzeihin:
- GT 850 -73 Shell Spirax H.D. 90
- V1000 G5 – 80 Agip F 1 Rotra MP SAE 90 + Rocol ASO R / Molykote A
- Le Mans 1000 -89 Agip Rotra MP SAE 80 W 90 + Rocol ASO R
- Cali 1100 i -97 Agip Rotra MP SAE 80 W 90 + Rocol ASO R/Molykote A
Omat havainnot ja johtopäätökset tässä peräöljy- ja lisäaineasiassa tähän mennessä:
- GT:hen ei tehdas vielä edes suosittele lisäaineistusta
- 70-80- lukujen yksiastemineraaliöljyyn lisäaineistus on varmasti hyödyllinen ja tarpeellinen
- 90- luvun moniasteöljystä on vaikea sanoa varmaksi mitä se on, mutta valistunut arvaus on mineraalipohjainen API GL-4, jolloin lisäaine edelleen on varmasti ihan hyväksi
- yksi- ja moniastemineraaliöljyjä on yleisesti saatavana
- Molykote A:ta saa vielä maailmalta, mutta tietoja ei enää löydy Dupontin sivuilta, joten epäilys on että laarinpohjia myydään ja sitten se on jonain päivänä loppu
- Rocol ASO R:ää näyttää saavan, sitä valmistaja painottaa tarkoitetun nimenomaan mineraaliöljyn parantamiseksi
- Moto Guzzin perä ei ole hypoidi, mutta hypoidilisäaineista ei ole haittaa, koska perässä ei ole punametallilaakereita. En sitten tiedä, miten joidenkin mallien muoviset laakerihäkit mahdollisesti reagoivat.
- Nykyiset synteettiset API GL-5 öljyt lienevät kitka- ja kulutuksenkesto-ominaisuuksiltaan vähintään yhtä hyviä tai parempia kuin yksiastemineraali + lisäaine
- Kaikki synteettiset öljyt eivät välttämättä sovi yhteen vanhojen tiivistemateriaalien kanssa, vaan vuotavat ulos
- Tehdas ei tietenkään päivitä vanhoille pyörämalleille aikanaan antamiaan suosituksia nykypäivään
- Öljyvalmistajat eivät tyypillisesti anna yksityiskohtaisia tuoteselosteita tuotteistaan
Listaa voisi varmaan jatkaa, mutta onhan sitä tuossakin miettimistä, millä peränsä voitelisi oikeaoppisesti. Itse olen tosiaan päätynyt Redlinen tuotteisiin, niissäkin öljyvalmistaja suosittelee Heavyweight Shock Proofia sekä laatikkoon että perään, mutta se kyllä tuntuu aikamoiselta jankilta pohjolan kelioloihin. Voi olla, että vaunupyörän perään sitä vielä laitankin, tai sitten Amsoilin Severe gear- öljyä. Toistaiseksi Lightweight Shockproof laatikossa ja 75W90 perässä, tuntuu toimivan hyvin ja pysyy vuotamatta sisällä.
Todetaan nyt lopuksi vielä, että joka öljytippa on omalla rahalla haettu paikallisesta vauhtikaupasta, ja päätökset on tehty omien kokeilujen pohjalta. Kokeilut on aikanaan aloitettu muun merkkisillä kardaanipyörillä, niiden kanssa en ole törmännyt lisäainesuosituksiin.
-
En kyl millään suostu uskomaan, että Molykote A:n tuotanto olisi muutamasta tuhannesta Moto Guzzista kiinni, kitkaa vähentäviä aineita tarvitaan aina siellä missä on hammaspyöriä. Tuote sinänsä ei ole ihmeellinen, se sisältää mineraaliöljyä, molybdeenidisulfidia ja stabilaattoreita. Ns. shelf life on 60 kuukautta.
-
Itselleni tämä ei ole uskonkappale, olen vain sitä mieltä että tähän tarkoitukseen saa kaupan hyllystä nykyaikaisen ja laadultaan paremman vaihtoehdon helpommin, kuin käyttämällä huomattavasti alemman standardin öljyä ja erikseen tilaamalla ja lisäämällä siihen lisäaineita.
Päivän tasainen tieto, jonka soittamalla YTM Industrialilta sain, on että Molykote A:ta vielä valmistetaan, ja että sitä heidän kauttaan voisi ehkä saada litran astioissa, eikä vain 25 kg:n kuten ilmeisesti jossain vaiheessa tilanne oli.
-
>>...tähän tarkoitukseen saa kaupan hyllystä nykyaikaisen ja laadultaan paremman vaihtoehdon helpommin...<<
Tähän minä olen aikas samaa mieltä. Onhan sentäs 2020-luvun öljyt jotain muuta kuin ajalla, jolloin tuon Calin perä suunniteltiin.
Semminkin kun 1l:n pöntöstä riittää vielä pojan-pojallekin johonkin värkkiin, eikä sittenkään vielä lopu...
-
Guzzin perässä ei tapahdu sellaista hammaskosketusta että, GL-5 tasolle lisäaineistetusta öljystä olisi hyötyä. Ei siitä haittaakaan ole, perässä
on kyllä pieni pronssinen liukulaakeri minkä kuormitus on vähäistä.
Molykotea tarvitaan: Hammaskosketusta pitää kohdallaan kuulalaakeri mikä kuluu nopeammin kuin vetopyörästön laakeroinnissa yleensä käytetyt
kartiorullalaakerit. Kuulalaakerista johtuen hammaskosketus myös elää jatkuvasti, laakerissa kun on käyntivälys. Kartiorullalaakerit voidaan säätää
välyksettömiksi. Vaikka perä säädettäisiin tehtaalla kohdilleen, saattaa säätö muuttua kuulalaakerin sopeutuessa/kuluessa nopeastikin ja hammaskosketus ei jatkossa olekaan optimi.
He ketkä ovat vetopyörästön hammaskosketusta säätäneet ovat huomanneet, säätö ei aina osu kohdalleen ensimmäisellä eikä aina viidennelläkään
yrityksellä. Sarjatuotannossa pitänee onnistua ekalla, ainakin riittävän lähelle.
Tuollaisista asioista johtuvat, hammaspyörien ikää lyhentävät, pikku virheet voidaan kätevästi paikata lisäämällä öljyn joukkoon molykotea.
Se pysyy metallisena lisäaineena voideltavien hampaiden välissä vaikka, pintapaine huonosta hammaskosketuksesta johtuen kasvaisi yli öljyn sietokyvyn.
Ja kaikkihan laittavat perään öljyä mittakannulla sen tarvittavan määrän. Jos öljyn laittaa tarkastusaukon tasoon, öljymäärä voi jäädä pieneksi.
Sitten kun ajetaan isoakovaa, kaikki öljyt ovat pitkin peräkotelon seiniä eikä, hampaiden väliin jää mitään? Paitsi hieman molykotea.
-
Ihmettelen miksei japsipyörien periin laiteta Molykotea tms. Tekevät kestäviä periä mutta tavallinen öljy kelpaa. En ole laisinkaan huolestunut ajopyöräni (Tenere 1200) peräöljystä mutta Calin perä ilmeisesti hajoaa ilman tuota ihmeainetta. Olen toki itsekin tuota Calissa käyttänyt mutta on hyvä että asia kyseenalaistetaan. Hajoaahan Calin perä, murrosnivel ja laatikko muutenkin kun pyörää käsketään kunnolla.
-
Pekan vastaus toi kaivattua lisävalaistusta; hypoidiöljyä ei pidä pronssihelojen kanssa käyttää, se saattaa jopa syövyttää niitä. Sen sijaan tuo mainitsemani Heavyweight Shockproof sisältää myös kiinteitä hiukkasia, jotka vähentävät hammaskosketuksen rasituksia ja vaimentavat iskuja. Öljyvalmistaja ei ilmoita, mistä materiaalista varsinaisesti on kysymys, mutta yhden suomalaisen jälleenmyyjän mukaan se on - tadaa - molybdeenia, punaista sellaista.
Niin tai näin, sitä sitten jatkossa omien pyörien periin. Luulisi kestävän ja toimivan Guzzissa jos kestää käyttää mm. top fuel- dragstereissa.
Luulenpa edelleen, että Molykoten valmistus on jo loppunut tai loppumassa, koska ajantasaista käyttöturvallisuustiedotettakaan ei enää löydy mistään, eikä hirveästi muutakaan. Varastoissa voi tuotetta olla vielä aikansa, mutta saa sitten nähdä.
-
Semminkin kun 1l:n pöntöstä riittää vielä pojan-pojallekin johonkin värkkiin, eikä sittenkään vielä lopu...
Dupont lupaa että, molycote on käyttökuntoista 60kk purkin sulkemisesta valmistuslinjalla...
https://www.dupont.com/content/dam/dupont/amer/us/en/Molykote/public/documents/en/MOLYKOTE%20A%20Solid-Lubricant%20Dispersion%2071-0138C-01.pdf
-
Se molykote, mitä minä perään laitoin viime vaihdolla, oli kyllä varmaan 10 vuotta vanhaa. Käyköhän tuohon tarkoitukseen muut saatavissa olevat lisäaineet?
Motulilla on aika halpa öljy, missä on molybydeeni mukana. Värikin on sama. Ei vaan enää ole Motonetin hyllyssä sitä.
Mitä tulee muiden moottoripyörien periin, niin ne vaan lienee paremmin suunniteltuja ja toteutettuja. Guzzeissa on kardaaniveto kyllä, mutta kardaanivetoisten ryhmässä se ei liene teknisesti kovin hyvä vertailussa muihin. Ainakaan tämä perinteinen siis. Uudemmat ovat ehkä parempia.
-
Oliskos tässä ratkaisu?
*******************************
Liqui Moly
Gear-Oil Additive
The MoS2 additive creates a heavy-duty lubricant film on all frictioning and sliding metal surfaces. It reduces friction, wear and decreases temperature peaks. The result is a smoother run, softer shifting and a nearly wear-free running-in in gear wheels, friction couples and tribological pairings. Reliability and antifriction properties are significantly increased.
article number: 1040
ordering code: LI1040
bundle: 20.00 g Tube plastic
****************************
Myytävänä ao. kaupoissa ja hintaa n.10€ tuubi.
-
Näppärä kotikemisti käy ostamassa Bilhelvetestä tuubillisen molybdeenidisulfidirasvaa ja keittää omat luikkarit. Voi olla väärin muistettu, mutta eikös jossain Bemmin mallissa ollut jätetty peräöljyn vaihtoproppu vek?
-
Oliskos tässä ratkaisu?
*******************************
Liqui Moly
Gear-Oil Additive
Aiemmin tänne linkkaamani tuote lienee valmis seos öljy+LiquiMoly:
https://produkte.liqui-moly.de/oele/vollsynthetisches-hypoid-getriebeoel-gl5-ls-sae-75w-140-1.html
Pohjana on kuitenkin synteettinen öljy, eikä se taida pysyä vanhemman Guzzin perän sisällä ?
Eli toistaiseksi mineraali + LiquiMoly käytössä.
-
Tarkoitan, että GL4 mineraalia ja tuota esittämääni mömmöä perään. En tiedä syntikasta pysyykö...
-
Öljyketjut on ikuisia, ja varmasti tarpeen. Kertaus on opintojen äiti ja aina on mukana lukemassa sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole olleet mukana aikaisemmilla kierroksilla?
Saksalaiset Guzziharrastajat pitävät Wendel:iä ja HMB Guzzia parhaimpina toimittajina siksi, että nämä kaksi myyvät ainoastaan alkuperäisvaraosia, siinä kun kolmas iso ja hyvä, Stein-Dinse myy myös kopioita (halvemmalla, ja varsinkin silloin kun alkuperäisiä ei enää ole saatavilla).
Katsoin että 2014 jossain näistä lukuisista Molykote -ketjuista olen kirjoittanut että kun tilasin varaosia Wendeliltä, tilasin samalla Molykotea. No, lähettivät Liqui Molyn Oil Additive purkin (kuva), päällä tarra "Molykote A" :o.
https://products.liqui-moly.com/oil-additive-4.html (https://products.liqui-moly.com/oil-additive-4.html)
https://www.fixusnet.fi/fin/moottorioljylisaaine_oil_additive-p-661424-0/ (https://www.fixusnet.fi/fin/moottorioljylisaaine_oil_additive-p-661424-0/)
Kaasin sen vanhaan Molykote -purkkiin, niin asia ei enää mietitytä :P. Nyt on mennyt 7 vuotta perän osalta mineraaliöljyllä ja tuolla "Molykotella".
Öljyjen suhteen olen toiminut niin, että sen mukaan mitä tehdas suosittaa (workshop manual), ellei suositusta ole päivitetty. Jarrunesteen osalta palasin samaan toimintatapaan eilen (DOT 4).
-
Tässä alkaa olla pihalla harrastaja ja jopa jonkin sortin harrastaja.
Joten lyhyt kertaus aiheesta.
-Mitä öljyä 70-90 luvun Guzzin laatikkoon.
-Mitä öljyä 70-90 luvun perään ja millä mausteilla.
70-90-luku pitää sisällään myös 2000-luvun pikkulohkot, koska niissä ei vissiin ole evoluutio tarttunut tuotantoon.
-
No niin. Pöyhittyäni tätä asiaa ja etsittyäni tietoa netistä, olen löytänyt ainakin itseäni tyydyttäviä [sic] vastauksia. Tehtaan suositukset toki toimivat yhä ja niiden mukaisia tuotteita saa, mutta rinnalle löytyy vaihtoehtojakin, joskaan ei välttämättä läjäpäin. Lähestyin asiassa mm. Redlinea suoraan, ja sieltä vastattiin näin:
"Thank you for contacting Red Line Oil, in your Moto Guzzi trabsmission and final drive the V-Twin Transmission Oil would be recommended, the same product as the ShockProof Heavy. This product contains a moly component in a gel structure, I would expect improved performance and protection over the mixture, providing a reduction of the inherent clunk in the transmission.
Dave Granquist"
Vanhaa kunnon molybdeeniä on siis nykyajan tuotteessakin, ja hyvä niin. Löysin myös tiedon murun, jonka mukaan Raute Oy on reilu vuosikymmen sitten teettänyt Suomessa TKK:lla voimansiirtoöljyjen kuormituskokeen, jossa mitattiin mm. kiinnileikkautumiskuormia (nelikuulakoe ASTM D 2783). Hyvälaatuisen, synteettisen merkkiöljyn kohdalla arvo oli 320 kg, joka on oikein hyvä. Heavyweight Shockproof saavutti arvon 900 kg. Riittää siis omiin Guzzeihin. Olisi aidosti mielenkiintoista nähdä vastaavia tutkimustuloksia mineraaliöljy+lisäaineseoksista, mutta en ole sellaisia kyennyt löytämään, ja muuten tuotteiden yksityiskohtainen vertailu on aika lailla mahdotonta.
-
https://shop.tlm.nl/en/molykote-a-125ml-000570990032-moto-guzzi
-
Itsekin laitoin ensimmäisenä kesänä tai peräti kahteen ensimmäiseen peräöljyn vaihtoon Guzzin peräöljyn sekaan tuotetta jostain LiquiMolyn pienestä tuubista. Viimeksi lisäsin sitten oman tietoni mukaan Molykotea, mutta tuon Camnin viestin luettuani aloin epäillä onko siihenkin purkkiin vaihdettu etiketit. En ole sitä itse liikkeestä ostanut. Niin tai näin, vaihdelaatikon ollessa purettuna myös perävaihde tarkastettiin, ja oli kuulemma hyvässä iskussa. En ehkä yöuniani menettäisi noita lisäaineita miettiessäni. Mutta siinä LiquiMolyn tuubissa riittoisuudeksi mainittiin hyvinkin suuri määrä, sitä voi tulla lorautettua vähän paljonlaisesti. Tuskin sekään mitään hajottaa. Mutta jos hajottaa niin älkää minua syyttäkö.