Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: pekkos - Heinäkuu 04, 2021, 18:32:11 ip
-
Moro! Onko ohjetta/neuvoa ton kardaanin liukuholkin voiteluun? Onko vaikea operaatio?⁸
-
Ei ole vaikea. Onkos se periaatteeltaan samanlainen kuin Calissa? Jos, niin =>
Perämurikka varovasti irti ja kurkistus kardaanitunneliin. Jos kovin paljon likaa / vaseliinia, niin sitä voi pyyhkiä pois.
Uusi vaseliini pitää olla ns. sitkostettua. Booriholkkiin ei tarvitse tuupata paljon. Sen verran, että sitä on. Sormella pyöräyttää. Kun siellä välys on melko pieni, niin ei sinne vaseliinia paljon edes mahdu.
Ja asiasta tuli mieleen, että ( ainakin Calissa ) vetohammaspyörä ja - hokki on syytä voidella samalla kun ovat käsillä. Jos sinne pruuttaa vaseliinia paljon, niin sehän tulee sitten näin kuumalla ulos ja valuu vanteelle. Aiheuttaa itkua ja hammastenkiristystä; Minäkin luulin perän ison stefan vuotavan... Ja ähelsin puolipimeässä lainatallissa... Nyrkit rasvassa... No, kasvattaa rintakarvoja...
-
Moi! Ja kiitti vastauksesta. En tunne Calin kardaania, mutta pikkulohkossa kardaanihaarukka on neljällä pultilla yhdistetty siihen perämurikkaan, ja ilmeisesti murikka irtoaa liu'uttamalla/vetämällä. Jostain olis hyvä löytää sitten kiinnivetovaiheessa oikea momentti? Rintakarvoista en tiedä mutta tukkaa vois kasvattaa, tässä iässä jo tuppaa lähtemään...
-
Lähtee ihan vetämällä.
Taitaa olla ihan tavalliset M8 pultit ja mutterit. Jos kiristää jonnekin 25Nm:n korville, niin ei itsekseen tipahtele.
-
Pari huomiota: Peräöljy tulee ulos, jos kääntää sen kardaanipuolen alas. Minulla Calissa poisvetämisen jälkeen jäi kardaaniin "kiinni" perän vetoakseli ja sen hammaspyörä. Sinänsä ei ole vaarallista, mutta on pistettävä samaan asentoon takas. En tiedä meneekö, jos kiertää kiinnityslaipaan nähden 1/4 kierrosta. MM kertoi öljyvoitelun reiän oltava kohdallaan.
Ei siltikään ole vaikeaa - normaalityökaluilla ja -järjellä pärjää hyvin.
Onkos muuten Brevassa (ja vast.) ne sysärikumit?
-
TimoEV:lle lohdutukseksi: sen pinionakselin laakeripesän asento on pitkän aikaa ollut helppo: yksi sivu on kaareva. Se tulee oikealle. Jos ei satu tulemaan niin, koska mahtuu mihin asentoon tahansa se ei istu muuhun perän muotoon. Vanhemmassa kalustossa pitää vain tietää kun kaikki on kantikasta. Jos silti laittaa väärin niin ei se heti hajoa. Mutta ajan kanssa voitelu jää vajaaksi.
Peräöljyyn pitää sekoittaa se pari lusikallista Molykotea tai vastaavaa mujua estämään liiallista metallista kosketusta.
TimoEV on hyvä ja tutustuu aineistoon: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Sieltä vain katsellen kiinnostuksen kohteita. Ymmärtääkseni osaat joitakin vasenkätisiäkin kieliä.
-
TimoEv:lle...Joo, Brevan pikkulohkossa on ne kumit, jotka kivasti putoilee maihin kun on saanut sen takapyörän jotenkin painittua irti...Sitä mietin itekin et kandee mahdollisesti tyhjentää peräöljyt pois, kuitenkin ne kokemattomalla valuu pitkin paikkoja... ;D
-
Ainakaan vanhemmista pikkulohkon peristä ei öljyt valu pihalle, jos ei vedä pinionasetelmaa ulos. Niissä on stefa pinionakselilla ja siten kardaanitunnelelikin periaatteessa kuiva.
-
Pikkulohkon kardaanin takapää sisältää useita osia: uraholkki, sen sisällä lukkorengas jota vasten umpinainen pyöreä levy jota vasten jousi nojaa. Kardaanin takapään hammastus on pyöreähkö joka tulee holkin sisään. Tämä rakenne korvaa vastaavan isolohkoisen rakenteen tuplanivelen.
-
Tuossa yhteydessä voisi voidella myös ristinivelen. Vai onko siinä järkeä?
Joku sanoi sitovansa tunnelin putken rautalngalla pystyyn ja kaataen vaihteistoöljyllä ristinivelen upoksiin ja antaen liota seuraavaan päivään sai hyvän voitelun sille. Seuraavana päivänä sitten lasketaan ylimääräinen öljy pois ja siivotaan putki ja pajan lattia ja viedään haalarit pyykkiin.
Riittäisikö, jos pitkänokkaisella ruikkakannulla ruikkisi nivelen päälle tarpeeksi, mutta lotraamatta? En kyllä ole vielä koskaan katsonutkaan, että jääkö (Nevadalla) sinne tila moiselle. Seuraavan renkaanvaihdon aikana odotellessa on tarkoitus peräkilkkeet putsata ja voidella, kun vien rengaskorjaamoon vain pelkän takapyörän.