Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Syyskuu 23, 2020, 02:18:32 ap

Otsikko: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: isobreva - Syyskuu 23, 2020, 02:18:32 ap
Eilisaamuna kävin kauppareissun pyörällä ja kaikki OK!
Päivällä kävin pidemmän reissun kaupoilla vaimon kanssa
Ja kaikki OK!
Duuniin kun piti iltapäivällä lähteä, niin ei lähtenyt käyntiin.
Virta-avaimesta kun käänsi, kaikki mittarivalt ja vilkut ok.
Napista ei äännähtänyt mitään eikä satulan olevasta pakkostartistakaan. Missä vika?
Otsikko: Vs: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: Kimmo Saarelainen - Syyskuu 23, 2020, 07:16:56 ap
Moi Isobreva,
Tällä samalla palstalla (n. 10 aihetta alempana) on melkein samalla otsikolla ketju, jossa käsitellään samaa aihetta n. 10 sivun verran. Kannattaisi lukea se ihan heti alkuun. Sieltä löytyy jopa ratkaisuja tämän kaltaisern häiriöön.
T. Kimmo
Otsikko: Vs: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: isobreva - Syyskuu 23, 2020, 08:39:05 ap
Itse itselleni vastaten. Nyt aamulla oli aikaa tsekata kytkennät ja eihän se vaatinut kuin +navan kiristyksen  8).
Otsikko: Vs: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 23, 2020, 09:17:03 ap
Itse itselleni vastaten. Nyt aamulla oli aikaa tsekata kytkennät ja eihän se vaatinut kuin +navan kiristyksen  8).

Uutena oli omassa 1100 Brevassa sellaiset akunkengät jotka eivät johtaneet sähköä. Tarkemmin niiden pintakäsittely.
Oli todella vaikea huomata tätä vikaa sillä naparuuvit olivat kireällä. Mittasin akun jännitteen yleismittarilla ja sain tulokseksi 12,5V eli siltä osin tilanne oli ok. Mutta käynnistinmoottori ei totellut käynnistinnappia.

Päätin ottaa akun irti. Ensin napakengät. Niiden kosketuspinta akun napoihin oli näennäisesti puhdas eikä esiintynyt minkäänlaista hapettumaa. Silti sitä oli: napakengän alapinta, joka napaan koskee, oli eräällä tavalla "pinnoittunut". Kovaa, lasimaista ja kiiltävää. Samankaltaista oli akun lyijynavan pinnalla. Raaputin sen työläästi pois ja alta tuli esiin akunkengän "kuparinen" sisus. Miinusnavalle sama toimi. Sen jälkeen ei sillä osastolla ole ollut muuta vaivaa kuin kuparihome joka on paljon helpompi puhdistaa pois pari kertaa vuoteen. Pieni nökäre vaseliiniä navan pintaan levitettynä vähentää hapettumaa.

Vaikka yleismittarin ja ajotietokoneen jännitenäyttö näyttivät ok lukemia niin riittävästi virtaa ei vain akunnapojen ja -kenkien kautta kulkenut. Sittemmin kulki.
Otsikko: Vs: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: millegt - Syyskuu 23, 2020, 11:14:30 ap
70 luvulla oli huoltamolla erikseen akkunapa rasvaa joka suojaa ja johtaa hyvin sähköä enpä ole nähnyt aikoihin
Otsikko: Vs: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: Harri Eronen - Syyskuu 23, 2020, 13:50:19 ip
WD-40  Tuoteperheeseen kuuluu akkunapa"suoja" ,vastannee rasvaa,mutta on spray-purkissa.En ole käyttänyt
Otsikko: Vs: BREVA 1100/06 käynnistysongelma, missä?
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 24, 2020, 09:06:51 ap
Paksusähköpuolella on käytössä erityinen liitinrasva; Sitä käytetään suurten kaapeliliittimien asennuksessa estämään kosteuden vaikutusta - siis korroosiota ja hapettumaa - liitoksissa. Isoilla virroilla pienikin ylimenovastus aiheuttaa merkittävääkin lämpenemistä.
Rasvaa lisätään puhtaisiin akunkenkiin ennen liittämistä ja kiristystä. Alan liikkeissä on näköjään 200g tuubissa. 
Muutakin vaseliinia voi käyttää, kunhan se on ehdottomasti hapotonta.