Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: italosound - Helmikuu 20, 2021, 19:01:52 ip
-
Moro
Viime kesänä lempparilla tuli ajettua vähänlaisesti (ensimmäistä kesää minulla ajossa), koska koneesta kuului ajaessa reilun 3000 kohdalla ylimääräistä räpätystä. Ääni paikallistui voimakkaasti venttiilikopan alueelle. Nyt sain aikaiseksi avata kopat ja purkaa keinuvipuakselit. Vivut oli hyvässä kunnossa, ei kuoppaa nimeksikään. Akselilla oleva jousi oli kulunut päistään partaveitsen teräväksi, samoin kupariprikat oli jonkin verran kuluneet. Akseleissa näkyi myös kulumaa, mutta enemmän jousen kuin vivun kohdalla. Kun vipua yritti keikuttaa irtoakselilla, niin öljyn kanssa välystä ei juurikaan tuntunut, kuivana vähän keikkui.
Joskus olen kuullut puhuttavan että jouset on korvattu holkeilla, mitä materiaalia niissä on käytetty?
Ei sieltä mitään selvää syytä räpätykseen löytynyt, mutta suljetaan nyt keinuvipujen päittäisliike pois ja kaivellaan sitten alempaa.
MN
-
Itse sorvaisin ehkä pronssista. Kunhan on pehmeämpää, kuin keinuvipu.
-
Omia huomioita Guzzin isolohkon venttiilikoneistosta.
Alkuperäisen laakerihelalla varustetun uuden varaosa keinuvivun ja -akselin laakerivälys on melko suuri. Olen mitannut välykseksi 0.1mm.
Kun vie vanhat keinuvivut, uudet laakerihelat ja uudet akselit koneistamoon ja pyytää sovittamaan ne toisiinsa, välykseksi tulee 0.02mm.
Jälkimmäinen on mielestäni normaalia, Guzzin tehtaan isompi välys viittaa suurpiirteisyyteen koneistuksessa tai sitten sylinterikannen jäähdytykseen ja voiteluun sekä venttiilinnostimien voiteluun on tarkoitus vuotaa öljyä keinuvipuakseleiden laakeroinnin kautta. Veikkaan syyksi jälkimmäistä.
En ole huomannut korjausohjeen ottavan kantaa ko. välykseen.
Venttiilikoneiston merkittävin melun aiheuttaja on kuitenkin keinuvivun sen akselin suunnassa tapahtuva liike. Guzzin koneessa keinuvivun ja venttiilikoneiston kannattimen välys on suuri. Välystä poistaa keinuvipua toisessa reunassa pitävä jousi. Jousi on työntötangon puoleisessa päässä ja sillä on tukenaan molemmin puolin teräksiset ohuet prikat. Jossain vaiheessa rakenteeseen kuului myös pronssinen laakeriprikka. Se on nykyään poistunut. Jousen päät on hiottu tasaisiksi, siksi se jousen kierteen pääte on terävä jo uutena.
Rakenteen ominaisuutena on joutua resonanssiin jollain kierrosluvulla, silloin jouset eivät enää selviä tehtävästään. Käyntiääneen tulee mukaan vasaralla hakkaamiseen viittaavia sävyjä.
Ne jouset voi hyvin korvata sopivan mittaisilla, keinuvivun ulkohalkaisijan suuruisilla heloilla. Silloin keinuvipu ei pääse ryntäilemään akselin suunnassa. Omaani olen tehnyt helat raudasta, alkuperäiset ohuet päittäisprikat ja pronssiprikat toimivat laakereina. Vanhemmissa Bokseri Bemuissa on sama rakenne. Siellä hyvä keinuvivun päittäisvälys on 0,1mm. Ei paljon isompi eikä paljon pienemmäksi parane laittaa, voitelu saattaa muutoin huonontua. Sama sopii Guzziinkin.
Moottorin mekaaninen melu hiljenee selvästi kyseisen toimenpiteen seurauksena.
-
Kyllä, kuten TTT mainitsi, laakeripronssi sopii hyvin tarkoitukseen. Varsin pienellä välyksellä. Toisaalta on ihan sama vaikka olisi valurautaa jos laittaa ne päittaisvälyslevyt kahta puolen.
Se miksi on käytetty jousta ja muutamaa välyslevyä, mikäli ovat oikeissa paikoissa, on tarkoitus että keinuvivut liikkuvat jousen antamassa mitassa sivuttain. Siihen on perusteltu syynsä: ei tule yhteen kohtaan kulumalovia, ei akseliin eikä keinuvivun päähän.
Näin on varmistettu pidempi säätöväli ja kestävyys keinuvivuille. Venttiilikoneiston kilkatus ja rallatus, joka ratkaisusta johtuu, on täysin toissijainen asia. Mutta tarpeensa kullakin.
Jousten päät ovat hioittu suoriksi oikeaoppisesti lisäkulumisen välttämiseksi kuten Pekka jo informoi.
-
Se miksi on käytetty jousta ja muutamaa välyslevyä, mikäli ovat oikeissa paikoissa, on tarkoitus että keinuvivut liikkuvat jousen antamassa mitassa sivuttain. Siihen on perusteltu syynsä: ei tule yhteen kohtaan kulumalovia, ei akseliin eikä keinuvivun päähän.
Näin on varmistettu pidempi säätöväli ja kestävyys keinuvivuille. Venttiilikoneiston kilkatus ja rallatus, joka ratkaisusta johtuu, on täysin toissijainen asia. Mutta tarpeensa kullakin.
Tarpeensa kullakin mutta tätä ajatusta en ymmärrä. Todennäköisesti on koetettu kopioida ratkaisu jostain vastaavasta rakenteesta, on vain jäänyt "huomaamatta" se että, tässä työntötangot aiheuttavat keinuvipuun merkittäviä akselin suuntaisia voimia. Seurauksena joutavaa ja turhaa liikettä sekä melua. Se onkin se suurin haitta. Karkoittaa toki moottoripyörän hankintaa suunnittelevia asiakkaita.
Samalla on yritetty ja tavallaan onnistuttukin poistamaan huolto/säätötyö mikä kuuluu esimerkiksi vanhempien Bokseri Bemujen huolto-ohjelmaan.
-
Todennäköisesti ihan laiskuutta. Ei tarvi tällätä välyksiä, kun paikalla on jouset. Hyväksytään sitten joutava meteli sen sijaan.
-
Moro
Kiitos mielenkiinnosta aiheeseen. Pekka mainitsi että jousen molemmin puolin on teräsprikat, tästä pyörästä edellinen seppä on ne unohtanut. Vivun yläpuolella oli vain jousi, alapuolella oli laakeriprikka johon oli viilattu öljyurat.
Ajattelin lukita holkin ja laittaa vivun molemmin puolin laakeriprikat, minusta holkin on turha pyörähdellä mukana koska sen kohdalla ei ole öljyreikää. Mitä mieltä tästä ajatuksesta?
Meteli oli niin jäätävä, että jotain sille on tehtävä.
MN
-
Uskoakseni se noin onnistuu. Laakerina toimivat prikat lienee hyväksi laittaa keinuvipujen molempiin päihin. Jousen korvaavan pronssiholkin lukitsemista pidän hyvänä ideana. Ilmeisesti vain pidätinruuvi holkin kylkeen?
Lukuisten Guzzien omistamisen jälkeen en ole, ilmeisesti, liikaa altistunut tuohon kilkatukseen.
Aikanaan GT:ssä oli viisi kilkatuksen lähdettä: neljä keinuvipua ja huohottimen venttiili joka kilkatti kun konetta vedätti.
Pikkulohkot eivät ihmeemmin kilkattaneet mutta isolohkoista kaikki 1100 Brevaa myöden. Eniten siinä kilkatti kytkin.
Kaikki neljä Californiaani kilkattaa. Siis myös 8v 1400 Californiakin. Se jotenkin kuuluu pyörän henkeen. Mitään vikaa en kilinöiden vuoksi ole havainnoinut. Tosin Centauroon olen suunnitellut ketjuvetoista jakopäätä ja siihen paremmin soveltuvaa öljypumppua jossa on neulalaakerointi.
Centaurossa kilkattaa suorahampainen jakopää mutta kierroksia annettaessa sen kilinä peittyy muuhun meluun.
Jos haluan ajaa hiljaa käyvällä ja kilinättömällä koneella niin peremmältä löytyy yksi Honda.
-
Moro
Juuri niin, lukitusruuvilla sen ajattelin tehdä. Päästään samalla jousen aiheuttamasta turhasta kitkasta venttiilikoneistossa, tosin se taitaa olla melko merkityksetön.
MN
-
Mietin asiaa hetken aikaa lisää.
Päittäisvälystä pitää jättää lämpölaajenemisen kompensoimiseksi mutta saattaa alle 0,05 millimetriä riittää. Jos tekee valurautaholkin niin laajeneminen on hyvin vähäistä. Keltametallit ja vaaleammat metallit kuten alumiiniseokset laajenevat enemmän. Holkki jää kuitenkin niin kapeaksi että sen lämpölaajenemisella ei liene suurta painoarvoa. Rakenteen lämpölaajenemiserot ovat mitattavissa tavallisella työntömittatarkkuudella.
Voiteluöljyn kulku keinuvivun ja akselin välissä. Keinuvivun laakeriholkissa on voitelu-ura. Öljyn pitää myös päästä pois sieltä. Muutenhan se ei kierrä ja voitelu heikkenee jäähdytyksen ohella. Keinuvivun, tai oikeammin siihen nojaavan välyslevyn tai -helan päädyssä pitää olla myös öljykanava(t).
Yksi syy jousirakenteeseen keinuvipuakseleilla saattaa olla että ei ole tarvinnut olla kovin tarkat työstömitat kun niitä on tehty. Vaikka olisi millin erot niin aina sopii.
Itselläni on yksi nättikäyntinen peruskunnostettu 950cc Californian kone. Voisi olla mielenkiintoista testata kävisikö se vielä nätimmin jos keinuvipuakselit holkittaisi. Toinenkin on mutta se on asunnon kammarin nurkassa keskustelua herättämässä.
Vanhemmissa Bemarin boksereissa kyseisen välyksen säätö tapahtuu vasaralla.
-
Moro
Kiitos mielenkiinnosta aiheeseen. Pekka mainitsi että jousen molemmin puolin on teräsprikat, tästä pyörästä edellinen seppä on ne unohtanut. Vivun yläpuolella oli vain jousi, alapuolella oli laakeriprikka johon oli viilattu öljyurat.
Ajattelin lukita holkin ja laittaa vivun molemmin puolin laakeriprikat, minusta holkin on turha pyörähdellä mukana koska sen kohdalla ei ole öljyreikää. Mitä mieltä tästä ajatuksesta?
Meteli oli niin jäätävä, että jotain sille on tehtävä.
MN
Jos sieltä keinuvivun päittäisvälyksen poistojousen osastolta puuttuu prikkoja ja jäljellä olevat ovat lisäksi kuluneita, jää jousi löysälle.
Se tuskin silloin jaksaa pitää keinuvipua oikealla paikallaan. Melua syntyy kun keinuvipu hakkaa päin kannatinta. Varmaan hiljenee jo paljon kun
laittaa kaikki prikat paikalleen. Eikä mikään estä laittamasta ylimääräisiäkään.
Jos väliholkin saa lukittua paikalleen, vaikka top-ruuvilla niin että pysyy, pääsee päittäisvälyksen säädössä vähemmällä kun holkin mitta ei ole ollenkaan tarkka. Tosin epäilen ettei pysy, en edes yrittäisi. Sillä pyöriikö holkki tai ei keinuvipuakselilla ei ole juuri merkitystä, pyörivä ehkä kuluu tasaisemmin ja hitaammin.
Myöskin kevyemmät keinuvivut hiljentävät venttiilikoneistoa.
-
Tuossahan noita on ohjeita aiemmissa kirjoituksissa.
:) Itse tulee harrastettua muitakin kaksipyöräisiä "maatalouskoneita". Harrikoihin myydään tarvikkeena jousiprikkaa keinujen päittäisvälysten äänten eliminoimiseksi. Omissani ajoittainen häiritsevä ääni oli tyhjäkäynnillä (kierroksilla ei enää erota mistä mikäkin meteli tulee!). Ja kappas vaan ne jousishimmit todellakin auttoivat!
Liekkö Guzzeihin moisia? Oma ykköslempparini ja Ghezzikin käyvät hienosti, en tiedä mitä pitävät sisällään.. epäilisin että kun molemmat on niin vähän ajettuja niin ovat tehtaan jäljiltä.
T Juise
-
Tiedä sitten onko sopivia mutta alan liikkeissä on myynnissä erilaisia aaltoprikkoja.
Aaltoaluslevy on yksi nimike. Näitäkin on monenlaisia. Sellainen lienee paras jossa on monta aaltoa sen sijaan että olisi yksi.
Aaltoaluslevyjä on muunmuassa puolikelluvissa moottoripyörien jarrulevyissä.
-
”Wave shim washer” sanoilla löytyy. Myös Lesjöforsin katalogista löytää.
-
Itse uusin nämä akselit, koska vanhat olivat aivan urilla molemmissa koneissa!
Varoituksena jos ostatte "tarvike"-osana ko. akselin (12031800-ZI ):
Kierre-reiästä katsottuna jokaisessa uudessa osassa näkyi öljykanavassa koneistuksessa jäänyt "jäyste" juuri siinä kohdassa jossa kanavat menevät ristiin (kierre ja päädystä tehty poraus)
Enimmillään se peitti noin 75% kanavasta, lähti lisäksi helposti irti eli ties mihin olis päätynyt irrotessaan!
Keinuvivut käytin HMB-guzzilla kunnostuksessa, sen verran huonot puslat niissä oli. Väittämänsä mukaan hoonaavat reiät pyöreiksi ja myös tasaavat päädyt kunnolla, ovat kuulemma huonosti tehty alunperin näiltä osin.
-
Moro
Aiemmin ajattelin puslan kiinnitystä, mutta täytettävä väli on vain 3 mm, joten se on unohdettava. Painelevy ja mahdollisesti aaltoprikka saattaa tulla kyseeseen. Aksiaalineulakehäkin löytyisi sopivilla mitoilla, sekä sille aksiaalilevy (Suomen laaskerikeskus).
Uudet akselit ym. tilpehööriä on tulossa Dinseltä, katsotaan nyt mikä on lopputulos.
Officine08 sivuilla on työntötangon kumi 14085900-Z, onko kyseessä tangon ja pään välissä oleva kumi vai pitäisikö tangon ympärillä olla tälläinen esim. helinää vaimentamassa?
MN
-
Sampalta lainaus:
Keinuvivut käytin HMB-guzzilla kunnostuksessa, sen verran huonot puslat niissä oli. Väittämänsä mukaan hoonaavat reiät pyöreiksi ja myös tasaavat päädyt kunnolla, ovat kuulemma huonosti tehty alunperin näiltä osin.
Tämä on ollut tiedossa että vaihtelua on eikä päitä ole koneistettu. Pitäisi tehdä sorvia varten työkalu eli akseli keinuvivin laakeroinnin läpi jonka saa sorvin kärkien väliin. Siten voi sorvata päät suoriksi.
Uudet osat, olivat ne sitten Z-osia tai alkuperäisiä, pitää tarkistaa vähintään silmämääräisesti. Silloin tällöin löytyy virheitä niistäkin.
italosound:
Kyllä, kyseessä on työntotangon kumi mutta ei moottorista vaan kytkimestä. Tarkemmin painelaakerin ja kytkinkeskiön välistä johon työntötangon ympärille näitä kumeja tulee kaksi kappaletta.
Aksiaalineulaakeria en sovittelisi keinuvivun yhteyteen. Jospa se sattuukin hajoamaan niin neulapuuroa on tiedossa. Keinuvipuja oli joskus tarjolla neulalaakeroituina mutta aikoihin en ole sellaisia nähnyt. Tosin en ole törmännyt kunnolla hajonneisiin keinuvipuihin koskaan. Kuluneisiin akselointeihin ja väljiin liukulaakereihin kyllä.
Lievä varoitus: keinuvipuakseli on kiinni yhdellä M6 ruuvilla per akseli. Olen törmännyt kuluneeseen keinuvipukokonaisuuteen kun kiinnitysruuvi on korvattu pidemmällä ja "paremmalla" ruuvilla. Tässä on riski: pitkä ruuvi tukkii paineöljykanavan.
-
Moro
MG Cycle käyttää kisapyöränsä keinuvivuissa neulalaakereita sekä sisässä että päässä. Voi olla että niistä ei normaalikäytössä ole suurta riemua. Isolohkon keinuvivut itsessään ovat yllättävän painavia ja kevyempiä on aika huonosti tarjolla, jotain amerikkalaista on tyrkyllä. Keinuvivun "putkea" olisi varaa keventää esim. reiillä lujuuden juurikaan kärsimättä. Puslaa ei parane reiittää. No edellistä ei kannata ottaa turhan vakavasti
MN
-
Nykyisissä isolohkoissani on sekä holkillinen että alkuperäinen ratkaisu keinuvipujen akselissa - hiljaisia molemmat.
80-luvun kisapyörässä oli neulalaakeroitu ratkaisu, joka vaatii huomattavan öljykanavan kuristuksen, mutta siinä keinuvivuston mekaaniset äänet olivat toissijainen asia.
T,
Jukka
-
Jukka: mahtaisiko olla tietoa tähän jatkoksi: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8048.15
-
Liittyi miten tuohon linkkiin?
-
Ei tähän mitenkään mutta tavoitin Jukan parhaimmilleen kun asia on tuore. Älä häiriinny. Linkki ohjaa.
T-T-T.
-
Olisko motomatti lisäksi ajatellut telaio rosson viimeistelyä - valikoidut osat vielä viimeisteltiin käsityönä ;)
T,
Jukka
-
Olisko motomatti lisäksi ajatellut telaio rosson viimeistelyä - valikoidut osat vielä viimeisteltiin käsityönä ;)
T, Jukka
Tää on sääliprojekti. Piti olla helppo: pikku laittoa ja radalle.
Sen verran on puutteita että jotain korvaavaa laitan ja pitää tehdä niillä osilla joita asiakas tarjoaa. Omistakin on tarvinnut laittaa.
Edullista pitäisi olla.
Kone on tuplatulppakansilla ja pyörii kyllä mutta ei ole vielä käyntikunnossa. Koneremontti on väitetysti tehty mutta öljy on mustaa. Perävaihde oli rikki kuten takanapakin. Vaihteistossa ja perässä ei ollut öljyä. Vaihteistoa en ole aukonut enkä moottoria kun niihin on, kuulemma, tehty remonttia. Osia puuttuu ja laakereita on vaihdettu jo monia. Jarrut ovat sekalaiset. Joka paikkaan kun olen koskenut niin silkkoa on ollut. Esimerkiksi emäputkessa ollut runkonumero oli hitsattu yli. Vanhan sain esille mutta pitäneekö paperien kanssa?
En olisi aikanaan halunnut ottaa koko hommaa ja olen tehnyt sitä jo kohta kolmatta vuotta. Siirsin sen sivuhommaksi sillä en sillä tule rikastumaan enkä pääse edes omilleni. Kuntoon sen kuitenkin laitan. Paitsi "peruskunnostetut" moottorin ja vaihteiston. Sähköjohdotus puuttuu, Tai siis oli jonkin eri mallin johtosarja mutta ei kytketty.
Onneksi omistajakin on jo asian ymmärtänyt.
Sähkölaitteetkaan ei ole aikakauden mukaiset. Ohjaustangon kahvakytkimet 80-luvun lopulta ja muuta semmoista. Harmittaa koko homma. Pahvilaatikoissahan se oli.
Vie tilaa ja haittaa Verstaan vuokran kuoletuksia. Tuskin tulee hyvä pyörä siitä vaikka minkä tekisi.
Taitaa parhaan hinnan saada kun myy osina tarvitsioille.