Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Joulukuu 13, 2020, 21:19:38 ip
-
Ciao!
Viime viikolla tuotantolinjalta tulivat ulos viho viimeiset 1400 sarjan Califonia-mallit: Touring ja Audace. Californian valmistus päättyi (ainakin toistaiseksi) näihin malleihin.
Olemme jännän äärellä! Mitä tulee Californian tilalle vai jääkö malliston aukko paikkaamatta?
T. Kimmo
-
Pitäisikö huolestua?
Omistan myös yhden version 1400 Californiasta. Sehän on tehty ihan eri osista kuin edeltävät mallit ja sukupolvet.
Valmistusmäärätkin, ainakin valtamerkkeihin verrattuna, ovat jääneet vähäisiksi. Paljonko lienee eri versioiden kokonaismäärä?
Tähän asti, ennen CARC-mallistoa, oli kaksi perusmallisarjaa joissa osa osista olivat jopa yhteistä mutta molempia tehtiin todella pitkä aika, monta vuosikymmentä, vain pienin muutoksin. Suurimmat erot ulkonäössä eikä niinkään tekniikassa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Mallisarjan loputtua vaikuttaa se yleensä siten että jo valmistetun malliston hinta putoaa jälleenmyynnin osalta.
Se, ei ainakaan minulle, vaikuta pyörän omistamiseen. "Tallissani" on runsaasti parasta ennen-päiväyksen menettäneitä malleja. Myös niiden jälleenmyyntihinta on niin alhainen ettei viitsi edes vaivautua.
Laki ei varmaankaan vaadi että lopetun malliston varaosatarve tyydytettäisiin jatkossa. Monella valmistajalla on kuitenkin, maineensa vuoksi, käytäntönä tuottaa varaosia noin 10 vuotta malliston lopettamisen jälkeen mikäli tehdas ylipäänsä siihen pystyy. Viimeisinpänä esimerkkinä Victory jonka tuotemerkin omistaja näin julisti. Myös Japaniassa on tämä oivallettu, jopa 70-luvun pyöriin saa uustuotanto-osia. Hintaan en ota kantaa.
Kohtapuoleen tehtaalla, jos ei mitään uutta kuulla, valmisteta kuin pikkulohkokonetta eikä niitäkään suurensuuria määriä.
Mielenkiintoista aikaa jälleen!
-
Tuo uutinen tarkoittanee ainakin mun kohdalta, että menee uuden Guzzin hommaaminen ens keväänä kohdaltani "ohi". Taidan ajella 2008 Vintagellani omalta osaltani "Auringon laskuun". Merkkiä en tohdi enää vaihtaa eikä pikkulohko kiinnosta.
mosa
-
Pikkulohkoja kehitellään:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/10156/Moto-Guzzin-uusi-V7-nopeampi-tehokkaampi-ja-varustellumpi-Moto-Guzzi.htm
-
Toi V7 special on kyllä aika style tuossa sinisessä värissä.
-
Pinnavanteinen näyttää kyllä hyvältä. Nuo Stonen vanteet näyttää kiinan rihkamalta. Tehon puolesta menossa oikeaan suuntaan, harmi vaan että pikkulohkon raami on niin pieni. Omilla mitoilla näyttää liki Soliferilta alla.
-
Pinnavanteinen näyttää kyllä hyvältä. Nuo Stonen vanteet näyttää kiinan rihkamalta. Tehon puolesta menossa oikeaan suuntaan, harmi vaan että pikkulohkon raami on niin pieni. Omilla mitoilla näyttää liki Soliferilta alla.
Tai Pappa-Tunturilta?
-
Varmaan kiva peli pöristelyyn kylillä mutta mites käy kun pitäisi oikein kunnolla tehdä reissua?
-
Pinnavanteinen näyttää kyllä hyvältä. Nuo Stonen vanteet näyttää kiinan rihkamalta. Tehon puolesta menossa oikeaan suuntaan, harmi vaan että pikkulohkon raami on niin pieni. Omilla mitoilla näyttää liki Soliferilta alla.
Tai Pappa-Tunturilta?
Ei ole tuota levyrunkoa Guzzissa ;)
-
Pikkulohkoja kehitellään:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/10156/Moto-Guzzin-uusi-V7-nopeampi-tehokkaampi-ja-varustellumpi-Moto-Guzzi.htm
Tuo on oikein hyvä uutinen.
Tehoissa on annettu liikaa tasoitusta.
Teho on kasvanut 25 % 52 hevosvoimasta nykyiseen 65 hevosvoimaan
-
[quote
Teho on kasvanut 25 % 52 hevosvoimasta nykyiseen 65 hevosvoimaan
[/quote]
Hyvä on kehitys, mutta miksihän tuota tehoa ja vääntöä on kuitenkin vähemmän kuin V85TT:n koneessa(80/80), jos uusi kone kerran siihen perustuu? ???
Jouko
-
Ehkä putkessa on varaus hieman terhakkaammalle mallille?
-
Juuri tuo sama tuli mieleen. Jospa sieltä tulisi kevyt sportti synttäriyllätyksenä! :D
-
Ensin pitää vähentää että, voi myöhemmin lisätä.
-
Juuri tuo sama tuli mieleen. Jospa sieltä tulisi kevyt sportti synttäriyllätyksenä! :D
Vähän on turhan kepoisia olleet Guzzin sportit viimeisen 25 vuotta. Mallistokin on kovin ohkainen.
Onneksi on näitä vanhoja "kevyitä" malleja.
-
Tervehdys, tuo tehon alhaisuus (65hv) minuakin hieman ihmetyttää, jonkun tiedoston mukaan -83 850 T5:n teho on 68,5 hv, omassa -86 850T5P:ssä on 61,4 hv. Kysymys onkin, onko tulossa vielä tehokkaampi "sportti" varsinaiseksi 100V malliksi ???
-
I.H voi olla oikeassa että julkaisevat tulevan kevättalven tai kesän kuluessa jotain uutta. Todennäköisesti pikkulohkotekniikkaan ja ilma/öljyjäähdytykseen perustuvaa. Vesijäädytteisestä Guzzista onkin jo aika paljon aikaa. Jokohan puritaanitkin sellaisen hyväksyisivät?
Nuo ilmoitetut hevosvoimaluvut eri vuosisatojen välillä ovat huonoja vertailla: eri aikoina on käytetty eri mittaustapoja ja siten heittoa voi olla kymmenkunta hepoa suuntaansa.
Yksi tehonsyöjä, nykyään, on päästövaatimusten täyttäminen. Huohotuskaasut on kierrätetty jo vuosikymmeniä mutta nyt on keskitytty moottorinohjauksen ja korkean puristussuhteen kanssa tasapainoiluun. Vähällä kulutuksella/päästöillä ei vain tehoa irtoa määräänsä enempää. Sitä en ole tutkinut mikä ero on V7 850 ja 850TT:n moottorien välillä. Mutta jos arvata saa niin ero lienee suurin pakokaasujen käsittelyssä.
Näin oli ainakin viimeisissä 1400-malleissa: pakoputkistoon syötettiin ilmaa että palojäännökset palaisivat pois. Tämä oli jo joissakin rinnakkaistuoduissa tonnisissa Californoissa 80-luvulla. 1400-malleissa on myös sylinterien lepuutustoiminto: sylinterit tuottavat tehoa vain yksi kerrallaan kun ajetaan tasakaasuajoa. Toinen pytty tekee työtä ja toinen saa seosta juuri ja juuri niin ettei laita kovasti vastaan. "Puoltenvaihto" tapahtuu muutaman kymmenesosasekunnin välein. 1400-koneissa on siis mahdollista tuottaa enemmänkin tehoa mutta sitten ei täyty päästövaatimukset. Vaan 1400-koneet lienevät jo historiaa. Viimeisiä tehdään. Mahtaako tulla haluttu keräilykohde?
-
Ainakin 80-luvulla raitista ilmaa syötettiin pakoputkeen jotta saatiin mittaustulosta laimennettua. Silloin kun näyte otettiin pakoputken päästä
säkkiin minkä sisältö sitten tutkittiin. Miten lienee nykyään? Ehkäpä nykyinen moottorinohjaus osaa happitunnistimen tiedon ohjaamana säätää tuotakin.
Joissain lukemissani artikkeleissa on tuotu esiin ahtimen käytön tarve moottoripyörienkin moottoreissa juurikin saasteiden vähentäjänä.
Sillä kun on helppo "tuulettaa" palotiloja, sekä tehostaa itse palotapahtumaa. Autopuolella ainakin on kovasti suosittua.
Taitaa olla Guzillakin edessä vaihto ahdettuun vesijäähdytettyyn rivinelikkoon? Pelkkään sähköön en oikein jaksa uskoa ennekuin akkukemiassa
saadaan joku uusi innovaatio markkinoille.
-
Toyota sellaista akkuteknologiaa lupailee ensi vuodelle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vuosia-kehitetty-vallankumouksellinen-sahkoauton-akku-alkaa-vihdoinkin-olla-valmis-toyota-lupailee-prototyyppia-ensi-vuodeksi/5bd5b4ac-d328-4e62-9793-6ef50acab392 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vuosia-kehitetty-vallankumouksellinen-sahkoauton-akku-alkaa-vihdoinkin-olla-valmis-toyota-lupailee-prototyyppia-ensi-vuodeksi/5bd5b4ac-d328-4e62-9793-6ef50acab392)
-
Luulenpa että ei kuitenkaan. Autoteollisuus on nyt laittanut rahansa litiumakkuihin, eivät siis näe tulevaisuudessa akkurintamalla muuta vaihtoehtoa kuin kehittää niitä. Akustot rakentuvat tulevaisuudessa entistä kiinteämmäksi osaksi auton korirakennetta. Siten niiden kapasiteetti/painosuhde parane ja vaihdettavuus jää haaveeksi.
Sinällään kapasiteetin tuplaantuminen painoon nähden muuttaisi tilateen toimintamatkan suhteen hyvinkin kilpailukykyiseksi polttomoottoriautoon nähden.
Moottoripyörissä taitaa akun koko ja paino jäädä silti aika isoksi jos halutaan 200-400 km toimintamatkoja.
Pitääkös muuten noiden sähköllä toimivilla moottoripyörillä ajavien raahata erillistä laturia mukanaan?
-
Taisipa tuossakin artikkelissa olla mainittu, että muutamalla muullakin merkillä on samaa teknologiaa tulossa. Siinä on sitten edessä kilpailu, että kuka ehtii ekana.
-
Esittelyvideo V7:sta: https://m.youtube.com/watch?v=ClK2iSEN4eU&feature=share&fbclid=IwAR2YFkDJ1kP4CCaisLPNV906WvXfNecXIYoJ4LcVXSH5bSI9-PfOO8HZMA
-
Hieno eurooppalainen uuden mallinen KARDAANI maantiemoottoripyörä, sop hintainen,
sop, painava, 65 hv ja 100 v malli - Classic Look - mitä muuta voisi toivoa, alut ja pinnapyörät.
https://www.youtube.com/watch?v=UCfCteGFPMg
-
Ciao!
Nyt se on realisoitunut!
Moto Guzzin kotisivujen mallivalikoima on supistunut kolmeen: V7, V9 ja V85
Aika laihalla mennään 🤔
T. Kimmo
https://www.motoguzzi.com/it_IT/
-
Niinpä muuttui nettisivun mallisto yhdessä yössä. Mutta ei tuo ole lopullista, puuttuuhan tuosta jo aiemmin julkaistu V7
2021 850 koneella. Puhumattakaan siitä Le Mans 2021 mallista ;D
Jouko
-
Linjaus vaikuttaa siltä että pikkulohkoja vain tehdään.
Tehtaalla lienee kapasiteettiä tehdä muutakin?
Oletan myös että sitä muutakin myös tulee ajan kanssa.
Isolohkoisten ystävä kun olen, vaikka kolmea pikkulohkoa olen aiemmin omistanutkin, on "tallissa" tällä hetkellä yksi 1400, yksi 1000 neliventtiilinen, kaksi 950-mallia ja yksi 850:n. Lisäksi muunmerkkisiä. Pärjään niillä loppuikäni. Lisäksi peruskorjattuja varamoottoreita 950:siin. Jää jotain perikunnallekin jos en sitten myy pois sitä ennen. Arvaan että ensin käytetyn 1400 Californian vaihtohinta laskee em. syystä mutta nousee hiljalleen muutaman vuoden päästä ainakin hyvin pidettyjen osalta. Saattaa olla hyvinkin haluttu malli tulevaisuudessa. Lisäksi helppo huoltaa omatoimisestikin.
Toki mielenkiinnolla seuraan tehtaan ja sen omistajan edesottamuksia.
-
En yhtään ihmettelisi, vaikka karsinta johtuisi vallitsevasta maailman tilanteesta. On kouraissut aika montaa eri teollisuudenalaa odottamattomalla tavalla. Muutamilla isoilla toimijoilla on lähtenyt liikkeelle isojakin projekteja, koska on pakko. Vaikka periaatteessa ole järkeä tai mahdollisuutta.
-
Vallitsevaan maailmatilanteeseen liittyen kaksipyöräisellä, ainakin yksin ajaen, on muutama ylivoimainen tekijä. Yksin ajaen ei tartu tauti, ei tauti siirry kovin helposti toisiinkaan, asiat tulee toimitettua kuten työ- ja asiointimatkat puhumattakaan mielenterveydyllisistä seikoista kun voi tuulettaa päätään.
Karsinnasta sen verran että TTT lienee oikeassa: tehdään sitä mikä myy eikä haeta tähän hätään uutta myyntivalttia vaan hetki vedetään henkeä ja seurataan markkinoita.
Kokonaisuutena uusien moottoripyörien mallisto on kaventunut mutta kauppa on silti käynyt. Otaksun ja arvaankin että monet muutkin valmistajat ovat huomioineet kovat ajat. Eräs amerikkalainen valmistaja on laittanut sähkömoottoripyörävalikoimansa jäähylle. Eikä liene ainoa.
-
Piaggio Groupin lehdessä (Wide Magazine) hehkutetaan Guzzin juhlavuodelle tulevia suuría uutuuksia eli päivitetyt V85TT ja V9 mallit ::)
https://wide.piaggiogroup.com/en/
-
Eli tarjoavat jatkossa V7, V9 pyörät samalla 850cc koneella (65 hp ja 75 nm).
Ilmeisesti V85TT on edellen korkeammalla virityksellä...toivottavasti!
t. Kimmo
-
Ihan stylen näköinen, uusi väri!
-
Mikähän siinä on Guzzilla, että kaikkien mallien huippuevoluutioversio on jossain vaiheessa musta? Käytännössä vielä aina mattamusta.
-
Mustan pohjamaalin päälle on hyvä laittaa värillisiä maaleja.
-
Tänään WIDE-lehti ilmoitteli juhlavuoden kokoontumisesta (9.-12.9.2021) ja juhlan kunniaksi kehitellystä legendaarisen V8-mallin inspiroimasta erikoisvärityksestä, jonka saa kaikkiin kolmeen nykyiseen mallisarjaan ja vain 2021-malleihin.
https://wide.piaggiogroup.com/en/articles/products/with-2021-the-year-of-moto-guzzis-centennial-is-launched/index.html
-
Uskomatonta, että tapahtumasta tiedotetaan jo näin vuoden alussa! Päivämäärät ja kaikki. Lieneekö totta? Kai se näin on, kun
tiedote näyttäisi ihan Piaggion viralliselle tiodotteelle!
Nyt ei näyttäisi olevan isot juhlat muusta kiinni, kuin että päästäisiin kansainvälisesti elämässä ns. normaaliin tässä reilun puolen vuoden aikana. Ei kai se mahdottomuus ole.
Mandelloon mennään!
Jouko
-
Mandelloon mennään, vaikka hihamerkin kanssa...
Budjetti on jo kunnossa ja prätkä valmistuu kesän korvalla, joten Mandelloon mennään oli siellä bileitä tai ei.
Katellaan, että mihin meininki taipuu kesän mittaan.
-
Tämä 1400-mallien valmistuksen lopettaminen on omalle kohdalle jopa hyvä uutinen. Sellainen on ollut mielessä ja nyt kun ne kaikki on valmistettu niin niistä sitten vaan valitsemaan. Ei tarvitse enää odottaa sitä tulisiko mitään uutta. Sama onollut jo pitkään noiden 1100-mallien kanssa. Pari vuotta sitten iski sellaiseen taas kuume ja talliin muiden seuraksi tuli ´04 EV Touring. Nyt tosin ihan itse raiskasin sen Pichlerin UNI 4 -puolikatteella. Sekin paluuta kultaiselle 80-luvulle.
-
Samaa asiaa olen miettinyt kuin NorgeGTL eli enpä taidakaan luopua 1400 Californiasta. Miksikäs sitä ei pitäisi vaikka perikunnalle asti.
Tulee olemaan kokoontumisissa, kun niitä joskus taas on, pieni nähtävyys. Useimmissa mennävuosien kokoontumisissa olen ollut ainoa tai melkein ainoa Ison Guzzin kuljettaja.
Joskus on saanut selittää kiinnostuneille suu liki kuivana laitteen erikoisuuksia kuten sen että osakaasulla moottori käy vain yhdellä sylinterillä kerrallaan. Kukaan vain ei ole uskonut ennen kuin näytin että niin se vain toimii. Päästöt pysyvät pieninä mutta halutessa tulee tehoakin kun molemmat sylinterit ovat käytössä yhtä aikaa.
Mikään polttoainetalouden ihme 1400 Cali ei silti ole. Massaa on runsaasti kuten ilmanvastustakin. Alle viiden litran sadalle kulutusta ei saa muuta kuin erikseen nuukaillen. Sellainen ajotapa ei ole miellyttävää. Toistaiseksi vielä myydään korkeaoktaanista bensiksillä.
-
Korkeahkoa kulutusta isolla iskutilavuudella on vaikea välttää kun puhutaan bensiinimoottorista. Se johtuu siitä fysiikan laista, että moottorin hyötysuhde paranee kun puristussuhde kasvaa. Isolla moottorilla osakaasulla ajettaessa sylinterin täytös jää matalaksi, jolloin puristustahdin päättyessä männän päällä on painetta vain muutama bar , eli sen hetken puristussuhde on tosi matala. Joskus vuosikymmenet sitten lehdissä kirjoiteltiin miten tulevaisuutta ovat moottorit, joissa puristussuhdetta voi muuttaa tehontarpeen mukaan, mutta moottorista tulee liian monimutkainen jos sylinteriputkea ei voi pultata kiinteästi lohkoon. Diesel moottoripyörät eivät ole tehneet vielä läpimurtoa ja saattaapi olla, etteivät ihan pian sitä tue tekemäänkään. Muistaakseni tuota vajaalla pyttymäärällä ajamistakin on testattu aikanaan paljonkin, mutta jotain probleemia siinäkin kai on ollut kun ei ole yleistynyt. Ruiskuvehkeillä pitäisi pystyä katkaisemaan polttoaineen syöttö varsin helposti, mutta täyden hyödy saavuttamiseksi pitäisi jättää venttiiliäkin raolleen ettei joutilas pytty tee turhaa pumppausliikettä. Mielenkiintoinen juttu Guzzilta silti, ehdottomasti.