Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: mosa - Marraskuu 04, 2020, 17:53:52 ip

Otsikko: Vintageen rosteripakokäyrät?
Kirjoitti: mosa - Marraskuu 04, 2020, 17:53:52 ip
Oon huano etsimään verkkokaupoista etc. yhtään mitään. Nyt kiinnostaisi kumminkin löytää 08- Vintageen rosteriset pakokäyrät, jos semmoisia on olemassa? Nykyisin on alkuperäiset ja niiden jatkona Mistralin huilut. Nuo alkuperäiset käyrät on toki ehjät, mutta "kauniisti" värittyneet ja näin syksyn harmaudessa tuli mieleen, josko vaihtaisi tilalle kiillon paremmin säilyttävät rosteriset? Mistäköhän kannataisi etsiä?
mosa
Otsikko: Vs: Vintageen rosteripakokäyrät?
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 04, 2020, 22:03:04 ip
Öö, eikös ne ole rosteriset jo nytkin? Ainakin muissa malleissa on enemmänkin ruostumatonta, kuin kromattua. Eikö värjäytymät lähde kiillottamalla?
Otsikko: Vs: Vintageen rosteripakokäyrät?
Kirjoitti: Breeze - Marraskuu 04, 2020, 23:23:50 ip
Vai haetaanko sittenkin "tuplaputkia", jolloin pintaputket säilyttää (melkein) alkuperäisen kirkkana kiiltopinnan.
Otsikko: Vs: Vintageen rosteripakokäyrät?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 05, 2020, 00:46:24 ap
Vain sisäkkäiset tuplaputket voivat hetken olla kirkkaita. Guzzeissa en ole niitä tavannut. Kromiputket sinistyvät ja rosteriset muuttuvat enimmäkseen ruskeiksi. Titaanisia, sinistyväisiä, en ole Guzzeissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, juurikaan nähnyt.
Rosterisia on kahdenlaisia: umpirosteria halvemmissa malleissa, kalliimmissa rosterilla silattua terästä. Jälkimmäiseen tarttuu magneetti. Käytännössä asialla ei ole suurta merkitystä. Kuumuus tekee päästövärit kaikkiin rautametalleihin. Asiasta, eli värjääntymisestä, ei pääse eroon muuten kuin olla ajamatta. Useimmiten motoristit arvostavat päästövärejä.

Stonessa ja ehkä, Jackalissa on "rosteriset" käyrät. Hieman vuosimallikohtaista. V10-malleissa useimmiten rosterilla silatut rautaputket.
Halvimmissa Cali-versioissa on kokorosteriset äänenvaimentimet jotka ovat hyvin haluttuja. Ikuiset. Jos ei kaadu.
Otsikko: Vs: Vintageen rosteripakokäyrät?
Kirjoitti: mosa - Marraskuu 05, 2020, 11:05:17 ap
Vain sisäkkäiset tuplaputket voivat hetken olla kirkkaita. Guzzeissa en ole niitä tavannut. Kromiputket sinistyvät ja rosteriset muuttuvat enimmäkseen ruskeiksi. Titaanisia, sinistyväisiä, en ole Guzzeissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, juurikaan nähnyt.
Rosterisia on kahdenlaisia: umpirosteria halvemmissa malleissa, kalliimmissa rosterilla silattua terästä. Jälkimmäiseen tarttuu magneetti. Käytännössä asialla ei ole suurta merkitystä. Kuumuus tekee päästövärit kaikkiin rautametalleihin. Asiasta, eli värjääntymisestä, ei pääse eroon muuten kuin olla ajamatta. Useimmiten motoristit arvostavat päästövärejä.

Stonessa ja ehkä, Jackalissa on "rosteriset" käyrät. Hieman vuosimallikohtaista. V10-malleissa useimmiten rosterilla silatut rautaputket.
Halvimmissa Cali-versioissa on kokorosteriset äänenvaimentimet jotka ovat hyvin haluttuja. Ikuiset. Jos ei kaadu.

Taidampa sittenkin jättää vaihtamati. Kuten arkkitehditkin sanovat: ovat vain ajallisia kerrostumia. Ajamista en aio vähentää moisen värjääntymisen takia. Pyörähän on hommattu ajoa varten, ei tallin koristeeksi ;)
mosa
Otsikko: Vs: Vintageen rosteripakokäyrät?
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 05, 2020, 11:59:40 ap
Jäi vielä edellisestä mainitsematta että rosterisia alkukäyriä on kahta tyyppiä eli kirkkaita ja kiiltäviä ja toisena vaihtoehtona mattapintaisia ei-kiiltäviä. Jälkimmäisen voi kiillottaa niin saa siitä kiiltävän.
Ne teräskäyrät joissa on ruostumaton pinnoite ja joihin magneetti tarttuu pitää välttää kovin rajuja kiillotustoimenpiteitä.
Ruostumattomaan, riippuu hieman seoksesta, ei magneetti juurikaan reagoi. Eräissä seoksissa on kuitenkin lievää magneettiherkkyyttä.

Guzzien pakokäyrät kun ovat suojattomat ja lika palaa herkästi niihin kiinni niin puhdistaminen kannattaa tehdä hellävaraisesti. Ei karhunkieltä eikä ainakaan teräsvillaa. Pehmeä rätti ja tarkoitukseen soveltuvaa krominkiillotustahnaa niin tulee hyvä, ajan kanssa.
Sileään ja kiiltävään pintaan ei lika tartu niin hyvin kuin puhdistamattomaan pintaan.

Tyypillinen ja kovasti tarttunut lika on yleensä, maantiepölyn ohella, hyönteisten maallisia jäännöksiä. Joidenkin hyönteisten kova kitiinikuori on kovempaa kuin ruostumaton teräs joten liotus ennen kiillotustoimia säästää naarmuilta. Sama koskee tietysti keulan maalipintojakin.