Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Paavo - Toukokuu 25, 2021, 16:43:49 ip

Otsikko: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Paavo - Toukokuu 25, 2021, 16:43:49 ip
Vintagessa jouduttiin uusimaan vaihdelaatikon vuotava stefa. Kaiden tiivistäessä laatikkoa, päätin aikani kuluksi vaihtaa kytkinlevyt, jotka ostin Kaidelta. Ja nehän eivät käyneet mitenkään eli kytkin akseli ei liikkunut tarpeeksi. Pesin vanhat öljystä, hioin ja pakkasin paikalleen. Monen töttöilyn jälkeen oli pyörä taas kasassa ja tuntui toimivan, tänään sitten moottoritiellä veto hävisi ja ei kun mopo auton kyytiin ja tallille. Tutkiessa tulin siihen tulokseen, että vauhtipyörä on irti, eli pultit joko irti tai poikki! Voihan v***u etten paremmin sano. Ei voi kun aavistella, mtä moottorin puolella on voinut käydä?
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 25, 2021, 22:19:26 ip
No jopas on.
Kuuluiko mitään pahaenteistä rytinää?
Vanhoista levyistä, varsinkin jos ovat niitattua mallia, saattaa irrota joko keskiö tai levyt niittauksistaan. Yhden keskiön irtoaminen ei matkaa katkaise mutta levyn murentuminen kyllä.
Itse vauhtipyörän irtoamista epäilen mikäli pultit on vedetty kirjallisuuden määräämään momenttiin ja ehken myös käytetty mietoa ruuvilukitetta.
Tutkimusta voi aloittaa irrottamalla käynnistinmoottori. Siitä ja ajoitureiästä voi tutkia meisseleillä koetellessa heiluuko vauhtipyörä tai moottoria pyöriettäessä onko heittoa sivusuunnassa. Olisi ensimmäinen kerta kun luen epäilyn vauhtipyörän pulttien katkeamisesta vakiovauhtipyörän suhteen mikäli pultit olivat kiristetty momenttiinsa.

Moottorin puolelta arvioisin ettei mitään ihmeitä ole tapahtunut. Jos vauhtipyörä on tosiaan irti ja pultit vääntyneet tai poikki voi kampiakselin takalaakerissa sen takapuolella olla kolhuja. Myös kampiakselin takapään tiiviste lienee vaurioitunut.

Lainaus
päätin aikani kuluksi vaihtaa kytkinlevyt, jotka ostin Kaidelta. Ja nehän eivät käyneet mitenkään eli kytkin akseli ei liikkunut tarpeeksi.

Tarkoitatko "kytkinakselilla" mahdollisesti kytkimen työntötankoa joka on kytkinakselin sisällä? Kytkinakselin tehtävä kun on pyöriä mutta ei liikkua.
Kytkinlevyjä kyllä on eri paksuisia mutta yleensä säätö tai kytkimen työntötangon vaihto sopivan mittaiseen korjaa tilanteen. Myös vauhtipyörän keskiössä oleva pyöreä osa, johon työntötanko vaikuttaa, on joissain asennuksissa saattanut mennä väärään asentoon ja vaihteisto ei mene paikoilleen.

Yksi tyypillinen kokoonpanovirhe on myös jättää huomioimatta kytkimen painelevyn ajoituksen eli suhteessa kytkinjousiin se on mennyt väärään kohtaan. Jouset eivät ole osuneet syvennyksiinsä. Näitä on valitettavasti nähty ja myöhemmin korjattu. Sellaisenkin vaivan korjauksen joskus blogiini kirjoitin. Kytkimen sain kuitenkin korjattua vähin vahingoin. Vain kytkimen akselin etupää oli katkaistu pois ja kytkinlevyt tuhoutuneet. Mutta tätä en epäile tässä jutussa. Kunhan kirjoitin. http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinakselin-korjaus.html

Usein se kertoo asentajalle että kaikki ei ole oikein jos osat eivät asennu tai mene paikoilleen ilman voimankäyttöä. Jälkiä moisesta näkee usein vaihdelaatikon asennuksessa moottorin takaossaan missä vauhtipyörä ja sen sisässä oleva kytkin sijaitsee.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Paavo - Toukokuu 26, 2021, 12:12:03 ip
Kyllä minä sitä ruuvarilla kokeilin kurkistusaukosta ja tuntuu siltä, että vauhtipyörä on irti kampiakselista. Liimasin pultit ja kiristin ne 25 kiloon, MUTTA käytin vanhoja jo pariin kertaan kiristettyjä pultteja. Taidan tästä hävitä pariksi viikoksi mökille miettimään, millä hitolla kaivan kuusi M8 25mm pitkää pulttia ehjinä pois kampiakselin päästä.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 26, 2021, 14:16:11 ip
Kyllä minä sitä ruuvarilla kokeilin kurkistusaukosta ja tuntuu siltä, että vauhtipyörä on irti kampiakselista. Liimasin pultit ja kiristin ne 25 kiloon, MUTTA käytin vanhoja jo pariin kertaan kiristettyjä pultteja. Taidan tästä hävitä pariksi viikoksi mökille miettimään, millä hitolla kaivan kuusi M8 25mm pitkää pulttia ehjinä pois kampiakselin päästä.

Vauhtipyörän kiinnitys kampiakseliin on M8-pulteilla, vetolujuus vähintään 12.9 Nm, 1 mm nousuisilla hienokierrepulteilla joiden kiristysmomentti on 42 Newtonmetriä.
Pultit maksavat noin.1€/kpl.

Ensi töiksi pitää tietysti purkaa takapäätä mutta kun on päässyt niin pitkälle että kampiakselin pää on näkyvissä niin veikkaan ettei siinä ole isompaa vikaa sillä pultit, mikäli ovat katkenneet, kuten epäilen, aivan tasalta kampiakselin pään suhteen. Ensimmäinen homma on lyödä jokaista pulttia jämäkän tuurnan avulla sisäänpäin niin että liimaus aukeaa. Toivottavasti liimaa ei ollut liikaa.

Jos pultteihin joutuu poraamaan reikää pätkän matkaa että saa katkenneen pultinjämän ulosvetäjällä kierrettyä ulos tarvitaan kobolttiterä. Tavallinen terä ei oikein pysty karkastuihin pultteihin. Pulttiin voi, maksimissaan, kohtisuoraan porata 6 mm:n terällä. Alkureiän voi tehdä pienemmällä terällä esim.3,5 mm. Ehkä viisimillinenkin riittää. Poratessa kannattaa käyttää poraohjainta ettei mene vinoon kunhan varmistuu että osuu aivan keskelle.

Lisään vielä että jos työkalukaupasta löytyy vasenkätinen kobolttipora ja nurinpäin pyörivä porakone (Useimmat akkukoneet ja paineilmakoneet.) niin siitä voi olla apua ja jo poratessa voi pultinjämä aueta. Kovan pultin leikkaaminen tarvitsee melkoisen vääntömömentin.

Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Aapo - Toukokuu 26, 2021, 14:38:40 ip
Kyllä minä sitä ruuvarilla kokeilin kurkistusaukosta ja tuntuu siltä, että vauhtipyörä on irti kampiakselista. Liimasin pultit ja kiristin ne 25 kiloon, MUTTA käytin vanhoja jo pariin kertaan kiristettyjä pultteja. Taidan tästä hävitä pariksi viikoksi mökille miettimään, millä hitolla kaivan kuusi M8 25mm pitkää pulttia ehjinä pois kampiakselin päästä.

Ne pultit eivät todellakaan kestä 25kgm eli n. 250Nm, ei ede 12.9 lujuusluokituksella.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Paavo - Toukokuu 26, 2021, 14:47:24 ip
No joo, newtoneita minäkin tarkoitin, se 25Nm on otettu Guzzin kiristysohjeista vuodelta 2003.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 26, 2021, 15:47:31 ip
Korjaan tällä kohtaa itseäni sillä itse olen vetänyt 42 Nm:ään. Todellakin, useimpiin Californioihin on pyydetty vain 25 - 30 Nm kiristysmomentti. Tarkistin täältä: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm Normaalisti ko. momentti on 8x1,25 ruuviin. Jopa M6 - 8.8 Nm -ruuvi kestää kyseisen momentin.

Toki vanhoista pulteista ei niin tiedä jos joku aiemmin on niitä kiinni vedellyt ja katsonut momenttiarvon väärältä riviltä. Muistin tuon 42 Nm kun Quotan vauhtipyörää kiristelin useammankin kerran. Sen jälkeen olen käyttänyt 42 Nm-arvoa joka pelissä väliltä 850 - 1200cc. Samat pultit Quotassakin on.



Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: egon - Toukokuu 26, 2021, 15:55:40 ip
Ruuvien kitkaominaisuudet vaikuttaa jonkin verran niiden esikiristysvoimaan ja suositeltuun kiristysmomenttiin. Käsikirja-arvoja 12.9 -lujuusluokan M8 -ruuveille ovat:
 
kitkakerroin 0.14, momentti 43 Nm ja vastaava esikiristysvoima  28400 N,
kitkakerroin 0.12, momentti 40 Nm ja esikiritysvoima silloin 29300 N
kitkakerroin 0.10, momentti 35 Nm ja esikiristysvoima silloin 30700 N
kitkakerroin 0.08, momentti 30 Nm ja esikiristysvoima silloin 31900 N

Nuo pienet kitkakertoimet saavutetaan voidellulla kierteellä mustalla tai fosfatoidulla ruuvilla, siten että 0.1 voidaan saavuttaa MoS2- voitelulla ja 0.12 kevyellä öljyämisellä. 0.08 on mahdollinen sähkökadmioiduilla ruuveilla.

Erikseen mainitaan kierrelukitteen aiheuttamaksi kitkakertoimeksi 0.2 -  0.3

Lujuusluokan 10.9 ruuveilla edellä mainitut kiristysarvot ovat noin 17% pienemmät.

Vauhtipyörän pitää pysyä akselin päätä vasten niin ettei se luistele edes vähääkään, joten hyvä esikiristysvoima on tarpeen, mutta tärkeää on myös, että vauhtipyörän napa ja kampiakselin pää ovat kuivat, siis puhtaat öljystä tai sen sukuisista että kitka on siinä raossa tallessa.







Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 26, 2021, 16:17:08 ip
Niille jotka mielenkiinnolla lukevat tätäkin juttuketjua niin pulttien kiristyksessä on muitakin sääntöjä kuin kiristysmomentti. Puhtaus, niin kierteissä molemmin puolin kuin kiinnityksessä yleensä on kiristysvaiheet ja -järjestys. Normaali tapa on kiristää ensin matalahkoon esikireyteen ja siitä vaiheittain ristiinkiristämällä vastakkaisilta puolilta. Esimerkiksi sylinterikannet kiristetään ainakin pariin eri välikireyteen ristiinkiristämällä ja kun viimeinenkin kiristyskierros on tehty tehdään vielä yksi. Yleensä kun käy niin että kun viimeinen pultti tai mutteri on kiristysjärjestyksen viimeinen niin sen viereinen saattaakin vielä pyörähtää pätkän verran. Mutta maksimivoimaa ei saa ylittää.

On myös muita kiristysmetodeja jotka eivät suoraan perustu momenttiarvoon. Mutta niitä en ole Guzzeissa kohdannut.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Paavo - Kesäkuu 11, 2021, 21:30:10 ip
No niin purin pyörän ja kaikki kuusi pulttia oli poikki siististi kuin leikattuna kampiakselin pään tasalta. Se miten sain jämät kaivettua ulos lienee kertomisen arvoista. Olin hankkinut poranterää ja vastakierretappia, kun kerhomme Gandalf kertoi konstista, jossa ohuella talttapäisellä meisselillä naputellaan katkenneen pultin reunasta vastapäivään eli aukipäin. Jumaliste sehän toimi! Ensin lyönti tuurnalla keskelle pultin jämää, että liimaus aukeaa, sitten koittaa ohuella meisselillä napautella ja jos sitä on saanut kierroksen verran auki, esim. Dremelillä tehdä ura keskelle mistä vääntää.
Ainakin kannattaa koittaa, ennen poraamista.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 11, 2021, 23:25:03 ip
Hieno juttu että asia edistyy. Onnittelut täältä Tampereen helteestä!

Hienoa myös että liimaus antoi periksi. Usein on ongelmana se että liimaa on käytetty liikaa tai tarkoitukseen nähden liian lujaa laatua joten pultti ei liiku kierteessään pitkittäissuunnassa.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Makestain - Kesäkuu 12, 2021, 08:01:28 ap
Mikä moisen pulttien katkeamisen voi aiheuttaa kun momentti on oikea? Onko sylttytehdas pultit jotka on ehkä aiemmin kiristetty yli momentin tai vaan vanhan pultin metallin väsyminen vaikka yhden pultin osalta ensiksi jolloin muutkin on antautuneet. Vai mahdollisesti joku muu syy.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 12, 2021, 10:18:12 ap
Väsymällä ovat katkenneet. Jos liitos luistaa, niin kampiakselin epätasainen pyöriminen nitkuttaa vauhtipyörää kammen napaa vasten ja pultteihin kertyy kuormitussyklejä niin nopsaan että pultit katkeaa nopeasti. Kun yksi pultti pettää niin loputkin katkeavat lähes saman tien.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Breeze - Kesäkuu 12, 2021, 12:55:01 ip
En ole montaa kertaa törmännyt moiseen ja luulisi, että Guzzin väännöllä ei kuutta vauhtopyörän pulttia poikki saa.

Silloin kun vastaavaan olen törmännyt, niin se vauhtipyörän kiinnitys tms, on ollut se heikoin lenkki kun reilusti kasvatettua voimaa on siirrettu renkaille.

Sitten, kun vastaavaa on sattunut ilman suurta tehonlisäystä, niin jotain on tehty virheellisesti kasausvaiheessa ja se virhe on edesauttanut rikkoutumista.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: egon - Kesäkuu 12, 2021, 13:41:48 ip
Väsymiseen ei tarvita suurta momenttia vaan paljon vaihtelevaa kuormitusta. Pulttikierteen FAT -luokka on 50.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 12, 2021, 14:39:05 ip
En toki halua maalata piruja seinille mutta ajatus johti seuraavaan:
Koska pultit katkesivat niin vauhtipyörän paino ja sen keskitys siirtyi kytkinakselin varaan. Lievemmässä vauriossa jossa on mennyt vain kytkinlevyt rikki on kytkinakselin kaksirivinen laakeri ottanut kipeää. Tämä kannattanee tarkistaa ettei tarvitse kohta katkoa voimapakettia kahteen osaan uudelleen.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Aapo - Kesäkuu 12, 2021, 21:16:37 ip
Jos sinne pultteihin pääsee syntymään väsymisrasitus, täytyy liitoksen olla löysällä.
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Harri Eronen - Kesäkuu 12, 2021, 23:14:21 ip
Kun kaikki teoriat lienevät tässä vaiheessa toivottavia, liekkö momenttiavainta kalibroitu tällä vuosituhannella?
Otsikko: Vs: Kun se vastustaa, niin se vastustaa.
Kirjoitti: Omobono - Kesäkuu 13, 2021, 00:25:08 ap
No ei tässä tapahtumassa ole mun mielestä mitään ihmeellistä. Vauhtipyörän pultit tulee tehtaan ohjeen mukaan aina uusia ja niiden momentti on ollut 42Nm niin kauan kun itse muistan.