Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Kaijus - Maaliskuu 15, 2021, 22:14:31 ip
-
Motociclismo lehden nettisivuilta :
https://www.motociclismo.it/moto-guzzi-novita-in-arrivo-naked-centenario-78283
-
Kaijus
Se on vielä hieman "hämärän peitossa"!
Ehkä sieltä jotakin tulee, joskus.
Hevosmiesten toimistossa sanottiin, että julkaistaan Eicmassa...
Ikävää, jos sitä ei julkaista vielä syyskuussa.
T. Kimmo
-
Linkin Motorradonline lehdenkin mukaan Guzzi tuo syksyn Eicmaan uuden mallin, mikä on poikkeuksellinen tekniikan ja suorituskyvyn suhteen! Voi olla esillä jo Mandellossa 100v juhlissa! Onko se vesijäähy? ;D Vai sähkö? :-\ Tuossa linkin vihertävässä "hämäräkuvassa" näkyy takarenkaan takaosassa jotain ihmeellistä.. Sähkömoottoriko? Nyt meni kyllä jännäksi...
https://www.motorradonline.de/modern-classic/moto-guzzi-zukunft-eicma-2021/
Tässä edellinen googlella käännettynä:
"Piaggion toimitusjohtaja Roberto Colaninno kertoo "La Gazzetta dello Sport" -haastattelussa, että Moto Guzzin tehdas Mandellossa kunnostetaan kokonaan, jotta se sopii valoisaan tulevaisuuteen. Tässä paikassa on myös syntymässä uusi malli, jolla brändin 100. syntymäpäivä voidaan asianmukaisesti seurata. Uusi Moto Guzzi juhlii todennäköisesti ensi-iltansa EICMA: ssa marraskuussa. Debyytti Moto Guzzi World Days -tapahtumassa Mandello del Lariossa, joka järjestetään 9.-12. Syyskuuta 2021, on mahdollista. Colaninno tekee selväksi: "Se on poikkeuksellinen tekniikan, suunnittelun ja suorituskyvyn kannalta."
Jouko
-
Eiköhän tuon takapyörän päällä ole sellainen kilpiteline, mitä on nähty viimeisen 15 vuoden ajan konseptipyörissä ja muutamassa tuotantovehkeessäkin.
-
Juu, takapyörän päällä voi ollakkin mitä vaan, mutta takapyörän takaosassa, kuten kirjoitin, näyttäisi kyllä olevan ihan jotain muuta..
Jouko
-
Tuossapa olikin jo tutkittu kuvaa asiantuntevalla tavalla. Sporttia näyttäisi siis pukkaavan!
Jouko
-
Toivotaan parasta.
-
Semmoinen Le Mansin uutuusvedos olisi komea.
Sellainen aikuiseen makuun sopivan sporttinen matkapärrä sopivasti modernisoidulla ulkonäöllä.
-
V-Twin on tietysti puristien mielestä erikoisesti sanottu jos twinillä ainakin joskusmailman aikaan tarkotettiin että männät mene samaan tahtiin. . .
-
Näistähän on montaa koulukuntaa. Yhden opinsuunnan mukaan koko maailma olisi parempi paikka, jos
koko brittitwini olisi jätetty piirustuspöydälle.
Liittyy hiukan tähän, mutta briteillähän on aina ollut vahvana ominaisuus, että jos jollain tavalla ei
onnistu niin jatketaan samalla tavalla. Esimerkiksi reilut sata vuotta sitten kansojen välillä oli kova
kilpailu siitä, kuka valloittaa ensimmäisenä etelänavan. Brittien ensimmäisellä retkellä käytettiin
vetojuhtina muuleja, mutta pian huomattiin, että ne ovat täysin sopimattomia paikallisiin olosuhteisiin.
Lienee turha mainita, mitä käytettiin vetojuhtina toisella retkellä.
Korjaus edelliseen: Wikipedian mukaan britit käyttivät poneja ja siperianhevosia, mutta joka tapauksessa
ei toiminut. Norjalaiset käyttivät koiravaljakoita.
-
Miehet ja sukset navoille, koiravaljakot hankeen jne kyl, kyl.
Saas nähdä mitä tulee Guzzilta, pitkään odotuksissahan on ollut katusporttia..
LeMans ei ole huono työnimikkeenä.
Kiinostavaa on saadaanko nyt V2:sta runkoineen puristettua ripeämpää ja kevyempää.
Ilmeisesti mitään mullistavaa ei liene tiedossa, mutta jotain sentään.
Taitaa pysyä Aprilian puolella rivakammat.
-
V-twin on oikein sanottu, jos tarkoitetaan kaksi sylinteristä V-konetta. Sellainen kaksisylinterinen, rivikone, jossa männät liikkuu samaa tahtia on parallel twin. Taisi olla ne Trumpan Bonnevillet ja Yamahan 650 jytäjammu ainakin aikoinaan sellasia mukavasti täristäviä koneita. Yammusta ainakin leukailtiin, että siinä on kierrosten rajoitin, virta-avain hyppää pois jos mennään pitkään punaisella...
-
Yammusta ainakin leukailtiin, että siinä on kierrosten rajoitin, virta-avain hyppää pois jos mennään pitkään punaisella...
Ja kuulemma aikakauden ainoa moottoripyörä jossa oli pakki.
Jytärin kun jätti tyhjäkäynnille, niin se lähti menemään tärinän voimasta taaksepäin... ;D
-
Eipä noita samaa tahtia hakkaavia tvinejä ole kierroksilla ajettavaksi tarkoitettukaan. Yamaha koitti tuolloin saada vapinaa hallintaan tasapainottamalla ja tukemalla kampura myös keskeltä (ei jousta ja vatkaa sitä myöten itseään osiksi), britit lisäsivät keskilimppuun malmia.
Yammun koneiden yleinen tuunaus maailmalla (jos siis halutaan kierroksia ja voimaa) on jaon muuttaminen. Vierekkäin vatkaavat vaihdetaan vaiheeltaan esim 90/270 astetta. Tällöin käynti on lähempänä veekonetta.
Nyttemmin taitaa kaikissa rivikakkosissa olla vaihe-ero vakiona, tasapainotusakseli tai kuten Bemarilla, vastapainopuntti.
-
Kun tuommoinen Yamaha oli käytössä ,niin voin vahvistaa "pakin"olemassa olon. Toimi kylläkin ainoastaan keskiseisomatuella ollessaan. Omani oli kuitenkin vm -77 XS-650 , oli tukevammalla rungolla, sekä moottorin kiinnikeet olivat vahvemmat. Erään kerran kun olimme menossa armeija kaverini kanssa Ylämyllylle varuskuntaan ,hän ajoi omalla ,aidolla XS-2 Jytä-Jammulla ,vm -72 edellä. Keräsin häneltä irronneita osia väliltä Rantasalmi- Ylämylly ( n 160 km), kolme kappaletta vilkkuja ,sekä sivuseisomatuen. Wasp kehitteli ko moottorista 1000 cc sivari-motocross moottorin , hyvällä menestyksellä.
-
Niin, noihin parallel twin nimityksiin pitäis kyllä varmaankin aina liittää vielä kampuran asteluku, 360 asteella jytäsi täysillä, meno 180 asteella oli jo melko pehmoa...
Jos 70- luvun alussa olis jo ollu Locktite ruuvilukitteita, niin Yamahan logolla oleva purkki olis ollu ihan mojova lisä vakiovarustukseen uuden XS Jytäjammun ostajalle :)
-
Niin se moottori… Toisaalla (Aprilia) Piaggio on tehnyt niin, että V4 kone on pantu ”puoliksi” ja siitä on tehty ”Parallel Twin”. RS 660/Tuono 660. 659 ccm, 100 hp, 67 Nm, kuivapaino 169 kg.
Moottori: https://www.youtube.com/watch?v=n-Z2VEqjYpE (https://www.youtube.com/watch?v=n-Z2VEqjYpE)
Muuta: https://ultimatemotorcycling.com/2020/10/15/2021-aprilia-rs-660-preview-18-fast-facts-plus-specs-and-photos/ (https://ultimatemotorcycling.com/2020/10/15/2021-aprilia-rs-660-preview-18-fast-facts-plus-specs-and-photos/)
Että voisiko olla niin, että samalla periaatteella kuin tehtiin V4 koneesta ”puolittamalla Parallel Twin”, että tehdään sama mutta käännetään samalla kampiakselin suunta niin että tulee ”V2 Twin” ?
-
Niin se moottori… ja siitä on tehty ”Parallel Twin”. Ei se ole, ei ainakaan videolla vilahtanut. Tavallinen kaksisylinterinen rivimoottori, tuollaisia nykyään suositaan.
-
Yammun koneiden yleinen tuunaus maailmalla (jos siis halutaan kierroksia ja voimaa) on jaon muuttaminen. Vierekkäin vatkaavat vaihdetaan vaiheeltaan esim 90/270 astetta. Tällöin käynti on lähempänä veekonetta.
Nyttemmin taitaa kaikissa rivikakkosissa olla vaihe-ero vakiona, tasapainotusakseli tai kuten Bemarilla, vastapainopuntti.
Jammun Tenere 1200:n (ja monessa muussa) twin-koneessa on juuri tuo 270 asteen kampura. Mahtava vääntö ja hyvä kierrosherkkyys. Tärinöitä ei juurikaan ole. Jos vertaa vaikka 1996 Californiaan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
-
Honda vei tämänkin pidemmälle. Sen lisäksi, että jakoivat sylinterit veekulmalla johonkin, lisäsivät vielä kampiakselille vaihe-eroa. Oliko niin, että sylinterikulma oli 52 astetta ja kampiakselilla 24 astetta. Joten kone käyttäytyi kuin 76 asteinen vee. Vekkuli konsti, mutta eipä tärise.
-
Lukemisen arvoinen artikkeli:
Review: The 2021 Moto Guzzi V7 Stone
https://www.bikeexif.com/2021-moto-guzzi-v7-stone-review?omhide=true