Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Urpo ja Turpo - Joulukuu 04, 2020, 12:52:36 ip
-
Meidän lentokentällä on tällä viikolla ollut sotaharjoitukset. Urpo ja Turpo pystyivät ennustamaan
niiden alkamisen vuorokautta etukäteen paikalle tuoduista Bajamajoista.
Jos tätä lukee joku Puolustusvoimien strategi niin vihjeenä voidaan kertoa, että todellisessa
kriisitilanteessa Bajamajoja ei kannata tuoda etukäteen. Vihollinen voisi liian helposti päätellä,
että kohta Suomi-poika on hyökkäämässä.
-
On ihan Pakko:) Mutta jos L&T onkin vienyt Bajamajat kaikille Suomen kentille ,ei tiedä vihulainen mihin iskeä?? (Hyvää Tulevaa Itsenäisyyspäivää!)
-
Joskus vuosikymmenet sitten taisi kyseisellä kentällä olla jonkinlainen kriisitilanne valtion ja paikallisen ilmailuyhdistyksen kanssa. Taisipa olla niin että yhdistys uhkasi kuoria itse kustantamansa asfaltin pois.
Onko kentän laidalla oleva hotelli vielä toiminnassa? Olen siellä ollut yhden yön kun teimme nyk. rouvan kanssa moottoripyörällä ns. viinitilaristeilyn Kymenlaaksoon, Uudellemaalle ja Varsinais-Suomeen. Kun saavuimme hotellille oli henkilökunta lähdössä viikonlopun viettoon ja kertoivat että paikka on nyt kiinni. Meni neuvotteluksi. Kokki suostui jäämään vielä hetkeksi että teki meille iltapalan ja aamiaisen jääkaappiin. Antoivatpa vielä avaimetkin. Lämmitimme saunan, saunajuomathan meillä jo oli ennestään. Taisi olla ainoa kerta, toistaiseksi, kun saunajuomana omenaviiniä ryystin. Seuraavana aamuna aamiaisen jälkeen kävelin kaikki hotellin ulko-ovet koetellen. Ettei jää epäilystä. Avaimet ja hieman tippiä jätin respaan ja katsoin että hotelli on näin suljettu lähdettyämme.
-
Hotellin omistaja vaihtui pari kolme vuotta sitten. Uudella omistajalla oli varmaan
suuriakin suunnitelmia, joita korona nyt vähän jarruttaa. Tällä hetkellä hotelli on
lähinnä joidenkin paikallisten firmojen ja muun muassa pelastuslaitoksen
sopimuslounaspaikkana.
Kunta rakensi viime vuonna uudet kiitoradat tarkoituksena kai houkutella
lentäjiä Malmilta tänne.
-
Paikka on hieno.
-
Niin, sieltä on melkein Kolin maisemien veroiset näkymät Hiidenvedelle 120m korkeudesta.
-
Asiaan varsin liittymättä; Tulikos Arvon Veljistä jollekin mitalisadetta tai arvonnousua?
Itse Huru-Ukkona taidan olla LKP-listassa Rannikkopuolustuksen Yleisenä Harminkappaleena - RYH. :P
-
Korpraali edelleen, ylennysmylly ei vaan pyöri.
-
Edelleen lnt-stm. Ei paljoa kiinnostanut, eikä edelleenkään.
-
Nyt kun rupeaa tarkemmin muistelemaan niin Urpokin on vain tykkimies. Ne korpraalin
natsat ovat pelkästään siintäneet unelmissa.
-
Enpä noita listoja käynyt lävitse. Eiköhän ne joihin reservin ylennykset kohdistuivat saavat tiedon muualta kuin Itsenäisyyspäivän lehdistä. Varusmiespalveluksessa/aliupseerikoulussa/kertausharjoituksessa saamani ylikessun jämät ja olkapäiden siivelliset hakaristit https://www.karjalanilmailumuseo.fi/images/kuvat/1298040484_577px-Lentosotakoulu.svg.jpg ovat jossain kaapin perukoilla. Kaikki tämä 70-luvulla. Seuraavat vuosikymmenet onkin ollut maanpuolustusasioissa hiljaisempaa.
Epäilen että ammattini vuoksi ei Puolustuslaitos minua häirinnyt.
-
Ei ole mitalisadetta ei, mutta eipä haittaa. Korpin jämät sain reservissä aika pian reserviläisjärjestöön liittymisen jälkeen. Aiemmin sai jäsenenä käyttää armeijan ampumaratoja melko vapaasti, mutta nykyisin tämäkin on kovin rajoitettua. Ollut sekin harrastus viime vuosina vähäistä. Jos kävisi silmien korjausleikkauksessa ja hommaisi uudet lasit, niin täytyisi kyllä vähän aktivoitua. Kun on välineet valmiina, niin voisihan niitä käyttää. Tuloskin on nähtävillä välittömästi. Viimeksi kun kävin pistooliradalla, niin näytti tähtäimet vähän sumeilta. Alkaa tulla sitä ikänäköä. Kyllä sitä silti kohtuullisesti osui, mutta ottihan se vähän päähän.
-
Luin joku aika sitten Gösta Serlachiuksen (ihan hyvän) elämänkerran:
https://kauppa.serlachius.fi/kirjat/vihrean-kullan-kirous-2791.html
Jäi mieleen, että Gösta oli todettu armeijaan kelpaamattomaksi, siis Venäjän armeijaan. GS hommasi tutun lääkärin kautta ruununraakin paperit, muistaakseni syynä muka heikko selkä.
Sisällissodassa Mannerheim teki kuitenkin GS:sta huoltopäällikön ja korotti hänet suoraan everstiluutnantiksi.
Taitaa olla ennätys; ruununraakista suoraan everstiluutnantiksi. Siihen ei edes Uuno pystynyt.
-
Luin joku aika sitten Gösta Serlachiuksen (ihan hyvän) elämänkerran:
https://kauppa.serlachius.fi/kirjat/vihrean-kullan-kirous-2791.html
Jäi mieleen, että Gösta oli todettu armeijaan kelpaamattomaksi, siis Venäjän armeijaan. GS hommasi tutun lääkärin kautta ruununraakin paperit, muistaakseni syynä muka heikko selkä.
Sisällissodassa Mannerheim teki kuitenkin GS:sta huoltopäällikön ja korotti hänet suoraan everstiluutnantiksi.
Taitaa olla ennätys; ruununraakista suoraan everstiluutnantiksi. Siihen ei edes Uuno pystynyt.
Johan tässä näkee, ettei kannata liikaa ponnistella rauhan aikana. Sota kyllä karsii paikkoja auki, vaan toivottavasti ei tartte kokea. Ajellaan me vain eikä huolita huomisesta. 8)
Minulle tuli ylennys, eli todistettavasti ainakin yhtä gruppolaista isänmaa muisti, vaikka suoritukset alkavat olla jo enempi muonavahvuudessa olemista. Mitaleita en ole nähnyt kuin toisten rintapielissä.
Puhuuko Urpo ja Turpo avauksessa muuten Nummelan kentästä?
-
Nummelan kentästä puhutaan.
-
Nummelan kentästä puhutaan.
Kuulun jäsenenä myös ilmaveteraanien DC-3-yhdistykseen, ja "vanha rouva" poikkeaa aika ajoin Nummelassa. Kentän päällystämiseen tuli valtiolta vähän taskurahaa, mutta osan maksoi kunta. Hyvä kenttä se on. Yhteydet paranevat entisestään, jos tunnin juna eli suora ratayhteys toteutuu.
Kenttä on kuitenkin pohjavesialueella. Ympäristölupa rajoittaa lentotoiminnan, ennen kaikkea polttoaineiden käsittely on hankalaa, koska siellä ei voi varastoida. Saahan sinne tankkiauton. Yksi Malmilla ollut lentokoulu joko muuttaa tai on jo muuttanut Nummelaan.
Maksimissaan neljäsosa Malmin lähdöistä voisi toteutua Nummelasta. DC-3 ei varmaankaan aitaamatonta aluetta kotikentäksi ota, mutta se saa halutessaan paikan Seutulasta. Kenttä oli hyvää vauhtia rapistumassa ja tuotti kunnalle 90 000 tappiota joka vuosi, mutta nyt sinne tulee uutta ilmettä ja myös rahaa.
Mäntsälä kyllä yrittää viedä koko potin, jos se saa tämän vielä kunnianhimoisemman suunnitelmansa valmiiksi. https://www.mantsala-aero.fi/
-
Kentän aitaamisesta on ollut puhetta, mutta 6km aitaa maksaa n. 1.5M€. Ei ole rahaa.
-
Kentän päällystämiseen tuli valtiolta vähän taskurahaa, mutta osan maksoi kunta. Hyvä kenttä se on. Yhteydet paranevat entisestään, jos tunnin juna eli suora ratayhteys toteutuu.
Laiskaksi olen tullut siviili-ilmailun seuraamisen suhteen mutta on mukava seurata että on jokin paikka joka ottaa vastaan perusilmailun perusjuttuja sillä se, mielestäni, on ainoa hyvä polku säilyttää ja kehittää ilmailua taholla jota tavan kansalaiset harrastavat.
Itse olen enemmän sotilasilmailumiehiä mutta nyt, nostoväessä, on seuranta jonkin verran laantunut, siis omalta osaltani, vaikka kehitys kehittyy, toivoakseni.
Olen mielenkiinnolla seurannut mitä tapahtuu Mänttä-Vilppulassa sillä suunnitelmat ovat varsin rouheita ja valuuttaa on tarjottu ulkomaita myöden. Vaikuttaa että homma ei kovin ole edistynyt viime aikoina. Rahaa tuntuu kuitenkin olevan.
https://www.manttavilppula.fi/kaupunkipalvelut/kaupunki-tiedottaa/mantta-vilppulan-kaupunki-paattaa-tammikussa-osallistumisestan-lakeside-airpark-finlandiin/
Soitelkaa Huttuselle jos tarvitsette lentokenttää ja leppoista asumismuotoa vesistön rantoossa. Ehkä.
-
Tässä Mänttä-Vilppula -hankkeessa taitaa olla humpuukimaakarit asialla.
-
Rahoitusta järjestelevä Osanna Group on käsittääkseni vain sarja rutiköyhiä yhtiöitä ja pöytälaatikkoyhtiöitä. Siksi se varmaan on jämähtänyt. Luettuani hankkeesta ja Francesco Osannasta tuli ainakin minun mieleeni, ettei tästä puutu enää kuin sambialainen prinsessa. Tietoja yhtiöistä ei löydy minkään maan kaupparekistereistä. Myöskään mitään näyttöä siitä, että yhtiöt olisivat toteuttaneet todellisia tai merkittäviä hankkeita missään päin maailmaa ei löydy.
Ettei vain mänttäläisiä koijattaisi? Luxemburgin pörssin tietokannasta, suurten rahastoyhtiöiden julkisista rahastoesitteistä tai mistään muustakaan julkisesta lähteestä ei ole löytynyt tietoa yhdestäkään rahastosta, joka olisi rahoittanut Osanna Groupin hanketta. Koko puulaaki syntyi vasta 2018.
Brittikonsultti, joka toi kunnan ja Osannan yhteen, on tehnyt neljä konkurssia. Hän on auttanut asiakkaitaan hankkimaan Kyproksen niin kutsuttuja kultaisia viisumeja. Kultaisilla viisumeilla tarkoitetaan järjestelmää, jossa rikkaat henkilöt voivat saada EU-kansalaisuuden sijoittamalla Kyprokseen vähintään kaksi miljoonaa euroa. Yleeensä ne ovat venäläisiä asiakkaita.
Osanna Finlandille on konttori ilmoitettu Luumäelle. Ei nettisivuja, ei puhelinta, ei miitään tietoja.
-
Rahoitusta järjestelevä Osanna Group on käsittääkseni vain sarja rutiköyhiä yhtiöitä ja pöytälaatikkoyhtiöitä. Siksi se varmaan on jämähtänyt. Luettuani hankkeesta ja Francesco Osannasta tuli ainakin minun mieleeni, ettei tästä puutu enää kuin sambialainen prinsessa. Tietoja yhtiöistä ei löydy minkään maan kaupparekistereistä. Myöskään mitään näyttöä siitä, että yhtiöt olisivat toteuttaneet todellisia tai merkittäviä hankkeita missään päin maailmaa ei löydy.
Ettei vain mänttäläisiä koijattaisi? Luxemburgin pörssin tietokannasta, suurten rahastoyhtiöiden julkisista rahastoesitteistä tai mistään muustakaan julkisesta lähteestä ei ole löytynyt tietoa yhdestäkään rahastosta, joka olisi rahoittanut Osanna Groupin hanketta. Koko puulaaki syntyi vasta 2018.
Brittikonsultti, joka toi kunnan ja Osannan yhteen, on tehnyt neljä konkurssia. Hän on auttanut asiakkaitaan hankkimaan Kyproksen niin kutsuttuja kultaisia viisumeja. Kultaisilla viisumeilla tarkoitetaan järjestelmää, jossa rikkaat henkilöt voivat saada EU-kansalaisuuden sijoittamalla Kyprokseen vähintään kaksi miljoonaa euroa. Yleeensä ne ovat venäläisiä asiakkaita.
Osanna Finlandille on konttori ilmoitettu Luumäelle. Ei nettisivuja, ei puhelinta, ei miitään tietoja.
Tuo kuulostaa niin varmalta tapaukselta, että ehdottomasti kannattaa kunnan tilata pari konsulttikäyntiä 1 000 000€/kpl ja sen jälkeen suunnitella tulevaisuutta Osannan kanssa.
Aina kannattaa muistaa maksaa etukäteen, niin kunnasta saa reilun rehdin kumppanin maine.