Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Harri Eronen - Maaliskuu 30, 2021, 16:23:17 ip
-
Onko joku löytänyt kotomaasta , -90 lukuisten esim cali 3 jarrulevyjen holkkiin segerin alle tulevaa Belleville jousta( 5 kpl/levy)? Olisi nippu jarrulevyjä kunnostettavana.
-
Heitän lonkalta: kävisikö mitenkään aaltojousi (aaltoprikka, aaltoaluslevy) sen seegerin alle?
Olen samaa miettinyt kun alkuperäiset alkavat mätiä. Viimeiset ehyet lasikuulapuhalsin magneetin avulla ja maalasin.
https://hydraulics.fi/amoda/quickview/index?id=1582
-
Moi
SFC Laverdan levyissä käytin muutama vuosi sitten aaltojousimetodia, ja hyvä tuli. Levy liikkuu edelleen, mutta ei helise. Jouset pitää olla mahdollisimman hengettömät. Jostain tanskalaisesta jousien nettikaupasta löytyi sopivat
MN
-
Olisiko ollut Lesjöfors springs?
-
Kuulostaa tutulta 👍
MN
-
Tanskalainen nettikauppa, jolla on myös suomenkieliset sivut
https://www.jouset.com/tuotteet
Aika runsas valikoima myös aaltojousia. Yksilevyiset aaltojouset löytyvät nimikkeen jousilevyt alta. Moniaaltoiset moniaaltoisista puristusjousista.
-
Hienoa on se että tarjoavat myös ruostumattomia versioita. Todennäköisesti pitkäikäisempiä kuin pyörän tuleva ikä.
Seegerissä eli lukkorenkaassa on tietty ominaisuus: se ei ole tasalevyinen ja siinä on katkos. Pitäisikö laittaa lukkorenkaan puolelle ohut, suora ja ruostumaton aluslaatta? Sallisi jousialuslaatan tasaisen kuormituksen ja kiertävän liikkeen.
-
Tai vaihtaa seegerin tilalle toisenlainen lukitusrengas. Sellainen kertakäyttöinen, jossa on hammastus sisällä. Nimeä en sille tiedä.
-
Tai vaihtaa seegerin tilalle toisenlainen lukitusrengas. Sellainen kertakäyttöinen, jossa on hammastus sisällä. Nimeä en sille tiedä.
Tarkoittanet Starlock-kiinnitintä? Se vain painetaan voimalla akselin uraan esim. putkenpätkää avuksi käyttämällä. Mutta en tiedä onko kuinka hyvin saatavissa isommille halkaisijoille. Tarttuu myös kierteisiin.
https://www.kramp.com/shop-fi/fi/vp/starlock-lukkoprikat-musta--ticItemGroup-110969746?categoryId=web5-4094035
Jotkut kutsuvat sitä myös tähtimutteriksi.
-
Tuon kaltainen, mutta hivenen jykevämpi on töissä käytössä. Parikymmentä milliseen akseliin tarttuu ilman uraa. Pitää laakeria paikallaan.
-
Tuon kaltainen, mutta hivenen jykevämpi on töissä käytössä. Parikymmentä milliseen akseliin tarttuu ilman uraa. Pitää laakeria paikallaan.
Pirullinen avattava jos on ahtaassa paikassa.
-
Ei lähde kuin katkaisemalla.
-
Moi
Laittaisin sen jousen napin vastapuolelle missä ei ole lukitusrengasta
MN
-
Moi
Laittaisin sen jousen napin vastapuolelle missä ei ole lukitusrengasta
MN
Ei hullumpi ehdotus. En keksi tähän hätään kuin yhden haitan:
Jousi ja holkki elävät koko ajan käytössä niin rakenteesta irtoaa sitkeästi tarttuvaa mujua ja jää siten näkyvälle puolelle. Rakenteellisesti asialla ei liene merkitystä. Saatanpa kokeilla jos kahdesta California kolmosestani jarrut vaativat remonttia. Toinen saattanee, tosin, joutua varaosiksi vaikka koneen siitä kunnostinkin. Perävaihde ja vaihteisto on vielä kunnostamatta.
Valurautalevyt ovat joidenkin mielstä kamalat kun ne ruostuvat ulkona jo yhdessä sumuisessa yössö ja kohta se ruoste on vanteella.
Mutta ei valurautaa ole turhaan valittu materiaaliksi: se vääntyilee erinomaisen vähän, on tehokas kitkamateriaali ja kestää pidempään kuin nykyjarrulevyt. Moneen nykypyörääni olen joutunut vaihtamaan muutaman suven ajojen jälkeen kalliit rosterilevyt ja siksi myös kalliihkot jarrupalat. Valurautalevyissä kestävät perusjarrupalat ihan hyvin eivätkä ne kuluta levyjä kuin hyvin hitaasti.
Edelleenkin tähdennän: jos haluaa vanhaan pyöräänsä paremmat jarrut ei kannata ryhtyä hankkimaan uusia kitkamateriaaleja ja levyjä mikäli niissä on vielä pintaa vaan vaihtaa kumiset jarruletkut moderniimpiin letkuihin. Mustat metallipunosletkut ovat kelvanneet myös museoajoneuvotarkastajille. Jos haluaa autenttisuutta niin laittaa metallipunoksen päälle pari - kolme kerrosta kutistesukkaa niin näyttää jälleen paksulta kumiletkulta. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/kuristeletkut/liimalla-varustettu-kutisteletku-2000041557
-
Yleensäkin, mitä vähemmän seostettu rautalevy, sitä paremmin se jarrussa jakytkimessä kestää. Esim suomalainen Top Fuel tiimi leikkauttaa omat kytkinlevynsä "mahdollisimman huonosta" teräksestä, jotta ne kiemurtelevat vähemmän käytössä.
-
Kuulemma pietarilainen katukaivon kansi on parasta jarrulevymateriaalia.