Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: motomatti - Helmikuu 04, 2021, 22:41:22 ip
-
Aloitan itse kun kerran kysyin.
Mopedin jälkeen mp alle vuonna 1979. Toki sitäkin ennen oli yritelmiä (Muunmuassa ASE Capri-skootteri ja Yamaha 250 YZ kimppapyörä.) mutta niin lyhytaikaisia että ei kannata enempää mainita.
Guzzi, GT850 ex-pollisipyörä, tuli käyttöön -88. Seuraavana suvena sen oheen NTX 750 talvikäyttöa ajatellen.
Sen jälkeen katkeamaton ketju isolohko-Guzzeja mutta ohessa Benelleitä, Ducateja ja joitain muitakin.
-
Olikohan se v 1976 kun Suzuki A 80 venytti pappatunturin jälkeen ranteita. Uusi Lario ostettiin talouteen -87, mutta tottapuhuakseni, vaihdettiin seuraavana päivänä uuteen Cali II .... Sivari minkä syksyllä näit on sitten nro 58 ( Onneksi iso osa on myyty tai vaihdettu) , hankittiin viime kesänä :))
-
Mopoilun jälkeen maaliskuussa 1970 sain opetteluluvan ja kortin syntymäpäivänäni kun täytin 16 vuotta ostin uuden Honda S65 mallin hintaan 1230 markkaa ;D
Seuraavana vuonna -68 Yamaha 350 ccm ja ja tuutti muistaakseni 1976. Moto Guzziin olen myöhäisherännäinen eli 2007 California 1100 injektion 1997 tuli ostettua.
Ruovedellä rallissa ja siitä se lähti mukavan reissun myötä. Seitseman Guzzia on ollut ja nyt 850-T4 tallissa.
Mr
-
Vuonna 1971 mopon jälkeen alle ilmestyi Vespa 90 ja seuraavaksi isolohko Rally. Eka moottoripyörän näköinen oli sitte Ossa 250 Mick Andrews Replica joka sitten vaihtui Ducati 350 Desmoon kun ei musta oikeeta trialkuskia tullutkaan. Sitten hämärässä nuoruudessa oli vielä Yamaha SR500 ja bokseribemukin ennen vuotta 1984 jolloin tuli Guzzi 850 GT. Siitä tuli pyörä jolla olen eniten ajanut. Sitte tuli eka muksu ja piti saada pyörään jarrut ja siksi Laverda 500 ja Ducati Paso ja sitten paluu jarrullisiin Guzzeihin joita oli useampia. Taas välissä yksi Laverda 650 Sport ja sitten alkoikin tähän päivään jatkuva ketju jossa taloudessa on aina ollut Guzzi vaikka rinnalla
on ollut Gilera 500, Agusta 350, Condor, Laverda 500 Formula jne. Nykyään on noita pikkulohkoja ja yksi isompi sivuvaunulla eikä muita merkkejä.
-
Vuonna -69 aloittelin Jawalla. Oli tuplamalli, eli 350cc. Hienoa tekniikkaa, kanttiputkirunko, 16" pyörät ja lukkiintumattomat jarrut.
Sen jälkeen Yamaha YAS125, sitten Honda "iso musta" CB450, muutama muu Honda ja viimein -81 eka Guzzi. Vanha poliisipyörä eli ns. ETYK malli eli 850T -75. Ihan romu, mutta kyllä sekin kuntoon tuli.
Nykyään on muuten ihan turha valittaa Guzzin varaosien hinnoista! Aikoinaan, kun Guzzeja oli lähes ainoastaan sisäasiainministeriöllä (eli poliisilla) ja Autonovo maahantuojana olivat hinnoittelukin kohdallaan! Eli valtio maksaa mitä vaan kun kerran tarvitsee!
Ei ollut halpaa ei.. ei ollut nettikauppoja... eikä valinnan varaa. Maksa tai ole ilman.
Pyöriä on mulla ollut alusta lähtien koko ajan. Ei katkoja. Eli tuleeko nyt sitten 52 vuotta putkeen. Voi per....e!
Nyt on tallissa muutama pyörä, jokunen Guzzi, Laverdaa, Ducatia, MV Agusta ja pari joiden merkkiä ei täällä voi mainita.
Ei kuitenkaan japanialaisia! Eikä saksalaisia.
-
..juniori osastoa tässä sarjassa; mopoja toistakymmentä 13v alkaen (kovaa vaihto rumbaa) 81&82 Suzuki GT 125, sitten välivuosi rahan puutteessa, aikuinenhan ei pysty piikillä ajamaan.. 1984 Honda CB 500 -74mallinen, 1987 Kawasaki 750 GPz (-84) ensimmäinen Guzzi 1990 Le Mans IV (-87), 2006 V11 Le Mans (-02), 2019 V85tt (-19) -kaikki Guzzit edelleeen omistuksessa ja yhteensä 520tkm itse ajettuna.
Lisäksi ollut 1998-2001 Suzuki DR 350 ja 2004 vuodesta alkaen Suzuki DR 650 kurapyöränä (-93&-94) - ensimmäinen porsi 100tkm kohdalla -nyt toinen yksilö kierrossa..
-KG-
-
Vähän nuorempaakin osallistujaa väliin... piikkikortin sain 1992 ja KMX 125 kawasaki. Sitä ennen oli crossimopopja 4-5 vuotiaasta lähtien. Isäkin on kuulemma ihmetellyt että "onko tuon poijjan luut kumia kun ei koskaan mistään mikään katkee vaikka joka päivä menee sarvien yli". No, ilmeisesti ne on kumia, ei ole vieläkään luita saatu mopolla poikki vaikka joka talvi on oltu turvallaan, välillä useasti. Mutta sattuuhan se nykyään pirun paljon enempi kun ennen. Että ei enää huvikseen viitti kaatuilla.
Piikkiksen jälkeen oli japsikausi, melkein joka vuosi piti saada uutta. Oli aikansa nopeinta eli ZZR 1100 yms. Ihme kun siitä selvisi hengissä. Sitten 2001 tuli ensimmäinen Guzzi, california 1100. Sillä mentiinkin pitkästi pääpyöränä, taisi olla parhaat kesät kun tuli yli 34tkm mittariin. Moottori siitä mulla on vieläkin. Välillä oli lyhyt BMW kausi ja se vaihtui taas vanhaan caliin. Sitten tuli 2010 guzzi 8v sportti, ainut mp jonka olen uutena ostanut ja varmasti viimeinen mun uutena ostama guzzi. Oli huonoin mp mitä mulla on koskaan ollut ja koskaan tulee olemaan. Tai ei se huono ollut, vaati vaan kovasti töitä ;D.
Viimeisen Guzzini ostin 5.10.2019. Eli tuon quotan. Se on ihan kiva rämppämopo. Ja saa varmaan olla tuossa niin kauan kun elon päiviä riittää. Kun katsoo guzzin nykytarjontaa niin eipä sielä ainakaan mitään parempaa näy.
Nyt on neljä mopoa enempi ja vähempi aktiivikäytössä. Quota, harrikka, gold wingi ja samanlainen 125 kawasaki jolla mp ura alkasikin. Näillä luulen pärjääväni vielä pitkästi. Seuraava mp kauppa jonka teen, (jos ei nyt tässä välissä mitään uutta metsäpyörää satu tulla vastaan) on vaihtaa tuo vanha wingi johonkin +2018 wingiin. Viimeistään 50v lahjaksi semmosta aattelin itelleni.... Ja josko se olisi sitten siinä, sen jälkeen taitaakin olla pakko hommata joku sähkömopo kun ei bensaa enää myydä : ???
-
1976 kevari ikään 1978 autoiluun sitten 80/90 luvun vaihteessa cb 400 N ja muutamia muita japsipyöriä kunnes 1999 millen toisesksi omistajaksi ja sillä mennään alkuperäset piikkiön paperit ja kupongit ja muutkin vaihdetut osat tallessa
-
Mopoa minä en saanut, pitivät vanhemmat liian vaarallisena. Vielä mitä. Sen vahvistavat nuo Ikkalan kokemuksetkin, ei se niin paljon satu, kumiluilla kun nuorena mennään vaikka sarvien yli. Omilla säästöillä sitten vuonna -72 tuli hankittua vm-71 Yamaha AS1-125cc. ”Susi lammasten vaatteissa” kirjoitti Tapio Sunell pyörästä TM-testissä. Sähäkkä laite se olikin, kun ei edes mopolla ollut juurikaan tullut kaahailtua ennen sitä. Villamyssy vaan päähän ja menoksi. Bensa maksoi 80 penniä ja maito saman verran. Kypäräpakko ja yleiset nopeusrajoitukset tulivat muistaakseni seuraavana vuonna. Susi siitä Jampasta tuli teknisesti vasta sen jälkeen kun aloittelevana mekaanikkona opettelin huoltoa, korjausta ja kaikenlaista säätöä parina seuraavana vuonna. Sitten Koli-rokissa kaveri ei saanut sitä Jammua kääntymään tiukassa serpentiini mutkassa aamuyöllä. No ei sille kaiteelle tai kaverille kummemmin käynyt, mutta Jammun keula ja runko ei sitä kohtelua kestänyt.
Jampan jälkeen tuli kaksi Honda CB-350 twiniä. Eka kullankeltainen CB oli heikko tapaus, oli joku toinen aloitteleva mekaanikko ennen minua päässyt jo vähän säätämään... Jälkimmäisellä punaruskealla CB:llä mentiin sitten seitkytluvun loppuun asti ja taitaa se vieläkin olla tallessa veljen varastossa.
Liikkuvan poliisin Jyväskylän yksikön entinen sakottaja Guzzi GT-850 tuli hankittua keväällä -81. Se on vm-73, mutta poliisit ottaneet käyttöön vasta -75 (alkup. rekno- AR-566). Ainoastaan sähkötöitä poliisi-Guzzi vaati ennen uudelleen katsastusta ja rekisteröintiä. Olihan siinä ollut kiinni radiopuhelin ja lisävaloja ym. härpäkkeitä ja metreittäin turhia piuhat sai poistaa. Myöhemmin laitoin vaihtovirtalaturin lisäämään lataustehoa ja tasaamaan jännitteitä (alkoi polttimot kestää) ja sivuvirtaöljynsuodattimen pidentämään öljynvaihtovälejä.
Tällä samalla Guzzilla on nyt sitten tyytyväisenä menty 40 vuotta ja toivottavasti vielä pitkälle näkymättömiin. Mukava ja rento ajettava ja todella varmatoiminen laite. Etujarrun teho nyt ei ole kummoinen jos ei ole ihan just säädöissä. Poliisit olivat ajaneet virka-ajoa 60 tkm. Avasin koneen 90 tkm kohdalla ja laitoin Nicasil pytyt alkuperäisten kromipintaisten sijaan, uusin venttiilinohjurit ja nitrautin nokka-akselin. Toisen kerran avasin koneen viime vuonna 180 tkm kohdalla ja vaihdoin männänrenkaat, uudet venttiilit alkuperäisten venojen tilalle ja uudet nostimet. Taas mennään ja alla on oikeastaan siis aika vähän ajettu pyörä, ainakin ikäisekseen. Kilometrejä minulla ei vuosittain ole paljoakaan tullut, kun työmatka on ollut lyhyt ja kesät menneet paljolti myös vesillä. Nyt eläkkeelle siirtyneenä semi-orina toivon että aikaa alkaa taas olla hyvin myös Guzzetin ulkoiluttamiseen.
-
Vuosi oli -93 yamaha vaihtui guzziin (V65 FLORIDA).Oli ahdas kahdelle.Sen jälkeen isolohkoja.Vuonna 2013 1400 touring.Jos en ollut ensimmäinen niin ainakin niiden joukossa.Arto
-
80-lvuvun alussa oli pari Hondaa, 350K ja 500CX. Guzzin ostin v.-88. Lähes ajamaton Le Mans IV vm.-85. Se on edelleen varapyöränä.
NTX750 ostin 2002. Sillä olen ajanut satunnaisesti keväällä tai syksyisin. Pari kesää ajoin jossain vaiheessa Norton Commandolla. Ohessa on ollut samaan aikaan joku enska siltä varalta että, on tullut maastoon mieli tai keväthangille. Koska Guzzin mallistossa ei ole ollut oikein mitään kiinnostavaa, on vuodesta 2004 lähtien ollut käyttöpyöränä XB12R Buell. Toinen sellainen nyt menossa. Vuosiluvut ovat muistikuvia, en ole varma ovatko täsmälleen oikein.
-
Joo, vuosiluvut ovat sinnepäin täälläkin. Toisaalta on ihan täsmätietoakin päivämäärän suhteen.
Moottoripyörät liittyvät, ainakin omalla kohdalla, merkittäviin tapahtumiin. Ei, ehken, ekaan tulokseen sukupuolisuhteissa vaan työsopimuksiin, paikkakunnan/maakunnan, valtion vaihtohin, uusiin sukupuolikokemuksiin ja suurelta osin myös mieltymyksiin.
Noin muutoin: entisiin CX500-omistajiin ovat vedonneet isolohkoguzzit. Näitä tapauksia tiedän useita. Silloin voi päätellä että sukupuoliasiat eivät vaikuttaneet.
Sukupuolimatkailu pois kotikylältä, kuten itselläni, on aiheuttanut useamman, aina isomman, tehokkaamman ja/tai nopeamman tai mukavamman matkapyörän hankkimisen. Ohessa, tosin on ollut muiden merkkien oikeita sporttipyöriä. Lista on pitkähkö vaikka monet täällä kirjoittaneet ovat kertoneet huomattavan pidemmistä pyöräluetteloista. Vilkkaita kavereita useilla elämänaloilla. Arvaan.
-
Omissa moottoripyörissä ei ole vielä ollut sylintereitä kahta enempää ja eka Honda on ainoa missä on ollut ohc-moottori. Nykyään kaksisylinteristen lisäksi talleista löytyy sivuventtiilikone ja pari kaksitahtista. Kaksitahtisia tekisi mieli hommata lisää.
Edit.
Honda 500CX oli aika rapea laite, siksi ei Guzzin ostaminen pelottanut.
350 cc Hondasta murtui ohjaustanko kiinnikkeiden välistä irtipoikki ihan normaalissa ajossa. Samoin murtuivat runkoputket moottorin alta.
Kaksi sylinteriä on sopiva määrä. Jos toinen pimenee, pääsee toisella vielä kotiin. Jos sylintereitä on kolme tai enemmän täytyy kyseessä olla todella
epävarma laite. Tai sitten kyseessä on hätävarjelun liioittelu :o
-
Mulla oli kans isä sitä mieltä, että mopoa eikä mitään muutakaan motoroitua kaksipyöräistä ei jälkikasvulle sallittu, vaikka olis kesätienisteillä pystynyt hankkimaan. Isältä tosin on jäänyt jäljelle kuvia 50-luvulta Jawan selästä ja päässä vain ajolasit. Ehkä se oli sitten isän viisautta kieltää jälkikasvulta mopoilu? Eka kerran kokeilin naapurin pappatunturia alle rippikouluikäisenä. Lähdin liikkeelle ykkösellä ja ajoin noin parikymmentä metriä. Siihen matka tyssäsi, kun en uskaltanu vaihtaa kakkoselle. Seuraava kokemus tulikin sitten vasta lähes viisikymppisenä. Ei isäpappa voinut enää kieltää pojaltaan mopon hankintaa. Hommasin mr-250 Jawa Sportin. Oli mukava peli. Polvet löi setsuuria, kun eka kertaa pihasta Jawalla tielle ajoin. Jawan lisäksi hommasin mr-450 Hondan ja mr 250 pikkubemarin. Ei ne kauaa aikaa tuoneet tyydytystä. Enemmän ropaamista kuin ajoa. Luovuin kaikista mr-pyöristä ja hommasin Nevadan. Jo alkoi meno maistua. Ahneus kasvoi ja Nevada vaihtui Stoneen. Ja sen jälkeen Vintage, jolla ajettu enemmän kuin noilla muilla yhteensä. Olen siis tämmöinen myöhäisherännäinen, joka on yrittänyt selvitä hengissä "uuden" harrastuksen parissa ja muun liikenteen seassa.
mosa
-
Tervehdys, meillä kotona ei ollut mopon hankintaan mahdollisuutta. 1. oman mp:n hankin omilla rahoillani v -63 se oli Z 150 cc, vuosimallia en muista, tällä ajoin ajokortin keltaisilla kolmioilla. 2. pyöräni oli Triumph T110 650 cc. vm -60. Sitten tulikin pidempi tauko (perhe, asuntovelat ym.) 3. moto oli Guzzi 1000 SP vm -81 vuonna 2002. Sitten tulikin Guzzi Cali Titanium,vm -03, joka sai kaveriksi vuonna 2012 Guzzin 850T5 Polizia vm - 86. Nämä kaksi viimeistä ovat edelleen tallissani.
IH
-
1982 armeijasta päästyä ostin uuden Honda CB 250 RS:n. Japanialaisilla vuoteen 87, joka jälkeen saksalaisella 10 vuotta ja sitten pääasiassa Guzzilla, jolla alkaa viidestoista ajokausi. RS Honda on edelleen kuvioissa ja viimekin kaudella sellaisella ajoin reilu 1100 kilsaa.
-
Urpo on skannannut ajankuluksi vanhoja dioja ja sieltä löytyi Urpon Honda CB125 vuodelta -71.
Löytyi myös samoihin aikoihin Keski-Euroopan junamatkalta bongattu Munch. Korostan, että
Munch ei siis ollut Urpon omistuksessa.
Edit: Huomasin, että en vastannut otsikon toiseen kysymykseen.
Mille GT tuli taloon -89.
-
Vuonna 1970 lepakkosuzukilla. GT 850:n vaihdoin kaverilta vesisuzukilla jo -70 luvun puolella. Se oli silloin outolintu eikä maahantuojaakaan ollut kun Hankkijakin loppetti. Erinäisten ongelmien takia se tuli parin vuoden jälkeen vaihdetttua Hondaan. Kun Italian reissulla -84 bongasin uuden Cali II:n, jo saman syksynä tein sellaisesta kaupat Moto Italiassa kun kohtalo oli savolaispojan heittänyt Turun seudulle. Cali on edelleen ajossa ja kaverina Quota 1100. Puolet iästä on tullut siis pilattua siis Guzzilla.
-
15-vuotiaana 1967, ensimmäinen Guzzi tuli hankittua puolivahingossa 2009, eikä ole merkki vaihtunut.
-
Silloin kun olin hakemassa tositarkoituksella matkapyörää itselleni oli tähtäin selvillä: BMW ja niistä jokin matkamalli tai enduro. Kaverillani oli silloin jo BMW:n alkupään enduromalli. Niitä sitten kävimme koeajelemassa mutta rahat eivät riittäneet. Arvokkaita pelejä vaikka kilometrejä jo takana. Paljon.
Aamulehdessä oli ilmoitus edullisesta ex-poliisi Guzzista: 850GT. Siitä kaikki varoitteli että ei! Sen kuitenkin kävin naapurikaupungista hakemassa pois. Ekan kesän ajelin ihan sillään eli puutteellisena ja talven aikana kunnostelin ja varustelin. Hyvä siitä tuli: se näki niin Jäämeren kuin Välimeren ja jotain siitä välistä.
-
Myöhäisherännäisenä alotin CZ 125 Sportilla 2002. Eka Guzzi, V50 -86 vuonna 2004, jolla pari vuotta. V65 alle vuojen kokeiluna, jonka jäläkeen Breva 750 kuutisen vuotta. 2013 Breva 850, jolla seittemän vuotta ja ny sitten Breva Sport 1200.
Taas on uus kipuna ajokautta ootellessa. Sportti jäi mieleen kummittelemaan, kun sellasen koeajoin toistakymmentä vuotta sitten Moto Italiassa. Ihastuin ja nysson tiluksilla. Hyvää kannattaa ootella.
Vuosissa saattaa olla vuojen toleranssi.
-
Tuosta se lähti 18-vuotiaana. Mopoja ja piikkejä en viitsi mainita. Guzzeja on ollut 1996 Cali ja LM3. Calin ostin uutena ja se on vieläkin tallissa projektina. Ajopyörä on vaihtunut isoon enduroon jo vuosia takaperin.
(https://www.motorcyclistonline.com/resizer/AhOm3EKPWVte2BRHQ7pagkIsdxU=/857x643/arc-anglerfish-arc2-prod-bonnier.s3.amazonaws.com/public/BISF5KS4WR7IQPLK5NIFVNCH4Y.jpg)
-
Aamulehdessä oli ilmoitus edullisesta ex-poliisi Guzzista: 850GT. Siitä kaikki varoitteli että ei!
Sanovat, että elämässä pitäisi olla enemmän tunnetta kuin järkeä.
Tiedä sitten kumpi vie perille...
-
Aamulehdessä oli ilmoitus edullisesta ex-poliisi Guzzista: 850GT. Siitä kaikki varoitteli että ei!
Sanovat, että elämässä pitäisi olla enemmän tunnetta kuin järkeä.
Tiedä sitten kumpi vie perille...
Kummallakin on pärjätty, tunteella että vähällä ällillä, mutta kovin viisaaksi en lie tullut sillä kuusi Guzzia vieläkin papereissa.
-
KT- kortti -84, A-kortti -86, pyöriä ollut ja mennyt joitain kymmeniä; ensimmäinen Guzzi 2014, toinen ja kolmas 2018. Kaikki edelleen tallissa muiden kanssa.
-
Aloitin natiaisena vuonna 1965 kun perin veljen DKW:n. Sitten 1971 löytyi MZ 150 ES ja -74 CZ 175. Sen jälkeen liuta japanilaisia jonka jälkeen Ducati 750 SS ja 2001 BWM R 1100S, sen jälkeen useampia bemareita kunnes Bemarikausi loppui 2015 jolloin näin 1400 Eldoradon ja BMW R 1200 GS Adventure vaihtui siihen. Sen jälkeen tuli lisää pari 750 Brevaa ja museopyörä 350 GTS. Myin viime kesänä toisen Brevan pois.....niin ja tallissa on vielä -87 Honda CBR 600 ja Peugeot Scootteri
-
No pitäsköhän munkin jotain kirjottaa. Eli mopostahan se lähti oli Ökland"oliskohan vuosi -69. Sitte tuli Kawa 85 kuutioinen vm.? ei olllu mikään krossipyörä se oli -70-71 mulla.
Seuraava oli Jammu RD 350 2-pyttynen kakstahti "tykki"vm.-69 se oli 71-74? .Sen kanssa kävi näin,kun olin myymässä sitä, kaveri soitti ja pyysi tulla näyttämään sitä kaupunkiin ja niin menin kaveri lähti koeajolle ja tyrkytin vielä kypärän päähän ja menoks, eikä sitten palannut takaisin (varasti pirulainen). Ostin tossa välillä tästä samalta kylältä vanhalta maaisännältä IC 350 vm.53 myrkynvihreä,ja seoli minulla 72-99. No se oli mulla reilun 20 vuotta varaston perällä öljyn peitossa.Tässä välissä kului noin 2 vuotta ja sain soiton Interpolista Että teidän Yamaha on löytynyt ja se on tuolla 20 km.Oslosta että tuodaan pois.Pyörä oli ok kunnassa vähän uutta ,ketjut yms.Möin sen melko pian naapurin kaverille.
Tässä tuli vähän väliä kun tuli väsättyä perhe.
1998 tuli Jammu XJ 750 Seca vm.83 siinä tuli sitten poika kyytiläiseksi ja reissattiin Suomenmaata.Se oli 2002 vuoteen. Tästä tuli mieleen kun oltiin pojan kanssa Saaristorallissa ja siellä oli kuormaauto jossa oli sivu auki
ja sisällä MOTOGUZZI ja eikö mitä joku käynnisti pyörän ja mitkä ÄÄNET!! tais siitä kimmoke tulla.
Ja niinhän se oli, tuli California 3 -88 vuonna 2003-2008 se oli aika roisissa kunnossa oli vissiin ulkona säilytetty käyttämättömänä, oli tuota hapettummaa,kyllä se talvenaikana siitä lähti. Tässä vaiheessa vaihtui kyytiläinen kun tuo vaimo (joku T.V sanoi takapenkin ihanuus) innostui kyytiläiseksi ja siellähän tuo on viihtyny.
Seuraavaksi vaihtui California EV Touring-04,seoli 2004-2020
2020 syksyllä vaihtu California 1400 Tourinkiin
Niin se vaan on että ne äänet ja joku muu pitää !!!?????
-
Aika lailla sama täälläpäin:
Ensiks 50 Tunturi Sport ja
Yamaha 350 sit. 500 -750 4 syl,iä ja
M G LM 1000 -91 ja tämä kävi taas kerran Guzzitehtaalle katsomassa,
Myöhemmin 1000 - 1400 2 - 4 syl. sportmp,iä ja yht. tämä
motoristi on ajanut vuodesta -69 (paitsi 1 vuosi)- 2020 ,yhteensä nyt 50 vuotta. Matkoja
Nord Cap,in ja Licatan välillä. Ja esim Bergen, Kirkenäs, Rotterdam, Etna, Montenegro-Albania,
Cannes, Kaunas , Spielberg - Anderstorp - Imatra - Botniaring- Alastaro- Paul Richard-GranCanariarata-
ja myös Y Vesterinen kilp.katsomista siihen aikaan. 8)
-
Ja Kawa 80 ja Goldwing, joka museokatsastin ja ajoi muutama kesä
-
:) :)Agostini IT
-
Ja Kawa 80 ja Goldwing, joka museokatsastin ja ajoi muutama kesä
Aina välillä tunnen mielenkiintoa tuommoista alkupään Goldwingiä kohtaan. Mitenkäs nykyinen Guzzi-kuski arvioisi laitetta?
-
Honda GL 1000 oli yli 300 kg painava ja
muuten sen moottori oli "pehmeäntuntuinen kun vertaa 2 syl 1000 Moto Guzzi ja BMW,hen.
- "korkea- sai tuuli vastaan reilusti - ajotyyli ja leveä tanko.
-Kiihtyvyys ; täällä tuntui mp,n paino taas ja ajossa suoraan eteenpäin oli paras ajotuntuma.
-huono kickstartti ja myös takajousitus huono- kova ja jarrut 70-luvulta alkuperäiset ( niin kuin v-laatikko ja kytkin.)
-Moottorin polttoainesyöttö nykypensalla väh. vaikeasäätöinen (4 keihin).
+ hyvä kahdenhengen ajoissa sopivalla vauhdilla.
+hienonnäköinen kromilla ja suuri "tankki ja satula.
Kyllä varmasti muistat Botniaringiltä - näit ehkä La franconit asennettuja silloin. Myöhemmin ostin
Gällivaresta käytetyt alkuperäiset ja kunnosti ne.
- Etuvalo oli USAn Seald Beam-tyyppi = huono. Ostin tavall. H4 myöhemmin.
-
Aloitin joskus 1972 Vespa Primaveralla. Sen jälkeen on ollut noin 25 moottoripyörää. 1989 ostin Johannesburgista vaimolle Guzzi 650SP. Toin sen Suomeenkin ja kun vaimo ei innostunut käyttämään myin jollekin Vihtiläiselle hemmolle. En ole sen jälkeen nähnyt. Joskus noin 2000 ostin Motoitaliasta tummansinisen karabinieerien hylkäämän Guzzi 850 isolla katteella. Pidin sitä joitakin vuosia ja ajoin rautaperseajonkin. Myin ja pari kertaa näin tien päällä laitettuna ja uudelleen maalattuna. Nyt hommasin 1989 mallin Californian. Saas nähdä miten kauan jaksan pitää. No se menee aluksi pojalle ajoon. Itsellä toistaiseksi Triumph tiger vuodelta 2006.
-
1968 ja 2009.
-
V 1968 Solifer Speed mopo, -69 Kawasaki 85cc, -71 BSA B40 350cc,
sitten nippu Hondia, 305cc SS, CB350,
Vesipyssy Suzuki GT750, 3syl, vesijäähdytys
CB450, Kawa 400, Kawa 750 Tripla
Yamaha TZ750, Vesipyssy, CB350
Vaimo ja 3 poikaa
IC350, CB350
ja lopulta 20v hiljaiselon jälkeen
2013 eteenpäin Breva 750.
heimo
-
Parin mopon jälkeen kevari Yamaha 125 AS3 vuonna -75. Oli jopa edellisen omistajan huippuunsa virittämä, lohmittu männänhelmoja. Viritys kuitenkin oli onnistunut kun teho ei ollut pudonnut.
Japseilla vuoteen -88 jolloin tuli eka MilleGT. Sen myin -93 kun ei ollut aikaa ajella.
Japanin keksintö taas 2003 ja toinen MilleGT 2006. Niillä mennään. Nettimotoa selatessa tulee vaikka mitä mielihaluja, mutta ei kolmatta ole vielä halunnut hommata ja noistakaan ei halua luopua.
-
Myöhään tuli aloitettua mp omistus ja vakituisempi ajo.
50v-villityksessä vasta.
Toki aina silloin tällöin tuli jollain kokeiltua 70-luvulla jo.
14vuotiaana enoni uskalsi mun antaa kokeilla tiikeritrumppaansa.
Jännä ja suorastaan pelottava kokemus oli mopon jälkeen, mutta hyvinhän se meni ja kipinä jäi kytemään.
Vasta tosiaan 2007 taisi olla kun ostin ekan oman koskaan, MG V65C.
Sittemmin vaihtui Nevadaan ja nykyisin EV.
Olenko kaikista jäsenistä kellä on ollut useampia pyöriä merkkiuskollisin, kaikki Guzzeja, hah?
Sattumaa tavallaan, tuli toki useampiakin merkkejä ajettua kun kuume iski.
V65C:ni oli modattu aikalailla vissiin huonommaksi ajaakin kuin alkuperäinen, mutta joku jännä täysin omansalainen persoonallinen habitus siinä oli ja tykkäsin vaikka luotettavuus oli usein työntöapua ja milloin mitäkin tutustuessa hapettuneeseen sähköpuoleen.
Nevada oli luotettava pikkunäppärä, ei ongelmia koskaan ja ihan fine matkapyöräkin pari kevyttä päällä ja pikku pakaaseilla.
EV:n kanssa viimeiset 8v:ko tässä on mennyt hyvin.
Hieman painavahan se on varsinkin täysissä pakaaseissa, mutta suht vakaa sitten matkapyöränä ja kiitettävän taipuissa mutkateillä.
Erittäin luotettava ollut, sulakkeen sulaminen pa-pumpusta ollut ainoa hetkeksi tienvarteen jääminen mopon puolesta.
Hyvin on pärjätty ja ei vaihtotarvetta ole ilmennyt.
-
Nelikymppinen pyöränoviisi Riihimäeltä ilmoittautuu! Reilun 10v juupaseipäs-vehtailun jälkeen vihdoin viime torstaina hankin kortin. Ja lauantaina ajoin pihaan Jackalin. Jokakesäinen nettimoto-selailu tuntui aina harrikoiden keskellä päättyvän lopulta Jackaliin, ja niin tälläkin kertaa. Pakko se oli sitten uskoa.
-
Laitanpa historiaa tänne minäkin. Nuorena poikan lähinnä muiden pyörillä kokeiluja, Hondaa 350, Suzukia jne.. Haaveena oli aina Guzzi, joita näin poliisipyörinä joskus 70-luvulla. Viimein 90-luvun alussa hain Raumalta 650 Floridan, jonka sitten parin vuoden päästä vaihdoin Californian 75-vuotis juhlamalliin 1100i, siihen istutin jossain vaiheessa sivuvaunun. Calin kanssa samaan aikaan minulla oli myös BMV RT 1100 jonka vaihdoin 2007 Norgeen heti kun niitä ilmestyi tarjolle. Norgella tuli kierrettyä useampikin reissu Eurooppaan ja Pohjoismaihin mm. Mandello De Lario, Alpit, Dolomiitit jne. Norge vaihtui sittemmin helmenvalkoiseen California 1400 cruiseriin. Viime keväänä sitten vaihdoin tuon raskaan, hienon pyörän V85TT enduromalliin, joka on liki 100 kg kevyempi kuin edellinen. Eiköhän tällä nyt mennä sitten useampi vuosi eteenpäin, jos ei Guzzilta tule jotain todella mielenkiintoista uutta markkinoille :) :)