Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: isobreva - Elokuu 29, 2020, 12:01:11 ip
-
Mitenkä on? Voiko olla kontaktivika? Lähdin ajelemaan Hesasta viime maanantaina, niin moottoritiellä nopeusmittari/-matkamittari 14 kilometrin jälkeen sanoivat itsensä pois palveluksesta.
Varoitusvalo syttyi ja "SERVICE"-ilmoitus. Matkanhan tein alusta loppuun saakka varoitusvalon kera. Tosin paluumatkalla Pukarin asemalla tuo varoitusvalo poistui hetkeksi tankkauksen jälkeen ja trippiin oli "kertynyt" 100 m, matka-/nopeus-/trippimittari eivät toimineet.
Alkuperäisen anturin tilalle tilasin n. kolme vuotta sitten eBayn kautta Jenkeistä anturin, joka oli käytetty.
Siis hajoavatko nää tälleen niinkuin mekaaniset vaijerit?
-
Kyllä sähköisetkin komponentit voivat tulla tiensä päähän. Eli vaurioituvat ulkoisesti tai sisäisesti. Silloin ei synny tunnistettavaa signaalia.
Lisäksi voi olla liitinvika johdotuksessa eli analoginen signaali ei kulje.
Yksi tyypillinen vika voi olla myös että signaalin antava komponentti on hieman kaukana anturista. Siis anturin ilmaväli on liian suuri. Se taas voi johtua laakeroinnista tai muista muutoksista sekä liasta.
Ilmeisesti pyörässäsi ei ole ABS:sää. Jos olisi ABS niin anturivika tai pelkästään sen signaalin puute voisi aiheuttaa ongelmia.
Edellä mainitut asiat voit tutkia tai suorittaa itsekin ja havainnoida palaako signaali.
Vikailmoitukset joita järjestelmä tallentaa voi poistattaa vikamuistista merkkihuollossa tai ottamalla GuzziDiagin käyttöön. https://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
-
Ettei olisi mittarin puolella kosketushäikkää.
-
Ettei olisi mittarin puolella kosketushäikkää.
Voipa hyvinkin olla. V....maista irroittaa tankki tsekkaamiseen. Jotain täytyy tehdä, sanoi Urkkikin aikanaan :D
-
Voipa hyvinkin olla. V....maista irroittaa tankki tsekkaamiseen. Jotain täytyy tehdä, sanoi Urkkikin aikanaan :D
[/quote]
Manu sanoi myös jotain samanlaista myöhemmin. Turuuks.
Ei Brevan tankin irrotus mitenkään hankala ole. Lähinnä vain pikku purkamista. Mutta bensaletkun irrotus on tekniikkalaji. Ensin irti sähköjohdot. Sitten pyörä käyntiin ja kun se sammuu energianpuutteeseen niin bensaletkun liitinkin aukeaa kevyemmin.
-
Minun -06 Brevassa mykistyi myös tuo mittari mutta siihen palasi elämä takaisin kun laitoin prikat niiden ruuvin alle, joista tunnistin ottaa impulssin. Ilmaväli siis pieneni jotain 1,5 milliä. On nuo siitä lähtien muutaman vuoden taas pelittäneet.
-
Minun -06 Brevassa mykistyi myös tuo mittari mutta siihen palasi elämä takaisin kun laitoin prikat niiden ruuvin alle, joista tunnistin ottaa impulssin. Ilmaväli siis pieneni jotain 1,5 milliä. On nuo siitä lähtien muutaman vuoden taas pelittäneet.
Juuri tähän viittasin tuolla edellä. Säätö voi auttaa. Eikä se ainakaan maksa kauheasti jos itse tekee.