Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vaiska - Toukokuu 17, 2021, 10:05:21 ap
-
Keväällä oli ongelma, kun Nevada ei inahtanutkaan. Se sitten saatiin korjattua MP-Servicessä. Mutta näyttää ongelma jatkuvan.
Käytiin harjoittelemassa sorateillä ja vaimolta sammui pyörä. Ei lähtenyt käyntiin. Startti vain rätisi. Sain pyörän käyntiin mäkilähdöllä. Ajettiin vähän matkaa ja pyörä sammui uudestaan eikä käynnistnyt.
No olin jo uskonut Moto-Mattia sen verran, että olin ostanut yleismittarin. Akku oli tyhjä. Sain sen ylläpitolaturilla käyntiin ja tehtiin seuraava harjoituslenkki. Lenkin jälkeen akun jännite näytti vähän yli 11 V. Jännite ei tahdo nousta, vaikka laittaa pyörän käyntiin.
Käytin tänään pyörää akkuliikkeesä ja heidän mukaansa akku on kunnossa. Todettiin sama, eli jännite ei nouse vaikka pyörä on käynnissä ja kierroksiakin on jonkun verran. Vika lienee siis latauspuolella. Mistä sitä vikaa kannattaa nyt alkaa etsiä?
-
Onko laturi mitä mallia? Lukeeko siinä Bosch vai esim Saprisa?
Bosch saattaa nukahtaa ja tarvii herätyksen magnetoinnille, mutta Saprisa on erilainen ja ei itselle niin tuttu.
-
Nyt kun on se yleismittari on mahdollista tarkistaa laturin jännite.
Laturi löytyy moottorin edestä kampiakselin jatkeelta. Siitä lähtee suojakuvun yläreunasta kumitiivisteestä kaksi keltaista johdinta kulmikkaaseen liittimeen. Liittimeen pääsee käsiksi helpommin purkamalla koristelevyjä pois tai jossain mallissa poistamalla äänimerkkitööttä. Avaa se liitin ja liitä yleismittari laturin puoleiseen palikkaan liittimen metallinastoihin. Laita mittari vaihtojännite mittaukselle AC ja isolle jännitealueelle esim. 500 V. Käynnistä moottori (kunhan akku on ensin ulkoisella laturilla ladattu) ja lue mittaria samalla kaasutellen. Jännitteen pitäisi olla 50 – 150 V AC. Jos ei tule mitään on laturi rikki, joka on hyvin epätodennäköistä, nämä kestomagneettilaturit ovat hyvin yksinkertaisia ja luotettavia. Jos tulee edes suunnilleen tuo jännite on vika ilmeisesti regulaattorissa, joka sijaitsee siinä laturin yläpuolella runkoraudoissa kiinni. Sen tuntee alumiinisesta rivoitetusta jäähdytyselementistä.
Regulaattoria voi tutkia ainakin kahdella tavalla:
1. Kunhan em. laturin pluki on taas kytketty ja yleismittari kytketään akun napoihin 20 V DC alueella ja käynnistetään moottori, pitää jännitteen nousta 12 V –> 14,4 V ainakin pienellä odotuksella. Jos jännite ei nouse on regulaattori rikki.
2. Kun moottori on pysäytettynä ja virta sammutettuna avaimesta voi mitata vuotovirran. Irrotetaan akun + napakenkä ja kytketään yleismittari virtamittaus 10 A DC alueella +johdin akun napaan ja - johdin irrotettuun napakenkään. Virran pitää olla lähes 0 tai enientään pari mA milliampeeria. Jos se on kymmeniä tai satoja milliamppeereita on jossain vuotovirta. Onko se regulaattorissa? Se selviää katsomalla käsikirjasta mikä sulake on latauspiirin sulake ja irrottamalla se. Jos purkausvirta näin loppuu, on vika regulaattorissa.
-
Laturissa lukee Ducati.
Nuo kaksi keltaista johtoakin löytyivät, mutta ovat niin siististi siihen asennettu, etten tohdi alkaa niitä kuorimaan.
Vien korjaamoon.
Kiitokset avusta!
-
ovat niin siististi siihen asennettu, etten tohdi alkaa niitä kuorimaan.
Ei tarvitse mitään johtimia kuoria tai muutenkaan vahingoitta mitään. Tarkoitin, että avaa sen keltaisten johtimien liitin (siinä on pieni painettava lukitus) ja kytke mittari liittimen kontakteihin. Voi mitata niinkin, että pluki on kiinni ja mittarin mittajohdot työnnetään samoista aukoista, joista menee ne keltaiset johtimet plukin sisään ja kiilataan ne niin, että syntyy kontakti liittimen metalliliuskoihin.
Ducati on tyypillinen merkki näille vehkeille. Regulaattori menee heti rikki, jos kytkee akun takaperin, siis vaihtaa + ja - napakengät hetkeksikin. Saattaa särkyä jo siitäkin, että kytkee akkulaturin vääriin napoihin. Se sanotaan myös jossain Ducati Energia esitteissä. Regulaattori (alkuperäinen Ducati Energia) maksaa halvimmillaan 123,00 $ + alv ja tulli ja rahti.
PS. Tuli vielä mieleen, että voihan siinä latauspiirissä olla poikki hapettunut liitos missä tahasa. Tai latauspiirin 30 A:n sulake voi olla palanut. Laturin ja regulaattorin liittimet ovat koko pyörän likaisimmassa paikassa.
-
Olettaisin, että se lataa vähän, koska sillä pääsi reilut 100 km.
-
Onkos tämä ruiskulla? Täydellä patterilla ajaa ruiskumallilla kymmeniä kilometrejä ja kaasarimallilla varmaan pääsee tuon sata, ellei enemmänkin.
-
Ruiskukone. Vuosimalli 2009. Ajettu reilut 40 000 km.
-
Mittaamalla volttimittarilla akun navoista näkee hyvin lataako vähän vai paljon vai ei lainkaan. Jos lataa niin jännite nousee kun laittaa koneen käyntiin. Jos ei lataa niin ei nouse yhtään, pikemminkin laskee entisestään. Jos regulaattori on rikki niin se yleensä myöskin purkaa akkua hiljaa, tyhjäksi parissa päivässä pyörän seistessä. Sen takavirran saa selville helposti amppeerimittarilla, kuten edellä neuvoin.
-
Joo, tämän mittasin. Ei nouse voltit. Aiemmin huomattu, että purkaa akkua itsekseen seistessä.
-
Viime viikolla tein venesähköhommia:
- Se ei käynnisty, ei edes pyöritä. Akussa on kyllä sähköö. Voiks vilkaista?
No, vilkaisin... Omistaja mittasi omalla mittarilla ja sai ihan hyvän lukeman. Minä mittasin akkutilassa asiaa samanaikaisesti kun startattiin, niin eipäs enää riittänytkään. Koneen ECU oli sitä mieltä, että jännitettä ei ole tarpeeksi ja pisti ns. lapun luukulle. Oli omistajalle yllätys, että akku voi toimia noin...
En ole tällaiseen pyörissä törmännyt ( hyvää tuuria? ), mutta mahdollistahan tuo vissiin on.
-
-06 Breva teki ihan samoin kun alkuperäinen akku veteli viimeisiään. Kun käänsi virrat päälle kaikki valot yms. rekvisiitta toimi normaalisti, mutta starttinappulan painaminen ainoastaan naksautti solenoidia, mutta ei alkanut pyörittää starttia. Käytin starttia irti ja se toimi irrallaan ihan kuin pitääkin kun sille antoi virtaa apukaapeleilla. Soitin sitten Piikkiöön ja kerroin ongelmani, johon sain vastauksen juuri noin, että kun solenoidi vetää ja startin käämit saa virtaa, putoaa jännite niin alas ettei ECU anna käynnistyslupaa. Uudella akulla Breva alkoi pelittää entiseen malliin.
-
En ole tällaiseen pyörissä törmännyt
putoaa jännite niin alas ettei ECU anna käynnistyslupaa
Muistelen että tästä on kirjoitettu melko usein että kaikki Guzzit joissa on 5AM -ecu, toimivat näin. Ja näitä mallejahan on melko paljon, periaatteessa kaikki "Carc -peräiset": Bellagio, Breva, Griso, Norge, Sport1200 ja Stelvio.
-
Terve,
Mistä kannattaa ostaa:
Osanumerot staattori 884170
Säädin 883878
Tai sitten jos Stein-Dinseltä, niin mitä nuo osat ovat englanniksi?
-
Ei tarvitse osata kieliä. Tilaus SD:n suoraan kuvallisten ja merkkikohtaisten osaluetteloiden mukaan.
-
Puretuistakin löytyy. Ehkä jopa nopeammin.
https://www.boonstraparts.com/en/part/moto-guzzi-nevada-750-1991-2001-regulator-rectifier-1996/000000172761
https://www.boonstraparts.com/en/part/moto-guzzi-v7-750-stone-ii-2014-2016-regulator-rectifier-2016-sh689je/000000569750
https://www.boonstraparts.com/en/part/moto-guzzi-v7-750-ie-classic-2008-2012-lw000-alternator-generator-2010-esg818/000000317135
http://www.teilweise-motorrad.de/gebrauchtteile/rub1~Moto%20Guzzi~rub2~Breva%20750~artnr~7866043~pn~21~func~det~wkid~43278936578578316.html
http://www.teilweise-motorrad.de/gebrauchtteile/rub1~Moto%20Guzzi~rub2~Bellagio%20940~artnr~7870301~pn~21~func~det~wkid~43278936578578316.html
http://www.teilweise-motorrad.de/gebrauchtteile/rub1~Moto%20Guzzi~rub2~California%201100%20EV~artnr~7873301~pn~21~func~det~wkid~43278936578578316.html
http://www.teilweise-motorrad.de/gebrauchtteile/rub1~Moto%20Guzzi~rub2~California%20Stone%201100~artnr~7901045~pn~21~func~det~wkid~43278936578578316.html
-
No niin, tilasin osanumerolla Stein-Dinseltä. Ilmoittivat sieltä, että toinen osanumero on väärä ja nimesivät mielestään oikean osan.
Mutta, mutta! Järkyttävä ero hinnoissa!
Mielelläni tukisin suomalaista moottoripyöräkauppaa, koska on tärkeää, että meillä on varaosia saatavana. Näillä hinnoilla se on kuitenkin mahdotonta:
Staattori + säädin on maahantuojan kautta tilattuna 1470 €. Stein-Dinse pyytää osista 554,60 €. Molemmissa osat ovat tilaustavaraa ja luvattu toimitusaika on sama. Niksmanni on ainakin ennen ollut sanansa mittainen ja luotettava toimittaja.
-
Kyllä se noilla kuntoon tulee.
Muista sitten paikalleen asentaessa, että se on koko pyörän likaisin paikka, eikä liittimet ole mitenkään lialta suojattu. Laita niihin siksi ennen kytkemistä reilusti puhdistettua vaseliinia koskettimiin. Tämän ikäisiin ajopeleihin kannattaa muutenkin aina laittaa rasvaa liittimiin ym. sähkökoskettimiin sitä mukaa kun niitä joutuu availemaan.
Saattaa olla turhaa sen staattorin uusiminen, mutta eihän siitä haittaakaan ole. Siinä on hyvin vähän mitään rikkoutuvaa. Kun se nyt on pajan pöydällä niin mittaa yleismittarilla ohmialueella sen käämin vastus, liittimen koskettimien välinen vastus. Se kertoo onko käämi poikki tai oikosulussa. En ole mitannut, enkä tiedä paljonko ohmeja pitäisi olla, ei kuitenkaan 0 (oikosulku) eikä ääretön (poikki) vaan ehkä satoja ohmeja. Voit tehdä saman mittauksen sille uudelle verrokiksi. Luultavasti se on ehjä, joten voit paketoida sen varaosahyllyyn.
Staattorin asennuksessa on oltava tarkkana, että roottori ei hankaa siihen pyöriessään ja ilmarako on tasainen joka puolella. Roottori on voimakas magneetti ja nappaa lujasti kiinni stattorin rautakehään. Apuvälineenä voi käyttää sopivan paksuisesta, liukkaasta paperista käärittyä lieriötä roottorin ympärillä.
-
Hajakentän ehdotuksessa käyttää paperia staattorin ja roottorin välissä keskitysvälineenä ei sinänsä mitää vikaa ole mutta kun asennuspaikat, kierteet ja osat ovat puhtaat pitäisi keskityksen käydä automaattisesti.
Toki ennen staattorin asennusta voi tutkia onko roottori heitoton eli se ei vispaa pyöriessään.
-
Alkaa vähän turhauttaa tämä varaosien odottelu. Paras sesonki menossa ja Nevada odottaa edelleen osia...
-
Ovatko osat siis olleet jo yli kuukauden matkalla? Ei se ole normaalia. Kyllähän sieltä voi sähköpostilla kysyä: ovatko kilkkeet matkalla lainkaan? Minulle tuli alle viikossa regulaattori USA:n Denveristä. Alkuperäinen Nevadaan kuuluva Ducati Energia. Hinta oli 123$ johon tuli täällä vielä tulli ja alv päälle 48€. (Ei sinullakaan muuta ole rikki kun se regulaattori.)
-
Miule tuli prätkän osa ameriikasta reilussa viikossa suomeen ja kotiin parissa viikossa...
-
Joo, ongelma oli siinä, ettei osia ollut Stein Dinsellä hyllyssä, vaan joutuivat tilaamaan ilmeisesti tehtaalta. Nyt osat ovat Saksassa. Vähän hitaasti kulkee tavara tehtaalta eteenpäin.
Tilasin toiseen pyörään (ei Guzzi) vilkut USA:sta. Lähtivät kyllä melko pian liikkeelle, mutta pyörivät USA:ssa pari viikkoa ja lähtivät sieltä sitten Japanin kautta Suomeen. Kesti yhteensä noin kolme viikkoa tulleineeen.