Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: RuutiMG - Huhtikuu 03, 2021, 20:04:24 ip

Otsikko: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Huhtikuu 03, 2021, 20:04:24 ip
Moi
Ensi käynnistys talven ja remonttien/huoltojen jälkeen. Laakista käyntiin. Koeajo n 500m ja sammuu suoraan lennosta. Lähtee käyntiin hetken sahaamisen jälkeen. Nilkkuttaen takas talliin eli sammui toisenkin kerran. (Läksin kotiin autolla grillaa kun nälkä ja vika pyörässä ei hyvä yhdistelmä...)

Eli kaasari california. Kaasarit oli talvella auki ja esim ryyppysuutin vaihdettu toiseen kaasariin, kun oli poikki. Uudet bensalinjat. Uudet tulpat ja tulpanhatut ja johdot. Uudet bensat.

-Ilmavuoto imupuolella?
-Ei saa bensaa?
-Mistä tulee korvausilma tankkiin?

Saa antaa vinkkejä huomisia harjoituksia varten, kiitos!

Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 03, 2021, 20:07:54 ip
Onkohan tankin korkin huohotus auki? Sieltä tulee korvausilma tankkiin.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Huhtikuu 03, 2021, 22:30:04 ip
Onkohan tankin korkin huohotus auki? Sieltä tulee korvausilma tankkiin.
Miten noissa on se huohotus? Siis korkissa vai?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 03, 2021, 23:09:08 ip
TTT jo yhden todennäköisen perusongelman kertoi. Koita ajaa tankin täyttötulppa raollaan. Jos ei käyntihäiriötä ilmene on vika paikallistettu.

Seuraavat mietteet: Cali3 omaa yhden bensahanan. Hanan tankin sisäpuolella olevan suodattimen kunto tai puhtaus on yksi asia. Tankki on rautapeltiä ja voi ruostua vakavastikin. Riippuu säilöntäpaikasta. Talvisäilytys on hyvä tehdä tankki täynnä. Jotkut laittavat 2-t-öljyä tirauksen joukkoon. Olen nähnyt jopa puhkiruostuneita tankkeja.
Cali3:sen tankin hanan tiivistekumi voi hapertua ja kiertyä hanan karan mukana niin että bensan saanti ehtyy. Tiivisteen vaíhto korjaa asian. Yleesä siitä aiheutuu myös polttoainevuoto. Vuoto voi olla ulkoinen tai kaasuttimen suuntaan.
Myös kaasuttimiin tulevien polttoainekanavien liitoksien suodattimet voivat jotain kavaltaa.

Ryypytys on luistityyppinen. Jos luistit ovat hapettuneet, tiivisteet rikki tai niitä käyttävät vaijerit jumittavat jää ryyppy päälle ja kun kone lämpiää ei se enää jaksa käydä koska seos on liian rikas. Asia on helppo tarkistaa ja korjata.

Arvelusi ilmavuodosta imupuolella on epätödennäköinen. Toki kumiset imukanavat voivat vuotaa kun ovat oikein huonossa kunnossa. Jos ottaa ko. kumiputkenpätkän käsiinsä ja kääntää sen nurinpäin selviää kyllä jos on ongelmia: sisäpuoli murenee. Imuvuoto aiheuttaa tehonhukkaa ja huonoa käyntiä mutta ei välitöntä sammumista. Kumiset imukurkut kannattaa vaihtaa jos on edes epäily vuodosta. Eivät maksa paljon. Imukanavan ja sylinterikannen välissä oleva paperitiiviste voi olla rikki mutta sen aiheuttama häiriö on paljon vaikeampi havaita eikä aiheuta välittömiä vaivoja.

Kaasuttimissa on myös suodattimet joihin on voinut kertyä likaa. Ne on helppo katsastaa. Jos niissä on törkyä on sitä myös tankin suunnassa.

Toki sytytysjärjestelmä voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. Niiden tutkiminen onkin sitten oma juttunsa joten katsotaan nuo edellä mainituta jutut ensin.

Äkkiseltään tulee mieleen ongelmat suoritetun suoritetun ajomatkan suhteen joista osa oli jo edellä. Toki on nähty myös homehtunut ilmansuodatin. Suviaikaan se saa sisäänsä siitepölyä ja muuta orgaanista tavaraa joka kosteuden kanssa saa aikaan hometta. Ilmiö on harvinainen ja helppo korjata. Riippuu myös talvisäilytyspaikasta. Huono moottoripyörän talvisäilytyspaikka on autotallissa johon iltasella ajetaan märkä/luminen auto yöksi. Korroosiota kun on monenlaista.

Eihän bensaletkuissa ole ylimääräisiä suodattimia, eihän?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 03, 2021, 23:09:40 ip
Kyllä, korkissa on pieni reikä sisään menevässä osassa ja se huohottaa tiivisteen ulkopuolelle. Kokeile ajaa testilenkki korkki raollaan.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 03, 2021, 23:15:27 ip
Tuo testilenkin lyhyt pituus lähinnä vaikuttaa siltä, että bensaa valuu juuri kaasarit täyteen ja letkuihin, mutta ajettaessa sitä ei enempää enää tulekaan.
Toinen voisi toki olla puolavika, että loppuu lento lämmetessä, mutta aika utopistista olisi että molemmat hyytyisivät samalla hetkellä. Tämän voisi mahdollisesti todeta esim lämmenneistä puolista.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Huhtikuu 03, 2021, 23:45:09 ip
Kiitoksia vastanneille.

Kokeilen seuravaaksi ajoa korkkia auki.

Tässä laitteessa uusi tankki, koska edellinen oli ruostunut puhki. Ja tämän jälkeen toiminut ok.  Ryypytysluistimet olleet auki ja puhdistetty.Tosin toiminta pitää uudellen tarkistaa.
Kaasarien suodattimet bensaletkujen juuressa puhdistettu. Ilmansuodatin puhdas ja kuiva. Ylimääräisiä bensasuodattimia ei ole.
Pyörän säilytys lämpimässä tallissa, ei sulavesia tms. ( min +10)
Puolat toimivat vielä syksyllä.

Testit jatkuu huomenna...
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Huhtikuu 04, 2021, 17:32:46 ip
Eipä ollu korkki auki ratkaisu käyntihäiriöön. Käyttelin 3000rpm ja nopeasti alkoi katkoa. Eli tipautti sekunniksi 500 rpm alas jne. Lopulta totaali sammuminen. Edelleen epäilen bensansyöttöä?
Teeetin talvella hydrauliliikkeesä bensaletkuston. Eli tankilta letku johon t-liitin, josta kaasareille. Jospa tämä ei nyt sitten toimi? Jos kokeilisi letkua kaasarille ja siihen jakoliitin toiselle kaasarille. Mielstäni olen näitä liittimiä nähnyt.
Vai olisko sähkövika?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Breeze - Huhtikuu 04, 2021, 18:03:06 ip
Jos paikallaan kaasutellessa alkaa kierroksilla pätkiä, niin suihkaus starttipilottia imuaukkoon.
Jos pätkiminen jatkuu, niin vikaveikkaus siirtyy sähköpuolelle.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: TunturiTT - Huhtikuu 04, 2021, 21:34:44 ip
Niin, lataako kunnolla? Jos virta hukkuu yläkierroksilla, niin pätkii kyllä.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: egon - Huhtikuu 05, 2021, 12:17:24 ip
Kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Kokeile käyttää kaasuttimesta letkua irti ja laske sitten purkkiin bensiiniä hanat avaamalla. Toivottavasti sieltä lirisee kuin poikapatsaasta.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Huhtikuu 28, 2021, 21:38:31 ip
Tänään viimein uudet yritykset. Tehdyt muutokset: vipuryypyt, uudet tyhjäkäyntiruuvit (jouset,o-rengas jne), uudet ilmaruuvit (jouset, o-rengas jne) Nyt toimii...aika hyvin. Itse arvelen ryyppyjen olleen ongelma (?) mutta nyt toimi aika kivasti. Mutta säädöt. Pätkii 2000-3000rpm, muutoin kiertää hyvin ylös asti. Kerran sammahti pienillä kierroksilla. Lähti heti käyntiin.

Ilmaruuvit auki 1 1/2.  Pääsuutin 140. Tyhjäkäynti 55. Vakio suodatin. T-putki avattu. Vakio vaimentimet. Miltä vaikuttaa suutinosasto noin äkkiseltään? Varmaan synkkaus seuraavaksi?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 28, 2021, 22:22:21 ip
Noin yleensä. Synkronointeja on kaksi: sytytys ja kaasuttimet. Kaasuttimissa lisäksi tyhjäkäynti erikseen. Kumpikaan, vaikka olisivat hieman pielessä, ei aiheuta totaalista sammumista.

Ryyppyluistimen auki jääminen, joka tuplana on epätodennäköistä, sammuttaa ko. puolen ajan mittaan.

Sytytyksestä on vaikea hakea kuvaamaasi käyntihäiriötä. Toki sekin on mahdollisuuksien rajoissa mutta ilmenee ehkä eri tavalla.
 
Polttoainepuolelta kuvaamasi häiriötä kapealla kierroslukualueella aiheuttaa liian pienet suuttimet tai tukkeutunut neulasuutin. Siinä on säteettäisiä reikiä  jotka voivat, erityisesti talvisäilytyksessä, tukkeentua osittain tai kokonaan. Oletko ne tarkistanut/avannut?

Kaasutinpyörä kun pitää talvisäilyttää joko koko ajan kaasuttimet täynnä (Hana auki.) tai syksyllä tyhjentää kaasarit totaalisesti. Suosittelen ottamaan neulaputken kouraan ja puhdistamaan reiät. Niihin ei ultraäänipesu tehoa. Pääsuutin ensin irti niin ko. osa on sen yläpuolella. Katso kaasuttimen räjäytyskuvasta miten osat ovat.

Tietyn kierrosluvun pätkiminen voi kertoa myös liian pienestä suuttimesta.
Koita vetää pätkimisalueella ryyppyvivusta varovasti kaasua laskematta. Jos pyörä lähtee hetkeksi kiihtymään on kaasuttimissa sanomista. Vrt. yllä.

Cali 3 on tehty eri aikaan ja eri polttoaineelle. Nykybensiinin energiamäärä on alhaisempi kuin silloin. Tarvitaan hieman isommat suuttimet että asia kompensoituisi. Joskus riittä luistin neulan nostaminen pykälällä mutta ei välttämättä koko kierroslukualueella.

Itselläni on, muiden ohella, kaksi California Kolmosta ja moottoreita yhteensä neljä. Pari peruskunnostettua varalla. Yksi on tuossa sohvan päässä malliksi.

Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Toukokuu 19, 2021, 07:32:39 ap
Harjoitukset jatkuvat. Nyt molempiin kaasareihin päivitetty sisuskalut, eli pääsuutin, tyhjäkäyntisuutin, neulaventtiili, seosputki, neula,kohot. Ja siis molempiin kaasareihin. Kiihdytyspumpun puolelle en kajonnut.
Kävin koeajolenkillä. Ei ole ikinä noin hyvin toiminut. Kone käy tasaisesti. Vääntää hyvin koko kierrosalueen. Ajelin n 20 km sekalaista ajoa, jopa motarivauhtia. Kävin tankkaamassa.
SITTEN se taas tuli. Noin 50 km/h vauhdissa antoi pari ennakko nykäisyä. Nykäisyt tosi mietoja/katkoja, mutta tuttuja merkkejä. Ja tästä 10 s ja kone sammui taas. Mutta eipä tarvi kuin 60s odotella ja lähtee ekalla käyntiin.
Kaasarit olleet usein auki ja likaa ei ole päätynyt kaasarin suodattimiin. Edelleen mielestäni vaikuttaa bensan saanti ongelmalta? Bensahana seuraavaksi tutkintaan. Hyvä kun tankkasin just tankin täyteen ;D
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 19, 2021, 11:56:14 ap
Pitäisiköhän se bensiinitankki pestä, sisäpuolelta siis?


Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: GinTurismo - Toukokuu 19, 2021, 15:36:45 ip
Kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdotonta. Kokeile käyttää kaasuttimesta letkua irti ja laske sitten purkkiin bensiiniä hanat avaamalla. Toivottavasti sieltä lirisee kuin poikapatsaasta.

Tälle kannatus.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Henko - Toukokuu 20, 2021, 09:57:52 ap
Jos tankista on ruostetta tms. lähtenyt niin nythän sitä voi olla kaasareissakin taas. Tai sitten on jäänyt suodattimiin ja ne ovat tukkeentuneet.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Hajakenttä - Toukokuu 20, 2021, 12:17:26 ip
Minäslainen sytytyspuoli kyseisessä pyörässä on?

Jos on kummallekin pytylle oma puola, ne tuskin aina samaan aikaan lyövät läpi molemmat. Samoin, jos on kummallakin oma katkoja. Jos on transistoroitu sytty se ehkä on sama palikka molemmille. Yhteinen on myös virransyöttö puolille virtalukon, tappokytkimen ja ehkä releenkin kautta. Sekä transistorikatkojalla, että kärkikatkojalla esiintyy tyypillisesti 300 V takapotkupiikki, joka on jo sitä luokkaa, että lyö läpi huomoissa johtimissa. Puola kuitenkin tarvitsee sen kaiken, jotta sytytys voi tapahtua. Toisaalta löysä liitos tärinässä saattaa satunnaisesti estää virransyötön, joka vaatii tyypillisesti 1 – 3 A silloin kun katkoja on kiinni.

Tietämättä mallin rakennetta kuvittelen, että kierrosnopeuden ja alipaineen mukaan säätyvä sytytysennakko vaatii kiertyvän kelkan, jonka päällä katkojat ovat. (Onhan niitä kyllä muitakin rakenteita.) Virtatie tulee puolille yhdessä ja niiltä kumpaankin katkojaan oma ja niistä runkoon taas yhdessä. Kondensaattori on katkojan rinnalla, kummallakin oma. Alumiinisesta kelkasta kuparipunos kytkee virran maahan/runkoon/akun miinukseen. Siinä syntyy elektrolyyttinen syöpyminen alumiinin ja kuparin väliin ja lsäksi liitos on alituiseen liikkuva ja aiheuttaa moottorin pätkimistä. Se on piilokatkos, jonka vuoksi moni sytytysvärkki on uusittu kokonaan kun ei ole muuta osattu. Joustavan kuparipunoksen päissä pitäisi olla ruostumattomat ruuvit ja prikat niin, että alumiini ja kupari eivät ole kosketuksissa. Usein em. katkon takia sytytysvirta etsii kulkutiensä säätöruuvien kautta, joka ei ole tarkoitus, ja sekin aiheuttaa moottorin pätkimistä. Joissakin malleissa maadoitus menee palautusjousen avulla, tarkoituksella tai tarkoituksetta. Silloinkin siinä on alumiini ja hiiliteräs reagoimassa keskenään, eikä sellainen ole kunnon sähkönjohde.



Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 20, 2021, 18:26:04 ip
Mainittakoon että Cali 3:ssa ei ole alipainesäätöä ennakolle. Vain keskipakosäädin. Kahdet kärjet jos rakenne on alkuperäinen.
Sytytysennakko on siis sama kiihdytettäessä kuin hidastettaessa. En osaa yhdistää vikaa sytytyspuolelle.

Cali 3:sen ainoa bensiinihana sen sijaan on hieman ongelmallinen nykybensojen suhteen. Epäilisin, jos vikaa ei muualta löydy, hanan purkaminen ja tarkastaminen ei ole kummoinen homma: tankista bensat pois, hana irti ja hanan purku. Huom! hanassa on ajoituksensa sen suhteen että hanan käyttövipua ei saa kuin yhteen asentoon mutta hanan koottua väärin.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Toukokuu 22, 2021, 20:11:35 ip
No niin, vihdoin aurinko paistaa risukasaan...toistaiseksi. Takana 2x 30km testilenkkiä, enkä saa mitään vikaa esiin.

Otin tankin irti. Tankki itsestään vain 2 vuotta vanha vaikka pyörä vm 1994. Ei ruostetta siis eikä mitään isompia roskia tms. Hanaa en purkanut osiin vaan ulkoisesti putsasin suodatin osan jne.
Koska ajatukset alkoivat myös kääntyä mahdolliseen sähkövikaan, niin vedin lisämaadoituksen piruttain akulta startin kiinnityspulttiin. Ja näiden toimenpiteiden jälkeen toistaiseksi 60 km testiä takana hyvillä mielin. Jää nyt hiukan arvoitukseksi missä se vika oli, itse veikkaan bensapuolta  ::)



Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Breeze - Toukokuu 22, 2021, 20:56:02 ip
Kaasaripelissä voi testimielssä laittaa kirkkaan bensaletkun, niin on ainakin jonkunlainen näköyhteys, jos epäillään bensanpuutetta.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Pekka - Toukokuu 22, 2021, 21:31:38 ip
Läpinäkyvä kohokammio olis kova?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Kesäkuu 01, 2021, 20:25:01 ip
Johan sitä tulikin ajeltua n 200 km ilman huolia, mutta tänään dynopenkissä sammui kone jälleen. Seokset olivat ok eli hiukan rikkaalla mikä hyvä. Ajelin tallille ja kotiin lähtiessä ongelmat alkoivat taas nousta esiin. Käynnistyi huonosti. Pääsin 500m ja sammui. Hetki odottelua ja käynnistyi ja pamautti putkessa. Ajelin tallin lähettyvillä ja sain vian toistumaan. Oli nykymistä ja sammumista.
Saatana sentäs!
Nyt pitäs alkaa jollain systeemillä vikaa paikantamaan. Jotenkin tämä alkaa kallistumaan sähköpuolelle, mutta miksi vika oli poissa 200km? Ja miksi ilmaantui dynossa? Mitään älytöntä revitystä dynostus ei ollut...
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 01, 2021, 21:21:13 ip
Minkälainen sytytysjärjestelmä tässä on? Tuo, että kerrasta kuolee, kuulostaa minun korvaan enemmän syttypuolen ongelmalta. Bensan loppuminen yleensä pistää hiipumaan. Ja sitten sammuu.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 01, 2021, 21:57:03 ip
Viimeiset Cali Kolmoset on varustettu digitaalisella sytytyksellä merkkiä Digiplex. Laitan tähän linkin kytkentäkaavioon: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1000/1000California3Digi_1988.gif

Sytytysyksikkö näyttää samalle kuin lataussäädin. Mutta sytkästä lähtee enemmän johtoja. Yksi on sen maadoitus. Sen puhdistus ja liittäminen uudelleen.
Herkin osa, itse sytytysyksikön ohella, on analoginen kampiakselin asentoanturi. Itselläni on pari sellaista vioittunut. Oireet aika samanlaiset. Toisinaan käy mutta kun matka jatkuu veto loppuu ja samaan aikaan molemmista pytyistä. Katso onko johdotus vioittunut ulkoisesti tai onko sen johdotuksen liittimissä hapettumia. Puhdista ensin kaikki liittimet. Sitä varten on esim CRC:llä liittimien puhdistus- ja suojasprayvalikoima. Jonkinlaisen sudin tarvitset liitinpinnien mekaaniseen puhdistukseen em. liuottimien ohella.

Jos edellä olevat on käyty läpi niin sitten täytyy irrottaa anturikin ja katsoa onko se ylipäätään puhdas ja ehyt. Läpäiseekö se virtaa kun yleismittarilla vastusta mitataan liittimen navoista. Se on herkkä osa ja sitä ei saa käsitellä väkivalloin eikä johtimesta saa vetää.

Tällainen on-off-vika on joskus hankala paikallistaa mutta osa kerrallaan kun järjestelmällisesti etenee niin syntyy jossain vaiheessa tulostakin.

LISÄYS PERÄSTÄPÄIN: Digiplexissä on alipaineinen ennakonsäätö ja sen letku on toisinaan pykinyt eli vuotaa. Se tekee sytytyksestä laiskan eli ennakko ei säädykään imukanavan ilmanpaineen mukaan. Eli vähempi kuin pitäisi.

Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Kesäkuu 02, 2021, 08:00:45 ap
Sähköpuolelta kannattaa katsoa myös seuraavat:
-Sivuseisontatuen kytkin
-Moottorin tappokytkin
-Virtalukko
Renkkaamalla ja spreijaamalla ei ehkä saa uudenveroista, mutta voi vähän
piristää pätkivää kytkintä.

Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 02, 2021, 11:57:13 ap
Urpo ja Turbo ovat myös asian ytimessä.
Viimeksi viime viikolla oli käyntiongelma eräässä pyörässä jossa virtalukko on ohjausakselin kupeessa tankin etupuolella. Siinä oli virta-avain, kotiavaimet ja iso avaimenperä. Omistaja ihmetteli että kun ajaa sataa tai enemmän niin pyörä nykii. Tuulihan se vain heilutteli virta-avainta ja siksi kone pätki. Riippukkeiden poisto auttoi, toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Kesäkuu 02, 2021, 15:56:42 ip
Yeah, the "sidestand" relay (even thought it doesn't have a sidestand switch)  :smiley: powers the coils and Digiplex. The sidestand relay is grounded through the low fuel light sensor. Don't ask me how I know.. 

Edelliseen lauseeseen törmäsin ulkomaan "saitilla". Siitä tulikin mieleeni seuraavat asiat pyörästäni, vuosien varrella on poistettu sivutuen anturi sekä myös polttoaineen varoitus anturi. Eli mikäli rele maadoittuu bensasensorin kautta ja tämä rele vaikutta myös digiplexiin? En näistä sähköistä(kään) hirveästi ymmärrä, mutta mitä mieltä olette, voiko aiheuttaa ongelmaa tämä tilanne?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Kesäkuu 02, 2021, 18:09:30 ip
Jos on toiminut tähän asti niin ei kai se suurempi ongelma ole. Jos muutoksissa
on käytetty ryöstöliittimiä, se voi olla ongelma.
Tarkastuslistalta unohtui releiden tarkastus. Jos olisi ollut ruiskukone niin
bensapumpun releen tarkastus olisi ollut ensimmäisenä.

Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Kesäkuu 02, 2021, 22:34:02 ip
Digiplexin alipaineletku vaihdoin jo talvella uuteen.
Liittimet digiplexistä puhdistin sekä myös pick-up coilin. Releet oli irti ja puhdistettu. Maajohto irti ja kiinnitys uudestaan. Akun napojen kiinnitykset tarkistettu. /Akku pitäisi olla melko uusi, eli max 2 vuotta)

Hyvin lähti käyntiin, tyhjäkäynti ok. Kun nostin kierrokset 4000rpm ja pidin siinä, niin alkoi pykiminen. Eli kierrokset tipahti 3500rpm ja taas takaisin 4000rpm. Totaalista virtojen katoamista ei tapahtunut. En ajanut koeajolenkkiä.

Onkohan toi digiplex paskana? Ei muutakuin kiviä tiskiin ja alkaa vaihtelee osia  >:(  Onko noi releet Motonet kamaa?
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 02, 2021, 23:32:59 ip
Releet on peruskauraa. Huomaa vilkku-, vaihto- ja kytkentäreleiden paikat. Että tulee samalla kytkennällä samaan kohtaan. Muuten voi jutut olla toimimatta tai toimivat omituisesti.

Jos akussa on virtaa niin ainakaan laturi tai lataussäädin ei ole vialla. (Navoista mitaten, virta pois päältä, lepojännite 12,8 - 13,5 Volttia.)

Ei ole tavatonta jos Digiplexsin digitaalit ovat kateissa. Onko kellään kaverillasi saman aikakauden toimivaa Guzzia josta voisi testiin lainata?
Itselläni, tällä hetkellä, ei ole sopivaa. On yksi Digiplex mutta väärää mallia.

Näitä kaksi kappaletta niin näet katoaako kipinä molemmilta puolilta vai onko vika sitten ihan muualla: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/sytytystesteri-2000017037
Onnistuu parhaiten hämärässä.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Ikkala - Kesäkuu 02, 2021, 23:41:25 ip
Onko se tuommonen vai joku muu versio? Tuo on -95 1100 calista. En kyllä jaksa uskoo että vika olis boksissa.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: jukkak - Kesäkuu 03, 2021, 18:10:42 ip
Veikkaisin vahvasti anturi vikaa (huonoa liitosta johdon murtumia ) minun-94 Cali 3.ssa oli jokunen vuosi sitten tuon tyylisiä vaivoja
anturin vaihdon jälkeen on "laulanut" vallan mukavasti
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: RuutiMG - Kesäkuu 04, 2021, 10:09:57 ap
Ton anturin voisi kyllä vaihtaa, mutta eipä ihan joka kioskissa enää olekkaan myynnissä. Varmaan saattaisi löytyä toisella koodilla sama anturi johonki fiat tai alfa?
Muutes, onko siinä anturin päässä joku shimmi systeemi (prikkoja) jolla säädetään etäisyys vauhtipyörään? Sitä vaan, että jos prikka tai tiiviste kulunut/ kuoleentunut niin rako ei enää toleranssissa?
Ikkala: Digiplex 2s med 500A on malli mikä kiinni.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 04, 2021, 11:19:12 ap
Anturin etäisyys triggeripyörän liipaisimiin on määräävä tekijä. Tyypillisesti anturi on kiinni yhdellä tai kahdella ruuvilla tasopinnassa. Mittaamalla tasopinnasta esim. työntömitalla, kun anturi on irti, matkan liipaisimeen on asennus mitta noin 0,5 mm:ä vähemmän. Eli sen verran shimmiä alle että etäisyys toteutuu.

Alkuperäisosana nuo anturit maksavat toisinaan melkoisesti. Tarvikkeena ehkä vähemmän. Vanhasta anturista kannattaa säilyttää johtimen liitin ja pätkä johdinta johon voi tinata tarvikkeen johtimet. Tarvikkeessa voi olla eri väriset johtimet mutta kun niitä on kaksi niin ei liene tarkkaa napaisuuskaan.

Stein Dinsen hinta anturilla (29721660-Z) on noin 60€ plus toimituskulut. Näyttää että alkuperäisosaa ei enää saa mutta korvaava "Z"-osa on saatavilla. Sisältänee myös littimen. En tuon hinnan perusteella alkaisi arpoa onko vika anturissa vai ei vaan vähentää yksi tulevista vioista jo ennakkoon.
Otsikko: Vs: Cali 3 sammuu lennosta
Kirjoitti: Hajakenttä - Kesäkuu 05, 2021, 17:50:55 ip
Kun etsin eri lähteistä noita antureita, näytti siltä, että ne ovat kaikki induktiivisia antureita. Eivät oikein voi hall-antureita ollakaan sen hitauden takia. Induktiivinen anturi voidaan tuvan pöydällä tutkia:

Anturin keskellä on magnetoitu kovateräs tappi ja sen ympärillä käämi. Vika voi tulle kahdella tavalla. Käämi voi mennä poikki. Käämin vastus on 650 ohm, jos se on ehjä. Se kannattaa mitata liittimestä lähtien yleismittarilla, koska silloin tulee mitatuksi myös liitoskaapelin pätkä ja liitin. Voi olla myös terästapin magnetointi kadonnut, jos esim. on useita kertoja käyty lähellä curie-lämpötilaa, ja saattaa se heiketä itsestäänkin vanhemmiten. Sen voi koestaa jollain meltorautaisella esineellä, ei ruuvitaltalla, joka on jo itsessään magneettinen. Jos ei tunnu magneettiselta voi sen magnetoida uudelleen pitämällä sitä hetken voimakkaassa magneettikentässä jollain isolla kestomagneetilla.

Jos käämi on poikki se voi olla on/off vika joka riippuu lämpötilasta tai tärinästä jne. Magneettisuuden puute taas tekee anturista epäherkän ja se sitten toimii/ei toimi olosuhteiden mukaan. Toimiessaan se antaa moottorin pyöriessä pulssijonoa, joka oskilloskoopilla katsoen on n. 0,5 V pp. Signaali syntyy magneettivuon muutoksista käämissä itsessään, eikä sillä ole virtalähdettä. Induktiivisessa anturissa on vain kaksi johdinta, mutta voi olla kolmantena suojavaippa.

Jos kyseessä kuitenkin olisi hall tyyppinen anturi sen testaus tapahtuu pyörässä sähköissä kiinni, mutta paikaltaan irti ollen. Yksi johdin on maa, yksi tuo sähköä hall komponentille ja yksi antaa pulssijunaa. Sen amplitudi on isompi ja mitattavissa yleismittarilla. Pitää vaan löytää kolmesta kaksi oikeaa karvaa miitarille, toinen on maa,  samalla kun meltorautaesinettä liikutellaan anturin tuntopään lähelle ja pois toistuvasti. Jännite vaihtelee n. 12 V (looginen 1) ja  n. 0,5 V (looginen 0). Siinäkin on keskellä magnetoitu kovateräksinen tappi ja hall-komponentti reagoi magneettivuon voimakkuuteen.