Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: THo - Lokakuu 01, 2020, 17:48:20 ip
-
Minkälainen rakenne öljypohjassa on? Propun sissällä pari pellin palaa ja jotain töhnää.. Mikähän on tuon propun rakenteen tarkoitus?
Eli kysymyksessä se öljypohja etuosassa oleva iso proppu.
-
Olisikohan ne pellin palat magneettisia jotka ovat vetäneet rautahituja puoleensa. Koitahan jollain pienehköllä rautaesineellä. Proppu kannattaa tietenkin pestä ennen takaisinasennusta. Proppujen tiivisteet kannattaa vaihtaa uusiin. Kuparitiiviste on kertakäyttöinen, alumiinitiiviste voi kestää pari - kolme öljynvaihtoa jos ei tarvitse kiristää hirmuisesti mutta Usit-tiiviste kestää useita öljynvaihtoja.
Aikanaan kun omistin 750 NTX:n ja 650 TT:n laskin öljyt pois molemmista propuista edestä ja takaa. Jos laski ensin takaa niin edestä tuli vielä melkoinen lorahdus. Joskus vettäkin melko paljon koska ajoin molemmilla nimenomaan talvella.
Öljynsuodattimen pohja on ollut monesti hankala sillä se on murtunut jos se on asennettu väärin. Oikea asento on kuvattu korjaamokirjassa. Pikkulohkojen korjaamokirjat ovat nykyisin kahdessa osassa: runko ja muut osat sekä eri kirjassa moottori ja vaihteisto ja mitä niihin liittyy.
Vastaan ennenkö tulee kysymys siitä mistä rautahiput ovat peräisin: pääosin jauhemainen osuus on lähtöisin jakopäästä eli ketjusta ja ketjupyöristä. Uutena sitä muodostuu eniten. Jos on isompia paloja rautaa joukossa on se peräisin nokka-akselista ja nostimista. Jonkin verran myös ylempää venttiilikoneistosta.
-
Tyhjennysproppu magneetilla.
Mulla on siinä nykyään lämpömittarin anturi.
-
Tyhjennysproppu magneetilla.
Mulla on siinä nykyään lämpömittarin anturi.
Millaisia lukemia on ollut öljynlämpömittarissa eri olosuhteissa?
-
Tuota ajattelin kanssa. Pienessä propussa oli magneetti. Nuo pellin palat eivät vaikuttaneen magneettisilta. Ja nyt kun mietin niin "töhnä", jota oli propun sisällä oli varmaan jotain massaa, mikä piti pellin palat paikallaan. Kun puhdistin töhnää pois, niin tuo messinki holkki lähti suht helposti irti.
Sitä aprikoin jos laitan uutta magneettia propun sisään niin voiko holkki ja magneetti mahdollisesti irrotessaan kulkeutua moottoriin..
Joten ajattelin, että jos jättää Holkin pois niin mitään ei voi irrota öljyn kiertoon.
-
Siellä öljypohjassa on liki koko ajan noin kaksi litraa öljyä suhteellisen rauhallisessa tilassa ja pumpun imupäässä on sihti ettei kiertoon lähde kuin ihan pienet partikkelit. Lisäksi pumpattu öljy kulkee öljynsuodattimen läpi ennen kuin öljyä tarvitaan painevoiteluun.
Jos jokin osa ei pysy kiinni niin ei sen kuitenkaan tarvitse irtonaisena öljypohjassa pyöriä. Siitä ei silloin ole hyötyä.
Suosittelen tutustumaan oman pyörämallin korjaamokäsikirjaan ja/tai varaosaluetteloon.
Tässä yksi tiedon lähde: https://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Sivuilta katselin pikavilkaisulla että osanumero 20 Nevadan öljypohjan etupäässä isommassa propussa nimenomaan omaa magneetin joka on lyhyt ulkoneva tappi. Mutta ei sitä siellä tarvita jos toisessa propussa kuitenkin sellainen on. Mutta ei kahdestakaan haittaa ole.
Ei ole haitaksi jos laittaa pienen lahjoituksen sivujen ylläpitoon jos kokee että niistä on saanut apua.
-
Tuon oikea paikka ei ole tuossa. Parempi olisi ehkä takareiässä, mutta siihen roppuun se sovi.
Eikä tuo öljypohja muutenkaan ole hyvä. ajoviima vaikuttaa liikaa.
Laitoin tuon vain mielenkiinnosta, millaisia lämpöjä on.
Kesän kuumimpinakaan ilmoina ei noussut juuri yli 85, 80-100km/h.
Pysäytettynä nousi pian n. 10astetta.
Näillä keleillä 80km/h, se on siinä 70 tienoilla.
-
Kesän kuumimpinakaan ilmoina ei noussut juuri yli 85, 80-100km/h.
Eilen kun vein California 3-koneisen triken Kerholle talvisäilöön oli kuusitoista astetta luonnossa. Kaupunkiliikenteessä senkin öljyn lämpötila ylitti vaivoin vain 60 astetta. Moottoritiellä lämpötila on satasen vauhdissa vain 50 asteen tuntumassa. Vaikka olen laittanut ilmanohjaimet sylinterikansien eteen estämään ilman pääsyä jäähdytysripoihin.
Pikkulohkokone kun on vielä taloudellisempi niin 85 astetta helteellä on vain välttävä lämpötila öljylle. Mineraaliöljylle se on siellä alapäässä toiminta-aluetta. Synteettisen öljyn toiminta-alue on jonkin verran laajempi mutta kyllä sekin tykkäisi yli sadan asteen lämpötilasta. Samalla pääsee öljyn joukkoon kertyneestä vedestä ja kylmälimasta eroon.
Moottorin lämpötilamuodostus ei ole lineaarista sillä mitä kuumempi moottori on niin sitä enemmän lämmöstä johtuu ympäröivään ilmaan. Jossain kohtaa syntyy siis "lämpökyllästyminen" jota kuumemmaksi moottoria ei saa vaikka kuinka piiskaisi.
-
Annissa on molemmissa propuissa magneetti. En ole pannut merkille mitään messinkiholkkia, mutta en ole niin tarkkaan katsonutkaan, pyyhin vain murut pois. Alkuvuosina oli murua enemmän mutta nykyisin – 60t ajettu – aika vähän. Vaihdan öljysuodattimen vain joka toisella öljynvaihdolla ja silloin en proppuja avaakaan. Öjly näyttää tulevan hyvin suodattimen luukusta kun vaan on tarpeeksi iso loota alla. Se luukku tosiaan murtuu rikki, jos sen laittaa väärin päin paikoilleen. Kannatta tarkistaa avatessa se asento.
Öljypohjassa on, muuten kolmaskin proppu, takaseinässä tyhjennyspropun yläpuolella. Siitä lähtee kumiletku ilmansuodattimeen. Se ei minusta ole varsinainen huohotin, koska se on öljypintaa alempana. Kumiletussa lotisee kuuma öljy ja kumi aikaa myöten haurastuu. Jos se letku murtuu siitä tulee tielle paljon öljyä. Siksi se kannattaa uusia suosiolla ajoittain. Huolto-ohje sanoo "letkut... vaihdetaan... 4-vuoden välein". Se on hyvä vaihtoväli. Lyhyt tumppi ja helppo vaihtaa. Kun tulin Euroopan kierrokselta tein pikkuhuollon kotona. Tuo letku mureni sormiin... Onneksi ei murtunut jossain Alpeilla. Silloin oli ajettu 6-vuotta ja bensiiniletkut kyllä oli vaihdettu, mutta ei ollut hoksattu tuota tumppia.
-
Öljypohjassa on, muuten kolmaskin proppu, takaseinässä tyhjennyspropun yläpuolella. Siitä lähtee kumiletku ilmansuodattimeen. Se ei minusta ole varsinainen huohotin, koska se on öljypintaa alempana. Kumiletussa lotisee kuuma öljy ja kumi aikaa myöten haurastuu.
Useissa Guzzimalleissa, pienemmissä ja isommissa, on letku tai letkuja jotka menevät öljytilaan reilusti öljyn yläpinnan alapuolelle. Kyseessä on huohotinjärjestelmän osa jonka kautta ilmansuodatinjärjestelmään tai, monissa malleissa, rungon sisäpintaan tiivistynyt öljysumu johdetaan takaisin öljytilaan ja nimenomaan öljytason alapuolelle sillä öljy toimii tässä asiassa eräänlaisena venttiilinä, joustavasti.
Olen kerran törmännyt tilanteeseen kun ilmansuodatin oli tukkeutunut niin moottorin imupaine imaisi tämän letkun kautta öljyt kaasareista läpi ja palotilaan asti. Melkoinen käry.
Itsellä on käynyt 1400 Californian kanssa niin että ilmansuodatinkotelon vuodatusletkun lähtöpaikka kotelossa oli tukkeutunut. Huollon yhteydessä lasketaan kyseisestä letkusta ilmansuodatinkoteloon kertynyt öljy, öljylima ja vesi pois. Näin olikin toimittu. Letkusta tuli vain pieni lorahdus.
Ihmettelin kun uudehko moottori pölläytteli savuja kiihdytellessä. Se sai katsomaan myös ilmansuodattimen kunnon joka oli hyvä mutta suodatinkotelon pohjalla lainehti.
Muutaman vuoden takaa juttua aiheesta: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html