Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: mosa - Joulukuu 22, 2020, 16:27:02 ip
-
Vintageeni, sen ensimmäiselle omistajalle, asennettiin Piikkiössä heti uudesta originaaliputkien tilalle Mistralit ja Rapid Bike-boksi. Mistralit lienevät "jonkin verran" äänekkäämmät kuin originaalit, joista ei mulla oo kokemusta. Mulle Mistralien äänimaailma on oikein mainio. Tässä kohtaa, lähinnä teoreettisena kysymyksenä, kysynkin, voiko Mistralien tilalle vaihtaa originaaliputket ilman, että tuolle Rapid Bikelle pitäis tehdä jotain: ottaa vallan pois tai jotenkin viritellä originaaliputkille sopivaksi? Mikä merkitys tuoola Rapid Bike-boksilla ylipäätään on?
Mosa
-
Rapid Bike on ns. moottorinohjauksen huijausboksi jolla ohitetaan alkuperäissäädöt jotka ovat alkuperäisrakenteeseen suunniteltu.
Tarkoittaa että ainakin joillain moottorin toiminta-alueilla osavaihtojen (Tyypillisesti vapaavirtausilmansuodatin ja hengittävämmät äänenvaimentimet.) vuoksi pitää moottorin saada lisää polttoainetta että seos olisi kohdallaan edelleen.
Annoit hyvän esimerkin: jos vaihdat äänenvaimentimet alkuperäisiin niin seos voi jäädä rikkaalle ja bensaa kuluu tarpeettomasti. Jos taas otat lisäboksin irti etkä tee muuta niin väljemmät vaimentimet aiheuttavat laihan seoksen joka voi olla moottorille haitallista.
Lisäboksi on myös herkkä vioille: katsopa onko tps:n johdotus haaroitettu ja millä tavoin. Yleensä on laittettu kytkentä nk. rosvoliittimellä joka saa helposti aikaiseksi sen että tps:n johdinsarja hapettuu ja aiheuttaa kummallisia käyntihäiriöitä. Jos, sen sijaan, on käytetty alkuperäisen kaltaista väliliitintä on tilanne paremmalla mallilla. Nimimerkki Velipoika voi muistaa jotain tästä aiheesta.
Rapid Bike on yksi monista samoin periaattein toimivista lisäruiskutusbokseista. Fiksuimmat niistä myös säätävät sytytystä sillä periaate on se että jos seosta rikastetaan pitää rikkaalle seokselle eli normaalia isommalle polttoainemäärälle antaa aikaa palaa että moottori toimii oikein ja on taloudellinen sekä jonkin verran tehokkaampi. Laki kieltää käyttämästä yleisessä liikenteessä tällaisia laitteita päästöluokitelluissa moottoripyörissä.
Guzzeissa olevat Magneti Marelli moottorinohjaukset ovat sellaisia että minkäänlaisia lisäbokseja tai muuta huijausta ei tarvita sillä niitä voi säätää kotioloissa, tietyin edellytyksin, tuottamaan paras taloudellisuus, tehokkuus ja käyttöominaisuudet.
Edellytykset ovat: mielenkiinto aiheeseen, hiukan tietoteknistä osaamista jonka oppii siinä ohessa sekä kannettava tietokone jossa sovelias ohjelmisto ja pari johdinsarjaa joilla tietokoneen voi kytkeä pyörän keskusyksikköön: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0
Kustannukset jäävät alhaisemmiksi kuin lisäboksin hankkimalla ja sen asentamalla. Myös säätö ja sen vaikutukset ovat täysin omasta mielenkiinnosta kiinni.
Toimenpiteestä ei jää jälkiä keskusyksikön vikalogiin tai muuhun kohteeseen. Vain muutetut arvot näkyvät muutettuna mutta silloin pitäisi olla vertailukohtana pyörän moottorinohjauksen alkuperäistiedosto. Käsiteltäviä arvoja on niin paljon että on todella hankala havaita onko tehty muutoksia. Lain mukaan, tietenkin, tämä on rankaistavaa mutta kärähtämien on liki mahdotonta jos ei jää viranomaiselle ns. rysän päältä kiinni juuri säätöhetkellä. Toki vikalogeja voi lukea ja niiden nollauksia saa itsekin toteuttaa em. ohjelmistolla. Laillisesti.