Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: NorgeGT8V - Tammikuu 05, 2021, 14:30:23 ip

Otsikko: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: NorgeGT8V - Tammikuu 05, 2021, 14:30:23 ip
Hei,

Keväällä auto peruutti Norgen päälle kohtuullisin vaurioin, ja loppuvuonna sitä ollaan kunnostettu (MP Huolto Make). Muuten asia kunnossa, mutta vasemmalla sylinterin edessä olevaa katetta ei ole saatu toimitettua. Maahantuoja vaihtui nyt vuodenvaihteessa eikä tehdas kuulema enää toimita katetta. Onko asia todellakin näin surkeasti varaosien saatavuuden kannalta? Guzzin varaosien hinnat tuntuvat muutenkin olevan aika hunajaiset. Tällä kaikella (ja huoltoverkoston harvuudella) on vaikutusta Guzzeilun jatkumiseen ainakin minun kohdallani.
Mistä siis vielä saisi Guzzin katteita?

   / VP
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Tammikuu 05, 2021, 15:34:51 ip
Maahantuonti on ollut viime vuosina aikamoisessa liikkeessä. Kun sanoit, että maahantuoja on vaihtunut, niin kuka sitä vuoden 2021 alusta hoitaa? Se oli tiedossa, että edellinen lopettaa mutta jatkosta en ole kuullut.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 05, 2021, 16:45:30 ip

Guzzi on harvinaisempi merkki ja varmasti joihinkin vanhempiin malleihin voi olla vaikeampi saada jotain tiettyä osaa, mutta  Norge ei kuitenkaan ole mikään "vanha" malli, joten se on aika yllättävää, ettei siihen löydy enää katteen osia maailmalta. Tämmöinen käytetyn osan linkki kuitenkin löytyi. Naarmua ja jotain näyttäisi olevan.
https://www.ebay.com/itm/113608779216
Jouko
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Pekka Karjalainen - Tammikuu 05, 2021, 17:03:10 ip
Löytyisikö pääsivun valikosta ”linkit” apuja, esim. purkamoja tai muita varaosatoimittajia Euroopasta.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 05, 2021, 17:24:35 ip

Jos tämä on oikea osa, niin näyttäisi olevan Dinsellä hyllyssä uutena ja harmaana. Dinsellä taitaa olla Gruppolle jonkinlainen alennus-%, mutta siitä pitää mainita tilatessa.
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=170970#prettyPhoto
Jouko
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 05, 2021, 17:37:42 ip

Guzzi on harvinaisempi merkki ja varmasti joihinkin vanhempiin malleihin voi olla vaikeampi saada jotain tiettyä osaa, mutta  Norge ei kuitenkaan ole mikään "vanha" malli, joten se on aika yllättävää, ettei siihen löydy enää katteen osia maailmalta. Tämmöinen käytetyn osan linkki kuitenkin löytyi. Naarmua ja jotain näyttäisi olevan.
https://www.ebay.com/itm/113608779216
Jouko

En halua viedä otsikon aihetta sivupoluille, mutta merkin harvinaisuus tuli ilmi, kun pari päivää sitten "kilpailutin" Vintagen, vm 2008, vakuutusta. Ifin laskuri ei antanut tarjousta, vaan olis pitäny soittaa ja pyytää tarjous puhelimitse. Oli kuulemma sen verran harvinainen pyörä?
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Ekku - Tammikuu 05, 2021, 18:51:59 ip
Vakuutusten suhteen harvinaisuus on monesti etu. Jos mallista ei ole mitään vahinkotietoja voi vakuutuksen saada halvalla. Ei kyllä liity Guzziin, mutta Lotus Esprittiin sai muutama vuosi sitten kaskon ihan yhtä halvalla kuin johonkin hyvin yleiseen autoon. Jos vahinkoa tulee, niin se on kuitenkin hankala ja kallis korjattava noin vakuutusyhtiön kannalta. Tosin ajokilometrit jää vähäisiksi.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2021, 22:13:52 ip
Ei ole omalle kohdalle sattunut ettei osia olisi saanut.
Toistakymmentä Guzzia omistaneena vuosimallit välillä 1972 - 2016 joista vielä viisi väliltä 1982 - 2016 ovat ajossa enenmmän tai vähemmän. Vakuutusmaksun edullinen ympärivuotinen hinta on hieman alle 50€ joka koskee California Adamantia ja kallein vakuutus ympärivuotinen on California 1400 GTS:llä joka on 464€. Tilillä kun ei ole ko. yhtiöiden maksamia onnettomuuksia. Miten sitten tulevaisuudessa.

Nämä ovat If-vakuutuksen toteutuneet viime vuoden hinnat. Kaskoja en ole juuri harrastanut enkä tarvinnutkaan. Ovat moninkertaisia noihin summiin nähden. Muut pyörät pitää ilmoittaa erikseen liikennevakuutukseen ja seisontaan jos niillä ajelen. Usein vain viikonlopun tai kaksi. Tekee vakuutusmaksuissa joitain euroja. En ole ihmeemmin seurannut.

Vahinkotietoja on muualla kuten työmatkan hirvikolarista 2007 jolloin työnantajan vakuutuksesta korvasi omat vammani ja paikallinen vakuutusyhdistys korjasi 1100 Brevaa noin kymppitonnilla, 2006-mallista. Ei tainnut olla heille paras diili. Itse siirryin eläkkeelle ja sitä työnantajan vak-yhtiö edelleen makselee. Olen tyytyväinen. Meko hyvään kuntoon kuntoiduin vaikka "säätöä" olikin. Perikunnasta en tiedä. Ei jää heille kuin vanhoja prätkiä varaosineen.

Brevan korjauksesta sanoi vakuutustarkastaja että jos olisi japainlainen pyörä saisin uuden mutta kun on italialainen on halvat varaosat ja kannattaa korjata. Korjausrahalla olisi saanut melkein uuden.

Varaosia toki on ollut aina pyöriini. Pääasiassa Ducateja ja Guzzeja. Jälkimmäisiä ylivoimaisesti. Yksi syy on hankkia Guzzeja: halvat vakuutukset. Kaadun harvoin.

Mitä siihen tulee etteikö osia saa. Olen saanut 72-malliseen GT:hen uusia osia ihan hyvin silloin 80-luvun lopulla ja myöhemminkin. Silloin toimittajina oli Agostini ja Moto Italia. Agostinilta kävin henkilökohtaisesti hakemassa osia Mandellosta. Takajoustintuet lienivät kovilla paluumatkalla passoja kierrellessä. Myös Moto Italian edesmenneeltä Heipalta löytyi takavarastosta melkoisia "aarteita".

Hankalamp ipyörä osien suhteen on kuutos-Benelli. Silti siihen, kun hieman markkinoita tutki, löytyi ihan järkevään hintaan osia ja tarvikkeita. Jopa uustuotanto-osia. Yhden sain kuntoon oikein kehujen kera. Pääsi esimerkiksi entisöinnistä kirjallisuuteen: Muistatko Merkin-kirjaan. Löytyy hyllystä. Tekijän signeeraamana.

Sittemmin olen saanut kaiken tarvitsemani huolto-osat RM Heinolta ja sen jälkeen Brandtilta. Mihinkään kiskontaan en ole törmännyt.
Toki vanhempiin projekteihini on varmaan yhteenlaskien laittanut tuhansia euroja Stein Dinsen palveluihin. Myös TLM on ollut sopuisa osatoimittaja ja olen yhden pyöränkin heiltä ostanut. Ei ole osapuutteiden vuoksi jäänyt ajamatta.
Myös Biltema, Motonet ja jopa IKH sekä tietenkin laakeri- ja tiivisteasioissa Tampereen Laakerikeskus ja samalla kylällä Top-Osa ovat olleet toimivia hankintapaikkoja. Monissa yhteyksissä on tiedettävä mitä haluaa sillä eihän noissa marketeissa työntekijät aina tiedä mitä heillä on myytävänä. Pitää tehdä heidän sivuillaan hieman salapoliisihommia. Jos ei jotain tiivistettä saa mistään niin olen teettänyt Korja-Kumissa. Sekin Tampereella.

Palatakseni TLM-palveluun: heillä on lukuisasti uudempiakin purkupyöriä joista löytyy kaikenlaista osaa. Eikä ihan vähän. Valitettavasti heillä ei ole enää suomenkielistä palvelua. Joskus oli. Mutta keskikouluenglannilla pärjää. Toki heidän nettisivujensa kauttakin voi tilata.

Jos tulee hankala katekorjaus tai muu muovityö tai maalaus niin kannattaa ainakin kerran kysyä tarjousta: https://www.effetto.fi/
Motoristi muiden kiireidensä ohella. Mainossivut eivät kerro kaikkea.

Jos jokin maksaa ja sitä ei muualta saa niin ostajalla on valinnavaraa. Ei tule kauppoja. Joskus ottaa hieman aikaa ns. herkistellä....
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: EJ - Tammikuu 05, 2021, 22:49:45 ip
Maahantuoja vaihtui nyt vuodenvaihteessa

Taas? Eli mikä/kuka sitä maahantuontia nyt sitten hoitaa? Vai hoitaako kunnolla kukaan?

Oishan se vähän surku jos ei nyt kutsin viettäessä pyöreitä vuosia olis maassa ollenkaan edustusta.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 05, 2021, 23:18:56 ip
Mikäs nyt on?
Täällä on kehuttu että netistä saa kaiken omalle kynnykselle.
Nytkö sitten totuus tuleekin esiin. Halutaan tiskin ääreen kauppoja hieromaan.
Juoskaa mutkia.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: NorgeGT8V - Tammikuu 06, 2021, 00:28:48 ap
Kiitos jo tässä vaiheessa vastauksistanne!
Pyöräni kate ei ole rikki vaan naarmuilla, mutta koska korjaus menee vastapuolen liikennevakuutuksen piikkiin, ottaisin mielelläni tilalle uuden enkä hiottua/paklattua/maalattua. Pitääpä ehdottaa korjaamolle Dinsen sivuilla käymistä (kiitos Jouko S:lle). Norgeni on sitä uudempaa 8V-mallia (7 kesää ajettu), joten pyörän iästä ei varaosien puute liene kiinni.
Uudesta maahantuojasta ei ole tietoa.
Mistä yleensä muuten kannattaa tilata käyttöosia, esim. jarrupalat ja öljynsuodattimet?
    / VP
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 06, 2021, 00:57:18 ap
Kaikki ei ole enää itsestään selvää.
Miula oli Cagiva Gran Canyon 900ie vm. 2000
Ja yksi syy, miksi päästin hyvän pyörän menemään oli se onneton varaosien tarjonta.
Ducati-osaa sai, mutta Cagiva-osat oli todella ison kiven alla.

Joten, jos joku Italian ihme kiinnostaa, niin kannattaa ennen ostohousujen sovittamista pikkuisen vilkaista varaosien tarjontaa.


Mie olen käyttökamat tilannut sieltä, mistä tilaan osia.
Jos esim. Dinseltä tulee jotain tilattua, niin samalla rahtikululla tulee öljynsuodatin yms kulutuskamaa.
Koska aina pitää varaosahyllyssä olla ajopyöriin suodattimia, tulppia, jarrupaloja, vaijereita jne.
Mutta saa niitä kulutusosia ihan kotimaan tiskiltäkin.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: TunturiTT - Tammikuu 06, 2021, 01:13:22 ap
Tuntuu Suomessa harvinaisempien merkkien "maahantuoja" tarkoittavan varaosapuolella pelkästään yhtä välikättä, joka hidastaa tavaroiden ja osien hommaamista. Lisäksi tietenkin ottaa palvelustaan katteen välistä. Vaikka toimivalla osa ei fyysisesti kävisi käsissäkään.
Itse jatkan ulkomailta tilaamista. Saa osat kun haluaa ja järkevällä hinnalla.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2021, 01:51:08 ap
Lainaus
Mistä yleensä muuten kannattaa tilata käyttöosia, esim. jarrupalat ja öljynsuodattimet?

Asunnon ikkunasta näkyy Motonet. Paitsi ei nyt kun on lunta oksilla.
Yleensä vuoden 2006 jälkeisten mallien osalista on lyhyt. Se ei pidä paikkaansa sillä heillä tuo listaus on varsin vajaa. Se on harmi koska hyllyillä osia on. Siellä pitkän tiskin takana. On hyvä tietää vähintään osan valmistajan osanumero tiskillä ja mieluiten Motonet-osanumero.
Saman firman, eli Broman Group, myymälöitä löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta.

Yksi mainio asia selväksi: Guzzilla on nykyisin kaksi pääsarjaa joista puheenaiheena olevat isolohkoiset ovat nyt tuotannoillisesti liki äärettömässä vähemmistössä mutta pikkulohkoisia kyllä tehdään joitakin yksilöitä vuodessa. Niiden kesken ei ole suuresti yhteisiä osia.

Aiheena on nyt moderni isolohko. Vankka laite. Siihen löytyy tavattomasti osia jos osaa etsiä nettivalikoiden ulkopuolelta. Tämä on siis eräänlainen harrastus johon jää koukkuun. Muutoksia isolohkoisissa on tapahtunut niin mallistossa kuin rakenteessakin. Siinä oli, tosin, pitkä suvantovaihe 70-luvun alusta 2000-luvulle jolloin runko oli Tonti ja moottori 850 - 950 - 1100cc. Noin karkeasti.
Siksi osat ovat samoja. Muutama poikkeava malli tuohon väliin putkahti mutta ei oteta kantaan niihin. Kun tilanne muuttui, muuttui vaihteisto kuusipykälaiseksi, moottoriin tuli, vaihtoehtoisesti, lisää venttiileitä ja tehokin lähenteli 100hv:tä. Parhaimillaan jopa yli. Huippunopeus pysyi silti siinä 200 km/h tasolla vaikka kuutiot kasvoivat ja tekniikka kehittyi. (Päästörajoitukset vaikuttivat tehoon loppuvaiheissa. Toki ohitettavissa toisaalla esitetyissä ohjeistuksissa: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0 )

Anteeksi pitkä johdanto: tässä yksi huoltotarvikkeiden toimittaja: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2770/310891/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-1200cc-1200-norge-2006-

Toinen pirkkalalainen pulju, joka myös, ilman lumisadetta, näkyy akkunasta: Oma random-haku: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/norge-gt-8v/2016/
Ei välttämättä tässäkään puljussa ole listaukset ajan tasalla. Taas pitää tietää mitä hakee jos se on listan ulkopuolelta.
Myös muuta mp-kamaa varsin runsaasti. Myös Turun suunnassa. Vantaalla ja Lahdessakin on myymälät.

Lisäksi Guzziosia olen löytänyt IKH:sta, monesta japaninpyöräkaupasta ja Biltemasta: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/
Kuten viimeisestä linkistä näkyy niin luokittelu ei ole hyvä ja B. jarrupaloihin, suodattimiin ja sähköliittimiin ei ainakaan kannata sekaantua. On hyvää osaa ja varustetta sekä shaissea. Olen kyseisestä lafkasta hakenut muunmuassa vanhemman ruisku-Californian polttoainepumpun ja hyvin on pelannut jo yli vuosikymmenen. Lisäksi monta muuta juttua joita muut luulevat ei-laatuvarusteiksi. Muunmuassa hyviä ajovarusteita kohtuuhintaan. Kypäristä ei mikään ole sopinut päähäni mutta tietyt ajopuvut ovat olleet kunnollisia. Ajan kuitenkin liki joka säällä mutta en enää talvella.

Menestystä osa- ja tarvikehakuun. Toki voin auttaakin jos on erityinen ongelma.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: NorgeGT8V - Tammikuu 06, 2021, 16:37:31 ip
Lainaus
Menestystä osa- ja tarvikehakuun.

Kiitos! Tarpeeni ovat hyvin 'perinteiset'. Vaativimmissa tapauksissa pitää kääntyä ammattilaisten puoleen.
  / VP
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2021, 17:29:36 ip
Lainaus
Kiitos! Tarpeeni ovat hyvin 'perinteiset'. Vaativimmissa tapauksissa pitää kääntyä ammattilaisten puoleen.
  / VP
Jos on vain katteen korjauksesta/maalauksesta kyse niin tuo aiemmin mainitsemani Effetto on osannut laittaa sävyt kohdilleen.
Kerro terveisiä minulta.

mm
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Makestain - Tammikuu 06, 2021, 19:52:20 ip
Varaosia saa sieltä ja täältä, kuitenkin asiantuntevaa ja siten luottamusta herättävää merkkiin vihkiytynyttä huoltajaa, teknistä neuvojaa ja myyjää ei taida ehtiä kasvamaan kun edustus vaihtuu tätä tahtia.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 06, 2021, 22:18:20 ip
Varaosia saa sieltä ja täältä, kuitenkin asiantuntevaa ja siten luottamusta herättävää merkkiin vihkiytynyttä huoltajaa, teknistä neuvojaa ja myyjää ei taida ehtiä kasvamaan kun edustus vaihtuu tätä tahtia.

Kerrottakoon että perusosat. kuten laakerit, suodattimet ja jarruosat ovat tavanomaisten Guzzimallien osalta sitä mitä muissakin pyörissä. Toki pitää tietää mitä hakee. Usein käy niin että kaupan tiskillä nousee kädet ylös vaikka takana hyllyssä on kaikki mitä perushuoltoon tarvitaan. Asia on kaupallinen tosiasia.

Muutama tietäjä on edelleen olemassa. Yksityissyyssyistä en voi kertoa kertoa tarkemmin. Italia Importin jälkeen Make Tammisillassa tietää. Hän on ammatinharjoittaja. Voi olla ettei heti vastaa. Yksi löytyy Lempäälästä. Rautapyörä on toiminimensä. Pohjanmaalta Pekka P. on asian puolesta asioinut. On myös muita Guzzihuoltoja joita löytyy Gruppon sivuilta: https://www.guzziclub.fi/hscms/moto-guzzi.html
Valitettavasti lista ei ole ihan tätä päivää kaikin osin.

Jos yrittäjän puhelin soi koko ajan niin eihän hommista tule mitään. On toki muitakin, Tapsa laajoine tietoineen edesmeni kuten Heippakin mutta Make on hengissä ja alalla. Jos ei vastaa niin on hommissa.
Oma hommani on, enimmäkseen, kuten Jussikin ja Ydistyksen jäsenistä muutaman muunkin osaajan/tietäjän, halutessaan valistaa tietämättömiä. Guzzi-osaajia on tässä maassa yllättävän taajassa. Lisäksi olemme varsin hyvin linkittyneitä. Ehkä kannatta hankkia Gruppon kalustoluettelo. Ei jäsenyys maksa paljon. https://www.guzziclub.fi/

Valitan että pelataan etunimillä tai kutsumanimillä/nettiosoitteilla vaan sille on syynsä.
Jos haluaa, ja miksi ettei, netistä ja alan keskusteluista löytyy kaikenlaista.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: GinTurismo - Tammikuu 07, 2021, 09:17:44 ap
En käsitä, miten tää viesti meni osion Kerhotuotteet alle.

Mutta se kuului näin:
Olisiko sellaiselle osiolle tilausta, jossa listattaisiin Guzzi-osia Suomessa ja maailmalla toimittavia liikkeitä ja kokemuksia niistä ?
Listaan voisi laittaa kokemuksiaan muistakin mp-tavaran toimittajista.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: MarkkuEVP - Tammikuu 07, 2021, 10:20:09 ap

Kerhon pääsivuilla on kattava lista.
Mr
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 07, 2021, 14:17:30 ip
Eikö Guzzeilla oo tällä hetkellä lainkaan maahantuojaa?
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 07, 2021, 17:45:20 ip
Kuukausi-pari sitten kuului epävirallista tietoa, että Piaggio ei ole jatkamassa Brandtin kanssa maahantuontisopimusta, mutta sen jälkeen ei ole asiasta ainakaan virallisesti mitään tiedotettu. Lienee Brandt siten tällä hetkellä ainakin vielä kuvioissa mukana, koska ainakin heidän nettisivujensa mukaan kaikki näyttäisi olevan kuten ennenkin. Aiemmin huhuttiin, että maahantuonti siirtyisi ruotsalaisten käsiin, mutta siitäkään ei ole mitään virallista siis.
Jouko
 
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: JenniF - Tammikuu 08, 2021, 18:12:22 ip

Guzzi on harvinaisempi merkki ja varmasti joihinkin vanhempiin malleihin voi olla vaikeampi saada jotain tiettyä osaa, mutta  Norge ei kuitenkaan ole mikään "vanha" malli, joten se on aika yllättävää, ettei siihen löydy enää katteen osia maailmalta. Tämmöinen käytetyn osan linkki kuitenkin löytyi. Naarmua ja jotain näyttäisi olevan.
https://www.ebay.com/itm/113608779216
Jouko


En halua viedä otsikon aihetta sivupoluille, mutta merkin harvinaisuus tuli ilmi, kun pari päivää sitten "kilpailutin" Vintagen, vm 2008, vakuutusta. Ifin laskuri ei antanut tarjousta, vaan olis pitäny soittaa ja pyytää tarjous puhelimitse. Oli kuulemma sen verran harvinainen pyörä?
mosa


Pakko kompata, Ifillä kävi samoin, 2019 V85TT:n kanssa. Luulin et puuttuisi uutuuttaan, mut näemmä näin ei olekaan... ja hinta >:( Ifillä oli kyllä kalleinkin, mitä selvitin muualtakin. Muilla vakuutusyhtiöillä sai kyllä hinnan laskureilla, ehkä vähän outoa ettei Ifillä. Ja kun tässä ihmetellään, niin, oisin ajatellut et tässä guzzissa ois ollu halvempi liikennevakuutus kuin 2009 Suzuki bandit 1250:ssa, mut ei.. ja vielä et hintaskaala oli tod laaja, useita satasia vuositasolla.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 08, 2021, 18:22:14 ip
Kilpailutuksen tuloksena valitsin POPin. Esimerkiksi Vintagen (vm-08 kokovuoden jatkuva) liikennevakuutus vain vähän päälle satasen. Kaskoja en viitsi maksaa yli 10 v-kulkupeleistä.
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 09, 2021, 16:57:49 ip
Vakuutusmaksuihin vaikuttaa tiätty monet seikat, muiden ohella asuinkunta eli missä kulkupelit on kirjoilla. Ite oon kirjoilla Hesassa, mutta vietän/oon viettänyt suurimman osan ajastani vapaa-ajan asunnolla Kymenlaaksossa ja myös ajelen enimmäkseen aivan muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Huvikseni vertasin vakuutusmaksuja Hesan ja vapaa-ajanasunnon sijaintikunnan kesken, niin ero hinnoissa kaikkien kulkupelien osalta oli huomattava, Hesan eli omaksi "tappioksi" >:(
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 09, 2021, 17:32:57 ip

Ehdottaisin, että näistä kylläkin tärkeistä vakuutusmaksuasioista voitaisiin jatkaa spekulointeja jo foorumissa aiemmin perustetussa topicissa:

 https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=7710.0

Maahantuonti- ja varaosa-asiat ovat asiana mielestäni oma ja varsin tärkeä asia jäsenistölle, joten olisiko kirjoittelut ja asiat pidettävä kuitenkin mahdollisimman lähellä otsikkoa? Näin ne sitten löytyisivät helpommin foorumin haku.toiminnollakin.

Jouko

Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 09, 2021, 18:15:09 ip
Olen ymmärtänyt että, muutaman kerran kaatuneena ja kolaroineena, on vakuutusyhtiö hankkinut puuttuvat osat tai korvannut pyörän mikäli on ollut kaskovakuutus. Eikä aina ihan päivän hintaan. Muutoin olen korjannut, lähinnä käytetyillä osilla tai omavalmisteosilla vauriot.

Tuoreemmilla Guzzin omistajilla, suurella todennäköisyydellä, on ymmärrettävästi hankalaa osien hankkimisen suhteen koska kaikki ei käy niin hienosti kuin valtamerkkien kanssa. Ennen oli paremmin.
Itselläni on kokemusta myös valtamerkeistä. Kerhollani niitä on pitkät rivit talvisäilytyksessä. Kuten omanikin siellä pääosin ovat.
On siis vertailupohjaa. Päähuomio ei ole siinä mitä osat maksavat vaan siinä mistä niitä saa. Hinta ei ole ollut este. Myös valtamerkkien osalta.

Jos nyt olisin nyt noin kolmekymppinen ja harkitsisin uuden pyörän hankintaa niin se olisi selkeästi H-D. Ei halvin eikä hienoin. Mutta palvelupaikka myymälöineen ja huoltoineen muutaman kilometrin päässä.
Silloin, kun ajattelin nuoruuteni edullisesta valtamerkistä luopua, silloinen japanialainen merkki, oli Guzzi pitkän harkinnan tuloksena, mutta valinnan suoritin viimeisillään BMW vja Guzzin välillä. Guzzi taisi olla halvempi mutta toisena asiassa painoi myös että huolto silloisesta asuinpaikastani, Ylöjärveltä katsellen oli tarpeeksi lähellä silloisessa Piikkiön pitäjässä. Myös lähempänä oli kaksi Guzzin merkkihuoltoa.

Toki valintaan vaikutti myös se että silloin kaupan buumi Neuvostoliittoon oli erittäin tuottoisaa. Niissä kuvioissa pyörin. Vaikka nuuka olenkin toisarvoisten seikkojen suhteen on mp ollut aina se johon sijoitan omaksi mielihyväkseni. Merkki siis voisi olla toinenkin. Auto, asunto, kesämökki, ym on ollut vähemmän merkityksellistä moottoripyöräilyn suhteen. Monet pitävät friikkinä sillä tiedän että kun alkaa mennä huonosti tai tulee muita tarpeita unohdetaan moottoripyöräily ensimmäiseksi. Minulla on pahankin paikan kohdalla ollut aina mp. käytössäni. Näin vanhemmiten on Rouva kyllä mennyt ykköseksi. Sitten tulee Kerho ja kolmanneksi California 1400 GTS + muut pyörät.

Kaikkiin konsernin pyöriin olen saanut varaosia: Benelleihin ja Guzzeihin. Muista merkeistä en nykyään oikein tiedä.

Lienee suurin osa nykyisistäkin guzzisteista olla Moto Italian aikaisen asiakassuhteen "uhreja". Myöhemmin mukaan tulleet eivät ole saaneet sellaista kastetta Guzzismiin kuin me, me vanhat, saimme. Toisaalta, meillä vanhoilla on myös tietoa pitkältä aikaväliltä.

Sellaista toivoisin että kun on kysymys jonkin pyörämallin tekniikasta niin olisi helpompaa jos kysyjä ilmoittaa pyörän valmistusvuoden ja tarkat mallitiedot. Ei siis ostovuotta. Versioita kun on erinomaisen paljon. Toisinaan tarvitaan jopa valmistusnumeroa että oikea malliversio selviää.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Guzzr - Tammikuu 11, 2021, 13:40:43 ip
On hyvää jos palvelut , varaosat ovat lähellä HD-omistajille ja hän lisäksi tykää
ruuvaamisesta.
Mitäs muuta on hyviä ominaisuuksia; ääni, arvo, remmi ja amerikkalaisuus ?
Tai ovatko Harleyt nykyään paremmat kuin ennen?  :)
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 11, 2021, 14:15:00 ip
Vertailupohjaa on. Nimittäin Kerhossani ylitti H-D lukumääräisesti japsimerkit että pitkään vallassa olleen Guzzin.
Kaikenmerkkisiä pyöriä olen huoltanut ja korjaillut. 2000-luvulta tähän päivään asti kaikilla merkeillä on laatutaso noussut. Vähiten japanilaisilla, eniten eurooppalaisilla kun on ollut varaa nostaa tasoa. H-D on myös parantanut merkittävästi. Huonoa heillä on ollut viimeksi 80-luvulla. Tämä siis kapealla otannalla omien harrastuspiirieni kautta koettu. Kukaan kerhoni H-D-omistajista ei huolla eikä korjaa pyöräänsä. Jopa pesu- ja vahaushomma jää liikkeen tehtäväksi. liikkeen Suurin osa hyödyntää lähistöllä toimivaa H-D Tamperetta. Sen tiedän että halpaa se ei ole. Kerhollani on verstasnurkkaus joka joutaisi purkaa pois sillä niin vähän sillä on käyttöä nykyisin.

Mielestäni H-D on, jos merkki kiinnostaa, käypänen käyttöpyörä mikäli huollattaa ja korjauttaa sen merkkihuollossa. Asia jota en ole hyödyntänyt omissa pyörissäni takuuhuoltoja lukuun ottamatta. On ollut aikaa tehdä asiat itse.

Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: EJ - Tammikuu 11, 2021, 16:33:50 ip
Mikäs nyt on?
Juoskaa mutkia.

Känkkäränkkäpäivä?
Vai mitähän lie tuo nyt mahtaakaan tarkoittaa suomeksi.  ::)
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: TimoEv - Tammikuu 11, 2021, 16:47:02 ip
>>...mikäli huollattaa ja korjauttaa sen merkkihuollossa.  <<

Tuotaa... Vuosien mittaan on tullut monesti esiin - esim. MMatin taholta - ettei ns.huollossa monestikaan tehdä sellaisia töitä, jotka ihan oikeasti pitäisi tehdä; MG:ssakin kardaanin booriholkin voitelu, emäputken alalaakeri jne. Juuri tuli täälläkin esiin takaswingin laakerien voitelujuttu yms.
Ne varmastikin tehdään, jos asiakas huomaa tilata. Ts. jos asiakkaalla on edes aavistus noista, jotta voi edes kysyä. 
Vaan miksi ei niitä ole huolto-ohjelmassa? Onko ne sellaisia kohtia, joita ei vaikkapa jaappanialaisissa pyörissä ei koskaan tarvi ihmetellä?  Vai onko kyseessä niin paljon hintaa nostavat toimet, että niitä ei edes tarjota? Joku perävalon poltin sensijaan on listalla...
Ymmärtääkseni huollon tarkoitus ei suinkaan ole vain vikojen korjaus, vaan vikojen ennaltaehkäisy. Kun se on halvempaa, kuin viasta aiheutuva prosessi.

En tiedä tätä maakulkuneuvojen osalta. Paattien kanssa telmineenä homma on helpompi työmaan ollessa narulla kiinni rautakaupan laiturissa, kuin soutaa/meloa Suomenlahdelta vastatuuleen 15NM lähimpään laituriin... Tiedä sitten josko joku soutamisesta tykkää...Olen työssä paatissa 15m/18tn, joten melomista riittäisi... ;)
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: EJ - Tammikuu 11, 2021, 17:00:32 ip
Tuntuu Suomessa harvinaisempien merkkien "maahantuoja" tarkoittavan varaosapuolella pelkästään yhtä välikättä, joka hidastaa tavaroiden ja osien hommaamista. Lisäksi tietenkin ottaa palvelustaan katteen välistä. Vaikka toimivalla osa ei fyysisesti kävisi käsissäkään.
Itse jatkan ulkomailta tilaamista. Saa osat kun haluaa ja järkevällä hinnalla.

Juu, osien hommaaminen ei ole suurensuuri ongelma, ja huoltomahdollisuuksiakin löytyy aina jostain, mutta kokonaan uuden pyörän hommaaminen kotipihalle onkin sitten jo hiukan työläämpi juttu. Onhan noita harmaatuontia harjoittavia yrittäjiä, mutta liekö gutseja tänne uittavia.

Sepäs oliskin mielenkiintoista tietää, että mistä ja miten porukka on uudet pyöränsä hommannut, jos ei ole valmiiksi liikkeen varastosta löytynyt?
Käsittääkseni esim. tuota uutta vm 2021 850cc V7:aa ei liene kellään kotimaisella myyjällä lattialla, harmaana tai 'virallisena', ja jos maahantuojaa ei ole, tuskin tuleekaan, kun kysyntää on sen verran vähemmän kuin tavanomaisille honsujamasakeille.
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 11, 2021, 17:16:01 ip
>>...mikäli huollattaa ja korjauttaa sen merkkihuollossa.  <<

Tuotaa... Vuosien mittaan on tullut monesti esiin - esim. MMatin taholta - ettei ns.huollossa monestikaan tehdä sellaisia töitä, jotka ihan oikeasti pitäisi tehdä; MG:ssakin kardaanin booriholkin voitelu, emäputken alalaakeri jne. Juuri tuli täälläkin esiin takaswingin laakerien voitelujuttu yms.
Ne varmastikin tehdään, jos asiakas huomaa tilata. Ts. jos asiakkaalla on edes aavistus noista, jotta voi edes kysyä. 
Vaan miksi ei niitä ole huolto-ohjelmassa? Onko ne sellaisia kohtia, joita ei vaikkapa jaappanialaisissa pyörissä ei koskaan tarvi ihmetellä?  Vai onko kyseessä niin paljon hintaa nostavat toimet, että niitä ei edes tarjota? Joku perävalon poltin sensijaan on listalla...
Ymmärtääkseni huollon tarkoitus ei suinkaan ole vain vikojen korjaus, vaan vikojen ennaltaehkäisy. Kun se on halvempaa, kuin viasta aiheutuva prosessi.

En tiedä tätä maakulkuneuvojen osalta. Paattien kanssa telmineenä homma on helpompi työmaan ollessa narulla kiinni rautakaupan laiturissa, kuin soutaa/meloa Suomenlahdelta vastatuuleen 15NM lähimpään laituriin... Tiedä sitten josko joku soutamisesta tykkää...Olen työssä paatissa 15m/18tn, joten melomista riittäisi... ;)

Ite oon enimmälti vain "ajeleva" m-pyöräilijä. Toki öljyjen, suodattimien, tulppien yms. simppelit vaihtohommat sujuu ja joskus oon nekin teettänyt merkkihuollossa, laiskuuttani. Mutta sitten nuo yllä mainitut muut, "ennaltaehkäisevät" huoltotoimet, jotka kuullostavat vähintäänkin tärkeiltä, ettei matka katkea yllättäen, ainakaan niiden tekemättömyydestä johtuen. Enhän niistä ees oo hoksannu kysyä, varsinkaan, kun ei oo ainakaan toistaseks kuulunu mitään ylimääräisiä kolinoita etc. Opastakaahan nyt tämmöistä vaativampien huoltohommien noviisia, millaisilla kysymyksillä ja huoltotoiveilla seuraavalla kerralla pitää lähestyä merkin tuntevaa huoltoyritystä, kun haluaa pyörälle tehtävän tavanomaista perusteellisempi, ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tehtävä huolto. Olisiko esimerkiksi jotenkin mahdollista "epävirallisesti" täydentää Gruppon etusivulta löytyvää huoltoimien listaa noilla enneltaehkäisevillä huoltotoimilla/tarkistuksilla?
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Tammikuu 11, 2021, 19:19:42 ip
Mosan toivomus on ihan asiaa.
Mutta siinä on mutta: malleja on monia ja niillä, mallisarjasta riippuen, on kullakin omat "juttunsa" joihin pitäisi pureutua. Pitäisi olla mallikohtainen listaus juuri sen ominaisuuksista. Toki kaikille yhteisiäkin ominaisuuksia löytyy.
Jos tekisi tällaisen ennakoivan vikalistauksen yhteen malliin niin todennäköisesti joutuu huonoon maineeseen kyseisen mallin omistajien keskuudessa koska listauksen mukaan tehty tarkistus olikin aivan turha ja maksoi rahaa.

Kohta yksi: moottoripyörät pitää katsastaa joka vuosi. Nykyään sellaista pakkoa ei ole.

Ja kyllä. On kohteita joita ei tarkisteta ennen kuin ovat jo särkyneet. Jotkin kohteet voivat olla vaarallisiakin vikaantuessaan. Henkilö joka ei halua tuntea pyöränsä tekniikkaa kannattaa ajaa aina ihkauudella pyörällä jossa on takuu voimassa.

Jonkinlaisen yleislistauksen kaikkia moottoripyöriä koskien voi tehdä. Sen verran lienee liki jokaisella osaamista että yhdellä lukemisella tai juutuubivideon katsomisella osaa arvioida esimerkiksi onko vikaa pyöränsä ohjauslaakerissa. Mutta vaikka tietoa on saatavilla ei vaivauduta säännöllisesti tekemään tätä tarkistusta.

Oma kokemukseni on myös että ei ole vaivauduttu. Vika on jo äitynyt pahaksi ennenkuin huoltoon ohjaannutaan. Miksi näin on: sanoisin että sellainen asia ei tule motoristilla edes uniin saati että seuraisi kyseisen kohteen ominaisuutta aktiivisesti pari kertaa suvessa.

Tyypillisesti käy myös niin että vika tai häiriö alkaa hiljalleen. Tapahtuu pientä kulumista johon tottuu. Kuuluu ikään kuin pyörän ominaisuuksiin. Vasta kun vika on selkeä alkaa siihen reagointi. Esimerkiksi jarrujen tai mainitun ohjauslaakerin vika ilmenee ajonhallinnan menetyksenä tiukassa tilanteessa.

Aiheesta on tehty Guzzien osalta laaja opus joka kertoo niiden ominaisuuksista laajalti: Guzziology. https://www.amazon.com/Guzziology-Version-9-Dave-Richardson/dp/1790479215
Mutta ei sekään kerro sitä milloin kenenkin pyörään ja missä vika iskee. Kyllä siinä omistajallakin on iso vastuu. Vahinko ei tule kello kaulassa.

Mutta siitä voisin minäkin kertoa miten löydät vikoja moottoripyörästä.
Otetaan nyt tämä ohjauslaakeriasia malliksi: Rungosta tai öljypohjasta, mallista riippuen, nostetaan etupyörä ilmaan, irrotetaan jarrusatulat ja etupyörä kuten renkaanvaidon yhteydessä on normaalia. Ohjausvaimennin irrotaan ainakin toisesta päästään. Kun keula on näin kevennetty kokeillaan teleskooppien alapäistä kiskomalla ja työntämällä ja kuulostellaan onko lonksuntaa. Jos kolahtelee on ainakin välystä liikaa. Jos on välystä niin välys pitää säätää pois.
Jos edellinen vaikuttaa hyvältä tai säätö on jo tehty jatketaan ja otetaan ohjaustangosta hellä ote ja käännetään ohjaus reunasta reunaan hyvin hitaasti. Ohjaus ei saa missään kohtaa nykiä tai vastustaa hidasta kääntöliikettä. Jos näin on niin on jo hyvä alku siihen että ohjauslaakerit voi vaihtaa. Yleensä vikaa on alalaakerissa vaikka ylempi on ihan ehyt mutta kannattaa molemmat vaihtaa. Kustannus ei ole iso.

Seuraavaksi kysytään miksi etupyörä jarruineen piti irrottaa. Massan hitauden vuoksi. Laakerivälyksen löytää kyllä etupyörä paikoillaankin mutta kääntämisessä ylimääräisen painon poistaminen tuo alkavankin vian esille. Kunhan kääntää hitaasti ja tasaiseen niin kokemattomampikin huomaa laakerivian. Vanhemmissa myyntipyörissä on ohjausvälystä suurennettu että ko. vaivaa ei kokematon huomaa ja uskoo saavansa kunnossa olevan pyörän. Monesti olen löytänyt kyseisen vian vaikka en ole edes pyörää nähnyt. Taannoin kerhokaveri valitteli baarissa että lieneekö renkaissa vikaa kun pyörä vaappuu kaarteissa. Se on yksi ohjauslaakerivian tai liian tiukkaan säädetyn ohjauksen oire. Tai etupyörän laakerivika. Se voi ilmetä myös jarrutusvikana.

Eikä tässä ollut vielä kaikki mutta jotain jätän itsellenikin. Jos jokaisen pyörämallin jokainen vika tulisi ohjeistetuksi edes yllä olevan pohjalta niin aika paksu opus syntyisi. Lisäksi kaikki mallierot. Esim. 1400 Californiassa on kuulalaakerit irtokuulina ohjauksessa uutena. Ne vaativat hieman erilaista toimintaa kuin kartiolaakerit. Tosin, monissa pyörissä, voi kuulalaakerit korvata kartiorullalaakereilla mutta ei kaikissa ole tätä mahdollisuutta.

Alan ammattikoulu on hyvä pohja mutta sielläkin keskitytään enemmän ruohonleikkureihin ja generaattoreihin mutta ei kauheasti nykyajan hyvinkin kompleksisiin moottoripyöriin. Olin koulutusta joskus aikanaan ajamassa puhtaasti mp-asentajatutkinnon suuntaan mutta Opetusministeriö ilmoitti ettei sitä tarvita sillä jos osaa ruohonleikkurin huoltaa osaa huoltaa myös moottoripyörän. Toki konetekniikan opinnoissa on mahdollista jatkaa yliopistotasolle. Sieltä tulee hyviä teoreetikkoja ja hyvällä säkää myös moottoripyöristä kiinnostuneita. Pari sellaista tunnenkin ja samat herrat täälläkin kirjoittelevat moottoripyöristään.

Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: TimoEv - Tammikuu 11, 2021, 22:01:02 ip
Olet, Matti, oikeassa mallikirjavuuden suhteen. Saattaisi tulla paksu opus, jos "kaikki" sinne kirjottaisi.
Vaan voiskos olla yksinkertainen lista asioista? Menemättä varsinaisesti tekniikkaan kovin syvälle.
- Kardaanin booriholkin voitelu / tarkistus vuosittain.
- Takapyörän vetohammastuksen voitelu vuosittain.
- Sysäyksenvaimennuskumien tarkastus vuosittain.
- ......
- .....

Jos joku haluaa, niin pieni selitys miksi tehtävä. Jokaiselle sitten jää harkittavaksi tekeekö itse vai ostaako palveluna. Sen verran minäkin olen noita krapistellut, että paljon on ihan simppeleitä juttuja, kunhan vähän paneutuu. No, jos kohta tarvii hylsysarjaa ja jotain muuta paikkaa kuin hiekka taivasalla... Venttiilejä tai ruiskusynkkaa en ole itse lähtenyt säätämällä särkemään... Vaikka on kuulemma sekin ihan helppoa. Siis se säätö.

Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: jed - Tammikuu 20, 2021, 18:26:43 ip
https://www.bike.fi/kaikille-piaggio-groupin-merkeille-uusi-maahantuoja-pohjoismaihin/
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: MarkkuEVP - Tammikuu 21, 2021, 16:21:36 ip

Ruotsalaiset kahmii Skandinavian edustuksia.  Liikemiehiä !

Mr
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Breeze - Tammikuu 21, 2021, 17:25:26 ip
Pohjoismaiden myyntimäärät on sitä luokkaa, että yhdellä maahantuojan organisaatiolla pärjää oikein mainiosti.
Vähemmän johtajien suita ruokittavana...
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 21, 2021, 18:54:31 ip
"Kaikkea" saanee varmaan aika lailla samalla tavalla, kuin aiemminkin jälleenmyyjien kautta, mutta miten käynee yhteistyön perinteisellä Mp näyttelyn standilla 2022 ja eteenpäin, puhumattakaan, että näin Guzzin 100 juhlavuonna olisi tietysti mukavaa nähdä maahantuoja mukana juhlahumussa. Aika näyttää..
Jouko
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Tammikuu 21, 2021, 19:00:06 ip
Mitkä mahtavat olla tuon uuden maahantuojan "konkreettiset" liikkeet Suomessa, joiden puoleen sitten kääntyä huoltohommissa ja osien tilauksessa?
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Tammikuu 21, 2021, 20:37:01 ip
Varmaan jälleenmyyjistä tulee tietoa, kun saavat sopimuksensa tehtyä uuden maahantuojan kanssa. Viikko sitten kuulin, että neuvottelut ovat ns. vaiheessa.
Kyllä tämä tästä järjestyy, kuten on järjestynyt jo pari kertaa viime vuosikymmenelläkin.

Jouko
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Huhtikuu 10, 2021, 16:40:20 ip
Onkohan tähän maahantuontikysymykseen tullut vielä selvyyttä?
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: Jouko S - Huhtikuu 10, 2021, 17:03:39 ip

Kyllä asia on ratkennut. Hommat hoitaa maahantuonnissa SPG Import Ab Ruotsissa. Suomen myynnistä en tiedä muita vakuuttavia kauppiaita tällä hetkellä, kuin RE-Motors Pietarsaaressa.

Jouko
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: mosa - Huhtikuu 10, 2021, 17:18:24 ip
No, hyvä, että edes yksi kauppias täälläkin Syrjänperällä 8)
mosa
Otsikko: Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
Kirjoitti: motomatti - Huhtikuu 10, 2021, 17:42:28 ip
Onneksi rantaruotsinkieli on jokseenkin hallussa. Tein nuorena miehenä niillä seuduin maatalouskonekorjaushommia ihan palkkatyökseni. Sain sen jobin siksi että olin keskikoulussa lukenut suomenruotsia kaksi vuotta 1 tunti viikossa neljän lukukauden ajan.

Sopivan matkan päässä. Noin kolmesataa kilometriä sivu Mansesta. Reittikin on melkein viivasuora ja vielä vaihtoehtoisetkin reitit sopivat kohtuullisesti. Itäisemmillä reiteillä ei tarvitse ajaa rekkojen ohi eikä muutakaan liikennettä kovasti ole. Tankillinen per sivu.