Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TR - Marraskuu 04, 2020, 11:02:27 ap

Otsikko: Califorina 2 kytkin tarttuu
Kirjoitti: TR - Marraskuu 04, 2020, 11:02:27 ap
Olisk levyt tarttunu kytkinakselillie 3vuoden seisonnan jäläkehen vai mikä? Ku kytkin irroitta lähdössä ylhäällä, mutta esim.liikennevaloissa jos siirät pyörää muutaman metrin niin eipä irroitakaa meinna vaan jatka menemistä.
Otsikko: Vs: Califorina 2 kytkin tarttuu
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 04, 2020, 11:47:56 ap
Kyllä seisonnalla voi olla vaikutusta kytkimen toimintaan.

Kyseessä kaksilevyinen kytkin jossa kytkinkeskiö voi takerrella joko likaisuuttaan tai kuluneisuuttaan. Riippuu ajokilometreistä.
Myös kytkimen välilevy voi takerrella vauhtipyörän sisäpuolisiin uriin. Tämäkin kulumisjuttu.
Mikäli kytkinlevyistä on irronnut kitkamateriaalia ei auta muu kuin avata kytkin. Se ilmenee kytkimen epämääräisenä toimintana.

Mutta ensi töiksi voi tutkia, irrottaa ja puhdistaa kytkinvivun mekanismit sieltä vaihteiston takaa.  Kun vipu on irti lähtee painelaakeri vetämällä pois lokosestaan. Sitä ennen pitää olla alueela hyvin puhdasta. Öljyä ei sieltä juurikaan valu. Riippuen laakerin tyypistä siellä lokosessa on enempi tai vähempi osia. Samalla selviää onko painelaakeri kunnossa. Vierinpinnat pitäisi olla sileät.

Kytkimen säätö tapahtuu kytkinvivun, sen vaihteiston takana olevan, ruuvista. Tyypillinen säätö on 75mm vivun päästä vaihteiston takakanteen. Huoltokirjassa/korjaamokirjassa tai omistajan käsikirjassa on tarkempaa ohjeistusta. Vasta sen jälkeen säädetään vaijerin ja käsikahvan toimintavälys. Vaijerin toimintakin kannattaa tarkistaa. Sen tulee toimia kevyesti. Vanha vaijeri voi olla viallinen tai toimia hyvin tahmaisesti.
Otsikko: Vs: Califorina 2 kytkin tarttuu
Kirjoitti: TR - Marraskuu 04, 2020, 12:39:18 ip
Saako mootorin pois irroittamatta vaihteistoa?Muistaakseni LM:ssä piti ottaa kone ja laatikko pois, ::)
Otsikko: Vs: Califorina 2 kytkin tarttuu
Kirjoitti: TunturiTT - Marraskuu 04, 2020, 12:55:05 ip
Aika paljon helpompaa ainakin irroittaa kaikki. Eli rungon nosto moottorin ja vaihteiston päältä.
Otsikko: Vs: Califorina 2 kytkin tarttuu
Kirjoitti: egon - Marraskuu 04, 2020, 13:07:37 ip
Kyllä tuo kuulostaa kovasti siltä, että joko kytkinlevy(t) takertelevat napaan tai välilevy vauhtipyörän uriin. Jos oire on ilmestynyt joutenolon aikana, on jonkinmoinen mahdollisuus siihen, että kriitillisiin osiin on muodostunut paikoitellen hiukan ruostetta, joka haittaa osien liikettä. On aika hyvä ennuste sille, että oire häipyy kun alkaa taas kertymään kilometrejä, mutta aika tarkkana pitää olla jos kytkin takertelee. Pyörä erittäin todennäköisesti pysähtyy kyllä jarrulla risteykseen, mutta siellä pitää olla vaihde valmiiksi pesässä ettei tule pulmaa kun pitää jatkaa matkaa.  Mitään oikotietä korjaukseen tuskin on, joten katkaisuhoito saattaa olla edessä.
Otsikko: Vs: Califorina 2 kytkin tarttuu
Kirjoitti: motomatti - Marraskuu 05, 2020, 00:35:45 ap
Tonti-rungossa on sellainen kiva piirre että runkoa voi nostaa takapäästään ilmaan varsin pienellä purkamisella niin että vaihdelaatikon ja kytkimen voi nypätä pois. Ruiskutusmalleissa pitää läppärungot irrottaa. Kannattaa irrottaa molemmat imukanavat yhdessä. Takarunko nostetaan taljalla tms. ylös. Blogissani on runsaasti juttuja aiheesta.