Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Stuntman - Marraskuu 05, 2020, 17:55:50 ip
-
Tässä uusi guzzisti rohkaistui rekisteröitymään foorumille ja avaan heti alkuun näin kevyellä aiheella, että miten foorumi väki on meinannut ottaa osaa kyseiseen tapahtumaan? Tarkemmat päivät lienevät 10.- 12.9.2021. Tämä hiivatin korona heittää tietysti varjoa vähän kaiken päälle, mutta tästä huolimatta on itsellä herännyt kiinnostus ottaa osaa tapahtumaan ja olisi mahtavaa kun pääsisi kokeneen porukan mukana paikalle. Mielellään kuulisin matkan pyörällä tehneiltä kokemuksia reiteistä, majoituksista, aikatauluista, varustuksesta, yms.
-
Italianmatkasäästöpossussa oli eilen 2470€ ja kun syyskuu 2021 on käsillä, niin eikähän siellä säästöpossussa ole n. 4000€ matkarahaa.
Siis vakaa aikomus on olla paikalla.
Toivottavasti bakkanaalit järjestetään, koska ajattelin samalla viettää merkkipäivää tasavuosien merkeissä.
Kyseessä olisi siis syntymäpäivälahja minulle itselleni.
-
Italianmatkasäästöpossussa oli eilen 2470€ ja kun syyskuu 2021 on käsillä, niin eikähän siellä säästöpossussa ole n. 4000€ matkarahaa.
Siis vakaa aikomus on olla paikalla.
Toivottavasti bakkanaalit järjestetään, koska ajattelin samalla viettää merkkipäivää tasavuosien merkeissä.
Kyseessä olisi siis syntymäpäivälahja minulle itselleni.
No mutta... Sattuupa itsellä tulemaan myös pyöreät vuodet tuolloin syyskuussa ja osaltaan samankaltainen ajatus mielessä.
-
Koska eka kertaa asialla, niin vinkit tervetulleita.
Mihin parkkiin, missä bileet, mikä hotelli ja niin edelleen.
Mikään iso pitäjä ei ole kyseessä (n. 10 000 asukasta) ja keskusta päästä päähän reilu kolme kilsaa.
Toisaalta, isossa maailmassa ei välttämättä edes huomaa, että on vaihtanut pitäjää, kun asutusta ja kaikkee on tien varressa koko ajan.
Yritin laittaa karttaa keskustan alueesta, mutta ei miun ATK-taidoilla...
Edit: no nyt se kuuva on siellä... ???
Niin sitä vielä, että koska sitä majoitusta kannattaa kysellä vai menikö se juna jo?
-
..muutaman kerran käyneenä;
-sisäpaikat (Mandellossa)menneet aikoja sitten, teltassa oltava jos haluaa olla pelipaikalla. Yksi kämppäri (Continental) mikä on pieni, kaikki kaupungin yleiset nurmialueet on tapahtuman aikana telttailijoiden käytössä. Bajamajoja on ympäri kylää, rannassa Lido missä suihkuja. Väkeä on paljon ja hyvän paikan saadakseen hyvä olla jo ti/ke alueella.
Hotelli paikkoja varmaan löytyy junaradan varrelta Milanoon päin mutta silloin on pois pelipaikalta juna yhteyksien varassa -takseja ei käytännössä ole.
Alpeilla voi olla huonolla kelillä lunta mikä huomioitava reitin valintaan.
Poislähtö suosista maanantaille -sunnuntaina ruuhkaa pohjoiseen päin.
https://www.youtube.com/watch?v=Zep_FfXMQEg
https://www.youtube.com/watch?v=K5iS0ax0GXI
-KG-
-
Jos korona suo, tasakymppi matkaa taidetaan suunnitella täälläkin, mutta myös suunnitelma N on pidettävä mukana. Vinkkejä on mukava lukea, kiitos kirjoittajille. Italia on käymätön maa.
-
Kattelin Booking.comia ja Airbnb:tä ja pienimuotoista majoitusta löytyi ihan keskustan alueelta.
-
Aloittajalle, nimimerkki Stuntmanille, tervetuloa Guzziporukkaan tänne foorumille! Täällä pääset ns.asian ytimeen. ;D Pienellä vuosimaksulla pääset myös Gruppon jäseneksi ja sitä kautta voit hyödyntää esim. Smoton jäsenalennuksia jne.
Moto Guzzi 100 vuotta-juhlien päivämääristä ei ole mitään tietoa tällä hetkellä. Siis virallisesti..Mutta esimerkiksi Euroopan vanhin Moto Guzzin maahantuoja ja dealeri Teo Lamers myy matkoja Mandelloon sellaisilla päivämäärin, että juhlat olisivat viikonloppuna 10.-12.09.2021.
Mandellon majoittajatkaan eivät tiedä varmoja päivämääriä Piaggion järjestämistä tehtaan juhlista, joten esim. meidän viiden pariskunnan majoitusvaraukset tehtiin aikoinaan ja pari vuotta sitten oletuksella: juhlien aikaan.
Tuonne Mandelloon päin pääsee Suomesta ainakin näitä reittejä, miten on monet kerrat menty:
Itäinen reitti,Tallinnasta Baltian kautta. Halpaa yöpymistä, edullista ruokaa, bensakulutkin kotiin päin.
Lännestä, Ruotsin kautta Saksaan ja edelleen ajamalla. Aika nopea..
Laivalla Saksaan ja siitä ajamalla. Ehkä nopein..Mukava aloittaa loma laivalla. Syyskuun hinta edestakaisin ei paha..
Voi myös ajella Ruotsissa vaikka Tukholmasta Karslskronaan ja sieltä laivalla Puolaan ja siitä Mandelloon..
Merimatkoilla yön yli on hyvä muistaa kustannuslaskelmissa se, että maksaa yöpymisestä ja matkaamisesta yön yli samalla kertaa!
Mandello del Lario on se pieni kylä, missä on Carlo Guzzin perustama Moto Guzzin tehdas ja siellä edelleen valmstetaan hienoja Moto Guzzeja. Mandellon kylällä on sukupolvia, mitkä liittyvät tehtaan historiaan ja nykyisyyteen. Kun mennään toivottavasti ensi vuonna Mandelloon juhlimaan tehtaan 100 vuotta, niin toivottavasti tehtaalla olisi näytillä uuden sukupolven malleja ja runkoja. Näitä varmaan Mandello del Larion asukkaatkin siellä unelmoivat ja toivovat.
Jouko
-
Aloittajalle, nimimerkki Stuntmanille, tervetuloa Guzziporukkaan tänne foorumille! Täällä pääset ns.asian ytimeen. ;D Pienellä vuosimaksulla pääset myös Gruppon jäseneksi ja sitä kautta voit hyödyntää esim. Smoton jäsenalennuksia jne
Kiitos Jouko S. Eiköhän kaikki aikanaan. :)
Tuota reitti kuviota mietin aikaisemmin juurikin noilla vaihtoehdoilla ja jotenkin miellyin ajatukseen, että meno Ruotsin kautta ja paluu Via Balticaa pitkin. Pikku hiljaa jos alkaisi majoituksia katselemaan ja piirtämään reittiä karttaan.
-
Noin pitkän reissun suunnittelu tarkasti etukäteen on aika haasteellinen tehtävä. Mitä olemme muutamia pitempiä retkiä vaimon kanssa tehneet, niin kyllä se joustavin tapa on, että varaa ajamiseen suunnilleen sopivasti aikaa ja tekee hiukan reittisuunnitelmaakin, mutta päiväannoksiin saattaa tulla aikamoisia eroja kun välillä on hyvin vetävää moottoritietä ja välillä saattaa joutua ruuhkaiselle osuudelle, jossa aikaa alkaa kulumaan epämukavissa merkeissä. Ruuhkasta onnistuu joskus livahtamaan risteävälle tielle ja sieltä saattaa löytyä pientä maalaistietä, joka on sitten muuten vaan hidas ja lisäksi jatkaa matkaa helposti sata kilometriä ja enemmänkin. Kun ei ole korvamerkittyä majoitusta niin sen pystyy sitten sumplimaan sen mukaan mitä tien varressa on tarjolla. Hyvän aikataulun pystyy sekoittamaan vaikka tyhjentynyt rengas tai muu kommervenkki, jonka surauksena valmiiksi varatut yömajat eivät välttämättä osu enää kohdilleen.
Jos tulee itselle innostus lähteä Mandelloon, niin todennäköisesti mennään yölautan kyydillä Kapellskäriin, josta ajelee noin päivässä lähelle Tanskan rajaa, jommalle kummalle puolelle. Sitten Rödbystä yli Puttgardeniin ja moottoriteitä suoraan etelää kohti päivän verran. Sitten ei ole enää pitkä matka minnekään. Puolan läpiajo nappaa päivän, mutta siellä on yllättävän viihtyisiä paikkoja välillä, joten ehkä siihen kannattaa varata enemmän aikaa. Baltian läpiajoon suttaantuu myös koko päivä, eikä siellä ole paljon kiinnostavia paikkoja mihin pysähdellä.
-
Komppaan Egonia. Omaan ajatusmalliini ei kävisi matkanvarren varatut majoitukset juurikin noista syistä sekä lisäksi siitä syystä että kun pääsee vauhtiin ja ajomoodiin niin sitten sitä kanssa mennään! Välillä on upea ajaa itsensä väsyksiin ja välillä tehdä vaikka vain kolmensadan km siirtymä.
Pari pidempää riipaisua tekemällä saa valita mutkateitä tai aikaa olla ja kölliä juuri siellä missä tahtoo ja ottaa majoitus minkä haluaa.
Tuon Puolankin läpi huitoo nopeasti mutta se ainakin kesällä 2019 edellytti sitä että on kanttia ajaa muun liikenteen mukana toistasataa tietyökohdissa joissa on kuudenkympin rajoitus!
Ja ohittaa kymmeniä kilometrejä seisovia jonoja ym. Yhtä tietyötä oli koko Puolan läpiajo, sellainen muistikuva jäi päällimmäiseksi.
Nopean etenemisen takia oli hulppea olla kokonainen viikko aiotussa todella kauan haaveillussa paikassa pelkän viikonlopun sijaan! Itse juhliin oli minulla majoitus pelipaikoille varattu vuotta aiemmin (Laverdan 70-vuotisbileet)
Mutta jokainen valitsee tapansa.
Tuon -21 Mandellon suhteen voi olla hankala saada majoitusta ns. pelipaikoilta. Ennemmin menisin telttaan kuin kauas tapahtumista!
-
Hienoa lukea erilaisia kokemuksia ja ajatuksia matkailusta. Näitä lisää! :)
-
Lienevät ajat muuttuneet.
Puolen tusinaa reissua etelän suuntaan tehneenä yhden kerran ollut matkalla kahden pyöräkunnan (Neljä henkilöä.) vahvuudella ja silloin tämä toinen pyöräkunta oli suunnitellut matkan niin että joka kohde oli varmistettu jo hyvissä ajoin. Osa matkasta meni ihan hyvin mutta sitten sattui pieni hämminki eli pikkuvika kaverin pyörässä. Tarkemmin kytkimen kahvasylinterin vuoto. Se sekoitti koko systeemin. Kaverilla oli mennä hermo asian suhteen koska maksut oli maksettu etukäteen "varmuuden vuoksi" ja kyseinen vika oli hänestä ylivoimainen este. Oli valmis keskeyttämään matkan ja tilaamaan autokyydin pyörälleen takaisin Suomeen. Opetin hänelle miten ajetaan ilman kytkintä. Siinähän on ongelmana lähinnä liikkeelle lähtö. Kaksipäällä hieman haasteellisempi.
Tosiasiassa myöhästymistä tapahtui vain muutama tunti seuraavan majoituksen suhteen. Puhelimitse ilmoitimme myöhästyvämme sisääkirjaantumisesta. Mutta sitä hermoilun määrää jota tämä kaveri koki ja kylvi ympärilleen. Syy oli kaikessa, jopa meissä mukana olleissa. Kiroilua kuulimme aivan riittävästi. Päätöksenteko oli hankalaa. Vikakin korjaantui kun tuli maanantai ja liikkeet auki. Tosin jouduin itse tekemään tarpeelliset toimet. Piti ostaa koko kahvasysteemi säiliöineen.
Sama kaveri on pyytänyt uudelleenkin reissukaveriksi vaan en ole lähtenyt. Enkä lähde.
Porukkareissussa olin myös Guzzin 70-v-bileissä. Kolme pyöräkuntaa ja kolme henkilöä. Silloin oli vain yksi bensansaantivaiva yhdessä pyörässä joka korjattiin baanan laidassa. (Bensaletku litussa.) Toinen oli rengasrikko. Se ei ollut ongelma vaikka tarvittiin uusi päällikumi. Sen verran on työkaluja matkassa aina. Varauksia emme olleet tehneet mihinkään. Menomatkalla yksi yö ruotsinlaivalla, toinen tuttavien luona Malmö:ssa, kolmas ja neljäs leirintäalueella teltoissa Saksassa. Perillä to. iltapäivällä.
Paluumatkalla olin eri ryhmässä. Kaksi pyöräkuntaa ja kolme henkilöä. Ei ajettu moottoriteitä koko paluumatkalla. Kolme telttayötä Saksassa. Finjetillä loput.
Yksi reissu Finitaan kahdella pyörällä. Toisessa naiskuljettaja. Homma meni oikein hyvin. Pääosin telttailemalla ilman varauksia ja reitin ennakkosuunnittelua mutta hotelliöitäkin oli pari. Nimimerkki Klassikko saattaa muistaa joitain tapahtumia silloisesta Finitasta.
Kaikki muut reissut olen tehnyt yksin ilman varauksia. Toki kohde on ollut yleensä löysästi ennalta päätetty.
Vaikka pyörän kuljettajakin voi olla ongelmallinen niin yleensä kyytiläisistä on enemmän riesaa.
-
En oo (vielä) noita pitkiä etelän reissuja pyörällä tehny, mutta jos jossain vaiheessa (eläke kun alkaa juokseen 1.12.-20 :D) moiseen rupean, niin en todennäköisesti etukäteen majapaikkoja varaisi. En oo niin tehny autoreissuillakaan. Nykyään, kun on niin helppoa etsiä yösijaa netistä. En myöskään oo teknisissä ongelmatilanteissa kovin kummoinen "asentaja", mutta sen vuoksi oonkin ollu jo pitkään Autoliiton +jäsen. Se kun turvaa matkan jatkumisen/korjaamopalvelut/mahdollisesti tarvittavan majoituksen etc. mahdollisissa teknisissä ongelmatilanteissa ainakin EU:n alueella. Vastaavia etuja tosin tarjonnee varmaan jonkun sortin vakuutuksetkin ???
mosa
-
Juu, jos on liikkeellä vaikka kahden pyörän kuntana, on poikkeustilanteet helpompi hoitaa kuin yhden miehen laivueessa. Mutta jos viikon tai parikin pyörii saman porukan kanssa aamusta iltaan, niin täytyy olla aika hyvin hitsautunut miehistö, ettei jollain ala pinna kiristyä ja ns. tunnelma mennä kehnoksi. Pari- kolme päivää ei ole vielä paha rasti, mutta pitemmällä jaksolla alkaa vähän kaikilla soida sama levy, jota toiset jaksaa kuunnella vain rajallisesti.
Mutka saattaa tulla matkaan missä tahansa. Kerron pienen tarinan heinäkuulta. Lähdimme käymään Itä-Suomen kierroksella, Oulu, Kajaani, Nurmes, Joensuu, Lappeenranta jne.
Tankki täynnä ja hyvät renkaat alla, loistokeli. Jossain Sotkamon eteläpuolella pyörä luikerteli ajourissa, mutta ei lopettanut luikertelua vaikka päästiin pois urista. Oli nääs takarengas vajennut. Jostain syystä. Keskellä ei-mitään oli kuitenkin maalaistalo tien varressa, joten kun hain sieltä lainaksi kunnollisen hylsyavaimen, niin sain takapyörän irti. Enää tarvitsi löytää korjaamo. Netistä löytyi rengaskorjaamo Sotkamosta, mutta puhelimeen sanoivat, että kovin on kiireinen aika, mutta saa tulla jos jaksaa odotella.
Sitten vaan tien varteen takapyörä polvea vasten ja peukku pystyyn. Taksinkin olisi voinut soittaa jos olisi tiennyt tarkemman sijaintinsa. Pysähtyi siihen avuksi ystävällinen kaveri, jolla oli itsellä pyörän hankinta ajankohtaista ja kun oli sattumalta menossa Sotkamoon, niin poimi minut kyytiin ja saimme jutella pyöristä siinä samalla.
Sotkamon korjaamolla meni ehkä tunnin verran ennen kuin ongelmani saatiin työn alle. Koeponnistuksessa löytyi pienen pieni reikä melkein keskeltä kulutuspintaa, mutta mitään naulaa tai ruuvia siinä ei enää ollut. Korjaamo esitti että noin pieni vuoto menisi tukkoon varmaan vaahdollakin, mutta laitetaan siihen liimanaru. Näin tehtiin ja korjaamo lainasi meille auton, että sain viedyksi rattaan pyörän luokse. Joten kuten osasin ajaa sinne vaikka eksyinkin vähän välillä, mutta perusongelma poistui kun ruuvasin laina-avaimella pyörän kiinni ja kävin viemässä lainani taloon takaisin. Enää tarvitsi palauttaa rengaskorjaamon auto. Vaimo suostui ajamaan sillä, vaikka se oli automaatti Audi eikä vaimolla ollut mitään kokemusta automaateista. Mutta hissukseen kun mentiin, niin osuimme korjaamolle parinkymmenen kilometrin päähän uudelleen ja saimme auton palautettua.
Kaikki oli taas hyvin. Valtimon kohdalla piti pysähtyä tankkaamaan ABC asemalle ja ihmettelin pihalla käännöksessä takaa tuntuvaa nulputusta. Rengas oli käynyt tyhjentyessään jo niin kuumana, että siihen oli tullut kudosvaurio, vähän kuin sikotauti. Sattui siinä ohi ajelemaan pyörällä ohi ikämies ja kysyin, että mistä saa Valtimolla renkaan moottoripyörään ja sain vastauksen, ettei mistään. Nurmeksessa on Vianor, Se lienee ainoa paikka lähimain missä saattaa olla meille uusi rengas. Ajelimme sitten pullottavalla renkaalla täydessä lastissa kolmea-neljää kymppiä Nurmekseen ja löysimme sieltä Vianorin, joka oli juuri ehtinyt sulkea ovensa siltä päivältä. Pyörä oli paras jättää niine hyvineen siihen, koska rengas saataisi posahtaa milloin tahansa.
Yömaja oli löydettävä. Naapuritontilla liikkui väkeä, ja kävin kysymässä, että missä voisi päästä katon alla yöksi Nurmeksessa. Vastaus oli, ettei kai oikein missään. Bomba oli kiinni, samoin joku pieni hotelli keskustassa. Kaupungin vastakkaisella laidalla on kylä iso leirintäalue jossa on huoneita ja mökkejä, mutta kun sinne soitettiin, ei kukaan vastannut puhelimeen. Saattoi siis olla Corona-sulussa sekin. Ystävällinen herrasmies otti meidät kyytiin ja sanoi, että käydään paikanpäällä katsomassa. Siinä ajellessa tulin kysyneeksi, että löytyyköhän Nurmeksesta moottoripyörään uutta rengasta, vastasi uusi tuttavauutemme, että hän epäilee ettei löydy. Todennäköisesti sellainen on huomenna haettava Joensuusta.
Niin olimme taas lainakyydissä ja pääsimme leirintäalueelle Golf-kentän vieressä. Se oli kuin olikin auki. Olimme liikkeellä viime tipassa sillä kello oli jo vartin vaille kuusi ja respa meni kiinni kuudelta. Ravintolat olivat kiinni, mutta saimme edes huoneen. Illalla kävimme jalkapatikassa kaupungilla grillillä herkuttelemassa. Aamulla sitten vaan taksi takapuolen alle ja keula kohti Vianoria. Liike aukeni muistaakseni jo kahdeksalta ja sielläpä oli hyvä palvelu. Tiskillä osasi kertoa, että kun kesäisin ajellaan moottoripyörillä aika paljonkin, niin täytyi hankkia varastoon muutamia yleisimpiä kokoja. Yes, rengas löytyi. Takapyörä oli taas itse ruuvattava irti, mutta asennustyön teki rengasasentaja kymmenessä minuutissa ja pääsin ruuvaamaan takapyörän kiinni. Sitten vaan hakemaan vaimo ja kamat leirintäalueelta ja uudelleen tien päälle paremmalla onnella.
Niin se saattaa lähes vuorokauden viivästys syntyä siksi, että jokin terävä piikki oli tiellä juuri oikeassa kohdassa ja asennossa silloin kun päätimme ajaa siitä kohdasta yli.
Oli tietenkin hienoa, ettei tarvinnut lähteä etsimään uutta Rengasta Joensuusta. Olisi varmaan suttaantunut ainakin puoli päivää siihenkin.
-
Liikaa ei pidä suunnitella; majoitusta löytyy -joillei tunge sinne missä kaikki muutkin ovat esim isot messut/tapahtumat juuri siinä tietyssä paikassa.
Aiemmin tuli päänsääntöisesti käytyä respasta kysymässä onko tilaa mutta nykyisin käynyt laiskaksi; puhelimella esim booking ja airbnb kautta tutkinut matkan varrelta majoituksia jo etukäteen (oletetulta reitiltä) mutta varauksen tehnyt yleensä vasta samana päivänä -joskus edeltävänä.
-KG-
-
Nykyisin, kun on eläke, on yleensä aikaa ja valuuttaakin käytettävissä. Viime vuoden seikkailut olivat kahdenlaisia. Hyviä ja parempia. Olin jopa varannut huoneen ennakkoon. Olin joskus iltaviiden kohdilla kyseisen motellin ovenkahvassa kiinni ja ovessa oli lappu jossa oli puhno.
Soitin tähän numeroon ja siltä vastattiin että ei avaa tänään kun oli vain yksi varaus. Näin maaseutupaikassa. Ajelin sitten vielä toisen mokoman halki Pohjois-Pohjanmaan päivää ennen kuin piti. Tuli päivälle mittaa niin kilometreissä kuin tunneissa.
Tuosta valuutasta. Silloin kun ajelin enimmäkseen Euroopassa niin joka valtiossa oli kansallinen valuutta. Se vähän hermostutti. Yhdellä reissulla sitten valuutanvaihdossa kävikin virhe: 3000 mk sain vähemmän kuin piti. Ei se silti matkaa keskeyttänyt mutta viranomaisapua en osannut hakea oikein koska paikallinen poliisi ei halunnut ymmärtää asiaa. Pikemminkin päinvastoin, minua kuulusteltiin.
Italiasta Sloveniaan mennessä italialaiset kaverit neuvoivat että pyydä ja vaadi passiisi leima heti rajalla. Rajalla sitten pysähdyin mutta virkailijat vain viittoivat jatkamaan. Olin sitkeä ja pidättelin takanani jonoa jossa jo joku kiireinen hermostuikin ja tuli siihen pajattamaan ja pyrki työntämään pyöräni sivuun. Mutta ei saanut siirtymään. Rajamiehiä ei naurattanut mutta jaksoin vielä inttää niin leimakin tuli.
Sitten ajoin maan pohjoispäähän Itävallan rajalle jossa oikein kolme hymyilevää ja ystävällisen oloista rajaviranomaista kyselivät passia. Näytin passia ja hymyt hyytyivät. Arvelen että siksi että siinä oli se hankalasti saatava leima. Todennäköisesti olisi ollut rahanmenoa tiedossa. Ilmeisesti nuoren valtion palkat eivät olleet riittäviä.
-
Viime kesänä olin majoitusvastaava kahdeksan hengen ryhmän kymmenen päivän reissulle. Ensimmäinen yöpaikka oli lyöty siten lukkoon että oli maksettukin. Sitten oli puhelinvarauksia muutamalle päivälle, joissa säädin muuttuvan tilanteen mukaan. Loppupäätä rakensin matkalla.
Mandellosta on Milanoon kai 60 km matkaa. Se on 1,68 miljoonan asukkaan suurkaupunki, ja monenlaista pikkukaupunkia pitkin ja poikin niiden teiden varrella. Lähempänä on Bergamo, onko jotain 50 km. Olisihan se komeaa olla Euroopan korona-alun keskuksessa osoittamassa paikallisille, että elämä jatkuu ja turisti kulkee. Syyskuussa olen valitettavasti tukevasti töissä, mutta eihän sitä tiedä, vaikka kävisin aikaisemmin.
-
Kuuluisimpien seurojen jalkapallo-ottelut ym. turnaukset ja rock-konsertit voivat paikallisesti tukkia majoitusliikkeet niiden ajaksi. Siis jos tilanne ensi syksynä on se, että ihmiset taas liikkuvat ja tapahtumia saa järjestää.
-
Noiden aiemmin mainittujen Autoliiton plus-jäsenyyden ja vakuutusten lisäksi on hyvä olla mukana kansainvälinen vakuutustodistus eli ns. green card ja jotta saa tarvittaessa vaikka terveyskeskuksesta hoitoa paikallisin hinnoin, niin kansainvälinen kelakortti on siinä avainasemassa. Pyörän oikutellessa saattaa apu olla lähempänä kuin luuleekaan, kun kännykälle tai tabletille lataa tämän linkin: https://umap.openstreetmap.fr/de/map/guzzi-forum_278196#8/54.203/16.850
t. Jouko
-
Itse tykkään pyöriä porukoissa,mutta matkat teen pääasiassa yksin.Jos ongelmia oma vika.
AET
-
Minun kanssa ei kukaan aja, ainakaan kahta matkaa, olen kai niin hankala persoona. En paljoa ole seuraa kaivannutkaan, mutta joskus pieni neuvonta olisi aiheellista. Yksin olen Eurooppaa kierrellyt ja välillä on ollut hyvä onni, välillä ei. Pääosin, kuitenkin aina on ollut antoisat retket ja hyvät muistot on jäänyt. Lähes pelkästään hyviä ihmisiä olen siellä kohdannut.
Matkavarustelusta on varmaan yhtä monta käsitystä kuin on matkalisiakin. Varmaa kuitenkin on, että vahinko ei tule kello kaulassa. On tosiaan hyvä pitää mukana eurooppalainen sairausvakuutuskortti, jota meillä kela-kortiksi sanotaan, mutta se vihreä. Sen saa kelalta tilaamalla. Vihreä vakuutustodistus on kanssa hyvä olla, vaikka sitä ei EU alueella tarvitakaan, mutta voi sen pyydettäessä antaa. On myös hyvin tarpeellista pitää puhelimessa numero, jolla voi ulkomailta soittaa omaan vakuutusyhtiöön (se ei ole sama kuin kotimaasta). Ulkoministeriön puhelinnumero on myös tarpeellinen silloin kun sairaalassa ei saa palvelua ilman riitelyä, kun siellä ei hoideta ilman vakuuksia ja ennakkomaksuja "Venäjän federaation kansalaisia, Suomihan kuuluu Venäjään, eikö niin, kaikkihan sen tietävät". Silloin on paras heti soittaa ulkoministeriöön ilman eri neuvottelua. Etelä-Ranskassa on vieläkin sairaalan sihteeri. joka ei usko Suomen olevan EU maa, ja ranskalanenhan ei koskaan myönnä erehtyneensä. EU kansaliselle kuuluu kaikkialla unionin alueella sama sairaanhoitoplavelu, kuin paikallisellekin, eikä se ole kaikille lainkaan selvä asia.
Me matkustavaiset kun olemme kaikki erilaisia, ja motoristit varsinkin, niin olen välillä miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että ajaettaisiin itsenäisesti, mutta porukassa...
Sovittaisiin suurpiirteisesti porukka ja sen reitti. Lähdettäisiin matkaan päivän välein tai jollain muulla jaotuksella. Tultaisiin ehkä johonkin kohteeseen, vaikka Mandelloon, samana päivänä, haukanpitoa varten. Pidettäisiin koko matkan yhteyttä jollain sovitulla tavalla ja joka päivä raportoitaisiin tapahtumat ja hyvät ja huonot valinnat; huolehdittaisiin toisistamme. Jokainen suunnittelee ja tilaa majoituksensa ja ruokapaikkansa ja valitsee tarkan reittinsä itsenäisesti ja tekee siis oman vaelluksesa. Jos jollain on vaikeuksia ja tarvitsee apua niin kaveri on enintään päivämatkan päässä. Kun me vanhat äijät, kuten minäkin, emme jaksa ajaa pitkiä päivämatkoja; minäkin ajan korkeintaa 200 km/pv mieluummin 150; niin laitetaan matkaan hitaimmat ensin, noviisit keskelle ja kokenein keulamieheksi ja häntämieheksi toinen kokenut. Jos joku pari haluaa ajaa keskenään niin käyhän sekin samaan sabluunaan. En ole tällaista kokeillut, mutta kun oikein ajattelee niin saattaisi toimia. Osataanhan me mieliä kyllä pahoittaa etänäkin, että se siitä henkilökemiasta, mutta nokkapokka ei ehkä heti synny. Varaosien ja työkalujen jako keskenään toimisi silti; edellä ajava voi jättää takana tulevalle kytkinkammen odottamaan hotellin respaan; tai takana tuleva voi tulla avustamaan kaasuvaijerin korjaamisessa, jne... Kaikkia ryhmäajon etuja ei tietenkään saa, mutta ei sen haittojakaan.
-
Kyllä tuossa löysässä porukassa voisi olla ideaa. Vaikka lähdössä olisi vain tunti, pari eroa per pyörä, niin todennäköisesti saa ajella koko päivän peesaamatta kavereita. Yöksi sitten voi pujahtaa jonnekin minne huvittaa, mutta tarpeen vaatiessa kotimainen apu löytyy jotenkin järkevän matkan takaa. Ja jos kaipaa iltapulinaa tuttujen kanssa niin voi hakeutua samoille nurkille yöpymään.
Pari vuotta sitten ajeltiin toisen pariskunnan kanssa Länsisatamasta Romaniaan hiukan tuohon tyyliin. Välillä nostettiin räpylää kun saavutettiin tai tultiin ohitetuiksi, mutta punkkamaan ei osuttu samaan paikkaan kertaakaan. Silti, jos olisi tullut vaikea tenkkapoo kummalle laivueelle tahansa, olisi voinut laittaa tekstarin, että apu olisi tarpeen.
Ei sen tenkkapoon tarvitse iso olla, niin selvittely voi olla hankalaa. Kolme vuotta sitten mentiin Guzzi-ralliin Hollantiin, niin pienellä ja hitaalla tiellä saatiin lähellä Utrechtiä pusu perään sikäläiseltä Volkkarikuskilta. Penkalle mentiin että pölähti mutta molempien vauriot olivat niin pienet ettei alettu käräjöimään. Jos vauhtia olisi ollut parikymppiä enemmän niin olisi voinut tulla kipsattavaa tai ommeltavaa ja se olisi taas muuttanut reissun luonteen täysin.
Rättibisneksestä vielä sen verran, että laukkuja ei kannata tupata täyteen vaatekertoja jos osaa elää säästeliäästi. Samalla jo hiukan hienhajuisella paidalla voi ajella kolmekin päivää kun vaan illalla saa jotain puhtaampaa päälle. Majoituspaikassa voi pyykätä huppua, sukkia ja kalsareita vähän joka ilta. Vanhan teepaidan voi heittää välillä roskiin ja ostaa marketista pari uutta tilalle.
Nykyään uskaltaa luottokortteja käyttää aika laajasti, joten valuutanvaihtoa kannattaa tehdä vain pikkusummilla, että voi jostain tienvarsikojusta ostaa naposteltavaa käteisellä ja käyttää sitten loput bensiiniin ennen rajaylitystä.
Sekin on sanottava, että jos pyörän kanssa on ns. peukalo keskellä kämmentä suunnilleen 100% niin pienikin vastoinkäyminen voi tuntua ylittämättömältä. Kannattaa pitää tallessa "osaavan kaverin" puhelinnumero ja jos käy niin, että pyörä alkaa tuikuttaa jotain merkkivaloa tms. voi kilauttaa kaverille ja saada hyvän neuvon.
-
Kannattaa sitten muistaa ne Itävallan ja Sveitsin yms mistä nyt meneekään moottoritiemaksut. Voipi tulla yllättäviä matkakustannuksia jos ei hoida tarraa nokkaan ja eksyy väärälle tielle.
Me ajellaan kyllä mamman kanssa Mandelloon ihan kaksisteen ja yhdellä mopolla.(Ja se ei ole Guzzi ;D) On tuota pitkän matkan ryhmämopoilua joskus koitettu eikä sitä mun pää kestä ;D. Sen verran tuola on jo ajeltu että majapaikat on suurinpiirtein tiedossa eikä etukäteen varaamisia tarvi. Eikä pystyisikkään kun reitti voi vaihtua mielialan mukaan. Jos ei johonkin pääse niin seuraavaan sitten.
Mandellossa yleensä vielä mukavat kesäkelit noihin aikoihin ;D
-
Oli ihan pieni kulma, olikohan juuri pala Sveitsiä, että ajattelin että mitään tarraa osta vaan nykäisen äkisti sen 20 km ja halvalla. Kävi kuitenkin ns. huono säkä ja paikalliset viranomaiset pysäyttivät. Vaativat sakkoa, joka oli aika iso, maksettavaksi välittömästi. Teeskentelin että ei ole rahaa. Pyysivät passin ja annoin. Olisi pitänyt jäädä maahan ja hankkia rahat, käydä maksamassa ja olisi saanut passin takaisin. Toimin toisin, ajelin siitä Saksaan ja kotioppäin mutta kyseistä passia en ole nähnyt mutta muuta rahanmenoa ei ilmennyt. Kerrottakoon selitykseksi että olin työreissulla ja työnantajalta olin pyytänyt ns. työpassin joka jäi Sveitsiin mutta oma passi ei.
Kohta Saksan rajalla, germaanien puolella, minut sitten pidätettiin mutta onneksi vain salakuljetuksesta epäiltynä. Quota oli varsin pieninä palasina tullin jäljiltä. Mutta siitä joskus toiste.
-
Veinasin olla antimotoristi ja porukan pettäjä.
Aikomus on lähteä Moto guzzin 100-vuotisbakkanaaleihin pakettiautolla, pyörä kyydissä. Siis jos juhlat järjestetään.
En halua omin käsin rakennetulla kyykyllä, jossa ei ole tilaa tavaroille, ajaa läpi euroopan ja takaisin.
Samalla minulla on koko ajan majoitus matkassa, kun sinne pakettiauton takaosaan voi käydä nukkumaan prätkän viereen.
Siis koti on siellä, minne paku pysähtyy.
-
https://www.autoliitto.fi/matkailu/hyva-tietaa
-
https://www.autoliitto.fi/matkailu/hyva-tietaa
GT:ltä hyvä linkki ensikertalaisille ja miksei muillekkin kertauksena!
Pyörä tietysti pitää olla kunnossa ja huollettu. Renkaat mieluimmin siinä kunnossa, että kulutuspinnat kestää koko reissun.
"Reissumieli" pitää olla ja se on syytä myös pitää yllä, koska kuitenkin yleensä monenlaiset harmittomat sattumukset muuttuvat jälkikäteen hauskoiksi muistoiksi. Monenlaista voi sattua, mutta ei niistä ennakkoon tarvitse yöunia menettää! Aina on kotiin päästy. Ennakkoluulot voi heittää romukoppaan jo lähtiessä, jos vaan suinkin pystyy, koska ne häviävät kuitenkin yleensä jo reissun aikana tai sen jälkeen. Suomi on hyvä maa elää, mutta kun reissuilla asioita katselee ja kuuntelee avoimin ja omin silmin ja korvin, niin hyvin näkyy asiat ja elämä pyörivän muuallakin Euroopassa, vaikkakin toisella lailla kuin kotimaassamme...
Mandellossa on ainakin jo lähes vuosikymmenen ollut tapana, että Piaggio järjestää Moto Guzzin tehtaalla omat tapahtumansa ja muutama italialainen moottoripyörien harrastajakerho yhdessä Mandellon kylän kanssa järjestää iltajuhlat erikseen tehtaasta ehkä puolisen kilometriä olevan rantapuiston "areenalla". Menipä miten tahansa ensi vuonna, koko kylä on varmasti ns. tapahtumien keskus, ja on helppoa siirtyä kävellen tapahtumasta toiseen.
Jouko
-
Kun Autoliiton palveli Itävallassa oli tosi surkeaa loppu jäsenyys.Ohjasivat paikkoihin joissa huollettiin ruohonleikkureita.No,onneksi keskustelupalstan kautta sain osoitteita ja Munchenistä löytyi Guzzipaja ja sain pyörän kuntoon.Suurin kiitos osoitteista kuuluu kyllä Markku EV:e.Otti osoitteista selvää.
-
Tuo on hyvä asia tuo "kilauta kaverille". Saman tapainen sattumus oli minulla Autoliiton kanssa Puolassa, ja jouduin kilauttamaan Autoliittoon. Apua hakiessani sain kyllä hinausauton tulemaan Autoliiton kautta paikan päälle, mutta korjaamo piti etsiä itse, koska AL:n palvelu kertoi, että Puola on sellainen paikka, että esim. Guzzin korjaamoista heillä ei ole karttoja. Sainkin siinä hinausautoa odotellessani ystäviltäni Unkarista jo aiemmin tälle topicille laittamani linkin, https://umap.openstreetmap.fr/de/map/guzzi-forum_278196#5/54.667/17.501 ,mistä löysin Guzzikorjaamon läheltä, ja matka jatkui Calilla hinausauton lavalla ja meillä kuskin vieressä. Ko. linkki löytyy myös Guzziclubin kotisivuilta "Linkit" avaamalla. Jos "kilauta kaverille" ei onnistu tai matkan jatkaminen ei ole mahdollista kaverin antamaan osoitteeseen, eikä halua maksaa Autoliiton palvelumaksua, mihin kuuluu hinausmaksu korjaamolle ja tapahtumasta aiheutunut hotelliyöpyminen ,niin ko. linkistä löytyy kuitenkin korjausapua. Hinausapu pitää tietysti silloin etsiä ja maksaa itse ja mahdollisesti myös korjausaikainen yöpyminen. Kustannukset voi kukin arvioida ja laskea niin kuin haluaa, mutta vaikka vertasin Puolan edullisella valuutalla maksettuja maksuja euroilla korvattuihin, niin ainakin kolmen vuoden jäsenmaksuilla maksoin "etukäteen" hinauksen ja hotellin. Tosin seitsemän vuotta maksoin ns. hukkaan.. ;D
t: Jouko
-
Museopyörällä yksin ajavan viimevuoden kokemuksia:
Klagenfurtissa etsin upean pitkän päivämatkan (n. 1000km) jälkeen majoitusta. Kännyn Here we go ja Mapsi lopetti toimimisen!
Bookingista ei löytynyt. Kyselemään. Ed Sheeranin konsertti. Ei löydy. Liian väsynyt jatkamaan.
Klassikko kehiin: pyörä ja kuski johonkin puskaan piiloon muutamaksi tunniksi lepäämään.
Ei hitto. Mikäs tuo on? Brotherhood MC. Ja taas oli majapaikka, iltakaljat ja seuraa!
-leirintäalueilla voi olla kalliiden isojen mökkien lisäksi vuokrattavia telttoja sänkyineen ym. (ei peittoa!).
-Puhelimen kaikki pinit pitää olla mukana.
-Puhelinnumerot muuallakin kuin kännyssä.
-kaksi erillään olevaa luottokorttia.
-greencard ja mr-rek paperi
-kans väl sair vak kortti
-kasko ei reissun ajaksi paljon maksa.
Pyörän lukituksesta kyselin veljeltäni joka on ajellut venäjät ym kiinaaan asti..
"Ei mitään!" Itsellänikin ohjauslukko riitti vakuutusyhtiölle.
Hyödynsin reissussa nuhjaantuneen paidan perillä pyörän huollossa ja kiillotuksessa. Tuli tilaa saamalleni tapahtuman paidalle!
Tuttavapariskunta pyysi viimeisenä iltana Breganzessa bileissä että ajaisinko heidän kanssa pari päivää. Asennoiduin niin ja nyt oli aikaa katsella maisemia. Oli hienoa.
Mandellosta suuntasin vuorten yli (huh..) kotia kohti ja he kohti ranskan rannikkoa.
Tavattiin seuraavan kerran sattumalta Forssassa huoltsikalla kun he olivat palaamassa reissusta ja mentiin Bella Italiaan. (itse olin ottanut jo Ghezzi Brianin alle)
t: Juise
-
Minun kanssa ei kukaan aja, ainakaan kahta matkaa, olen kai niin hankala persoona.
Me matkustavaiset kun olemme kaikki erilaisia, ja motoristit varsinkin, niin olen välillä miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että ajaettaisiin itsenäisesti, mutta porukassa...
Tuohon ensimmäiseen kohtaan ei voi sanoa muuta kuin että yleensä ihminen, joka kykenee itsetarkasteluun, ei ole niitä vaikeimpia! Itse ajattelen kyllä tulevani kaikkien kanssa toimeen mutta eihän minulla ole aavistustakaan, miten muut tulevat minun kanssani toimeen. :D
Itsenäisesti mutta porukassa ajaminen on joskus varmaan ihan tavallista. Esimerkiksi tilanteissa, joissa marssivauhdista tai valittavasta reitistä on huomattavan paljon eri käsityksiä, on järjestyneissä matkakerhoissakin syytä jakaa kyseinen etappi eri osastoihin ja asettaa kokoontumispaikka.
Pitemmän reitin voi mainiosti tehdä löyhällä struktuurilla ja mukana olevat jäsenet seurata toisten etenemistä esim. WhatsApp-viestein (ryhmä) ja jakaa tietoa hajallaan olevalle ryhmälle tien päältä. "Tie X poikki kohdassa Y - oletus auki klo Z, otin kiertotien O". Tämä edellyttäisi viestikuria eikä hölinää, narsistien naamakuvia ja hemmetin huonoja vitsejä.
Majoittumisen kannalta yhteinen ryhmäajo on nimenomaan lompakolle hyväksi. Kymmenen henkeä saa talon satasella tai kahdella (Airbnb) ja majapaikoissa vaikka useamman neljän hengen huoneen (eihän sinne niin paljon tarvitse yhteen huoneeseen laittaa). Armeijan käyneet yleensä oppivat aika nopeasti katoamaan tilaan ja kulkemaan nöyrästi ja sitkeästi mukana. Jos jollakulla on nokka pitkänä, hän varmaan ymmärtää sitten jatkaa omillaan jonkun etapin, kunnes fiilis on kohdallaan.
Ryhmäajo hajautettuna ja kunnollisin etäisyyksin on turvallisempaa kuin "tight formation". Etenkin Puolassa, jossa voi tulla kaarteessa kaksi kuorma-autoa rinnakkain vastaan ja molemmat votkassa.
-
EU:ssa edessä jyrkkä kasvu koronatartunnoissa, varoittaa Euroopan tautienehkäisykeskus – tartunnat voivat jopa viisinkertaistua nykyisestä
Euroopan unionin alueella koronatartuntojen määrään on odotettavissa jyrkkä kasvu elokuun alkuun mennessä, varoittaa Euroopan tautienehkäisy- ja valvontakeskus ECDC. Keskuksen mukaan tartuntojen määrä voi viisinkertaistua nykyisestä tasosta.
ECDC:n toimialue kattaa EU:n lisäksi Norjan ja Islannin. Tällä alueella on odotettavissa ECDC:n mukaan heinä-elokuun taitteessa 420 tartuntaa sataatuhatta asukasta kohden. Vastaava ilmaantuvuusluku oli viime viikolla 90.
Elokuun alkupuolella tartuntoja on ECDC:n arvion mukaan jo 620 sataatuhatta asukasta kohden.
Tartuntojen odotetaan painottuvan nyt nuorempiin ikäluokkiin, etenkin 15–24-vuotiaisiin.
Epidemiatilanteen heikentymisen juurisyyt liittyvät koronan herkästi tarttuvan deltamuunnoksen leviämiseen sekä siihen, että Euroopan maat ovat höllentämässä koronarajoituksiaan.
https://yle.fi/uutiset/3-12024060
Taitaa olla niin, että alakaa tuntumaan siltä, että jää bileet kokematta.
Bileisiin on aikaa alle kaksi kuukautta, joten tiedä mihin tämä vielä kääntyy.
Jos rajoilel tulee tarkastukset ja mahdolliset karanteenit, niin aika hanka on ajaa euroopan halki.
En mie ainakaan lähe sinne keikkumaan epävarmuudessa ja siitä mahdollisuudessa, että kotiin tullessa pitää olla kaksi viikkoa karanteenissa ilman palkkaa.